ساخت مزارع خورشیدی در فضا ؛ پژوهش جالب انگلیسی‌ها برای ذخیره انرژی

منبع: تکراتو

3

1402/8/6

22:16


در جریان یک پروژه تحقیقاتی فضایی، پژوهشگران انگلیسی دریافتند که امکان ساخت مزارع خورشیدی در فضا با استفاده از پنل‌های کم‌هزینه و سبک وجود دارد.

ساخت مزارع خورشیدی در فضا ؛ پژوهش جالب انگلیسی‌ها برای ذخیره انرژی

در جریان یک پروژه تحقیقاتی فضایی، پژوهشگران انگلیسی دریافتند که امکان ساخت مزارع خورشیدی در فضا با استفاده از پنل‌های کم‌هزینه و سبک وجود دارد.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایسنا از وب‌سایت رسمی دانشگاه ساری، نتایج پژوهش‌ جدید «دانشگاه ساری» (University of Surrey) و «دانشگاه سوانسی» (Swansea University) حاکی از آن هستند که ایده تولید انرژی در فضا با پنل خورشیدی کم‌هزینه و سبک کاملاً قابلیت اجرایی دارد. این پژوهش در مجله «Acta Astronautica» منتشر شده است.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


ساخت مزارع خورشیدی در فضا با فناوری جدید

پژوهشگران «مرکز تحقیقات انرژی خورشیدی» دانشگاه سوانسی، سلول‌های خورشیدی جدیدی را از جنس کادمیوم تلورید به تولید رساندند. این پنل‌ها مساحت بزرگ‌تری را تحت پوشش قرار داده، وزن سبک‌تری دارند، قدرت بسیار بیشتری نسبت به فناوری حال‌حاضر ارائه می‌کنند و تولید آن‌ها نسبتاً مقرون‌به‌صرفه‌تر است. از طرفی دانشمندان دانشگاه ساری، تجهیزاتی طراحی کردند که به اندازه‌گیری عملکرد پنل‌ها در مدار می‌پردازند. ماهواره در مرکز فضایی ساری با مشارکت گروهی از مهندسان کارآموز «آژانس فضایی الجزایر» (ASAL) طراحی و تولید شده است.

این پژوهش در رابطه با ذخیره انرژی در فضا با پنل خورشیدی درواقع نخستین نمونه در نوع خود بوده که پس از ردیابی یک ماهواره در مدت شش سال نحوه تولید انرژی توسط پنل‌های خورشیدی را مورد بررسی قرار داد و دریافت که تابش خورشیدی را در بیش از 30 هزار مدار تحمل خواهند کرد. این بررسی‌ها قطعاً راه را جهت ساخت مزارع خورشیدی در فضا به‌صورت تجاری بادوام هموار خواهد ساخت.

ساخت مزارع خورشیدی در فضا

پروفسور «کریگ آندروود» (Craig Underwood) استاد بازنشسته مهندسی فضاپیما در «مرکز فضایی ساری» در دانشگاه ساری در رابطه با این پروژه بیان داشت: «ما بسیار خرسندیم که این ماموریت هنوز پس از شش سال کارایی دارد. این داده‌های دقیق نشان می‌دهند که پنل‌ها در برابر تشعشع مقاومت کرده‌اند و ساختار نازک آنها در شرایط ناملایم حرارتی و خلاء فضا خراب نشده است.»

وی در ادامه اضافه کرد: «فناوری سلول‌های خورشیدی بسیار کم‌جرم می‌تواند به ساخت نیروگاه‌های خورشیدی بزرگ و کم‌هزینه بیانجامد که در فضا مستقر شوند و انرژی پاک را به زمین بیاورند. اکنون ما اولین شواهد را در اختیار داریم که نشان می‌دهند این فناوری به طور قابل اعتماد در مدار کار می‌کند.»

با وجود اینکه توان خروجی سلول‌ها با گذر زمان کاهش می‌یابد؛ بااین‌حال پژوهشگران بر این عقیده هستند که یافته‌های آن‌ها اثبات خواهد کرد که ماهواره‌های انرژی خورشیدی کاربردی هستند و می‌توانند از نظر تجاری دوام بسیاری را ارائه کنند.

دکتر «دان لمب» (Dan Lamb) پژوهشگر دانشگاه سوانسی نیز در این راستا اظهار داشت: «آزمایش موفقیت‌آمیز پرواز این محموله از سلول‌های خورشیدی جدید و نازک، فرصت‌های مالی را برای توسعه بیشتر این فناوری افزایش داده است. آرایه‌های خورشیدی با مساحت بزرگ برای کاربردهای فضایی، بازاری است که به سرعت گسترش می‌یابد و فناوری‌هایی از این دست، به گسترش شهرت جهانی بریتانیا در فناوری فضایی کمک می‌کنند.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص امکان ساخت مزارع خورشیدی در فضا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو