دایه حضرت محمد چه کسی بود؟ (توضیح کامل)

منبع: مینویسم

3

1402/7/30

08:54


در این بخش از سایت همه چیز درباره دایه حضرت محمد (ص) را می توانید بخوانید.

دایه حضرت محمد چه کسی بود؟ (توضیح کامل)

حضرت محمد (ص) آخرین پیامبر و فرستاده خداوند بود که همه پیامبران قبل از او مژده آمدنش را می دادند. حضرت محمد در مکه به دنیا آمدو مادرش آمنه و پدرش عبدالله نام داشت. پدرش زمانی که او در شکم مادرش بود از دنیا رفت. در ادامه می خوانید که دایه حضرت محمد (ص) چه کسی بود.

دایه حضرت محمد که بود؟

دایه حضرت محمد شخصی به نام حلیمه نام داشت که اهل سرزمینی به نام سعد یکی از سرزمین های عربستان بود. او تا 4 سالگی از حضرت محمد (ص) مراقبت کرد. و زمانی که حضرت محمد با حضرت خدیجه ازدواج کرد نیز حلیمه نزد او آمد. حلیمه بعد از فتح مکه توسط مسلمانان از دنیا رفت.

زندگی نامه حلیمه دایه حضرت محمد

حلیمه سعدیه از طایفه و قبلیه ای به نام بنی سعد آمده بود. او در محلی به نام بوبان زندگی میکرد. زمانی که مکه دچار خشکسالی شده بود آنها همراه با گروهی دیگر از زنان بی سعد که شیرده بودند به سمت مکه آمدند تا به کودکانی که شیر مادرشان خشک شده شیر بدهند تا خیری از این کار ببینند. حلیمه همراه با شوهرش که حارث بن عبدالعزی و نوزادش به مکه آمدند.

حلیمه درباره آن روز می گوید: زمانی که ما وارد سرزمین مکه شدیم هر زنی کودکی را یافت تا او را همراه با خود به سرزمین بنی سعد ببرد. حضرت محمد (ص) به دلیل اینکه یتیم بود کسی حضار نشد او را با خود ببرد. (پدرش زمانی که او در شکم مادرش بود از دنیا رفت) در این زمان دیگر کودکی نبود تا من با خود ببرم. به دلیل خشکسالی شتر و الاغی که همراه داشتیم هیچ شیری نداشتند. درست زمانی که می خواستیم برگردیم به همسرم گفتم من دلم راضی نمی شود بدون هیچ کودکی بازگرم میروم و آن کودک را همراه با خود می آورم. زمانی که پیامبر را با خود بردیم و به او شیر دادم احساس کردم شیرم زیاد شده است. به فرزند خودم نیز شیر دادم و هر دو خوابیدند. شیر شترمان زیاد شده بود و الاغی که رمق راه رفتن نداشت انرژی عجیبی پیدا کرده بود. زمانی که به بنی سعد رسیدیم زمینی که خشک شده بود کمی جان گرفته بود و آباد شده بود. همه از این اتفاق ها تعجب کردند و می گفتند به برکت وجود این فرزند است که این اتفاقات خوب پیش آمده است.

زمانی که پیامبر 2 سال بود حلیمه او را نزد مادرش آمنه آورد اما او گفت در مکه بیماری وبا زیاد شده است. پیامبر تا 4 سالگی نزد حلیمه، دایه خود ماند.

سوالات متداول در مورد دایه حضرت محمد (ص)

آیا حضرت محمد تنها یک دایه داشت؟

در برخی از روایات آمده است دایه حضرت محمد حلیمه بوده اما شخصی به نام ثویبه نیز به مدت 4 ماه به او شیر داده است.

چرا مادرش به حضرت محمد (ص) شیر نداد و او را به دایه داد؟

در آن زمان در مکه خشکسالی بود و مادرش شیری نداشت تا به نوزادش بدهد. همچنین در مکه بیماری زیاد شده بود. به همین دلیل او را به دایه در خارج از مکه سپردند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو