مچ بند طبی؛ انواع مچ بند طبی و دلایل استفاده از آن

مچ بند طبی؛ انواع مچ بند طبی و دلایل استفاده از آن


منبع: روزانه

3

1402/8/9

14:27


یکی از مهمترین اجزای دست انسان، مچ آن می باشد که نقش مهمی در انجام فعالیت های روزمره دارد. برخی از افراد ممکن است که به دلایل مختلفی مانند آسیب های فیزیکی، آسیب های ورزشی، مشاغل خاص، انجام فعالیت های تکراری یا ابتلا به برخی از بیماری ها، دچار مچ درد شوند که این عارضه […]

یکی از مهمترین اجزای دست انسان، مچ آن می باشد که نقش مهمی در انجام فعالیت های روزمره دارد. برخی از افراد ممکن است که به دلایل مختلفی مانند آسیب های فیزیکی، آسیب های ورزشی، مشاغل خاص، انجام فعالیت های تکراری یا ابتلا به برخی از بیماری ها، دچار مچ درد شوند که این عارضه بسیار دردناک بوده و می تواند فرد را از انجام فعالیت های روزمره بازدارد.

افراد با استفاده از مچ بند طبی، می توانند بدون حس درد، به انجام تمامی کارهای روزمره خود بپردازند. یک مچ بند طبی مناسب، باید از الیاف مرغوب تهیه شده باشد؛ زیرا این محصول در محافظت و پشتیبانی از مچ دست و مفاصل آن تاثیر بسزایی دارد. گاهی اوقات ممکن است فرد در اثر حوادث مختلف، دچار مچ درد شود یا اینکه نتواند مچ خود را بچرخاند. در چنین مواقعی باید به پزشک متخصص مراجعه کند تا فورا اقدامات لازم برای پیشگیری یا درمان عارضه، صورت گیرند. در این مقاله قصد داریم تا به توضیح کامل مچ بند طبی بپردازیم و تمام خصوصیات، ویژگی ها و انواع آن را توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

آناتومی مچ دست

در هر دست، هشت استخوان کارپال وجود دارد. این استخوان ها به صورت دو ردیف هستند که انتهای تونل کارپال قرار گرفته اند. در بالای تونل کارپال، رباط ها وجود دارند که دارای بافت بسیار محکمی هستند. این هشت استخوان معمولا به استخوان های کناری، به وسیله یک رباط کوچک متصل می شوند. پایه کف دست، یعنی جایی که ساعد و دست به یکدیگر وصل می شوند را تونل کارپال می نامند.

تاندون و عصب ها از این تونل عبور می کنند. خونرسانی به دست ها نیز از طریق تونل کارپال صورت می گیرد. همچنین تاندون هایی که باعث حرکت انگشتان می شوند نیز از این تونل عبور می کنند. تاندون ها معمولا با بافت چربی شکلی به نام سینوویوم، پوشیده شده اند. در واقع زمانی که مچ دست بر اثر عوامل مختلف آسیب می بیند، سینوویوم متورم خواهد شد.

دلایل مچ درد

دلایل بسیار زیادی وجود دارند که باعث ایجاد مچ درد در افراد می شوند. در ادامه برخی از این علائم را توضیح خواهیم داد:

• برخی از بیماری ها مانند دیابت، نقرس، تیروئید و سندروم تونل کارپال

• آسیب های فیزیکی مانند کشیدگی تاندون، پیچ خوردگی و شکستگی استخوان

• انجام فعالیت های تکراری که باعث فشار بر مچ دست می شوند مانند تایپ، خیاطی، نقاشی یا کار با موس کامپیوتر

مچ بند طبی؛ انواع مچ بند طبی و دلایل استفاده از آن

علائم مچ درد

نشانه ها و علائم مچ درد ممکن است در افراد مختلف با یکدیگر متفاوت باشد اما علائم کلی آن شامل التهاب و قرمزی، احساس ضعف در عضلات، مشکل در گرفتن اجسام، مور مور شدن یا بی حسی مچ دست و تورم در انگشتان می باشد. در صورت وجود التهاب یا تب شدید لازم است که فرد فورا به پزشک مراجعه کند. اکثر اوقات بعد از مراجعه به پزشک، به بیمار توصیه می شود که برای تسکین درد، از مچ بندهای طبی استفاده کند که معمولا در بیشتر افراد بعد از استفاده از این مچ بندها، درد کاهش می یابد.

مچ بند طبی چیست؟

مچ بند طبی محصولی است که باعث محدود شدن حرکات مچ دست می شود و با کاهش التهاب و همچنین پشتیبانی و حفاظت از مچ دست، به کاهش درد مچ و بهبودی سریع تر آن کمک می کند. در واقع مچ دست در هنگام استفاده از مچ بند طبی، در حالت ثابت قرار می گیرد و حرکات آن، محدود خواهد شد. با محدود شدن حرکات مچ دست، میزان فشار وارده بر قسمت های آسیب دیده کمتر شده و بدین صورت، درد مچ کاهش می یابد و تسکین پیدا می کند.

انواع مچ بند طبی

مچ بندهای طبی انواع گوناگونی دارند که هر کدام از آن ها از نظر طریقه نگه داشتن مچ دست و محافظت از آن، با یکدیگر تفاوت دارند. مچ بندهای طبی علاوه بر محافظت از مچ دست، با کاهش فشار و ثابت نگه داشتن مچ، باعث تسهیل و تسریع فرآیند التیام بعد از صدمه دیدن مچ دست می شوند. در ادامه برخی از انواع مچ بندهای طبی را نام برده و آن ها را به طور مختصر توضیح خواهیم داد:

مچ بند طبی؛ انواع مچ بند طبی و دلایل استفاده از آن

مچ بند آتل یا اسپلینت

مچ بندهای آتل یا اسپلینت معمولا در توانبخشی بعد از آسیب دیدگی، کاربرد دارند و بیشتر برای کاهش ورم مفید هستند. این مچ بندها با محافظت از مچ دست و ثابت نگه داشتن آن، باعث تسریع در فرآیند التیام می شوند. همچنین از مچ بندهای آتل به منظور درمان سندروم تونل کارپال که معمولا در نوار عصبی ایجاد می شود نیز استفاده می کنند. مچ بند اسپلینت در بین پزشکان با نام علمی Cocup Splint شناخته می شود. افرادی که به دنبال یک مچ بند مناسب برای تسکین درد مچ دست خود می باشند، می توانند از این مچ بندها استفاده کنند.

مچ بند کامپیوتر

به دلیل آسیب های ناشی از کار کردن زیاد با کامپیوتر مانند تایپ کردن مداوم، این مچ بندها طراحی و تولید شده اند. استفاده از مچ بند کامپیوتر سبب جلوگیری از آسیب سندروم تونل کارپال و همچنین جلوگیری از خستگی وارده به انگشتان و مچ دست می شود. در ضمن از این مچ بندها می توان در موارد دیگری چون آسیب به تاندون ها، کشش عضلات یا برای افرادی که مچ دست ضعیفی دارند نیز استفاده کرد.

آتل انگشت شست و مچ

اتل انگشت شست و مچ، معمولا بعد از انجام جراحی انگشت شست مورد استفاده قرار می گیرد. این مچ بندها با پشتیبانی و محافظت از مچ و انگشت شست به فرد این امکان را می دهند که بتواند به راحتی به انجام فعالیت ها و کارهای روزمره خود بپردازد. مچ بند طبی دیگری به نام مچ بند دست مولر نیز وجود دارد که از مچ دست و انگشت شست در برابر آسیب به تاندون و رگ به رگ شدن آن، جلوگیری می کند.

مچ بند RSI

یکی دیگر از انواع مچ بندهای طبی موجود در بازار، مچ بند RIS می باشد. آسیب فشارهای تکراری ممکن است در هر نقطه ای از بدن از جمله مچ دست، تاثیر بگذارد و باعث بروز علائمی چون از دست دادن قدرت، بی حسی، ضربان در منطقه آسیب دیده یا درد و حساسیت مفصل ها شود. معمولا مچ بندهای RSI برای بهبود و درمان این نوع عارضه ها به کار می روند.

مطلب مشابه: همه چیز در مورد لرزش بدن؛ نشانه ها، درمان و دلایل

مچ بند سندروم تونل کارپال

یکی دیگر از عارضه هایی که سبب ایجاد مچ درد می شود، سندروم تونل کارپال می باشد. در واقع زمانی که به اعصاب داخلی تونل کارپال فشار اعمال می شود، این عارضه رخ می دهد؛ به طوری که در مواقع خیلی شدید، نیاز به عمل جراحی دارد. با استفاده از مچ بندهای طبی مخصوص سندروم تونل کارپال، می توان از این عارضه جلوگیری و آن را بهبود بخشید.

مچ بند ورزشی

همان طور که از نامش پیداست از این مچ بند برای انجام فعالیت های ورزشی استفاده می شود. در هنگام انجام ورزش هایی مانند اسکواش یا تنیس که حرکات زیاد همراه با فشارهای تکراری در قسمت مچ دست اعمال می شود، معمولا از مچ بندهای ورزشی استفاده می شود. این مچ بند طبی از درد و آسیب های احتمالی جلوگیری می کند و مچ آسیب دیده دست را نیز بهبود می بخشد.

مچ بند بعد از عمل

 مچ بندهای بعد از عمل، معمولا برای مراقبت از مچ دست افرادی مورد استفاده قرار می گیرد که به تازگی روی دست خود، عمل جراحی انجام داده اند. مچ بندهای بعد از عمل بزرگتر از مچ بندهای ورزشی هستند، انعطاف پذیری پایین تری دارند و نمی توان در هنگام ورزش یا انجام فعالیت های سنگین، از آن ها استفاده کرد. بسیاری از مچ بندهای طبی در عین حال که می توانند از مچ دست محافظت می کنند، در هنگام انجام فعالیت ها و وظایف روزانه نیز امکان به کارگیری انگشتان فراهم می سازند.

مچ بند طبی؛ انواع مچ بند طبی و دلایل استفاده از آن

در چه مواقعی می توان از مچ بندهای طبی استفاده کرد؟

یک روش ارزان و آسان برای تسکین و کاهش مچ درد، استفاده از مچ بندهای طبی است. مچ بندها معمولا در جراحات فیزیکی مانند شکستگی، پیچ خوردگی، ثابت نگه داشتن مفاصل، رگ به رگ شدن و التیام بعد از عمل جراحی مورد استفاده قرار می گیرند. البته مچ بند طبی یک روش درمانی کوتاه مدت است؛ زیرا استفاده مداوم و طولانی از آن باعث ضعیف شدن عضلات می شود؛ به همین دلیل باید در هنگام استفاده از مچ بندهای طبی، ورزش های خاصی برای تقویت عضلات نیز انجام شود.

احتمال وقوع آسیب به مچ دست در هنگام انجام ورزش هایی چون والیبال، گلف، تنیس یا قرار گرفتن در موقعیت های خاص مانند دروازه بانی فوتبال وجود دارد. همچنین در برخی از مشاغل خاص ممکن است احتمال آسیب دیدگی مچ دست افزایش یابد. به طور مثال افرادی که در انبار مشغول به کار هستند، ممکن است به دلیل جابجایی اجسام سنگین دچار مچ درد شوند.

همچنین در دفاتر اداری، افرادی که به صورت مداوم با سیستم های کامپیوتری کار می کنند یا به فعالیت هایی چون تایپ یا کار با موس مشغول هستند، ممکن است به مچ درد مبتلا شوند. انجام فعالیت هایی چون نقاشی، نوشتن یا بازی های بی وقفه ویدئویی در ساعات طولانی نیز باعث ایجاد مچ درد می شوند. خوشبختانه با استفاده از تجهیزات مناسب و انجام ورزش های خاص، می توان از این آسیب ها تا حدود زیادی جلوگیری کرد.

مواد تشکیل دهنده مچ بند طبی

مچ بندهای طبی از مواد مختلفی چون نئوپرن و زغال بامبو ساخته شده اند. جنس بیشتر مچ بندها از نئوپرن می باشد؛ زیرا این ماده بسیار سبک است و از ایجاد هر گونه رطوبت یا تعریق در مچ بند، جلوگیری می کند. در ضمن مچ بندهای نئوپرنی، در برابر کشش مقاوم هستند و بسیار با دوام می باشند. از دیگر مواد به کار رفته در مچ بندهای طبی، زغال بامبو است که قدرت فشرده سازی بیشتری در مقایسه با سایر الیاف ها دارد. زغال بامبو، از نرمی و انعطاف پذیری بسیار بالایی برخوردار است و از گرم شدن بیش از اندازه ناحیه مچ دست، جلوگیری می کند؛ به همین دلیل مچ بندهای ساخته شده با این مواد، بهترین گزینه برای استفاده روزانه می باشند.

آیا استفاده از مچ بند برای تسکین درد مچ کافی است؟

در پاسخ به سوال آیا استفاده از مچ بند برای تسکین درد مچ کافی است؟ باید بگوییم که مسلما خیر. توجه کنید که استفاده از مچ بندهای طبی برای تسکین دردهای مچ، یک روش درمانی مفید هستند اما نمی توانند کافی باشند. در واقعی می توان گفت که بهترین نتیجه زمانی حاصل می شود که در کنار استفاده از مچ بند از انواع درمان های ترکیبی دیگر نیز استفاده کرد.

به طور مثال در کنار استفاده از مچ بندهای طبی، می توان فیزیوتراپی نیز انجام داد. حتما باید قبل از انتخاب و خرید مچ بند طبی با یک پزشک متخصص مشورت نمایید؛ زیرا استفاده از مچ بندهای نامناسب ممکن است باعث تشدید درد شوند.

مچ بند طبی؛ انواع مچ بند طبی و دلایل استفاده از آن

چگونگی انتخاب مچ بند طبی

در هنگام انتخاب مچ بند طبی باید به فاکتورهای مهمی چون پوشش داخلی مچ بند، اندازه، فشرده سازی و … دقت کنید. جنس پوشش داخلی مچ بند، باید نرم و راحت باشد. معمولا عبور هوا از موادی مانند پنبه یا نخ پنبه، جیر نرم، پلی استر و پارچه کشبافت بهتر صورت می گیرد؛ بنابراین این مواد پرکاربردترین موادی هستند که در تهیه پوشش داخلی مچ بند از آن ها استفاده می شود.

همچنین مچ بندهای طبی به وسیله حلقه های بسته شونده دور انگشت شست، طوری طراحی شده اند که اندازه دست افراد باشند. در واقع این حلقه، با محکم کردن مچ بند، مانع از لغزیدن آن می شود. مچ بند با قلاب قابل تنظیم، چسب مخصوص یا بست قلاب دار دور بازوی فرد ثابت می شود. قابل تنظیم بودن قلاب ها به فرد بیمار این امکان را می دهد تا بتوانند در مواقع لزوم، مچ بند را شل یا سفت تر کند. در ادامه برخی از معیارهای انتخاب مچ بندی طبی را به طور مختصر توضیح خواهیم داد:

جنس مچ بند

جنس مچ بندهای طبی معمولا از نوع مواد مصنوعی مانند نئوپرن و نایلون است. این جنس ها حالت کششی دارند و برای درمان درد مچ، بهترین گزینه محسوب می شوند. اما نکته ای که درباره جنس مچ بندها باید بدانید این است که جنس برخی از آن ها، به گونه ای طراحی شده اند که امکان تنفس دارند.

افرادی که به مدت طولانی از مچ بند استفاده می کنند، بهتر است به سراغ مچ بندهایی بروند که امکان تنفس دارند؛ زیرا ممکن است دچار بیماری های پوستی مختلف شوند. جالب است بدانید که برخی از مچ بندهای طبی، دارای موادی به منظور جلوگیری از رشد باکتری ها هستند که برای استفاده طولانی مدت، بهترین گزینه محسوب می شوند.

اندازه مچ بند

مچ بندهای طبی معمولا فری سایز هستند و برای اکثر افراد مناسب می باشند. اما گاهی اوقات ممکن است که دست فرد کوچک تر یا بزرگ از حد معمول باشد. اینجاست که سایز و اندازه مچ بند طبی، اهمیت پیدا می کند. اگر مچ بند برای دست، کوچک باشد ممکن است که به خودی خود عوارض دیگری به همراه داشته باشد و باعث افزایش فشار روی مچ دست فرد شود. از طرفی دیگر مچ بندهای بزرگ، ممکن است کارایی لازم را برای فرد نداشته باشند.

پد یا بالشتک

پد یا بالشتک مچ بند طبی هر چقدر که بزرگ تر باشد، میزان محافظت از مچ بیشتر خواهد شد. مچ بندهای بزرگ، انعطاف پذیری کمتری دارند و باعث ثبات بیشتر مچ دست می شوند. اما نکته ای که در هنگام انتخاب و خرید این مچ بندها باید به آن توجه شود این است که مچ بندهایی که دارای پد ضخیم و بزرگ هستند، باعث عرق کردن و گرم شدن بیش از حد دست می شوند که این موضوع باعث گسترش بیماری های مختلف از جمله بیماری های پوستی خواهد شد؛ به همین دلیل بهتر است که در فصل تابستان از پوشیدن مچ بندهای ضخیم، خودداری شود.

فشرده سازی مناسب

همان طور که به آن اشاره کردیم، اندازه مچ بند می تواند نقش موثری در بهبود وضعیت مچ دست داشته باشد. اگر اندازه مچ بند مناسب نباشد، باعث بدتر شدن درد مچ می شود. اگر یک مچ بند از فشار و اندازه مناسبی برخوردار باشد، می تواند به تسکین درد رگ به رگ شدن مچ کمک قابل توجهی نماید و روند بهبودی را تسریع بخشد. در هنگام خرید مچ بند طبی، توجه کنید که اگر فشرده سازی آن بیشتر از حد معمول باشد، این مچ بندها برای استفاده طولانی مدت مناسب نخواهند بود.

مچ بند طبی؛ انواع مچ بند طبی و دلایل استفاده از آن

سخن پایانی

همان طور که در این مقاله به طور کامل توضیح دادیم، مچ درد در افراد مختلف، یکی از دردهای شایعی است که ممکن است به دلایل مختلف رخ دهد. برای آسیب دیدگی های مختلف، مچ بندهای طبی خاصی وجود دارند که در تسکین و بهبود درد، می توانند نقش موثری داشته باشند. بیشتر مچ بندها باید در هنگام انجام فعالیت یا یکی دو ساعت بعد از آن، مورد استفاده قرار گیرند.

در واقع این مچ بندها برای استفاده روزانه طراحی شده اند و در هنگام خواب، نباید از آن ها استفاده کرد. اما برخی دیگر از مچ بندها وجود دارند که برای استفاده شبانه و مخصوص افرادی که دچار مچ درد شدید هستند، طراحی شده اند. از مچ بندهای طبی نمی توان در هنگام استحمام یا شنا کردن استفاده کرد؛ زیرا با قرارگیری در زیر آب، الیاف آن از بین رفته و باعث کاهش عملکرد مچ بند خواهد شد.

در کل می توان گفت با قرار گرفتن مچ بندهای طبی در معرض رطوبت، عمر مفید آن ها کاهش می یابد. مچ بندهای طبی، انواع مختلفی دارند که از هر کدام از آن ها در موقعیت های خاصی استفاده می شود. معمولا افرادی که دچار عارضه درد مچ می شوند، نمی توانند فقط با استفاده از مچ بند به بهبودی کامل دست یابند و باید در کنار آن، اقدامات دیگری نیز انجام دهند. حتما قبل از اقدام برای خرید مچ بندهای طبی، با یک پزشک متخصص ارتوپد مشورت کنید تا بتوانید یک محصول مناسب را خریداری نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو