زلزله افغانستان به شماری از بناهای باستانی این کشور آسیب وارد کرد

منبع: همگردی

1

1402/8/21

18:06


ایسنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، زلزله افغانستان به شماری از بناهای باستانی این کشور آسیب وارد کرد.

چهار زلزله مرگبار 6.3 ریشتری و ده ها پس لرزه قدرتمندی که مناطق غربی افغانستان را در فاصله هفتم تا پانزدهم اکتبر به لرزه درآورد، بخش زیادی از محوطه های روستایی را ویران کرد.

روستاهای باستانی که با آجر و خشت ساخته شده بودند در جریان دو زمین لرزه نخست حوالی «زنده جان» واقع در ولایت «هرات» نابود شدند. طبق اطلاعات سازمان ملل، دست کم 1500 نفر بر اثر این دو زمین لرزه جان خود را از دست دادند و هزاران نفر زخمی شدند. در مجموع 11 روستا ویران شد و 114 هزار نفر نیز به کمکهای بشر دوستانه نیازمند شدند.

مناطق «زنده جان» و «انجیل» بدترین خسارت ها را متحمل شده اند. بسیاری از روستاهای این مناطق خاستگاه بناهایی با معمارهای بومی باستانی متعلق به دوره صفوی بودند و قدمت چند بنای دیگر نیز به دوره قدیمی تر یعنی دودمان ایلخانان تعلق داشت.

آثار تاریخی مهمی در شهر «هرات» نیز بر اثر زمین لرزه دچار آسیب شدند. «هرات» از سال 2004 تاکنون در فهرست در انتظار میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است.

اکنون روی برج های «قلعه اختیار الدین» واقع در این شهر ترک هایی دیده می شود و پلکان عمودی آن که مرمت شده بود نیز فروریخته است. این ارگ ابتدا در سال 330 پیش از میلاد ساخته شد. این قلعه پیش تر در قرن سیزدهم میلادی توسط چنگیز خان ویران شده بود و دو دهه بعد توسط سلسله «کرت» بازسازی شد. در قرن چهاردهم میلادی بود که «تیمور» آن را ویران و پسرش آن را بازسازی کرد.

در مسجد جامع قرن سیزدهم میلادی در هرات نیز چند ترک ایجاد شده و بخشهایی از مناره های آن نیز فروریخته است.

در مجتمع مصلای هرات که توسط بانو «گوهرشاد» ساخته شده نیز به کاشی کاری ها و آجرها آسیب وارد شده است.

زلزله افغانستان به شماری از بناهای باستانی این کشور آسیب وارد کرد

زلزله افغانستان به شماری از بناهای باستانی این کشور آسیب وارد کرد 2

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو