افتادن روکش دندان چه دلیلی دارد و چه کاری انجام دهیم؟

افتادن روکش دندان چه دلیلی دارد و چه کاری انجام دهیم؟


منبع: آرگا

4

1402/8/7

20:04


اگرچه عمر مفید روکش های دندان چیزی در حدود ۱۰ سال است، اما گاهی اوقات روکش دندان بسیاری از افراد زودتر از موعد می افتد که این موضوع طبیعی نیست. در این مواقع باید به دنبال علل افتادن روکش دندان ها بود. به طور معمول علت جدا شدن و افتادن روکش های دندانی به مشکلاتی مربوط می شود که در زیر ونیرهای دندانی رخ می دهند. هم چنین این موضوع می تواند به خاطر کیفیت ونیر و نصب نادرست آن توسط دندانپزشک باشد. در حالت کلی ونیرهای دندانی به گونه ای طراحی شده اند که عمری طولانی داشته باشند؛ با این حال احتمال دارد که در موارد نادر از سطح دندان جدا شوند. علل چنین مشکلی از نابلد بودن دندانپزشک تا بی توجهی بیمار متفاوت است. البته درک دلایل این مشکل می تواند از وقوع آن پیشگیری کرده و ماندگاری ونیرها را تضمین کند.

افتادن روکش دندان به مسائل مختلفی مربوط می شود و می تواند برای فرد مشکلات زیادی ایجاد کند. روکش های دندانی پوسته های بسیار نازکی هستند که روی دندان ها قرار می گیرند. آن ها باعث می شوند اندازه، رنگ و شکل دندان ها زیباتر شوند. اگر دندان های فرد شکسته یا درگیر تغییر رنگ شوند با روکش های دندانی بهبود می یابند. روکش ها به صورتی درست می شوند که می توانند برای مدت طولانی ماندگار باشند. در موارد بسیار نادری امکان دارد روکش های شما بیفتد یا آسیب ببیند. در این حالت بهتر است آن ها سریعا را عوض کنید. به یاد داشته باشید تعمیر روکش های دندان امکان پذیر است. در ادامه مطلب به علل افتادن روکش دندان اشاره خواهیم کرد.

مهم ترین علل افتادن روکش دندان

افتادن روکش دندان علل مختلفی دارد. در ادامه به عواملی که موجب افتادن روکش های دندان می شوند می پردازیم:

عواقب افتادن روکش دندان ها چیست؟

۱. افزایش سن و فرسودگی

سایش؛ فرسودگی و گذر زمان می توانند روی یکپارچگی روکش های دندانی تأثیر بگذارند. زمانی که سن بالا می رود ممکن است روکش ها جدا شوند.

۲. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

از علل افتادن روکش دندان می توان به عدم توجه به بهداشت دهان و دندان اشاره کرد. اگر بهداشت دهان و دندان رعایت نشود، موجب تخریب لثه و دندان می شود. بنابراین چنانچه به صورت مرتب مسواک نزنید و از نخ دندان استفاده نکنید روکش هایتان ضعیف می شوند.

۳. آماده سازی ناکافی دندان ها

به طور معمول پیش از این که روکش روی دندان ها قرار بگیرد، اندکی مینا از سطح دندان جدا می شوند. پس از آن فضا برای روکش جدید باز می شود. اگر آماده سازی دندان کافی نباشد، می تواند بر استحکام چسب نیز تأثیر داشته باشند. پس از آن روکش جدا می شود.

۴. ضربه یا نیروی بیش از حد

جراحات و حوادث می تواند سبب جدا شدن روکش های دندان شود. فعالیت هایی نظیر دندان قروچه و جویدن اجسام سخت می توانند روی روکش ها فشار وارد کنند.

۵. پوسیدگی دندان ها

از دلایل افتادن روکش دندان می توان به پوسیدگی اشاره کرد. پوسیدگی دندان می تواند به طور کامل ساختار دندان ها را ضعیف کند. پس از آن پیوند روکش و بین دندان ها ضعیف می شوند. پوسیدگی در زیر روکش نیز سبب افتادن روکش دندان می شود.

۶. چسبندگی ضعیف

گاهی اوقات روکش به صورت دائمی به دندان نمی چسبد و از روی دندان نیز جدا می شود. این مورد مهم به علت مشکلات پیش آمده در مواد چسبنده اتفاق می افتد.

اگر روکش دندان بیفتد چه اقداماتی باید انجام داد؟

اگر به هر دلیلی روکش دندان شما جدا شود، می توانید مراحل زیر را به طور کامل انجام دهید:

  • به توصیه های دندانپزشک خود توجه کنید: زمانی که به مطب دندانپزشکی مراجعه می کنید، دندانپزشک وضعیت دندان هایتان را به دقت بررسی می کند. پس از آن نوبت ارزیابی روکش ها است. دندانپزشک روکش را تمیز می کند.
  • خودتان روکش دندان را تعمیر نکنید: گاهی اوقات بعضی از افراد سعی می کنند پس از افتادن روکش دندان آن را با چسب بچسبانند. این کار بسیار اشتباه است و توصیه می شود آن را انجام ندهید. بهتر است برای این کار به یک دندانپزشک با تجربه و ماهر مراجعه کنید.
  • بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید: از دهانشویه بدون الکل و مسواک نرم استفاده کنید.
  • ملاقات با دندانپزشک: باید یک قرار ملاقات با دندانپزشک خود داشته باشید و وضعیت را به طور دقیق به او توضیح دهید. دندانپزشک می تواند شما را راهنمایی کند.
  • روکش دندان خود را حفظ کنید: روکش دندان را با آب بشویید تا بزاق یا آب دهان به طور کامل از بین بروند. سپس آن را در یک کیسه پلاستیکی و ظرف تمیز قرار دهید تا حفظ شده و آسیب نبیند.

عواقب افتادن روکش دندان چیست؟

اگر روکش دندان تان بیفتد مشکلات زیر را به دنبال خواهد داشت:

  • پوسیدگی و آسیب به دندان های زیرین: توجه داشته باشید ساختار دندان طبیعی که برای روکش آماده است، می تواند در معرض آسیب و پوسیدگی قرار داشته باشد. باکتری ها می توانند در آن ناحیه جمع شوند. اگر از روکش های دندان مراقبت نشود، ممکن است درگیر عفونت و پوسیدگی شوند.
  • مشکلات زیبایی: اگر روکش دندان هایتان از دست رفته باشد، به طور کامل در لبخندتان اثر می گذارد. به ویژه اگر دندان آسیب دیده داشته باشید. به همین خاطر این موضوع می تواند روی اعتماد به نفس تان نیز تأثیر بگذارد.
  • افزایش خطر آسیب: سطح دندان اگر روکش نداشته باشد بسیار آسیب پذیر می شود. به ویژه اگر فرد عادتی مثل دندان قروچه داشته باشد. هم چنین دندان های مجاور می توانند درگیر ناهمواری های شدید شوند که این عامل می تواند مشکلات دندانی را شدیدتر کند.
  • حساسیت دندان: اگر از روکش هایتان محافظت نشود، دندان ها می توانند به دمای گرم و سرد واکنش نشان دهند. حساسیت و واکنش می تواند موجب درد و ناراحتی دندان هایتان شود.

برای جلوگیری از این مشکل با دندانپزشک خود مشورت کنید. دندانپزشک می تواند وضعیت را بررسی کند و بهترین درمان را ارائه دهد.

روش های جلوگیری از افتادن روکش دندان

برای پیشگیری از افتادن روکش دندان به موارد زیر توجه داشته باشید:

اگر روکش دندان ها بیفتد چه باید کرد؟

حتما در معاینات دندانپزشکی حضور داشته باشید

برای معاینات منظم و حرفه ای حتما به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید. معاینات می تواند روکش های دندان شما را کنترل کند. پس از آن مشکلات احتمالی شما خیلی سریع تشخیص داده می شوند. اگر روکش دندان جدا شود، دندانپزشک می تواند آن را تعمیر کند.

براکسیسم یا دندان قروچه

اگر عادت به دندان قروچه دارید، باید در این خصوص با دندانپزشک خود صحبت کنید. دندان قروچه نیروی بسیار زیادی روی روکش ها و دندان هایتان وارد می کند. پس از آن روکش ها جدا می شوند. دندانپزشک به شما پیشنهاد می دهد که از محافظ شبانه استفاده کنید.

زمان ورزش کردن از محافظ دهان استفاده کنید

اگر ورزش می کنید و در فعالیت های مختلف شرکت می کنید بهتر است از محافظ دندان استفاده کنید. معمولا برخی ورزش ها و فعالیت های بدنی باعث آسیب رسیدن به روکش ها می شوند. به همین دلیل محافظ دهان می تواند مانع از آسیب به دندان هایتان شود.

از جویدن اجسام سخت بپرهیزید

توجه داشته باشید نباید فشار زیادی به دندان هایتان وارد شود. به همین خاطر از جویدن ناخن و جویدن اجسام سخت اجتناب کنید. علاوه بر این به هیچ عنوان از دندان هایتان برای باز کردن اجسام سخت کمک نگیرید. گاز گرفتن بیش از اندازه می تواند پیوند میان دندان ها و روکش را به طور کامل ضعیف کند. پس از آن روکش هایتان جدا می شوند.

رعایت بهداشت دهان و دندان را جدی بگیرید

دندان هایتان را دو بار در روز مسواک بزنید. بهتر است از خمیر دندان دارای فلوراید استفاده کنید. هم چنین استفاده از نخ دندان فراموش نشود. با استفاده از نخ دندان پلاک های بین دندان هایتان که در امتداد خط لثه هستند پاک می شوند. اگر بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید دوام روکش هایتان افزایش پیدا می کند.

دندانپزشک ماهر و معتبر انتخاب کنید

اگر دندانپزشک با تجربه انتخاب کنید، خطر افتادن روکش دندان تا حد بسیار زیادی کاهش می یابد.

اگر روکش دندان بیفتد قابل چسباندن است؟

بسیاری از موارد، روکش های دندان پس از افتادن دوباره چسبانده می شوند. در ادامه به بررسی گزینه های احتمالی برای چسباندن دوباره روکش های دندان می پردازیم:

  • روکش شکسته یا از دست رفته: اگر روکش دندان تان شکسته یا از بین برود و تعمیر نشود، دندانپزشک باید یک روکش جدید جایگزین آن کند. به طور معمول قالب ها آماده می شوند و برای ساخت به آزمایشگاه دندانپزشکی فرستاده می شوند. پس از آن روکش ها آماده هستند.
  • اگر روکش آسیب ندیده و در شرایط مطلوبی است، دندانپزشک می تواند آن را با دقت تمیز کند. سپس با چسب دندان روکش را مجددا می چسباند. به طور معمول این پروسه با ماده ای به نام باندینگ انجام شده و برای تشکیل پیوند قوی با دندان ایجاد می شود.

در صورت افتادن روکش دندان باید سریع تر به دندانپزشک خود مراجعه کنید. او می تواند وضعیت روکش ها را به طور دقیق بررسی کند. پس از آن مناسب ترین روش اقدام برای شما تعیین خواهد شد.

روش های پیشگیری از افتادن روکش دندان

عوامل خطرساز افتادن روکش دندان

روکش های دندان به گونه ای طراحی می شوند که ماندگار باشند. نشانه های زیادی وجود دارند که نشان دهنده به خطر افتادن روکش دندان هستند. اگر روکش دندان شما علائم زیر را داشت، بهتر است با دندانپزشک صحبت کنید:

لبه های ناهموار

اگر لبه روکش ناهموار و نامنظم باشد ممکن است روکش بریده یا جدا شود.

تغییرات ظاهری

اگر متوجه تغییراتی مثل بریدگی، ترک و تغییر رنگ در ظاهر روکش خود شده باشید، می توانید روکش تان را تعمیر یا تعویض کنید. این تغییرت شامل آسیب یا شل شدن روکش نیز می شوند.

حساسیت یا ناراحتی

زمانی که دندان هایتان روکش داشته باشد، در صورت حساس و سرد شدن، به شدت آسیب خواهند دید.

تحریک یا التهاب لثه

گاهی اوقات لثه های اطراف روکش دندان متورم و قرمز شده و باعث جمع شدن باکتری ها می شوند. به همین خاطر لثه ها تحریک خواهند شد.

تغییر در تراز یا تناسب

اگر روکش با دندان های مجاور هماهنگ نشود، ممکن است زمان جویدن احساس ناخوشایندی داشته باشید.

روکش شل

اگر حس کردید روکش دندان تان شل است و با لمس انگشت یا زبان کمی حرکت می کند، ممکن است روکش جدا شود. علاوه بر این باندینگ می تواند سبب ضعیف شدن روکش ها گردد.

دلایل افتادن روکش دندان

چسب دائم روکش دندان چه ویژگی هایی دارد؟

چسب همیشگی روکش برای ثابت ماندن روکش های دندان مورد استفاده قرار می گیرد. از مهم ترین ویژگی هایی چسب دائم روکش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از بافت دندان در برابر انواع محرک های بیرونی محافظت می کند.
  • یک پیوند بسیار قوی بین روکش و دندان ایجاد می شود.
  • در مایع خوراکی یا بزاق نمی تواند حل شود.

طول عمر روکش دندان چند سال است؟

این نوع درمان نیاز به مراقبت اصولی دارد و اگر فرد بتواند از روکش ها به درستی مراقبت کند، طول عمر و ماندگاری آن تا ۲۰ سال افزایش خواهد یافت. توجه داشته باشید بسته به شرایط این عدد می تواند کم یا زیاد شود.

امیدواریم مطالب این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد. در پایان پیشنهاد می کنیم مقالات مراحل ایمپلنت دندان، انواع روش های ارتودنسی و رفع پوسیدگی دندان را نیز مطالعه فرمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو