کشف اتفاقی هزاران سکۀ باستانی در عمق دریا +عکس و فیلم

منبع: ساعد نیوز

2

1402/8/16

10:01


ساعد نیوز:یک غواص ایتالیایی در حالیکه مشغول غواصی در سواحل جزیرۀ ساردینیا در غرب ایتالیا بود، به طور اتفاقی به گنجینه‌ای خارق‌العاده از سکه‌های باستانی برخورد کرد.

کشف اتفاقی هزاران سکۀ باستانی در عمق دریا +عکس و فیلم

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعد نیوز به نقل از فرادید، وزارت فرهنگ ایتالیا روز شنبه اعلام کرد غواصی که به طور اتفاقی به این گنجینه برخورد کرده، مقامات را در جریان گذاشته و آنها نیز غواصانی از بخش باستان‌شناسی زیر آب این وزارتخانه را برای تشکیل یک جوخه حفاظتی به محل کشف اعزام کردند.

این سکه‌ها که در میان علف‌های دریایی نه چندان دور از ساحل شمال شرقی جزیره کشف شدند، مربوط به نیمه نخست قرن چهارم میلادی هستند. تعداد دقیق این سکه‌ها هنوز مشخص نشده است چون محققان در حال مرتب‌سازی آنها هستند. طبق برآورد اولیه بر اساس وزن کلی، تعداد سکه‌های برنزی بزرگ یافت‌شده بین 30000 تا 50000 است که بیشتر از نمونه‌هایی است که سال 2013 در بریتانیا یافت شدند.این سکه‌های برنزی در وضعیت بسیار مناسبی حفظ شده‌اند و همگی خوانا هستند

این سکه‌های برنزی در وضعیت بسیار مناسبی حفظ شده‌اند و همگی خوانا هستند

علاوه بر سکه‌ها، دیواره‌های کوزه‌های ساخته شده در آفریقا و تعداد کمتری از تولیدات شرقی هم در رسوبات شناسایی شدند. غواصی‌ها منجر به کشف دو ناحیه کلان از سکه‌ها در یک منطقه شنی بزرگ بین ساحل و علف‌های دریایی شد. دومی، با توجه به موقعیت و شکل بستر دریا، ممکن است حاوی بقایای لاشه کشتی باشد. تمام سکه‌ها در وضعیت استثنایی و نادری هستند. فقط 4 سکه آسیب دیده‌اند، اگرچه هنوز خوانا هستند.

قدمت سکه‌ها را می‌توان در دوره‌ای بین 324 (ضرب سکه لیسینیوس) و 340 پس از میلاد یافت. سکه‌های بازیابی‌شده تقریباً از تمام ضرابخانه‌های امپراتوری فعال آن دوره به جز انطاکیه، اسکندریه و کارتاژ می‌آیند.

لوئیجی لاروکا، یکی از مقامات دپارتمان باستان‌شناسی ساردین، گفته است: «گنج کشف‌شده در آب‌های نزدیک آرتساکنا یکی از مهم‌ترین کشفیات سکه در سال‌های اخیر است».

سکه‌هایی که قدمتشان به نیمه نخست قرن چهارم می‌رسد، در وضعیت عالی هستند و اطلاعات ارزشمندی از تاریخ منطقه ارائه می‌‌دهند. این کشف بر اهمیت حفاظت از میراث باستانی دریای مدیترانه نیز تأکید می‌کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو