واکنش دیوید فینچر به حواشی و جنجال Fight Club

منبع: گیمفا

5

1402/8/9

19:27


فیلم Fight Club یکی از ساخته‌های محبوب و به یاد ماندنی دیوید فینچر محسوب می‌شود که مفهوم و پیام اصلی آن برای برخی از مخاطبین غیرقابل درک جلوه کرده است.

واکنش دیوید فینچر به حواشی و جنجال Fight Club

فیلم Fight Club یکی از ساخته‌های محبوب و به یاد ماندنی دیوید فینچر محسوب می‌شود که مفهوم و پیام اصلی آن برای برخی از مخاطبین غیرقابل درک جلوه کرده است.

دیوید فینچر، کارگردان صاحب سبک هالیوود که در تاریخ ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان) پروژه جدید خود تحت عنوان The Killer (آدم‌کش) را روانه سرویس استریم نتفلیکس خواهد کرد، طی دهه‌های گذشته فیلم‌های پر سر و صدا و جنجالی را کارگردانی کرده که یکی از مشهورترین آن‌ها اثری به نام Fight Club (باشگاه مشت‌زنی) با حضور بازیگرانی نظیر برد پیت و ادوارد نورتون در سال ۱۹۹۹ بوده است. اثری که با گذشت ۲۴ سال همچنان درگیر حواشی بسیاری بوده و مفهوم اصلی آن توسط برخی از مخاطبین سوء برداشت می‌شود.

این مسئله با شدت گرفتن بحران فرهنگی در جوامع غربی طی سال‌های اخیر شدت بیشتری گرفته است. به عنوان مثال اخیراً راست‌گریان افراطی، اینسل‌ها و برخی از جوانانی که درگیر مفهوم “آلفا” شده‌اند، نسبت به مفاهیم Fight Club سر و صدای رسانه‌ای گسترده‌ای را به راه انداخته تا حدی که پای دیوید فینچر نیز به داستان باز شده است. کسی که همیشه از چنین حواشی دوری کرده، در مصاحبه با خبرگزاری گاردین مجبور شده تا نسبت به این جنجال‌های رسانه‌ای واکنش نشان داده و اعلام نماید که مسئولیتی در قبال الگوبرداری غلط از شخصیت “تایلر داردن” با هنرنمایی برد پیت ندارد و مشاهده چنین تصور غلطی برای او غیرقابل باور است.

من مسئولیتی در قبال چگونگی تفسیر مردم نسبت به علائم و نشانه‌هایی که در طول زمان تکامل پیدا می‌کنند، ندارم.

او فاش کرده که علی‌رغم آن که Fight Club تاثیر قابل توجهی در فرهنگ جوانان جوامع امروزی داشته اما هدف آن‌ها در ابتدا چنین چیزی نبوده و وقایعی که آن‌ها به تصویر کشیده‌اند، قرار نبوده تا به منبع الهام افرادی افراطی تبدیل شود.

ما این فیلم را برای آن‌ها نساختیم اما مردم آن چیزی را که خودشان دوست دارند، برداشت می‌کنند.

به طرز عجیبی، مردم جوامع غرب طی سال‌های اخیر با فرهنگ‌های عجیب و غریب و تندی خو گرفته و هر کسی که برخلاف نظر و تفکرات آن‌ها رفتار کنند را به شیوه‌های گوناگونی توبیخ و تحقیر می‌کنند. این مسئله تاکنون گریبان‌گیر ده‌ها فیلم کلاسیک و ارزشمند سینما شده و دور از انتظار نیست که پای شاهکاری همچون Fight Club نیز به داستان باز شده باشد.

منبع: کولایدر

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو