پاییز گردی با طعم میوه های باغی و جنگلی در روستای مارین

منبع: همگردی

4

1402/7/15

13:53


ایرنا/ این خبر پیرامون پاییز گردی با طعم میوه های باغی و جنگلی در روستای مارین برای شما نگارش شده است.

اهالی روستای «مارین» که به دلیل بافت پلکانی خانه هایش آبادیشان به ماسوله جنوب غرب ایران و به علت باغ های زیبایش، چشمه ساران پرآبش، طبیعت بکر و رویایی آن به بهشت گمشده شهرت دارد، این روزها سخت مشغول درست کردن مغز درخت جنگلی «بنه»، رب انار و خشک کردن دانه های آن برای افزایش طول عمر محصولات و کسب درآمد بهتر هستند.

در روستای « مارین» انواع میوه های تازه و خشک جنگلی و باغی از مغز بنه، بلوط، زالزالک گرفته تا انار، مویز، انجیر خشک ارگانیک و بی واسطه به دست مصرف کننده می رسد در واقع اینجا را میتوان یک تیر و چند نشان جاذبه های گردشگری دانست.

یکی از محصولات خوشمزه تولیدی مردم روستای «مارین» میوه جنگلی بنه «پسته کوهی» است که این روزها اهالی در حال جمع آوری آن هستند به طوری که مردان این روستا برای چیدن دانه های «بنه» به دل کوه زده و از درختان دانه های کوچک این میوه جنگلی را می چینند.

بانوان مارینی دانه های کوچک میوه های جنگلی را ابتدا بر روی پارچه ای تمیزی پهن و بعد از خشک شدن آن را در سرکو (serco) یا همان هاون می ریزند و می کوبند و سپس بنه ها را الک کرده و شسته و آن را درون دیگ می ریزند و به مدت 2 ساعت می پزند تا مغز سبز رنگ آن سیاه و پخته شود.

در مرحله بعد دوباره بنه ها را درون سرکو می کوبند و بعد از کوبیدن آنان را می شویند تا پوست آن کنده شود و باز به مدت یک ساعت زیر آفتاب قرار می دهند و سپس بنه ها را درون تابه بزرگ ریخته و با حرارت بو می دهند.

این کار به صورت دستی و به وسیله سنگهای صاف انجام می شود که جذابیت زیادی برای جذب گردشگران دارد. در مرحله بعد مغز و پوسته های بنه که با هم مخلوط شده با دست یا الک جدا و مغز بنه آماده می شود و در مرحله آخر به مغزها مقداری آب و نمک اضافه می کنند و در یخچال می گذارند و بعد از سرد و مزه دار شدن این آجیل خوشمزه آماده خوردن می شود.

در میان انواع میوه های باغی که در روستای « مارین» تولید می شود آوازه انار این روستا به همه نقاط کهگیلویه و بویراحمد رسیده است.

انارستانهای «مارین» که بیشترین سهم را بین باغستان هایش به خود اختصاص داده از روزهای اول مرداد تا آبان هر سال شاهد تکاپوی اهالی برای برداشت است.

تعدادی از اهالی روستای «مارین» محصولات خود را برای کسب درآمد بیشتر به انار دانه (انار خشک) یا رب انار در مزه های ترش، ملس و شیرین تبدیل می کنند که مشاهده این فعالیتها نیز جاذبه ای به یادماندنی برای گردشگران است.

انجیر و انگور به صورت تازه و خشک از دیگر محصولات تولیدی مارینی هاست که بخاطر کیفیت آن طرفداران زیادی دارد.

خانه های پله ای، چشمه سارهای طبیعی، باغ های میوه، آب و هوای دلپذیر و چشم اندازهای زیبا از جذابیت های طبیعی روستای مارین محسوب می شود اما طبیعت همه ظرفیتهای این سرزمین بکر و رویایی نیست بلکه حفظ سنتهای گذشتگان از سوی بومیان در کنار راه سلطنتی شوش به تخت جمشید و بیشاپور (در دوره هخامنشیان) که از هفت کیلومتری این روستا میگذرد اینجا را منطقه ای خیال انگیزی برای گردشگری کرده است.

اینجا واحدهای مسکونی در یک یا دو طبقه ساخته شده اند و پشت بام خانه حیاط خانه دیگری است و همین ویژگی روستا را به ماسوله شبیه کرده است.

معماری روستا متشکل از سقف های مسطح، ایوان، پنجره های کوچک و دیوارهای قطور است که از مصالحی چون سنگ، خشت، گل، آجر و تیرهای چوبی ساخته شده و جذاب ترین ویژگی روستاست که در نگاه نخست هر بیننده ای را مجذوب خود می کند.

نغمه پرندگان، صدای چهارپایان، آسمان آبی با تکه های سفید ابر، محیطی آرام بدون دود و دم خودروها و آلودگی هوا بخشی از تجربه های مسافرانی است که به مارین سفر می کنند.

یکی دیگر از جاذبه های روستاگردی دانستن پیشینه تاریخی آن سرزمین است که گردشگر بداند پا جای قدم چه کسانی میگذارد؟

روستای «مارین» یکی از روستاهای تاریخی ایران است که راه سلطنتی شوش به تخت جمشید و بیشاپور (در دوره هخامنشیان) از هفت کیلومتری این روستا عبور میکرده است.

موقعیت خاص روستای مارین در دوره هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان سبب احداث قلعه های متعدد راهبانی در حوزه نفوذ این روستا شده است.

وجود بقعه متبرکه امامزاده بی بی حمیده خاتون (س) از نوادگان امام موسی کاظم (ع) در کنار این روستا بر جذابیت این منطقه افزوده و گردشگران در بدو ورود به روستای «مارین» به زیارت این بانوی بزرگوار مشرف می شوند.

دهیار روستای زیبای «مارین» می گوید: این روستا جذابیت های متنوعی برای گردشگری در فصول مختلف دارد اما به علت تنوع محصولات تولیدی و برداشت بیشتر این محصولات به همراه هوای دلپذیر در پاییز این فصل خاطرات به یادماندنی برای مسافرانش دارد.

علی اکبر ارجمندزاده تاکید کرد: به دلیل پلکانی بودن خانه ها و امکان نفوذ آب به داخل خانه های پایین دست در منطقه مسکونی باغ احداث نشده و همه باغستانها در پایین روستا قرار دارد.

وی تاکید کرد: روستای «مارین» دارای 9 هکتار باغ شامل انار، مرکبات، انجیر و انگور است.

دهیار روستای «مارین» تاکید کرد: تقریبا همه اهالی روستا دارای دام سبک و سنگین هستند به همین دلیل صدای زنگوله گوسفندان، نوای هی هی چوپان و عرضه محصولات تازه دامی چون شیر، سرشیر، گوشت و روغن از دیگر محصولات تولیدی مردمان سختکوش این یار است.

وی در مورد جمعیت روستا هم گفت: روستای «مارین» دارای 86 خانوار با 250 نفر است؛ البته در فصل تابستان 30 نفر به جمعیت روستا افزوده می شود.

ارجمندزاده تاکید کرد: سبدبافی از محصولات مهم روستاست که با شاخه بادام تولید می کنند که بانوان سالخورده سبد برای نگهداری نان و میوه تولید می کند.

وی افزود: روستای «مارین» از معدود مناطق کهگیلویه و بویراحمد است که با توجه به نزدیکی به دشت دیل، سد کوثر و جاذبه های بکر و 2 اقامتگاه بومگردی در بیشتر روزهای سال میتواند پذیرای گردشگران باشد.

پاییز گردی با طعم میوه های باغی و جنگلی در روستای مارین

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو