چگونه ترس از رانندگی را از بین ببریم؟

چگونه ترس از رانندگی را از بین ببریم؟


منبع: تالاب

3

1402/7/24

11:03


 اگر در حال یادگیری رانندگی هستید و بخاطر استرسی که دارید نمی توانید با تمرکز […]

چگونه ترس از رانندگی را از بین ببریم؟

 اگر در حال یادگیری رانندگی هستید و بخاطر استرسی که دارید نمی توانید با تمرکز برانید مربی خود را تغییر بدهید زیرا امکان دارد این اضطراب ناشی از حضور مربی شما باشد. در صورتی که به پیشنهاد های این مقاله مرکز مشاوره خانواده آویژه عمل کردید و همچنان دچار ترس از رانندگی بودید می توانید با مرکز آویژه تماس بگیرید و از دیگر راه کار های مشاوران مجرب آویژه بهره مند شوید.

 

ترس از رانندگی

می توان گفت هر کسی ترس قرار گرفتن در یک موقعیت خطرناک را در مخیله خود دارد. فوبیا نوعی اختلال اضطرابی یا واکنش در برابر چیزیست که در واقع مضر محسوب نمی شود. به طوری که فکر کردن به آن ترس یا فوبیا بخشی جدا نشدنی از زندگی فرد می شود. برای مثال افراد زیادی فوبیای رانندگی و کنترل یک وسیله نقلیه را دارند.

 

حتی بعضی افراد دچار اجتناب های بیمارگونه مانند سوار نشدن وسایل نقلیه ای مانند ماشین، اتوبوس و هواپیما هستند. این ترس ها می توانند اختلالات زیادی را در برنامه، سفر و یا شغل این افراد ایجاد کند.

دامنه اضطراب رانندگی می تواند از یک نگرانی ملایم محتاطانه تا یک فوبیا شدید که زندگی فرد دارای فوبیا را دچار اختلال کند، گسترش یابد.

بسیاری از افراد نمی توانند تشخیص دهند که ترس از رانندگی در جاهای شلوغ را دارند. به همین دلیل به دنبال علايم ترس از رانندگی در رفتار های خود می گردند.

 

در این مقاله ما مشاوران مرکز مشاوره خانواده آویژه سعی کردیم با اشاره به علل ترس از رانندگی و توضیح علايم ترس از رانندگی مشخص کنیم که آیا واقعا فوبیا رانندگی داریم؟ در صورت داشتن فوبیای رانندگی چگونه بر این ترس غلبه کنیم؟ مشاوران آویژه به منظور کمک به کسانی که دارای ترس از رانندگی هستند مشتاقانه منتظر پاسخگویی به سوالات شما هستند.

 

ماهیت ترس از رانندگی چیست؟

به ترس از رانندگی موتورفوبیا نیز گفته می شود. موتورفوبیا، نوعی از فوبیا است که منجر به ترس مداوم و شدید از رانندگی یا سوار شدن بر وسیله نقلیه می شود. گاهی اوقات افراد ممکن است هنگام رانندگی در موقعیت های خاص مانند رانندگی از روی پل، از داخل تونل، در شب، با سرعت زیاد، تغییر خط یا ادغام مسیر بترسند.

 

داشتن هراس و  ترس شدید از رانندگی اغلب شدید تر و ناتوان‌ کننده‌ تر از ترس یا نگرانی های ناشی از اضطراب های عمومی و روزمره است. وقتی این ترس درمان نشود، می‌ تواند روال‌های زندگی را مختل کند و به گسترش سایر بیماری‌های دراز مدت کمک کند.

گاهی اوقات ترس از رانندگی به خاطر فضای بسته ماشین که همان کلاستروفوبیا نامیده می شود، به وجود می آید. کلاستروفوبیا ترس غیرمنطقی از فضاهای محدود مثل آسانسور، ماشین و تونل است.

اغلب افراد دچار کلاستروفوبیا از قرار گرفتن در مکان ها دوری می کنند اما اجتناب از این مکان ها ممکن است ترس را تقویت کند.

 

ماهیت ترس از رانندگی چیست؟

 دلایل مختلف ترس افراد از رانندگی

ترس از رانندگی ممکن است به دلایل متوعی به وجود آمده باشد. برخی از این دلایل عادی و برخی دیگر دور از تصور است. در ادامه شاهد دلایل شایع ترس از رانندگی هستیم.

 

ترس از رخ دادن حمله پانیک:

حمله پانیک با علائمی مانند تپش قلب و ضربان قلب سریع، تعریق، لرزش، احساس تنگی نفس یا تقلا برای نفس کشیدن و احساس خفگی همراه است.

⛔رخ دادن حمله پانیک در حین رانندگی می تواند ایمنی روحی و جسمی فرد را تهدید کند. حملات پانیک در هر شرایطی به تنهایی بسیار آسیب زننده و چالش برانگیز هستند.

⛔شما با داشتن هر کدام از علائم حمله پانیک باید در اولین فرصت ممکن ماشین را در مکانی مناسب پارک کنید.

 

تجربیات تلخی مانند تصادف در گذشته:

گاهی اوقات خاطره تماشای یک تصادف بد و یا جان باختن فرد به علت تصادف می تواند تمرکز و اعتماد به نفس رانندگی را در برخی افراد از بین ببرد.

⛔ همچنین ممکن است ترس از مرگ حین تصادف علت اجتناب از رانندگی باشد.

⛔نام این ترس وهوفوبیا است معمولا این فوبیا بعد از یک سانحه بوجود می آید که قرار گرفتن در موقعیت های خاص باعث مرور و یادآوری آن اتفاق می شود.

 

خراب شدن ماشین، تمام شدن بنزین یا گم کردن مسیر:

هر کدام از دلایل فوق ممکن است باعث ترس از رانندگی شود اما بهتر است بدانید همه این اتفاقات تا حد زیادی قابل پیشگیری اند. مثلا به همراه داشتن کسی که مسیر را بلد است یا بررسی دقیق نقشه می تواند از چالش گم شدن در سفر هنگام رانندگی در ترافیک شدید جلوگیری به عمل آورد.

⛔توجه داشته باشید حفظ خونسردی هنگام رخداد هر یک از این موارد راز موفقیت محسوب می شود.

 

عدم اعتماد دیگران به مهارت های رانندگی شما

⛔در برخی موارد حضور افرادی که به رانندگی شما اطمینان ندارند موجب تضعیف اعتماد به نفس شما در رانندگی می شود.

⛔ در همین راستا بسته به واکنش این افراد ممکن است توانایی کنترل خودرو را برای لحظاتی از دست بدهید.

 

گیر افتادن در خودروی در حال سوختن

ممکن است وسیله نقلیه بعد از یک سانحه شعله ور شود. نقص فنی نیز می تواند یکی دیگر از دلایل آتش سوزی ماشین به حساب آید.

⛔اما هر کدام از این موقعیت ها خاص بوده و طی شرایطی رخ می دهد.

 

 دلایل مختلف ترس افراد از رانندگی

 علایم ترس از رانندگی

در روند مشاوره تلفنی خانواده گاهی اوقات افراد متوجه این موضوع نیستند که ترس از رانندگی دارند. زیرا فوبیا رانندگی ممکن است در ابتدا بسیار ظریف باشد و با گذشت زمان شدت یابد. به همین دلیل فرد نمی داند که باید به فکر غلبه بر ترس از رانندگی خود بیفتد. درهمین راستا تصمیم گرفتیم نشانه های ترس از رانندگی را با شما در میان بگزاریم.

 

✅بهانه آوردن برای ماندن در خانه

✅تعمیر نکردن خودرو به منظور جلوگیری از رانندگی

✅تقاضا رانندگی از دوستان و اعضای خانواده

✅رفتن به مناطقی که ضرورتی برای رانندگی وجود ندارد

✅لرزش و بی حسی دست و پا هنگام رانندگی

✅ترس از دست دادن کنترل خود و احساسات

✅اعضای خانواده مبتلا به فوبیا و اختلالات اضطرابی، شانس فرد را افزایش می دهد.

✅هراس و ترس از رانندگی در جاهای شلوغ به صورت غیر منتظره

✅تپش قلب هنگام رانندگی

 

چگونه ترس از رانندگی را از بین ببریم؟

فوبیا رانندگی یک چالش شدید است، اما می توان با تلاش هماهنگ و کمک یک متخصص بهداشت روان بر آنها غلبه کرد. فوبیاها به ندرت از بین می رود، بنابراین افراد باید برای بهبود سریع تر و از بین بردن علائم آن ها با عزمی قوی اقدام کنند. شما برای کنترل اضطراب ناشی از رانندگی می توانید از روش های زیر استفاده کنید.

 

ایجاد محیطی آرام در خودرو

به وجود آوردن فضایی مطلوب در خودرو موجب می شود با اطمینان خاطر بیشتری به رانندگی بپردازید. برای مثال کسی که ترس از رانندگی دارد به هیچ عنوان نباید موزیک های مضطرب کننده هنگام رانندگی پخش کند.

همچنین بوجود آوردن آلودگی های نوری داخل و خارج خودرو ممکن از عوامل استرس زا محسوب شود.

وجود برخی افراد در خودرو نیز احتمال دارد باعث بر هم زدن تمرکزتان شود.

 

برقراری ارتباط با وسیله نقلیه:

یکی از موثرترین راه ها برای درمان ترس از رانندگی این است که خودمان را تشویق به رانندگی راحت تر با وسیله نقلیه کنیم. همچنین سعی کنیم علت هر یک از فعالیت ها و واکنش های ماشینمان را بدانیم.

به این صورت که به صداهای موتور توجه ویژه ای داشته باشیم و علت هر کدام از آن ها را بیابیم.

با پیدا کردن شناخت کافی از علل عملکرد های مختلف ماشین می توانیم تا حد زیادی از بوجود آمدن نقص های فنی احتمالی جلوگیری به عمل آوریم.

 

تکرار جملات امید بخش:  

سعی در داشتن اعتماد به نفس و خونسردی کامل یکی از طلایی ترین کلید ها در کنترل وسیله نقلیه است. برای کمک به رشد اعتماد به نفس خود در زمینه رانندگی می توانیم از جمله های زیر استفاده کنیم.

من با احتیاط و با سرعت مجاز رانندگی می کنم.

رانندگی با احتیاط رانندگی ایمن است.

رانندگی یک فعالیت معمول و روزمره است.

 من یک راننده هوشیار هستم.

اگر بخواهم کندتر از ماشین های دیگر حرکت کنم، می توانم در لاین سمت راست رانندگی کنم.

من مجبور نیستم در آخرین لحظه خطر تغییر مسیر را بپذیرم.

اگر مسیری را از دست دادم، می‌توانم با خیال راحت دوباره به عقب برگردم.

 علایم ترس از رانندگی

تمرین با قرار گرفتن در موقعیتی مشابه:

یکی دیگر ازروش های مقابله با اضطراب ناشی از رانندگی قرار گرفتن در برابر واقعیت مجازی برای افرادیست که از مهارت های رانندگی خود مطمئن نیستند.

همچنین محققان به این نتیجه رسیدند که درمان با واقعیت مجازی می ‌تواند نقش مفیدی در مدیریت فوبیای رانندگی داشته باشد. شما با تمرین مداوم می توانید ذهن خود را آماده مقابله با ترس ها کنید.

به همین منظور برخی روان شناس ها به افرادی که فوبیا رانندگی دارند راهکارهایی ارائه می دهند که این افراد را در معرض ترس رانندگی قرار دهند. گاهی اوقات افراد با مشاهده یک فیلم یا حتی خواندن یک خبر ممکن است در معرض فوبیای خود قرار بگیرند.

قرار گرفتن در شرایطی مجازی از قبیل عینک های مجازی و فضاهایی چند بعدی می تواند از تجویز های یک روان شناس به منظور کاهش ترس فرد دچار فوبیا باشد.

 

عملکرد مناسب هنگام حمله پانیک و شدت گرفتن استرس

اگر شروع حمله پانیک را با علائمی مثل سفت شدن عضلات گردن و قفسه سینه احساس کردید، تنفس عمیق را شروع کنید.

به آرامی از طریق بینی با تمرکز هوا را به انتهای ریه ها نفس بکشید و بازدم خود را از دهان خارج کنید و به همین صورت تنفس شکمی را ادامه دهید.

با تمرین تنفس عمیق شما می توانید تاحد مقبولی خونسرد شوید و آرامش بیابید.

 

همراه داشتن شخصی خونسرد با خود

یکی از راه کارهایی که برای مقابله با ترس از رانندگی پیشنهاد می شود، همراه داشتن شخصی است که ترجیحا راننده خوبی باشد.

فردی که به همراه دارید در اصل به منظور کمک به شما برای داشتن آرامش کافی است پس نباید فردی با شخصیت مضطرب را با خود همراه کنید.

چگونه ترس از رانندگی را از بین ببریم؟

در روز رانندگی کنید

رانندگی در روشنایی روز بسیار اطمینان بخش تر از تاریکی شب برای کسانیست که دچار ترس از رانندگی هستند.

فرد دچار فوبیای رانندگی با رانندگی در تاریکی فقط چالشی به چالش های خود اضافه می کند. زیرا در شب نگرانی های بیشتری از جمله ندیدن یا دیر دیدن افراد، حیوانات و سایر وسایل نقلیه را دارد.

شما هنگام رانندگی در روشنایی می توانید با اطمینان خاطر بیشتری برانید.

 

با سرعت کمتر برانید

شما وقتی با سرعتی مطمئنه رانندگی کنید در مواجهه با خطر زمان پردازش بیشتر برای انجام عکس العمل مناسب دارید.

همچنین کنترل ماشین در سرعت پایین تر بسیار آسان تر است زیرا لزومی برای انجام فعالیت سریع و سیر وجود ندارد.

اگر با سرعت پایین تصادف کنید احتمال آسیب و خسارات جانی و مالی به حداقل ممکن می رسد.

 

سخنی از مشاوران آویژه

هنگام رانندگی اصلا به افراد مزاحم توجه نکنید و به رانندگی خود با احتیاط ادامه دهید. همچنین با هر روشی که می توانید اعتماد به نفس خود را تقویت کنید تا در شرایط ضروری بتوانید خونسردی خود را حفظ کنید.

اگر در حال یادگیری رانندگی هستید و بخاطر استرسی که دارید نمی توانید با تمرکز برانید مربی خود را تغییر بدهید زیرا امکان دارد این اضطراب ناشی از حضور مربی شما باشد.

از اتفاقات احتمالی پیشگیری کنید مثلا هیچ گاه نگذارید بنزینتان تمام شود. یا در بازه های زمانی استاندارد خودرو خود را سرویس کنید تا از سالم بودن ماشین مطمئن باشید.

در صورتی که به پیشنهاد های این مقاله مرکز مشاوره خانواده آویژه عمل کردید و همچنان دچار ترس از رانندگی بودید می توانید با مرکز آویژه تماس بگیرید و از دیگر راه کار های مشاوران مجرب آویژه بهره مند شوید.

منبع: https://bia2safa.net/goto/web/url/2920282

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو