چسبندگی لاستیک خودرو را چگونه افزایش دهیم؟

منبع: ساعد نیوز

2

1402/8/26

13:03


عملکرد لاستیک بر روی سطح جاده بسیار مهم و حائز اهمیت است. یک لاستیک مناسب توانایی کنترل شتاب، حفظ چسبندگی در جاده، کاهش سرعت و غیره را دارد. اما چگونه خاصیت چسبندگی لاستیک ها را افزایش دهیم؟ در ادامه این مطلب از ساعد نیوز همراه ما باشید.

هنگامی که بر روی سطح جاده در حال حرکت هستید نوعی اصطکاک بین لاستیک خودرو و جاده به وجود می‌آید که در واقع چسبندگی تایر را بیان می‌کند. این چسبندگی ناشی از فشار خودرو است که تایرها را به سطح جاده می‌چسباند. میزان چسبندگی تایر در هنگام توقف، کاهش سرعت، سرعت بخشیدن و تغییر جهت مشخص می‌شود. در صورتی که چسبندگی تایر کاهش پیدا کند کنترل خودرو دشوار می‌شود.

راه های افزایش چسبندگی لاستیک

در زیر 6 راه آسان برای بهبود چسبندگی تایرها به ویژه در فصول سرد را بررسی می کنیم:

  • خرید لاستیک مناسب فصل:آیا در شهری با آب و هوای سرد زندگی می کنید؟ قصد رانندگی در جاده ای زمستانی را دارید؟ باید به شما بگوییم که بهترین راهکار برای افزایش چسبندگی، تهیه لاستیک های زمستانی است. این ها از لاستیک های مناسب برای تمام فصول بهتر بوده و کارایی بالاتری را ارائه می دهند.

  • رانندگی صحیح:هنگام رانندگی از ترمز ناگهانی اجتناب و سعی کنید به موقع، سرعت خود را کاهش دهید. در این راستا پیشنهاد می کنیم به جای چشم دوختن به سپر ماشین روبرویی، چندین اتومبیل جلوتر را تحت نظر بگیرید تا بتوانید بهتر واکنش نشان دهید.

  • حفظ فاصله ایمن:فرقی نمی کند در چه فصلی رانندگی می کنید، همواره باید یک فاصله ایمن را در نظر داشته باشید. این امر در شرایط زمستانی بیشتر اهمیت دارد. همیشه فاصله خود را با خودرو پیش رو حفظ کنید تا از ترمز ناگهانی و لغزش خودرو جلوگیری نمایید.

  • رانندگی نرم و آهسته:حرکات تند و شتاب زده، همان چیزی است که باعث می شود کنترل ماشین را از دست بدهید؛ به خصوص اگر جاده لغزنده باشد. سبک رانندگی شما باید بر اساس شرایط آب و هوایی تغییر کند؛ بنابراین توصیه می کنیم یاد بگیرید که رانندگی خود را بر اساس شرایط جاده تنظیم کنید.

  • توجه به جنس و برند تایر:برندهای مختلفی در بازار وجود دارند که تایرهایی با متریال متنوع را عرضه می کنند. برای انتخاب صحیح به نیازهای خود و شرایط جاده های رفت و آمدتان دقت کنید. بدین ترتیب می توانید تصمیم بگیرید که کدام متریال برای خودرو شما بیش ترین چسبندگی را ارائه خواهد داد.

  • تنظیم فشار تایر:فراموش نکنید که فشار لاستیک ها را به طور منظم بررسی کنید و آن را بر اساس فصل تنظیم نمایید.

تایر خودرو

سخن پایانی

یکی از موارد مهمی که در هنگام خرید لاستیک باید به آن توجه کنید موضوع چسبندگی لاستیک است زیرا بر عملکرد خودرو تاثیر مستقیم دارد که باعث فرمان‌پذیری بهتر و همچنین پایداری بیشتر می‌شود. این موضوع بر روی نحوه عملکرد ترمزها نیز تاثیرگذار است و باعث بهبود آن‌ می‌شود. در صورتی که میزان چسبندگی لاستیک کمتر از حد معقول باشد در شرایط آب و هوایی نامساعد کنترل خودرو خود را از دست می‌دهید. پس هنگام خرید لاستیک حتما به این اصل مهم توجه کنید و نکاتی که در این مطلب بیان شد را رعایت کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو