سود سهام عدالت در این تاریخ واریز می گردد | تاریخ دقیق واریز سود سهام عدالت اعلام شد

3

1402/8/23

11:46


سود سهام عدالت در این تاریخ واریز می گردد | تاریخ دقیق واریز سود سهام عدالت اعلام شد

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

واریز سهام عدالت به زودی انجام می شود. سهام عدالت مبلغ چندانی نیست. سهام عدالت برای سهامداران حائز اهمیت است. سهام عدالت بنا به ارزش معاملات مربوطه تعیین می شود. جزئیات جدید سود سهام عدالت را بخوانید.

اقتصادآنلاین: مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت گفت: سامانه انتقال سهام متوفیان سهام عدالت به وراث با نام میراث در نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه رونمایی شده است. متقاضی باید در زمان مراجعه به کارگزاری، تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه متوفی، اصل یا تصویر برابر با اصل کارت ملی و صفحه اول شناسنامه تمامی وراث تعیینی در گواهی حصر وراثت و اصل یا تصویر برابر با اصل گواهی حصر وراثت متوفی را به همراه داشته باشد.

البته بر اساس اعلام سمات، رسید متقاضی کارت ملی و یا گواهی شماره ملی ممهور به مهر سازمان ثبت احوال می‌تواند جایگزین کارت ملی باشد. همچنین اگر متوفی دارای وصیت‌نامه رسمی باشد که در گواهی حصر وراثت نیز به آن اشاره شده است، ارائه اصل یا تصویر برابر با اصل وصیت نامه هم ضروری است.

سهام عدالت

 جدول زمان بندی انتقال سهام عدالت متوفیان

در همین حال جدول زمان‌بندی مراجعه متقاضیان هم منتشر شده و طبق آن وراث متوفیان سال ۸۴ تا ۱۴۰۰ باید براساس تاریخ‌های اعلامی، وارد درگاه ذی‌نفعان بازار سرمایه شوند و نسبت به تعیین وضعیت زمان تشکیل پرونده برای آغاز فرآیند انتقال سهام اقدام کنند.

محمد باغستانی، با اشاره به اتمام فرآیند انتقال سهام عدالت ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد به وراث آنها تا پایان سال جاری، اعلام کرد که در سال ۱۴۰۳ پرداخت سود سهام عدالت متوفیان به وراث انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: همه مراحل انتقال سهام عدالت متوفیان وراث تا پایان سال انجام خواهدشد اما پرداخت سود به سال آینده موکول شده است.

وی با اشاره به سامانه میراث گفت: انتقال این دارایی ها از روز دوشنبه (۱۵ آبان) مبتنی بر حضور فیزیکی یکی از وراث فوت شده، در تمامی دفاتر شعبات کارگزاری ها و در شعبات بانک های منتخب (تاکنون بانک پارسیان و بانک ملت) صورت می گیرد.

باغستانی ادامه داد: یکی از لازمه های این انتقال، مراجعه یکی از وراث فوت شده به شعبات کارگزاری ها است. البته لازم به ذکر است که شخص مراجعه کننده باید سجامی شده باشد (در سامانه سجام ثبت نام کرده باشد). همچنین گفتنی است شخص مراجعه کننده باید تمامی مدارک لازم از جمله مدارک احراز هویت و برگه انحصار وراثت، شناسنامه فرد فوت شده و مدارک سایر وراث را به همراه داشته باشد و به دفاتر کارگزاری ها ارائه دهند.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: بعد از سپری شدن این مراحل، فرایند انتقال دارایی ها صورت میگیرد. لازم به ذکر است تمامی این عملیات کاملا به صورت رایگان بوده و هیچ گونه پرداخت وجهی از سوی وراث صورت نمی گیرد.

باغستانی افزود: پیش بینی ما این است که تا انتهای سال فرایند انتقال سهام عدالت ۳ میلیون ۸۰۰ هزار فوت شده به وراث آنها که حدود ۱۵ میلیون نفر می شوند، صورت پذیرد. همچنین بعد از طی شدن فرایند انتقال، تمامی سود هایی که در سنوات گذشته به شخص متوفی باید پرداخت می شد، در ابتدای سال ۱۴۰۳ به وراث آن ها پرداخت شود.

پس از مصوبه شورای عالی بورس مبتنی بر انتقال دارایی های فوت شدگان سهام عدالت به وراث آنها، شرکت سپرده گذاری مرکزی سامانه ای تحت عنوان “میراث” را راه اندازی کرد، تا انتقال دارایی های فوت شدگان به وراث صورت گیرد.

جزئیات تازه از زنده شدن سهام عدالت متوفیان

جزئیات ثبت‌نام و دریافت سهام عدالت متوفیان توسط وراث آنها، اعلام شد.سامانه مربوط به سهام عدالت متوفیان سامانه «میراث» نام دارد. عملکرد این سامانه «تسهیم هوشمند و انتقال مکانیزه دارایی متوفیان سهام عدالت به وراث ایشان» است. تعداد متوفیان مشمول بیش از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است و پیش‌بینی می‌شود که تعداد وراث بیش از ۱۵ میلیون نفر باشند. این سهام بیش از ۱۸ سال انباشت شده و از سال ١٣٨۴ تاکنون باقیمانده است.

سهام عدالت یکی از سیاست‌های حمایتی و اقتصادی دولت از اقشار مختلف جامعه است. این طرح از دولت نهم آغاز شد و به عنوان نوعی یارانه به وسیله شرکت‌های تعاونی استانی به متقاضیان اختصاص یافت.طی این سال‌ها، بسیاری از صاحبان سهام عدالت فوت کردند و سهام آنها بلاتکلیف مانده است. با توجه به ارزش روز سهام عدالت بسیاری از وراث افراد متوفی تصمیم دارند این دارایی را انتقال دهند.

نحوه دریافت سهام عدالت متوفیان

سامانه میراث؛ انتقال هوشمند سهام عدالت متوفیان

سامانه مربوط به سهام عدالت متوفیان سامانه «میراث» نام دارد. عملکرد این سامانه «تسهیم هوشمند و انتقال مکانیزه دارایی متوفیان سهام عدالت به وراث ایشان» است. تعداد متوفیان مشمول بیش از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است و پیش‌بینی می‌شود که تعداد وراث بیش از ۱۵ میلیون نفر باشند. این سهام بیش از ۱۸ سال انباشت شده و از سال ١٣٨۴ تاکنون باقیمانده است.

پس از فرمان مقام معظم رهبری در اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ مبنی بر آزادسازی سهام عدالت از خرداد ماه سال ۱۳۹۹؛ تمام فرایندهای مربوط به شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس سهام عدالت به بازار سرمایه منتقل شد.

در این زمینه در بازار سرمایه اقداماتی مانند «صدور کد بورسی و رجیستری سهامداران در سامانه‌های مرکزی بازار سرمایه»؛ «ایجاد بستر و امکان معاملات سهام عدالت»؛ «پرداخت سود عملکرد سه سال شرکت‌های بورسی در پنج نوبت (دو سال به صورت دو بخش پرداخت شده است و یک سال به صورت یک بخش)؛ «ایجاد امکان توثیق برخط سهام عدالت نزد بانک‌ها و دریافت تسهیلات»؛ «برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت به‌صورت الکترونیکی» انجام شده است.

ورثه چطور به سهام عدالت متوفیان برسند؟

هر کدام از ورثه می‌تواند بر اساس زمان‌بندی اعلام‌شده از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در رسانه‌های رسمی کشور با در دست داشتن مدارک مورد نیاز از جمله اصل گواهی انحصار وراثت به یکی از شعب منتخب مراجعه کرده و تشکیل پرونده دهد. مابقی کارها به صورت برخط انجام خواهد شد. به محض تشکیل پرونده تمام وراث می‌توانند آخرین وضعیت پرونده خود را از طریق درگاه یکپارچه ذی‌نفعان بازار سرمایه به آدرس https://ddnesdiran.ir پیگیری کنند.

در حال حاضر شعب مربوط به کارگزاری‌های بورس در حال ارائه خدمت هستند. در هفته‌های آتی شعب تعدادی از بانک‌ها و دفاتر خدمات الکترونیک قضائی و دفاتر پیشخوان دولت به این مجموعه اضافه خواهند شد.

سودهای سال‌های گذشته سهام عدالت

همچنین در بهار سال آینده و پس از تعیین تکلیف بخش عمده‌ای از پرونده‌های متوفیان؛ سودهای انباشته نیز بر اساس سهم‌الارث ذکرشده در گواهی حصر وراثت به حساب شماره شبای درج‌شده در سامانه سجام ( https://selam.ir) وراث واریز خواهد شد.

برای تشکیل پرونده و تقسیم دارایی هیچ اجباری برای سجامی بودن تمام وراث نیست. وراث برای انجام معامله در بازار سرمایه یا دریافت سودهای سهام عدالت باید رأسا و به صورت برخط برای ثبت‌نام و احراز هویت در سامانه سجام اقدام کنند.

همچنین سقف کارمزد ارائه این خدمت در دفاتر کارگزاری بورس، شعب بانک‌ها و دفاتر خدمات الکترونیک قضائی ۷۰ هزار تومان خواهد بود.

وراث به چه نکاتی باید توجه کنند؟

۱ – تا زمانی که بر اساس زمان‌بندی رسمی اعلام‌شده توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، نوبت تشکیل پرونده برای یک متوفی نرسیده باشد؛ امکان هیچگونه اقدامی از سوی این شرکت برای وراث آن متوفی نیست و این در زمینه تشکیل پرونده نیز هیچ مسئولیتی ندارد.

۲ – تقسیم دارایی صرفا مبتنی بر گواهی حصر وراثت خواهد بود؛ بنابراین اگر برای یک متوفی هنوز گواهی حصر وراثت دریافت نشده است؛ در نخستین فرصت و قبل از فرارسیدن نوبت اقدام شود؛

۳ – شخصی که برای تشکیل پرونده مراجعه می‌کند حتما باید قبلاً در سامانه سجام ثبت‌نام و احراز هویت کرده باشد.

۴ – شرکت سپرده‌گذاری مرکزی هیچگونه پیامکی در این زمینه با سرخط‌های شماره‌داری و بدون ماسک ارسال نمی‌کند.

۵ – وراث برای اطلاع از آخرین وضعیت پرونده خود صرفاً باید به سامانه درگاه یکپارچه ذینفعان به آدرس https://ddn.csdiran.ir مراجعه کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو