فرمول و محلول رفع انواع لکه لباس، کفش، فرش

منبع: ناز وب

3

1402/7/19

15:16


فرمول لکه و از بین بردن آن با ترکیب محلول های شگفت انگیز، ساده و کاربردی   چه ترکیب عجیب و زیبایی، شگفت انگیز ترین ترکیب های دنیا در شیمی و کاربردهای آن در تمامی رده های علمی، پایه و اساس بوجود آمده جهان حیرت آور. قطعا بدون علم شیمی  و کیمیاگری دنیایی هم وجود […]

فرمول و محلول رفع انواع لکه لباس، کفش، فرش

فرمول لکه و از بین بردن آن با ترکیب محلول های شگفت انگیز، ساده و کاربردی

 

چه ترکیب عجیب و زیبایی، شگفت انگیز ترین ترکیب های دنیا در شیمی و کاربردهای آن در تمامی رده های علمی، پایه و اساس بوجود آمده جهان حیرت آور.

قطعا بدون علم شیمی  و کیمیاگری دنیایی هم وجود نداشت. کنش و واکنش ریزترین ذره، ملکول و اتم اصلی ترین سازنده های غیر مسلح جهان هستی است.

فلسفه و کاربرد شگفت انگیز دنیای شیمیایی و بحث شیرین و پایان ناپذیر آن در این بخش نمی گنجد و تنها اکتفا می کنیم به رفع ساده ترین راه و ترکیب های شیمیایی برای از بین بردن انواع لکه های لباس، فرش، کفش و …

در بسیاری از مواقع ناخواسته محلولهای رنگی مثل قهوه، چای، زردچوبه، و … روی لباس یا هر وسیله ای می ریزد که نمی توان به راحتی آن را دور انداخت به همین منظور با ساده ترین محلول های شیمیایی آن را از بین می بریم گویی نه خانی آمده نه خانی رفته است!!

 

فرمول و ترفند از بین بردن انواع لکه روی هر جنس یا شی

 

قهوه

 

اگر لک قهوه بر روی لباس شما ریخت لازم است تا لباس خود را برعکس نمایید و آن را با آب سرد بشویید. این کار باعث می شود قهوه های نفوذ کرده در الیاف لباس به راحتی از آن خارج شوند.

روش دوم؛ اگر با لکه ی خشک شده ی قهوه بر روی لباس خود مواجه هستید با جوش شیرین و نام شیمی آن را  بی کربنات سدیم پاک نمایید. کمی با آب مخلوط کنید و آن را تمیز کنید.

 

چای

 

این لکه را هم می توان با جوش شیرین (بی کربنات سدیم) و یا با کمک سرکه پاک نمایید.

 

شکلات

 

به دلیل آنکه شکلات حاوی مواد روغنی (کره کاکائو) و مواد جامد مختلف موجود در کاکائو است، شما برای پاک کردن لکه های حاوی آن نیاز به سورفکتانت و حلال های آلی دارید.

البته قبل از استفاده از این محلول با آب و صابون شست و شو دهیدسپس با کمی از این حلال آن را مثل روز اول تمیز کنید.

 

پاک کردن لکه های سس گوجه فرنگی

 

زمان برای از بین بردن این لکه ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. قرمزی این مواد از تانن ها به دست می آید که قدرت نفوذ زیادی دارند. به محض ریخته شدن لکه ی سس لباس را با آب سرد شست و شو دهید. در صورتی که لکه خشک شده باشد آن را با آب گرم و یک پاک کننده ی حاوی آنزیم پاک نمایید.

می توانید از آب اکسیژنه نیز برای رفع این لکه یا نوشابه استفاده کنید.

 

خون و سایر مواد بیولوژیکی

 

لکه های پروتئینی سرسخت مانند خون، مدفوع یا استفراغ با کمک آنزیم ها پاک می شوند. ابتدا آن ها را با آب سرد شست و شو دهید.

اگر لکه ها مقاومت نشان می دهند آن ها را در محلول آب اکسیژنه خیس کنید و پس از یک ساعت آن را آبکشی کنید.

در صورت از بین نرفتن لکه می توانید رابینگ الکل را تهیه نمایید و بر روی لکه های باقی مانده بمالید و سپس آبکشی کنید.

 

چمن

 

لکه های سبز ناشی از نشستن بر روی چمن ها در لباس های روشن به وضوح قابل مشاهده است. اگر این لکه ها با شوینده های آنزیمی از بین نرفتند می توانید از سرکه سفید صنعتی  برای این منظور استفاده کنید.

 

گریس و چربی

 

لکه های چربی را می توانید به راحتی با سورفکتانت های موجود در شوینده ها پاک نمایید. صابون یکی از بهترین گزینه هایی است که می توانید برای این منظور استفاده کنید.

نوشابه نیز برای رفع لکه های روغنی ماشین و گریس بسیار کاربردی است.

 

تونر، جوهر و کاربن

 

برای از بیردن این لکه ها شما نیاز به الکل دارید. دستمالی را به الکل آغشته نمایید و آن را بر روی لکه ها بمالید.

بهترین الکل برای استفاده در از بین بردن لکه ی جوهر رابینگ الکل می باشد ( در صورت در دسترس نبودن می توانید از ایزوپروپیل الکل استفاده نمایید).

بهترین روش برای پاک کردن لکه های لباس سفید استفاده از وایتکس یا همان سدیم هیپوکلریت است.

 

لکه های رنگی و لاک

 

برای رفع لکه های رنگی می توانید از استون محلول بسیار کاربردی در زیبایی و رنگ لاک است. گاهی استون جوابگوی رفع رنگ نیست می توانید از تینر استفاده کنید.

 

کلیپ کوتاه و بسیار مفید رفع از بین بردن انواع لکه

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو