جنگ غزه مانع تصمیم امارات درباره اسرائیل نشد

منبع: سیمرغ

1

1402/8/22

11:35


جنگ غزه مانع تصمیم امارات درباره اسرائیل نشد

رویترز: امارات به رغم جنگ غزه، روابط با اسراییل را حفظ می کند


خبرگزاری رویترز روز شنبه بیستم آبان به نقل از چهار منبع آگاه گزارش داد امارات متحده عربی امیدوار است از طریق حفظ روابط با اسرائیل، ضمن محافظت از منافع خود بر سیاست اسرائیل نیز تاثیرگذار باشد.

امارات یکی از چهار کشور عرب است که در چارچوب توافق‌های ابراهیم و با میانجی‌گری آمریکا روابط دیپلماتیک با اسرائیل برقرار کرد.

تلفات فزاینده ناشی از جنگ اسرائیل علیه حماس در غزه موجب خشم مردم کشورهای عرب علیه اسرائیل شده است.

شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات متحده عربی، ماه گذشته میلادی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفت‌وگو کرد. مقامات اماراتی اقدامات اسرائیل را محکوم کرده و خواهان پایان خشونت‌ها شده‌اند.

یک مقام اماراتی به خبرگزاری رویترز گفت اولویت فوری این کشور تضمین آتش‌بس و گشودن کریدورهای بشردوستانه است.

امارات به عنوان یکی از کشورهای نفت‌خیز حوزه خلیج فارس، نقش عمده‌ای در سیاست‌های منطقه ایفا می‌کند و یکی از شرکای امنیتی ایالات متحده در منطقه و میزبان نیروهای این کشور است.

چهار منبعی که به دلیل حساسیت موضوع نخواسته‌اند نام‌شان فاش شود، به رویترز گفته‌اند امارات همچنین سرگرم رایزنی با کشورهای عرب به منظور متعادل کردن مواضع علنی آنها در قبال اسرائیل است تا پس از پایان جنگ، امکان بازگشت به گفت‌وگوهای گسترده منطقه‌ای وجود داشته باشد.

رئیس امارات روز پنجشنبه در ابوظبی با امیر قطر دیدار کرد و درخواست‌ها برای آتش‌بس فوری بشردوستانه در بحبوحه تلاش‌های دوحه برای آزادی تعداد محدودی از گروگان‌ها در ازای وقفه در درگیری‌ها را به بحث گذاشت.

امارات به‌رغم روابط اقتصادی و امنیتی خود با اسرائیل نتوانسته این کشور را به ایجاد آتش‌بس متقاعد کند و بر این باور است ایالات متحده نیز فشار کافی برای تحقق این امر را بر اسرائیل وارد نمی‌کند.

لانا نسیبه، سفیر امارات در سازمان ملل، اواخر مهرماه در شورای امنیت سازمان ملل گفت حملات اسرائیل به غزه به امید تامین امنیت این کشور ممکن است موجب نابودی این امید شود.

منابع مزبور گفته‌اند امارات همچنان به میزبانی از سفیر اسرائیل ادامه می‌دهد و قصد پایان دادن به روابط خود با اسرائیل را که یک اولویت راهبردی بلندمدت است، ندارد.

یکی از منابع مزبور گفته است امارات منافعی از ارتباط با اسرائیل دارد که نمی‌خواهد آنها را از دست بدهد.

یکی دیگر از منابع گفته است حماس سازمان مورد علاقه امارات نیست و در نهایت اخوان‌المسلمین است.

با این حال، هیچ کدام از چهار منبع احتمال کاهش سطح روابط یا قطع آن را در صورت تشدید بحران ناممکن ندانسته‌اند.

به گفته آنها، جابجایی فلسطینیان از غزه یا کرانه باختری به مصر یا اردن خط قرمز امارات متحده عربی است.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seeorgh.com/news
منبع: isna.ir



مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو