واکنش ایران به بیانیه اتحادیه اروپا | ایران بی جواب نمی گذارد

4

1402/7/19

20:16


واکنش ایران به بیانیه اتحادیه اروپا | ایران بی جواب نمی گذارد

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

بیست و هفتمین نشست مشترک وزرای خارجه اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس و طرح برخی ادعاها و اتهامات بی اساس علیه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه پایانی این نشست واکنش ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را به همراه داشت.

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس روز سه‌شنبه ۱۸ مهر ماه در مسقط، پایتخت عمان نشست برگزار کردند و در پایان بیانیه‌ای از سوی حاضران در نشست صادر شد.

در همین ارتباط ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (چهارشنبه) ۱۹ مهر ماه در واکنش به بیانیه پایانی این نشست با تأکید بر راهبرد منطقه‌ای و سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران درباره تقویت و تعمیق مناسبات با کشورهای حوزه خلیج فارس، درج برخی مطالب بی اساس در بیانیه پایانی این نشست را مردود خواند و آن را محکوم کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی به سابقه مخرب مداخله برخی از کشورهای اروپایی در منطقه خلیج فارس در دوران‌های مختلف و فروش میلیاردها دلار تسلیحات و جنگ افزار توسط آنها به کشورهای منطقه در راستای استمرار تنش‌های منطقه‌ای و کسب منافع تجاری اشاره کرد و روند تحولات ماه‌های اخیر در منطقه را بر خلاف ابراز نگرانی‌های بی‌دلیل و منفعت طلبانه اتحادیه اروپا، امیدبخش و در راستای منافع تمامی کشورهای منطقه برشمرد.

* نقش امنیت ساز ایران در مبارزه با تروریسم

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین تداوم دیپلماسی و گفت‌وگو را بهترین مسیر تقویت همکاری در راستای منافع مشترک و تحکیم ثبات و امنیت این منطقه خواند.

کنعانی همچنین نقش امنیت ساز جمهوری اسلامی ایران در مبارزه واقعی با تروریسم و همچنین تقویت و تحکیم امنیت دریانوردی را مورد اشاره قرار داد و دستیابی به امنیت پایدار منطقه‌ای را در گرو تقویت همکاری‌های دو و چندجانبه کشورهای منطقه فارغ از مداخلات نابه جای نیروهای فرامنطقه‌ای عنوان کرد.

* جزایر سه‌گانه ایرانی جزء لاینفک خاک ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه بار دیگر موضع اصولی و همیشگی جمهوری اسلامی ایران را مورد تأکید قرار داد و جزایر سه گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک را جزء لاینفک و ابدی خاک جمهوری اسلامی ایران خواند.

کنعانی همچنین مفاد بیانیه مذکور درباره موضوعات مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز و توانمندی دفاعی جمهوری اسلامی ایران را ناوارد و مردود خواند و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره به قوانین و تعهدات بین‌المللی خود در چارچوب حق و تکلیف پایبند بوده و به همکاری‌های سازنده خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبتنی بر موافقتنامه جامع پادمان ادامه می‌دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه پیش از این و در واکنش به سند راهبردی مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی و اینکه ایران تهدید دائمی تلقی شده است، گفت: این ادعاهای بی اساس و بی ریشه است. ایران عضو متعهد ان.پی‌.تی است و با آژانس موافقتنامه جامع پادمان را امضا کرده و اجرا می‌کند.ایران بارها اعلام کرده سلاح هسته‌ای در دکترین نظامی و دفاعی ایران هیچ جایگاه و نقشی ندارد و ایران هرگونه استفاده و تهدید به استفاده از اینگونه سلاح‌های کشتار جمعی را مردود می‌شمارد. (اینجا بخوانید)

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس در این بیانیه ضمن تکرار ادعاهای بی اساس درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، خواستار همکاری کامل ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شدند. آنها بر حمایت از راه‌حل دیپلماتیک درباره موضوع هسته‌ای ایران و تعهد خود برای عاری ماندن منطقه خلیج فارس از تسلیحات هسته‌ای تأکید کردند.

وی همچنین اعلام کرد که توان نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران در راستای ارتقای بازدارندگی، حفظ امنیت ملی و تقویت ثبات منطقه‌ای قرار دارد و افزود: جمهوری اسلامی ایران بار دیگر اراده جدی خود را برای دستیابی به منطقه‌ای با ثبات، امن و شکوفا در همکاری با همسایگان و بدون مداخلات خارجی اعلام می‌کند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو