حسابداری زنجیره تأمین (Supply Chain)

منبع: زیت نت

4

1402/8/18

13:01


حسابداری زنجیره تأمین (Supply Chain) حسابداری زنجیره تامین که یک موضوع مهم و حساسی می باشد، به این صورت می…

حسابداری زنجیره تأمین (Supply Chain)

حسابداری زنجیره تامین که یک موضوع مهم و حساسی می باشد، به این صورت می باشد که در حسابداری زنجیره تامین ساخت محصول بهینه سازی می شود و محصول از تامین مواد تا تولید و در نهایت ایجاد تدارکات و تحویل به مشتری بهینه سازی می شود. در ادامه این مقاله قصد داریم مواردی که منجر به بهینه سازی زنجیره تامین می شود را مورد بررسی قرار دهیم.

اهمیت حسابداری زنجیره تامین

در واقع تمرکز کردن روی زنجیره تامین می تواند تاثیر مثبتی روی کل کسب و کار داشته باشد. در کل دو حوزه اصلی و اساسی هست که باعث می شود زنجیره تامین یک کسب و کار بهبود یابد.

این موضوع باعث رضایت مشتری و بازگشت سرمایه می شود.

بنابراین عملکرد بهتر زنجیره تامین باعث رضایت بیشتر مشتری ها و بازگشت سرمایه می شود.

این عملکرد در همه ی فرآیند قابل اندازه گیری می باشد به این صورت که از تولید تا انتقال یک کالا به بازار مورد بررسی، تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.

ممکن است بهبود یک زنجیره تامین باعث شود که فشار روی تیم زیاد شود.

 بهبود یک سازمان از لحاظ سود مالی از طریق مواردی مانند حج معاملات و سرمایه ای می باشد که در گردش باشد. وقتی کسب و کار بهبود یابد شرکت به سود آوری می رسد.

 مزیت حسابداری زنجیره تامین چیست؟

حسابداری زنجیره تامین مزایای زیادی دارد که این موضوع باعث سود آوری بیشتر می شود. بالطبع سودآوری بیشتر در یک شرکت یا کسب و کار منجر به پیشرفت آن شرکت و اضافه شدن نیروی انسانی و در نهایت بهبود چرخه کار در کشور می گردد. این مزایا شامل موارد زیر می باشد:

  1. باعث پیش بینی کردن بهتر مشتریان می شود و این موضوع باعث برآورده بهتر خواسته های آنها می شود;

  2. در حسابداری زنجیره تامین راحتر می توان ریسک را مدیریت کرد؛

  3. بهبود دادن کیفیت محصول؛

  4. پایدار شدن شرکت و بهبود دیدگاه اجتماعی و محیط زیست می شود؛

  5. پایین آمدن سربار؛

  6. بهبود دادن گردش وجوه نقد؛

  7. بهبود دادن لجستیک.

بهبود هریک از موارد بالا نتایج فوق العاده ای می تواند به همراه داشته باشد.

بعضی از این مزایا مربوط به حسابدار یک شرکت می باشد. برای اینکه درک بهتری از این موضوع داشته باشیم یک مثال کاربردی در این زمینه مربوط به آخر سال می باشد که شرکت حسابهای خود را بسته و آماده افتتاح حساب سال جدید می باشد. در اینجا حسابدار باید توانایی پیش بینی میزان فروش و سوددهی در سال جدید را داشته باشد. در واقع حسابداران می توانند از نرم افزارهای مالی جهت حسابداری کمک بگیرد.

حسابداران یک وظیفه مهمی دارند و آن هزینه هایی که پرداخت می شود می باشند. به این صورت که حسابداران باید بهترین راه را برای توزیع کالاهای تولیدی خود در نظر بگیرند. همچنین هزینه های مربوط به لجستیک و نقدینگی را مدیریت کنند.

مدیریت زنجیره تامین چند مرحله است؟

به طور کلی می‌توان مدیریت زنجیره تامین را به ۵ مرحله یا حوزه طبقه بندی کرد:

  • برنامه ریزی؛
  • منبع؛
  • ساختن؛
  • ارسال؛
  • مرجوعی.

حسابداری زنجیره تأمین (Supply Chain)

برنامه ریزی

با استفاده از تجزیه و تحلیل زنجیره تامین و ویژگی‌های مدیریت مود در سیستم‌های ERP، سازمان‌ها برنامه‌های استراتژیکی جهت برآورده کردن تقاضای مشتری برای محصول و اجتناب از اثر شلاقی ایجاد می‌کنند.

منبع

 سازمان‌ها فروشندگانی را شناسایی و انتخاب می‌کنند که می‌توانند مواد را به روشی بهینه و کارآمد بر اساس توافق نامه‌ها عرضه کنند. همکاری زنجیره تامین در این مرحله آغاز می‌شود در سراسر فرآیند مدیریت زنجیره تامین اهمیت دارد.

ساختن

در مرحله «ساختن» محصولات تولید می‌شوند. این مرحله شامل برنامه ریزی تولید، آزمایش، اطمینان از رعایت الزامات انطباق، بسته بندی، ذخیره سازی و عرضه است. احتمالا ماشین‌های زیادی درگیر می‌شوند؛ به ویژه برای شرکت‌های بزرگ‌تر. این شرکت‌ها به میزان زیادی از فناوری‌هایی مانند اینترنت اشیا و هوش مصنوعی برای کارآمدی بیشتر فرایند بهره می‌برند.

ارسال

 مرحله ارسال مربوط به تدارکات است و روی رساندن کالاهای نهایی به مصرف کنندگان، به هر روشی که نیاز باشد، تمرکز دارد. با رشد اثر شرکت‌های بزرگ اینترنتی، به ویژه در زمان شیوع بیماری کرونا، تمرکز بیشتر روی تحویل درب منزل است. در حال حاضر نیز تمرکز بیشتری روی رهبران زنجیره تامین است که بیشتر با خدمات مشتری درگیر هستند. سیستم‌های مدیریت موجودی و مدیریت انبار در این مرحله بسیار مهم هستند.

مرجوعی

 مرحله مرجوعی شامل تمام کالاهای مرجوعی از جمله محصولات معیوب و کالاهایی است که دیگر پشتیبانی نمی‌شوند. همچنین این مرحله شامل عناصری از مراحل دیگر مانند مدیریت موجودی و حمل‌ونقل است.

وظایف یک حسابدار چیست؟

مسئولیت یک حسابدار در محیط کاری شامل ضبط، ثبت سندهای حسابداری و مالی شرکت را بر عهده دارد. همچنین یک حسابدار وظایف زیر را بر عهده دارد:

  1.   حقوق و دستمزد کارمندان شرکت را تعیین می کند، اطلاعات حقوق و دستمزد را ثبت می کند و از آن ها یک گزارش ماهانه تهیه می کند؛

  2.   فروش، خرید، اسناد پرداختنی، فاکتورها و اسناد حسابداری را بررسی می کنند؛

  3.   به بازاریابها و مدیران درباره اسناد حسابداری توضیح می دهند؛

  4.   سود، زیان و همچنین گزارش های ماهانه از این دو را تهیه می کند همچنین هزینه های ماهانه را ثبت می کند؛

  5.   مغایرت حسابها را بررسی می کند و برطرف می کند؛

  6.   اسناد، قراردادها و معاملات خرید و فروش شرکت را بایگانی می کند؛

حسابداری زنجیره تأمین (Supply Chain)

شرح وظایف سالانه حسابدار؟

 حسابداران علاوه بر وظایف روزانه و ماهانه ای که انجام می دهند در محل کار خود به عنوان حسابدار یکسری وظایف سالانه دارند که به شرح ذیل می باشد:

  1. ارسال معاملات فصلی در پایان هر فصل؛

  2. ارسال اظهارنامه ارزش افزوده سالی یکبار؛

  3. ارسال لیست بیمه و مالیات حقوقی کارمندان؛

  4. تهیه و ارسال اظهارنامه های حقیقی یا حقوقی؛

  5. همچنین تهیه و ارائه گزارشی تحت عنوان صورت های مالی به مدیران خود؛

  6. بستن حساب های سال گذشته و افتتاح حساب برای سال جدید.

یک نمونه از حسابداری زنجیره تامین

یک نمونه یک زنجیره تامین یک کسب و کار شامل مواردی مثل تامین کننده و مشتری می باشد.

نمونه دیگر می توانیم تولید کننده های موادخام، سازنده گان، توزیع کننده ها، خرده فروش ها و مشتریان آنها را مثال بزنیم.

به طور خلاصه یک حسابدار باید مواردی که وارد یا خارج می شوند را کنترال کند. بهای محصول تولید شده و هزینه های موجود در خط تولید و همچنین از همه مهمتر هزینه های توزیع را مدیریت کند. با این موارد یک حسابداری می تواند بحران ها را مدیریت کند و ریسک را به حداقل برساند.

حسابداری زنجیره تأمین (Supply Chain)

نرم افزار مدیریت چه نقشی در زنجیره تامین دارد؟

می توان گفت یکی از ضروری ترین موارد در زنجیزه تامین استفاده از فناوری اطلاعات می باشد. طراحی کنندگان نرم افزارهای تجاری روی حسابداری زنجیره تامین تمرکز دارد. مواردی که باید روی آن دقت کرد شامل موارد زیر می باشد:

  1. این نرم افزارها روی یکسری فعالیت مثل مدیریت تقاضا تمرکز دارد؛

  2. روی مواردی مثل تامین و عملیات تولید روزانه تمرکز می کند؛

  3. این نرم افزارها روی بهینه سازی موجودی محصولات تمرکز دارد؛

  4. نرم افزارهای لجستیک روی سیستم مدیریت انبار و حمل نقل تمرکز دارد.

یکی از چالش هایی که در حوزه تکنولوژیک برای ما بوجود آورده به خصوص در زمینه حمل و نقل مدیریت میزان تقاضا می باشد. آدمها برای این موضوع هم استراتژی هایی در نظر گرفته است. اینترنت و سیستم حسابداری ابری و همچنین مدیریت زنجیره تامین کمک زیادی در زمینه کنترل این چالش کرده است.

 در آخر از همه شما عزیزان کمال تشکر را دارم که تا اینجای مقاله همراه ما بودین. هر سوالی در زمینه حسابداری یا مالیاتی دارین می توانید از آکادمی حسابداری و مالیاتی دکتر مدحج بپرسید تا متخصصین مجموعه ما هرچه سریعتر پاسخ شما را بدهند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو