معرفی فیلم اورکا ؛ داستان، بازیگران و بررسی

معرفی فیلم اورکا ؛ داستان، بازیگران و بررسی


منبع: پلازا

3

1402/7/19

10:21


معرفی فیلم اورکا ؛ داستان، بازیگران و بررسی

فیلم اورکا، یکی از بهترین فیلم‌های ایرانی درام سال 1400 است. در ادامه به معرفی فیلم سینمایی اورکا خواهیم پرداخت.

فیلم اورکا که اولین تجربه بلند سینمایی برای سحر مصیبی بود، در هفتمین دوره رویداد سالانه استعدادیابی موسسه فیلم دوحه “قمره” قبول شد. سپس در اکران اول خود، در آبان ماه سال ۱۴۰۰ در جشنواره اجیال دوحه در قطر، توانست جایزه بهترین فیلم از دیدگاه تماشاگران فستیوال دوحه را به دست آورد.

این فیلم، یکی از آثار موفق ایرانی است. ژانر فیلم اورکا را می‌توان درام دانست. مدت زمان فیلم اورکا ترانه علیدوستی تقریبا 1 ساعت و 47 دقیقه طول می‌کشد. اما درباره تاریخ اکران فیلم اورکا باید بدانید که این فیلم هم اکنون به شکل قاچاق در دسترس عموم قرار گرفته است.

فهرست مطالب:

داستان فیلم اورکا

داستان فیلم اورکا

در خلاصه فیلم سینمایی اورکا آمده است که زنی به نام الهام یک هدف بزرگ دارد: ثبت رکورد گینس با شنا در آب‌های آزاد و با دستان بسته. اما در این راه با مشکلاتی مواجه می‌شود که باید آن‌ها را پشت سر بگذارد. این فیلم به شکل یک درام ورزشی ساخته شده است و تلاش‌ها و مبارزات الهام را به تصویر می‌کشد.

به نظر ادامه دادن و تعریف کردن بیشتر روایت این فیلم باعث می‌شود داستان اسپویل شود. لذا شما را دعوت می‌کنیم که با دانلود فیلم اورکا و دیدن این فیلم لذت دو چندان را از فضاسازی‌های داخل فیلم ببرید.

بازیگران فیلم اورکا

از هنرپیشه های فیلم سینمایی اورکا می‌توان به ترانه علیدوستی، مهتاب کرامتی و مهتاب نصیرپور اشاره کنیم. در ادامه می‌توانید بیوگرافی بازیگران فیلم ایرانی اورکا را به صورت جداگانه بخوانید.

ترانه علیدوستی در نقش الهام

داستان فیلم اورکا

ترانه علیدوستی، بازیگر ایرانی متولد ۲۲ دی ۱۳۶۲، در فیلم‌های برجسته‌ای بازی کرده است. او با کارگردانان معروفی مانند رسول صدرعاملی، واروژ کریم‌مسیحی و اصغر فرهادی همکاری کرده و به عنوان بهترین بازیگر زن در جشنواره فیلم لوکارنو سوئیس و جشنواره فیلم فجر جوایز متعددی را دریافت کرده است. همچنین در جشنواره‌های فیلم وزول فرانسه ۲۰۱۴ و فیلم هانوی ویتنام ۲۰۱۲ عضو هیئت داوران بوده است.

علیدوستی به زبان انگلیسی مسلط است و به عنوان مترجم ادبی هم فعالیت می‌کند. او جایزه ادبی پروین اعتصامی را برای ترجمه‌ی کتاب “رؤیای مادرم” از آلیس مونرو دریافت کرده است. در ویژه‌نامه شماره ۱۰۰ ماهنامه صنعت سینما، به عنوان بهترین بازیگر زن دهه در دهه هشتاد توسط ۱۳۰ نویسنده و منتقد سینمایی انتخاب شده است. همچنین در سال ۱۳۹۰، مجله فیلم او را بهترین بازیگر زن دهه ۸۰ معرفی کرده است.

مهتاب کرامتی در نقش نظرآبادی

نقد فیلم اورکا

مهتاب کرامتی، بازیگر اهل ایران، در تاریخ ۲۵ مهر ۱۳۴۹ به دنیا آمد. او دانش‌آموختهٔ میکروبیولوژی بوده و در سال ۱۳۷۵ در دوره‌های بازیگری نزد امین تارخ تحصیل کرده است. مهتاب کرامتی از سال ۱۳۷۶ با بازی در سریال “مردان آنجلس” به تلویزیون رفت و شناخته شد. او در فیلم “مردی از جنس بلور” در سال ۱۳۷۷ حضور اول خود را در سینما داشت و در سال‌های ۱۳۸۰-۱۳۸۱ در نمایش‌هایی به کارگردانی مجید جعفری بازی کرد.

مهتاب کرامتی برای بازی در فیلم “بیست” موفق شد جایزهٔ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را در جشنواره فیلم فجر به دست آورد. نقش‌های دیگر شناخته‌شدهٔ او شامل فیلم‌ها و سریال‌هایی هستند مانند “زندگی خصوصی آقا و خانم میم”، “فرزند چهارم”، “اشباح”، “ماجان” و “جاده قدیم”. او همچنین در سریال “خاک سرخ” حضور داشته است.

مهتاب کرامتی سه بار برای بازی در فیلم‌های “مرد بارانی”، “آلزایمر” و “عصر یخبندان” نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن شد. او در فیلم‌هایی مانند “پاداش سکوت”، “تردید”، “اسب حیوان نجیبی است”، “ناخواسته”، “ارغوان” و “مزار شریف” نیز نقش ایفا کرده است.

علاوه بر بازیگری، مهتاب کرامتی در سال ۱۳۹۵ به عنوان تهیه‌کننده فیلم مستند “صفر تا سکو” فعالیت کرد. او از سال ۱۳۸۵ تا ۱۴۰۱ به عنوان سفیر حسن نیت و صلح برای یونیسف فعالیت کرده است. همچنین او از کنشگران حقوق زنان و امور اجتماعی است و در زمینهٔ مدیریت هنری، داوری، دکلمه‌خوانی و صنعت پوشاک و طراحی مد نیز فعالیت دارد.

مهتاب نصیرپور در نقش مهال

نقد فیلم اورکا

مهتاب نصیرپور، بازیگر اهل ایران، در تاریخ ۲۹ آذر ۱۳۴۴ در شهر کازرون به دنیا آمد. وی در سال ۱۳۷۱ مدرک کارشناسی بازیگری و کارگردانی تئاتر را از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران دریافت کرد. فعالیت هنری مهتاب نصیرپور در تئاتر از سال ۱۳۶۵ با نمایش “حادثه در صبح پاییزی” آغاز شد و از سال ۱۳۷۰ به بازی در سینما نیز پرداخت.

وی در سال ۱۳۶۸ وارد عرصه تلویزیون شد و پس از آن به آموزش بازیگری در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول شد. در سال ۱۳۸۴، برای بازی در فیلم “به نام پدر”، مهتاب نصیرپور جایزهٔ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را در بیست و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر دریافت کرد. همچنین در سال ۱۳۸۶ به دلیل بازی در فیلم “فرزند خاک”، برای دومین بار برندهٔ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد. وی همچنین در نخستین جشنواره تولیدات تلویزیونی صدا و سیما در سال ۱۳۷۴ به دلیل بازی در نمایش تلویزیونی “معمای یک قتل”، برندهٔ دیپلم افتخار بهترین بازیگر زن شد.

مهتاب نصیرپور با محمد رحمانیان، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر و تلویزیون، ازدواج کرده است.

مسعود کرامتی در نقش سعید

نقد فیلم اورکا

مسعود کرامتی، تهیه‌کننده، کارگردان و بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر، در تاریخ ۹ مرداد ۱۳۳۵ در تهران متولد شد. وی فارغ‌التحصیل رشتهٔ هنرهای نمایشی از دانشکدهٔ هنرهای زیبا دانشگاه تهران است. فعالیت هنری خود را در سال ۱۳۵۵ با تکنیک تئاتر سایه و با اشعار مولوی آغاز کرد. سپس در فیلم “شهر موشها” ساختهٔ مرضیه برومند و محمدعلی طالبی، با عروسک گردانی و بازی در فیلم‌هایی مانند “شب تاب”، “یک”، “دو” و “همه باهم” به دنیای سینما وارد شد.

با آشنایی با رسول ملاقلی‌پور، به عنوان دستیار او در فیلم “افق” به عنوان تجربهٔ اولیه خود در سینمای حرفه‌ای شروع به کار کرد. در سال ۱۳۷۱ مؤسسه سینمایی “کارنامک” را تأسیس کرد. یکی از مهمترین اثرهای وی در سینما، فیلم “پاتال و آرزوهای کوچک” است.

مسعود کرامتی در سال ۱۳۷۰ با فرخنده بانو شادمنش (دختر پری امیرحمزه بازیگر) ازدواج کرد. همسر وی در فیلم‌هایی مانند “چمدان” به کارگردانی جلال مقدم بازی کرده بود، اما پس از ازدواج تمایلی به ادامه بازیگری نداشت و در سال ۱۳۹۳ درگذشت.

نقد فیلم اورکا

نقد فیلم اورکا

با توجه به بررسی فیلم ایرانی اورکا توسط منتقدین، از لحظات ابتدای فیلم، ما با فضایی خاص و متفاوت مواجه می‌شویم که جذابیت فیلم برای تماشاگران را بیشتر می‌کند.

این فیلم، تلاش‌های زنان ایرانی برای رسیدن به هدفشان را به خوبی به تصویر می‌کشد، اما تیزر فیلم با حال و هوای خاکستری، حسی از تنش و یاس را در مخاطب ایجاد می‌کند. همچنین فیلم به درستی به شخصیت اصلی داستان نپرداخته و تصویر دقیقی از زندگی و شخصیت واقعی او ارائه نمی‌دهد. در طول روایت اورکا ما می‌بینیم که اتفاقاتی در بخشی از سکانس‌های فیلم رخ می‌دهد و بدون نتیجه رها می‌شوند، به طوری که مخاطب جواب مشخصی درباره این اتفاقات دریافت نمی‌کند.

در هر صورت، نقدهای مثبتی درباره این فیلم منتشر شده که دیدنش را برای همه‌ی علاقه‌مندان به سینمای ایران را قطعی می‌کند. طور کلی، نمرات فیلم سینمایی اورکا قابل قبول بوده و در سایت IMDB با نمره 6.2 توانسته در میان فیلم‌های ایرانی خودی نشان دهد.

کلام آخر

نقد فیلم اورکا

فیلم اورکا ترانه علیدوستی یک درام خاص و پر از پویایی است. با معرفی و بررسی فیلم اورکا با بازی ترانه علیدوستی همراه شما بودیم و سعی کردیم آن را به طور کامل معرفی کنیم. آیا تریلر فیلم اورکا را تماشا کرده‌اید؟ نظر شما درباره این اثر چیست؟ دانلود فیلم اورکا را به دیگران پیشنهاد می‌کنید؟ از همراهی شما متشکریم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو