پایان عصر سیلیکون با توسعه نخستین ترانزیستورهای ابریشمی

منبع: تکراتو

5

1402/7/26

22:57


ترانزیستورهای ابریشمی به عنوان نسل جدید ترانزیستورها در راه هستند. با آغاز توسعه این تقویت‌کننده‌ها دیگر جایی برای سیلیکون باقی نخواهد ماند.

پایان عصر سیلیکون با توسعه نخستین ترانزیستورهای ابریشمی

ترانزیستورهای ابریشمی به عنوان نسل جدید ترانزیستورها در راه هستند. با آغاز توسعه این تقویت‌کننده‌ها دیگر جایی برای سیلیکون باقی نخواهد ماند.

محققان دانشگاه تافتس سیلک‌لب به تازگی موفق به ساخت نخستین ترانزیستورهای ابریشمی شدند که نسل جدید تقویت‌کننده‌های سیگنال را تشکیل خواهند داد. با این اختراع جدید، می‌توان گفت که پایان عصر سیلیکون رقم خواهد خورد. گفتنی‌ست که این دانشمندان از فیبروئین ابریشم به جای سیلیکون استفاده کرده که توانایی جایگزینی با عایق‌های معدنی معمولی را دارند.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


نخستین ترانزیستورهای ابریشمی ساخته شدند

پژوهشگران دانشگاه تافتس سیلک‌لب به‌تازگی موفق به توسعه کلاس جدیدی از ترانزیستورها شده‌اند که در آن عناصر بیولوژیکی با قطعات الکترونیکی در هم آمیخته شده است.

آن‌ها توانسته‌اند با استفاده از فیبروئین موجود در ابریشم به عنوان نوعی عایق، نوعی ترانزیستور با امکان ارائه پاسخ تعاملی به محرک‌های بیولوژیکی و محیطی ایجاد کرده و درها را به روی طیف وسیعی از کاربردهای بهداشتی باز کنند.

علاوه بر این، ترانزیستورهای مورد بحث می‌توانند در دستگاه‌های الکترونیکی تعاملی زیستی نیز مورد استفاده قرار گیرند، گرچه این امر مستلزم تغییر در صنعت نیمه‌هادی‌ها است؛ چیزی که بعید به نظر می‌رسد در کوتاه مدت شاهد آن باشیم.

نخستین ترانزیستورهای ابریشمی ساخته شدند

یک ترانزیستور سیلیکونی

فیبروئین ابریشم یک ماده آلی به شمار می‌آید که توانایی جایگزین کردن عایق‌های معدنی معمولی که معمولاً در قطعات الکترونیکی استفاده می‌شوند را دارد. ویژگی‌های خاص فیبروئین باعث شده تا این ماده امکان دقت در رسوب بر روی سطوح و تغییرات آن با استفاده از مولکول‌های بیولوژیکی و شیمیایی مختلف را فراهم کند. این امر منجر به افزایش سطح سازگاری و تعامل آن با عناصر بیولوژیکی و محیطی می‌شود.

به گزارش Tomshardware، کاربرد عملی این نوع ترانزیستورهای هیبریدی در نمونه اولیه یک حسگر تنفس به نمایش گذاشته شد و نشان داد که حساسیت بسیار بالایی نسبت به تغییرات رطوبت دارد. این مسئله نشان‌دهنده پتانسیل این نوع ترانزیستورها در تجهیزات تشخیص پزشکی از جمله دستگاه‌های مورد استفاده جهت تشخیص بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های ریوی، آپنه خواب و همچنین دستگاه‌های ردیابی برای اکسیژن‌رسانی خون، سطح گلوکز و غیره است.

بئوم جون کیم (Beom Joon Kim)، محقق فوق دکترا در دانشکده مهندسی دانشگاه تافتس در رابطه با این دستاورد توضیح داد:

پس از دستیابی به این فناوری، اکنون می‌توانیم ترانزیستورهای هیبریدی را با همان فرایند‌های ساخت که برای تولید تراشه‌های تجاری استفاده می‌کنیم، بسازیم. این بدان معناست که می‌توانیم همین امروز یک میلیارد تراشه مبتنی بر ابریشم را با قابلیت‌هایی در دسترس قرار دهیم.

نخستین ترانزیستورهای ابریشمی ساخته شدند

عملکرد پیچیده ترانزیستورهای مبتنی بر ابریشم در دست‌کاری ترکیب یونی درون ابریشم نهفته است. این دست‌کاری امکان پردازش اطلاعات متغیر را فراهم می‌کند؛ مشابه عملکردی که در محاسبات آنالوگ شاهد آن هستیم. چنین رویکرد عملیاتی ظریفی، ترانزیستورها را قادر می‌سازد تا با طیفی از عوامل بیولوژیکی و محیطی، با پتانسیل ایجاد انقلاب در فرایندهای محاسباتی در ریزپردازنده‌های مدرن، به بازار عرضه شوند.

به گفته محققان، پردازش موفق ابریشم در مقیاس نانو را می‌توان به طور یکپارچه با فناوری‌های تجاری تولید تراشه‌های تجاری موجود ادغام کرد. این سازگاری می‌تواند به امکان تکامل دستگاه‌ها و سیستم‌های الکترونیکی کنونی برای شامل میلیاردها ترانزیستور بیولوژیکی تعاملی منجر شود؛ بنابراین در آینده نه‌چندان دور شاهد توسعه ریزپردازنده‌های پیشرفته‌ شبیه به شبکه‌های عصبی در هوش مصنوعی، مدارهای خود تطبیق شونده و قابلیت ذخیره‌سازی مستقیم حافظه در ترانزیستورها خواهیم بود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره توسعه نخستین ترانزیستورهای ابریشمی چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

.

منبع: شهر سخت‌افزار

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو