مواضع روسیه در قبال عملیات طوفان الاقصی

منبع: ساعد نیوز

2

1402/8/1

16:13


روسیه یکی از ابربازیگران مهم و کلیدی در مناقشه فلسطین است. کرملین بعد از حمله اسرائیل به غزه بارها بر ضرورت توقف حملات و آتش بس تأکید کرده است. علی ذاکری پژوهشگر دیپلماسی در دانشگاه امام صادق (ع) در یادداشتی به مواضع مسکو درباره جنگ غزه می پردازد.

مواضع روسیه در قبال عملیات طوفان الاقصی

بدون شک یکی از برندگان کنونی جنگ گروه‌های مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی کسی جز شخص پوتین نبوده است. عملیات طوفان الاقصی، جنگ اوکراین را تاحد زیادی تحت الشعاع قرار داده و کمک‌های همه‌جانبه آمریکا و اروپا به زلنسکی را تا حد زیادی کاهش داده است. طبیعتاً روسیه از شرایط موجود منفعت زیادی می‌برد ولی این سوال پیش می‌آید که در صورت جدی‌تر شدن و ادامه یافتن این جنگ، روسیه چه واکنشی در قبال آن خواهد داشت ؟

علی ذاکری پژوهشگر دانشگاه امام صادق

در زمان دولت کمونیستی شوروی، پیروان ادیان به خصوص یهودیان شرایط سختی را تجربه می‌کردند و با تحرکات و فعالیت آن‌ها، مقابله‌ جدی می‌‌شد. سیاست‌های ضد دینی شوروی به مرور و از اوایل دهه 1970 منجر به مهاجرت بسیاری از یهودیان این سرزمین به فلسطین شد؛ به نحوی که در حال حاضر، بیش از یک میلیون نفر از جمعیت 10 میلیونی اراضی اشغالی را یهودیان روس‌تبار تشکیل می‌دهند. شمار بسیاری از این مهاجران هنوز زبان و فرهنگ روسی را حفظ کرده‌اند. جنگ روسیه و اوکراین نیز موجب شده است مهاجران یهودی اوکراینی سرزمین‌های اشغالی را به عنوان مقصد خود برگزینند.

برای دولت پوتین حفظ امنیت و رفاه روس‌های ساکن اسرائیل بسیار حائز اهمیت است؛ از این رو شاهد تعامل و رابطه میان این دو در طول این سال‌ها بوده‌ایم. عدم کمک تسلیحاتی مستقیم و یا ارسال تجهیزات غیر استراتژیک اسرائیل به اوکراین در جنگ اخیر هم، بیش از پیش نشانگر رابطه روسیه و اسرائیل بوده است. اما باید توجه داشت که سران حماس هم در روسیه دارای جایگاه هستند و با آغاز نبرد اخیر، آنها دیدارهای متعددی با پوتین داشته‌اند تا جایی که بعضی افراد معتقدند که عملیات طوفان الاقصی با چراغ سبز روسیه انجام گرفته است. جدا از درست بودن یا نبودن این دیدگاه، روسیه الان با چالشی نسبتا بزرگ مواجه است؛ از یک طرف حفظ امنیت روس‌های ساکن اراضی اشغالی و روس‌های اسیر در دست گروه‌های فلسطینی بر عهده این کشور است، و از طرفی دیگر جایگاه روسیه در نظام بین الملل و افکار عمومی، مسئله‌ای مهم است.

با توجه به این نکات و همچنین صحبت‌های اخیر پوتین و سیاستمداران کرملین می‌توان حدس زد که روسیه سعی دارد با دنبال کردن نقش میانجیگر و برقرار کننده صلح بین دو طرف نبرد، کمترین هزینه را بدهد و خود را به عنوان بازیگر مهم نظام بین‌الملل دوباره به رخ بکشد؛ اما در صورتی که صلحی در کار نباشد و پای دیگر کشور‌ها به این جنگ باز شود بعید است روسیه مداخله‌ای بکند و تمرکز خود از اوکراین را کمتر کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو