چه کسانی نباید سوار هواپیما شوند؟

چه کسانی نباید سوار هواپیما شوند؟


منبع: روزیاتو

1

1402/8/21

16:20


چه کسانی نباید سوار هواپیما شوند؟

چه کسانی نباید سوار هواپیما شوند؟

سفر با هواپیما همیشه بهترین گزینه برای همه افراد نیست. البته این استثنا فقط برای افراد خاصی اعمال می‌شود. بسیاری از افراد مبتلا به بیماری‌های جسمی یا بیماری‌های خاص، صرف نظر از قوانین و شرایط پرواز، سفر با هواپیما را انتخاب می‌کنند. اما ممکن است این افراد در طول پرواز به دلیل ارتفاع زیاد هواپیما و گاهی طولانی بودن زمان پرواز دچار مشکل شوند. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با ممنوعیت سفر برای افراد خاص آشنا شوید.

چه کسانی نباید سوار هواپیما شوند؟

ممنوعیت پرواز برای گروهی از مسافران

مهم ترین ممنوعیت پرواز برای چه کسانی است؟

با اینکه قبل از پرواز مهمانداران و خدمه پرواز نسبت به سلامت مسافران بررسی‌های لازم را انجام می‌دهند؛ اما گاهی اوقات به دلایل مختلف ممکن است متوجه این مسئله نشوند. بهتر است بیماران قلبی، بیماران اعصاب و روان و یا افرادی که بیماری خون دارند؛ قبل از خرید بلیط هواپیما با خطرات آن نیز آشنا شوند. در ادامه ممنوعیت پرواز برای برخی بیماری‌ها را بررسی می‌کنیم.

ممنوعیت پرواز در بارداری

مسافرت هوایی برای بانوان باردار دارای قوانین خاصی است. این قوانین در ایرلاین‌ها تفاوت کمی داشته اما شامل یک قانون کلی می‌شود. طبق این قوانین، بانوان باردار قبل از هفته ۲۸، محدودیتی در پرواز ندارند؛ ولی افراد باردار از ابتدای هفته ۳۵، شامل ممنوعیت پرواز می‌شوند. در این دوران توصیه می‌شود تا حد ممکن از راه زمینی و با خرید بلیط اتوبوس و یا خودروی شخصی سفر کنند. البته در موارد زیر، ممنوعیت پرواز در بارداری برای بانوان وجود ندارد:

  • برای پروازهای کمتر از دو ساعت، بانوانی که بارداری اول آن‌ها بوده و در انتهای هفته ۳۲ هستند.
  • برای پروازهای بیشتر از دو ساعت، بانوانی که بارداری اول آن‌ها و در انتهای هفته ۲۸ هستند.
  • بانوان بارداری که بارداری دوم در انتهای هفته ۲۸ دارند.
  • در صورتی که بانوان باردار، گواهی پزشکی شامل ذکر سن بارداری، تاریخ زایمان و مجوز پرواز دارند.

پس از جراحی‌های قلب مانند آنژیوپلاستی و یا عمل قلب باز، نسبت به زمان پرواز با پزشک مشورت کنید.

ممنوعیت پرواز برای بیماران قلبی و عروقی

به دلیل ارتفاع بالا و اختلاف فشاری که به وجود می‌آید؛ افراد دچار بیماری‌های قلبی باید از پرواز خودداری کنند. همچنین استرس ناشی از تیک‌آف هواپیما برای افرادی که سابقه سکته قلبی دارند؛ بسیار خطرناک بوده و ممکن است باعث مرگ ناگهانی فرد شود. کسانی که جراحی قلب مانند آنژیو پلاستی یا جراحی قلب باز انجام داده‌اند؛ باید نسبت به زمان پرواز خود دقت کنند. افرادی که عمل قلب باز داشته‌اند؛ بهتر است حداقل دو هفته پس از جراحی قلب تا سفر با هواپیما صبر کنند.

ممنوعیت پرواز برای بیماران قلبی و عروقی

بیماران قلبی حتما باید قبل از سفر با هواپیما با پزشک معالج خود مشورت نمایند.

ممنوعیت پرواز بیماران مغز و اعصاب

بیماران مغز و اعصاب باید قبل از پرواز معاینه‌های لازم را انجام دهند. بیماران صرع، بیماران با عفونت‌های مغزی، افرادی که جراحی مخچه و یا حمله مغزی ایسکمیک انجام داده‌اند؛ از این دسته‌اند. ممنوعیت پرواز برای بیماران این گروه به دلیل تشنج و حمله‌های عصبی است. البته خدمه پرواز اقدام‌های اولیه برای این بیماران را به خوبی اجرا می‌کنند؛ اما بیماران نیز باید به منظور معاینه قبل از پرواز باید به پزشک مراجعه کنند.

ممنوعیت پرواز برای بیماران اعصاب و روان

ممنوعیت پرواز شامل بیماری‌های اعصاب و روان نیز می‌شود که ممکن است علائم مختلفی را نشان دهند. بیماری‌هایی از قبیل سایکوز حاد که در آن فرد دچار هذیان‌گویی و توهمات بینایی و شنوایی می‌شود. پرخاشگری و عصبانیت بدون دلیل نیز از علائم دیگر این بیماری است که باعث ممنوعیت پرواز می‌شود. البته در صورت درمان و کنترل این بیماری، منعی برای این بیماران نیز وجود ندارد.

ممنوعیت پرواز برای بیماران خونی

افرادی که دچار افت هموگلوبین خون می‌شوند و یا بیماری سلول داسی شکل دارند؛ به دلیل ارتفاع بالای هواپیما و کمبود اکسیژن، نباید با هواپیما سفر کنند. با اینکه فشار داخل کابین هواپیما تنظیم می‌شود؛ اما همیشه اینگونه نیست و ممکن است مشکلات زیر برای این گروه افراد پیش بیاید:

  • درد قفسه سینه و در مواردی سکته قلبی
  • اختلال در انتقال اکسیژن و در نتیجه انسداد عروق

این گونه افراد بهتر است قبل از پرواز از ماسک اکسیژن استفاده نمایند یا خون تزریق کنند.

ممنوعیت پرواز برای بیماران گوش، حلق و بینی

بیمارانی که جراحی گوش میانی و لوزه داشته‌اند؛ به مدت محدود (۱۰ الی ۱۴ روز) نمی‌توانند با هواپیما سفر کنند. همچنین افرادی که دچار بیماری‌های اوتیت مدیا و یا سینوزیت هستند؛ بهتر است با هواپیما سفر نکنند. زیرا ممکن است به دلیل اختلاف فشار ایجاد شده هنگام برخاستن و فرود آمدن هواپیما، عارضه زمینه‌ای بیماری بیشتر شود.

ممنوعیت پرواز برای بیماران خونی

ممنوعیت پرواز برای افراد بیمار

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم خطرات ناشی از پرواز برای برخی بیماری‌ها را بررسی کنیم تا قبل از پرواز حتما با پزشک خود مشورت کرده و اقدامات لازم را انجام دهید. اگر قصد سفر با هواپیما دارید؛ می‌توانید با رزرو آنلاین بلیط سفر از قاصدک ۲۴، از پشتیبانی ۲۴ ساعته آن نیز استفاده کنید. به وسیله استعلام بلیط هواپیما با کد ملی، می‌توانید از آخرین وضعیت آن با خبر شوید.

سوالات متداول در مورد ممنوعیت پرواز برای گروهی از مسافران

۱. چه کسانی نباید سوار هواپیما شوند؟ خانوم‌های باردار، بیماران مغز و اعصاب، بیماران قلبی، بیماران اعصاب و روان، بیماران خونی، بیماران گوش، حلق و بینی بهتر است قبل از سفر با هواپیما با پزشک خود مشورت نمایند.

۲. خانوم‌های باردار در کدام مرحله از بارداری مجاز به سفر با هواپیما نیستند؟ افراد باردار از ابتدای هفته ۳۵ وارد دوره ممنوعیت پرواز می‌شوند.

۳. افراد بیمار در چه صورتی می‌توانند با هواپیما سفر کنند؟ در صورتی که قبل از سفر با پزشک خود مشورت کرده و اقدامات لازم برای به حداقل رساندن خطرات سفر را انجام داده باشند؛ با تایید پزشک تحت نظر می‌توانند سفر کنند.

۴. افرادی که عمل جراحی انجام داده‌اند؛ می‌توانند با هواپیما سفر کنند؟ افرادی که جراحی داشته‌اند؛ پس از گذراندن دوره نقاهت و با تایید پزشک خود می‌توانند پرواز داشته باشند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو