کشف یک «موزائیک باستانی» وسیع با طراحی شگفت‌انگیز در ترکیه+عکس

کشف یک «موزائیک باستانی» وسیع با طراحی شگفت‌انگیز در ترکیه+عکس


منبع: ساعد نیوز

2

1402/8/22

08:20


ساعد نیوز: سازه ای با بزرگترین موزاییک کف در کاپادوکیه و منطقه آناتولی مرکزی در جریان حفاری‌های انجام‌شده در منطقه اورنشهیر واقع در مرکز ترکیه، کشف شد.

کشف یک «موزائیک باستانی» وسیع با طراحی شگفت‌انگیز در ترکیه+عکس

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعد نیوز به نقل از فرادید، در جریان حفاری‌های جاری در منطقه اورنشهیر، موزاییک‌های جدیدی از کف یک ویلای باستانی کشف شد که تخمین زده می‌شود در قرن چهارم میلادی ساخته شده باشد.
مدیر فرهنگ و گردشگری استان قیصریه، شوکرو دورسون، اظهار داشت کاوش‌ها از سه سال پیش آغاز شد و این سازه هرساله در حال گسترش است. طبق ارزیابی اولیه، مساحت موزاییک 300 متر مربع بود، اما اکنون به 600 متر مربع رسیده است.

موزائیک باستانی

دورسون با بیان اینکه کاوش‌های انجام‌شده با حمایت شهرداری کلانشهر قیصری در زمینی به مساحت تقریبی 4 هزار مترمربع ادامه دارد، افزود:

«ما در ارزیابی‌هایمان به این نتیجه رسیده‌ایم که این مکان در قرن چهارم ساخته شده است. بر اساس یافته‌ها، بقایایی هم وجود دارد که قدمت‌شان به قرن سوم و پس از آن بازمی‌گردد. مهارت به کاررفته در موزاییک‌های کف نشان می‌دهد که از این مکان به عنوان یک ویلای بسیار مهم در دوره خود استفاده میشده است.»

«در جایی که به عنوان تالار پذیرایی شناسایی شده، یک کتیبه لاتین پیدا شده است. علاوه بر این، کتیبه‌های یونانی هم کشف شدند. موزاییک‌های تزئین‌شده‌ی هندسی عمدتاً اینجا وجود دارند. ما به پایان کاوش‌های امسال رسیده‌ایم و امیدوارم سال آینده هم کارمان ادامه پیدا کند.»

موزائیک باستانی

مدیر کاوش، کان ارپک اظهار داشت استفاده از این سازه در دوران بیزانس و پس از ورود ترک‌ها به آناتولی همچنان ادامه یافته است.

موزائیک باستانی

«این مکان تقریباً 33 اتاق دارد که در یک منطقه بسیار بزرگ گسترده شدند. اینجا یک اقامتگاه سطح بالا است. ما هنوز به طور کامل به مرزهای این اقامتگاه نرسیده‌ایم. این سازه دارای موزاییک‌های کف بسیار ارزشمندی است. در منطقه آناتولی مرکزی که شامل منطقه کاپادوکیه می‌شود، شاهد چنین اقامتگاه بزرگی با موزاییک‌های کف نیستیم. در کاپادوکیه، در دوره روم و بیزانس، ما به طور کلی در مورد املاک امپراتوری اطلاعات داریم. اینجا روی کتیبه‌ها با نام «هیاسینتوس» مواجه شدیم. به نظر ما این احتمالاً نام یک مدیر است. وقتی داده‌های بیشتری به دست آوریم، می‌توانیم با اطمینان بیشتری بگوییم که اینجا محل اقامت یک شخصیت مهم در املاک امپراتوری بوده است. »

موزائیک باستانی

به گفته‌ی بویوکیلیچ: «موزاییک‌های کشف‌شده در حفاری‌های اخیر بار دیگر ثابت می‌کنند قیصریه مهد تمدن در آناتولی است.»

موزائیک باستانی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو