دلیل دیدن خواب های ترسناک چیست؟

دلیل دیدن خواب های ترسناک چیست؟


منبع: آرگا

4

1402/8/5

23:11


دلیل خواب های ترسناک بسیار زیاد می باشد ولی مهم ترین عوامل این مورد همان استرس و اضطرابی می باشد که به فرد وارد خواهد شد. برای دریافت اطلاعاتی در این زمینه و روش های درمان کابوس ها همراه ما باشید.

خواب های ترسناک که در اصطلاح عامیانه به آن ها کابوس نیز گفته می شد یک سری از خواب هایی هستند که منجر به بالا رفتن ضربان قلب فرد می شوند و فرد معمولا با دیدن آن ها وحشت زده می شود. در ادامه دلیل خواب های ترسناک را برایتان مورد بررسی قرار خواهیم داد.

خواب بد دیدن و پریدن از خواب

آشنایی با درمان و دلیل خواب های ترسناک

کابوس ها کاملا واقعی می باشند و در شب ها بیش تر از زمان های دیگر رخ می دهند. در واقع زمانی که در خواب رم قرار دارید احتمال دیدن ان خواب ها بسیار زیاد تر از زرمان های عادی خواهد بود. همچنین بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است در نزدیک های سحر نیز خواب های وحشتناک بیش تر رخ می دهد و اگر این مورد ادامه دار شود نه تنها روح فرد بلکه جسم فرد نیز به دلیل نداشتن خواب مناسب صدمه خواهد دید.

خواب های وحشتناک برای هر فرد می تواند متفاوت باشد ولی یادتان نرود که این خواب ها اکثرا دارا عناصر مشخصی می باشند و این عناصر می تواند شامل فرار کردن از چیزی، افتادن از بلندی و گم شدن می باشند. در واقع درمان شدن این مشکل راه ثابتی ندارد و نمی توان از دارو برای درمان استفاده کرد و هر فرد باید با توجه به شناختی که از خودش دارد این مورد را در خود درمان نماید.

موضوعی که افراد ان ها را در کابوس های خود می بینند متفاوت خواهد بود و می تواند نشات گرفته از آسیب هایی باشد که فرد در گذشته دچار آن ها شده است. البته در بسیاری از کابوس ها می توان سلامت روان فرد مانند میزان استرس، اضطراب و اختلالات رفتاری هر فرد را پیدا کرد. جالب است بدانید که دو ساعت از خواب شبانه به رویا دیدن اختصاص دارد و هر شخص به همین میزان می تواند خواب ببیند.

کابوس ها در آخرین مرحله خواب رخ می دهند و زمانی که فرد در خواب رم قرار می گیرد دست ها و پاهایش قادر به حرکت نمی باشند و به نوعی می توان گفت این مرحله از خواب نوعی خواب عمیق را فرد تجربه خواهد کرد. این خواب ها می توانند منجر به آشفته شدن فرد، استرس، احساس اندوه، غم و نگرانی و همچنین احساس گناه را با خود به همراه دارد. یادتان نرود که وعده های غذایی نیز می تواند بر روی دیدن این خواب ها تاثیراتی داشته باشد و باید بدانید که اگر غذا های سنگین و چرب بخورید احتمال دیدن کابوس در شما بیش تر از افرادی این که غذا های ساده را برای شام انتخاب می کنند.

خواب بد دیدن

عوامل جانبی پر اهمیت در دیدن کابوس

یک سری از عواملی نیز در دیدن خواب های وحشتناک دخیل می باشند که بهتر است ان ها را بشناسید و این عوامل عبارت اند از :

  • استرس
  • اضطراب
  • تروما ها در زندگی
  • نداشتن زمان درست خواب
  • استفاده از دارو های خاص مانند دارو های فشار خون، دارو های ضد افسردگی، دارو های درمان و کنترل بیماری پارکینسون
  • استفاده از الکل
  • استفاده از مخدر ها مانند ماری جوانا
  • اختلالت خواب مانند آپنه در خواب و سندروم پای بی قرار
  • اختلال اضطرابی
  • خوابیدن بعد از خوردن وعده ای سنگین

اختلال کابوس های شبانه

خواب های وحشتناکی که افراد می بینند در صورتی اختلال در نظر گرفته می شود که دارای یک سری از شرایط باشند در غیر این صورت همه افراد ممکن است کابوس ببینند و این موضوع هیچ ربطی سلامت روان ان ها نخواهد داشت. شرایط اختلال در نظر گرفتن کابوس ها عبارت اند از :

  • تکرار شدن مکرر
  • وحشت فرد از دوباره دیدن یک خواب وحشتناک
  • یادآوری شدن خواب بد در ذهن فرد و مشکل تمرکز پیدا کردن
  • باز داشتن فرد از کار های روزانه
  • ایجاد مشکلات رفتاری مانند ترس از تاریکی

اضطراب دلیل کابوس دیدن است

پیشگیری از این مورد

حال که با دلیل خواب های ترسناک آشنا شدید بهتر است روش های پیشگیری از این مورد را نیز بدانید و در صورتی که این عواملی که در ادامه بیان می شود را رعایت کنید مشکلی در این زمینه برایتان ایجاد نمی شود.

داشتن استراحت کافی

اگر بتوانید در روز به اندازه ای که بدن شما نیاز دارد استراحت کنید هیچ مشکلی در این میان برای شما ایجاد نخواهد شد. بنابراین شما می توانید با داشتن استراحت لازم در روز میزان فعالیت های خود را بهبود بخشیده و استرس را از خودتان دور نمایید.

حرف زدن با دیگران

سعی کنید در مورد مشکلی که دارید با دیگران حرف بزنید. در واقع این کار باعث می شود تا میزان ترس های شما با رویارو شدن با این خواب وحشتناک از بین برود و به نوعی شما را با واقعیت ها رو به رو خواهد کرد. در واقع این کار نوعی تخلیه روانی می باشد و اگر دوست ندارید با دیگران حرف بزنید می توانید خواب های خودتان را بنویسید.

پرورش دادن افکار خوب در ذهن

سعی کنید افکار شاد و خوبی را در ذهن خود داشته باشید. در واقع افکار بد و استرس زا می تواند روحیه شما را از بین ببرد و برای همین هم نیاز است تا به مکان های شاد بروید و سعی کنید لباس هایی را با رنگ های شاد انتخاب کرده و بپوشید.

رفع کابوس با تکنیک های ساده

استفاده نکردن از نوشیدنی های کافئین دار

سعی کنید قبل از خواب از نوشیدنی های کافئین دار استفاده نکنید. در واقع کافئین می تواند منجر به بی خوابی های شدید در شما شود و با این حال باید بدانید که اگر به خواب هم بروید خوابی با کیفیت نخواهید داشت از این رو سعی کنید به هیچ عنوان بعد از ساعت ۶ عصر از نوشیدنی های کافئین دار استفاده نکنید. همچنین برخی از دارو ها نیز اثراتی مشابه دارند از این رو نباید بدون نسخه متخصص از دارو نیز استفاده کرد.

داشتن اندیشه مثبت

برای این که بتوانید به افکار بد خود غلبه کنید نیاز است تا ذهن خود را با چیز های مثبت پر کنید تا افکار منفی نتوانند به سراغ شما بیایند و منجر به ایجاد استرس و اضطراب شوند.همچنین شما با مثبت اندیشی می توانید افکار بد و استرسی را از خود دور کرده و با دید بهتری آینده را ببینید.

فاصله گرفتن

سعی کنید با محرک هایی که منجر به دیدن کابوس ها می شوند در ارتباط نباشید. از مهم ترین این محرک ها می توان به داستان های ترسناک و سریال های ترسناک اشاره کرد.

کنترل کردن رژیم غذایی

برای این که بتوانید خوابی راحت داشته باشید در وهله ابتدایی نباید یک ساعت قبل از خواب غذا بخورید و سعی کنید شام و یا نهار خود را زود تر میل نمایید تا در حین خواب احساس سنگینی نداشته باشید. همچنین باید بدانید که غذا هایی که استفاده می کنید تاثیرات زیادی بر روی روح و جسم تان دارد و اگر از غذا های چرب و سنگین استفاده کنید امکان این که دچار مشکلات شدید شوید نیز وجود خواهد داشت.

 

دلیل خواب های ترسناک

یادتان باشد که با ورزش کردن می توانید از بروز مشکلات زیاد در حین خواب پیشگیری کنید زیرا این کار باعث می شود تا شما بیش تر خسته شوید و در نهایت خوابیدن بدون فکر کردن قبل از آن برای کاهش کابوس ها بسیار موثر می باشد. اگر از این مطلب رضایت داشتید در ادامه می توانید با کلیک بر روی لینک های داده شده اطلاعاتی در مورد اختلال در خواب  و خوابگردی در بزرگسالان را نیز کسب کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو