نشست خبری همایش ملی میراث معماری معاصر تهران برگزار شد

منبع: همگردی

2

1402/7/29

16:36


ایلنا/ براساس آخرین گزارش های بدست آمده، نشست خبری همایش ملی میراث معماری معاصر تهران برگزار شد.

علیرضا قلی نژاد (دبیر همایش ملی میراث معماری معاصر تهران) با اشاره به آنکه معماری معاصر این روزها مورد توجه قرار گرفته، گفت: ساخت و ساز مهمترین بخش اقتصادی و اشتغال در کشور را به خود اختصاص داده است. وقتی این موضوع با ثبت در فهرست آثار ملی همراه می شود نیاز به استخراج عناصر مورد نیاز ثبت معماری معاصر احساس می شود. البته از دهه 50 برخی از بناهای معاصر در فهرست میراث ملی ثبت شدند از برج آزادی گرفته تا خانه نادر و موزه هنرهای معاصر و…اما با توجه به تنوعی که در موارد معماری معاصر وجود دارد در این همایش از یکسو با عنصر معماری و از دیگر سو با عنصر فاخر بودن و همسو بودن با گذشتگان مواجه هستیم.

او تاکید کرد: وقتی درخصوص آثار تاریخی و ثبت آن صحبت می کنیم شرایط متفاوت است، چرا که طول و عمق تاریخی عموما برای ثبت کفایت می کند اما معماری معاصر بحث دیگری است. در این خصوص و برای ثبت آثار با معماری معاصر نیز جلساتی با مجموعه معماری و شهرسازی فرهنگستان هنر داشتیم تا علاوه بر ایجاد فضا در جامعه، عناصر مورد نیاز برای ثبت نیز احصا شود.

قلی نژاد ادامه داد: در نخستین همایش ملی میراث معماری معاصر تهران قصدمان ایجاد گفتمان و فتح باب در این خصوص خواهد بود. همایش در دو بخش صبح و بعدازظهر است. چند سخنرانی خواهیم داشت و سپس کمیته علمی به اشتراک نظرات خود می پردازند و سپس پنل های تخصصی برگزار خواهد شد. معماری معاصر قابل ثبت و ثبت معماری معاصر محورهای اصلی این همایش هستند.

دبیر همایش ملی میراث معماری معاصر تهران با تاکید بر آنکه وقتی اثری ثبت می شود باید معیارهای شفاف داشته باشیم، گفت: شاید این معیارها بتواند معمارها را بر آن دارد که معماری فاخر و واجد شرایط ثبت را بسازند. شفاف سازی از آن جهت اهمیت دارد که در حال حاضر تفاهم قطعی در این خصوص وجود ندارد.

او در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر آنکه برای اجرایی شدن مفاهیمی که قرار است استخراج شود چه تضمینی وجود دارد و تا چه اندازه با شهرداری تعامل ایجاد شده، گفت: وقتی هنوز خودمان در مفاهیم اولیه به تجمیع نظر نرسیده ایم نمی توانیم به بخش اجرایی برسیم. البته به عنوان مخاطب در همایش دعوت شده اند.

سید احمد محیط طباطبایی (رئیس ایکوم) نیز گفت: یکی از نیازهای جامعه امروز بروزرسانی و ایجاد موزه های جدید همسو با نیازهای جامعه از سالمندان و کودکان گرفته تا معلولان است. در عین حال خود موزه از معماری فاخر و درخور برخوردار باشد. این معماری باید در عین هماهنگی با تغییرات اقلیمی همسو با هویت ایرانی باشد. احساس می شود که باید عناصر مورد نیاز ساخت و معماری موزه ها احصا شود.

او ادامه داد: در دنیا باستان شناسی در ایجاد موزه ها پیشگام است و چند روز پیش نیز سالروز موزه هفت تپه بود که یکی از معماری های فاخر و درخور معاصر است. میتوان با شناسایی و معرفی این آثار، عناصر معماری معاصر را احصا و به ثبت رساند.

سعید ایزدی (عضو گروه تخصصی معماری و شهرسازی فرهنگستان هنر) نیز گفت: مفهوم میراث معاصر از تغییرات معاصر حاصل شد، چرا که میراث، ثروت و عصر معاصر با مفاهیم جدید همراه شده اند. اگر بخواهیم ببینیم که ما چه آثاری برای آیندگان به یادگار می گذاریم و اینکه آیا همچون گذشتگان می توانیم آثاری درخور به جای بگذاریم ما را بر آن می دارد که تامل کنیم، چرا که میراث معاصر طیف گسترده ای را در بر می گیرد.

او ادامه داد: آثاری می توانند سنتی و میراثی و فاخر قلمداد شوند که وجوهی از آثار گذشتگان در آن تداوم یافته باشد اما برای معاصر بودن نیاز است تا بتوانیم با استفاده از تکنولوژی و خلاقیت و نوآوری اثری خلق کنیم که حرفهای جدید برای گفتن داشته باشند.

ایزدی همچنین درخصوص مساجد معاصر نیز گفت: مساجد زیادی در حال ساخته شدن هستند اما کدامیک از آنها می تواند تبدیل به نمونه ای برای ساخت سایر مساجد شود؟ هرچند در عرصه معماری معاصر می توانیم تعداد اندکی اثر با عناصر مورد توجه آثار فاخر پیدا کنیم اما نیاز است تا این آثار هم ثبت شوند.

او تصریح کرد: بازار املاک و مستغلات به اندازه ای قدرتمند است که همه چیز را میخرد از معماران گرفته تا هر چیز دیگر. هر چند در دنیا هم اینگونه است اما در ایران قابل کنترل نیست. البته که آگاهی رسانی در این خصوص هم کم است و بسیاری از مدیران از آگاهی لازم برخوردار نیستند تا مانع ساخت و سازهای نامناسب شوند. همچنین حرفه مندان معماری باید دانش لازم را کسب کنند.

مسعود ناصری (رئیس مجموعه فرهنگی هنری آسمان) با اشاره به معماری مسجد الجواد گفت: این مسجد فرم دارد اما پل عابر پیاده را در حلقوم مسجد ساخته اند و نمای اصلی مسجد را تحت الشعاع قرار داده اند.

او ادامه داد: گروه معماری و شهرسازی فرهنگستان هنر یکی از مهمترین گروه های این مجموعه است و حتی مکتب اصفهان را برگزار کردیم و دانشنامه معماری را پی جو شدیم و چندین جلد کتاب در این باره منتشر شد. یکی از چالش های معماری معاصر این است که ذی نفعان زنده هستند و باید راهکاری برای این امر اندیشید.

نشست خبری همایش ملی میراث معماری معاصر تهران برگزار شد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو