چهارمین مزرعه خورشیدی بزرگ دنیا در ابوظبی ساخته می‌شود

منبع: تکراتو

2

1402/7/17

16:29


ابوظبی به زودی چهارمین مزرعه خورشیدی بزرگ دنیا را افتتاح می‌کند. این مزرعه خورشیدی توان تولید نیروگاهی دو گیگاوات را داراست.

چهارمین مزرعه خورشیدی بزرگ دنیا در ابوظبی ساخته می‌شود

ابوظبی به زودی چهارمین مزرعه خورشیدی بزرگ دنیا را افتتاح می‌کند. این مزرعه خورشیدی توان تولید نیروگاهی دو گیگاوات را داراست.

چهارمین مزرعه خورشیدی بزرگ دنیا در منطقه‌ الظفره در ابوظبی افتتاح خواهد شد. به گفته جاسم ثابت، مدیرعامل شرکت ملی انرژی ابوظبی (TAQA)، این نیروگاه توان ظرفیتی معادل 2 گیگاوات دارد و تا چند هفته دیگر افتتاح می‌شود. اما نکته مهم در مورد این مزرعه خورشیدی، کاهش ۲٫۴ میلیون تن انتشار گاز کربن است که در این زمینه یک عملکرد بسیار عالی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: نخستین نیروگاه هسته‌ای عربستان به زودی احداث می‌شود؛ اوج‌گیری تب رقابت هسته‌ای در منطقه!

ابوظبی میزبان چهارمین مزرعه خورشیدی بزرگ دنیا است

به‌ نقل‌از مدیر یکی از تأمین‌کنندگان محلی انرژی در امارات، ابوظبی در آستانه‌ افتتاح چهارمین مزرعه‌ بزرگ تولید انرژی خورشیدی در جهان است. جاسم ثابت، مدیرعامل شرکت ملی انرژی ابوظبی (TAQA) سه‌شنبه سوم اکتبر گفت این مزرعه‌ خورشیدی با ظرفیت نیروگاهی دو گیگاوات در منطقه‌ الظفره در ابوظبی قرار گرفته است و تا چند هفته دیگر افتتاح می‌شود.

مزرعه‌ خورشیدی ابوظبی در زمان آغاز فعالیت، پس از پارک خورشیدی گلمود چین (ظرفیت ۲٫۸ گیگاوات) و پارک‌های خورشیدی بهادلا (ظرفیت ۲٫۲۵ گیگاوات) و پاواگادا (ظرفیت ۲٫۰۵ گیگاوات) در هند، چهارمین نیروگاه بزرگ جهان از نظر ظرفیت خواهد بود.

جاسم ثابت در کنفرانس انرژی نفت و گاز (ADIPEC 2023) که در ابوظبی برگزار شد، اعلام کرد که نیروگاه جدید این شهر تا چند هفته‌ آینده به یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های فتوولتائیک در میان پیشروهای حوزه‌ انرژی‌های تجدیدپذیر تبدیل خواهد شد و با آغاز بهره‌برداری، انتشار گاز کربن را ۲٫۴ میلیون تن کاهش خواهد داد.

ابوظبی میزبان چهارمین مزرعه خورشیدی بزرگ دنیا است

مزرعه خورشیدی ابوظبی توسط شرکت ملی انرژی ابوظبی با مشارکت شرکت انرژی‌های تجدیدپذیر مصدر، پیشروی تجارت انرژی‌های تجدیدپذیر در ابوظبی ساخته شده است. شرکت انرژی تجدید‌پذیر ای‌دی‌اف فرانسه و جینکوپاور چین نیز دیگر شرکای کنسرسیومی این پروژه هستند. این پروژه برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ به صورت عمومی اعلام شد.

ثابت همچنین ادعا کرد که این مزرعه از نظر کارایی هزینه یکی از بهترین مزارع در نوع خود خواهد بود زیرا «با نرخ تعرفه ۱٫۳۲ سنت بر کیلووات‌ ساعت یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین مزارع تولید انرژی در جهان است.»

رونمایی از پروژه دقیقاً یک روز پس از آن صورت گرفت که سهیل المزروعی، وزیر انرژی و زیرساخت امارات متحده عربی به نمایندگان کنفرانس انرژی نفت و گاز گفت کشور در مسیر تولید ۱۹٫۸ گیگاوات انرژی پاک تا سال ۲۰۳۰ قرار دارد.

المزروعی با توصیف این طرح به عنوان کوششی برای «پیگیری سریع انتقال انرژی» گفت ابوظبی دارای یکی از سریع‌الرشدترین صنایع انرژی پاک در جهان است. وی افزود:

«امارات متحده عربی به دنبال تبدیل‌شدن به یکی از پیشروهای تولیدکننده و تأمین‌کننده‌ انرژی هیدروژن کم‌کربن است و ما در حال تلاش برای تولید ۱٫۴ میلیون تن از این انرژی در سال، تا سال ۲۰۳۱ و ۱۵ میلیون تن در سال، تا سال ۲۰۵۰ هستیم.»

مزرعه‌ خورشیدی شرکت ملی انرژی ابوظبی، پارک خورشیدی محمد بن راشد آل‌مکتوم (با ظرفیت ۱٫۶۳ گیگاوات) را که هنوز تکمیل نشده است، به رتبه‌ پنجم فهرست جهانی تنزل خواهد داد. با این حال، بر اساس پیش‌بینی‌ها مزرعه‌ دبی پس از تکمیل در سال ۲۰۲۷ با ظرفیتی حدود پنج گیگاوات به یکی از پیشروهای جهانی تبدیل خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره ساخت چهارمین مزرعه خورشیدی بزرگ دنیا  در ابوظبی چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

.

منبع: زومیت

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو