جنگ غزه از نگاه یهودیان آمریکا

جنگ غزه از نگاه یهودیان آمریکا


منبع: ساعد نیوز

2

1402/8/27

19:52


لابی اقتصادی و سیاسی قوی اسرائیل در آمریکا عامل اصلی حمایت تمام قد واشنگتن از جنایات صهیونیست ها در غزه است. اما جامعه یهودیان آمریکا نگاه واحدی به فاجعه ی خونینی که در غزه رخ می دهد ندارند. امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا در این یادداشت این مسأله را مورد کاوش قرار می دهد.

جنگ غزه از نگاه یهودیان آمریکا

همواره میان یهودیان آمریکایی بر سر موضوع آینده اسرائیل و فلسطین اختلاف نظر وجود داشته است. جریان لیبرال و عمدتا سکولار یهودی در آمریکا اغلب خواهان رعایت حقوق فلسطینیان، صلح اسرائیل – فلسطین و تشکیل دو کشور فلسطینی – اسرائیلی در سرزمین فلسطین هستند. در حالی که جریان محافظه کار و عمدتا مذهبی یهودی در آمریکا بر تشکیل دولت خاص یهودی در سرزمین فلسطین و اخراج اعراب از اسراییل و سرزمین های اشغالی فلسطین تاکید دارد.

امیرعلی ابوالفتح

دولت های دموکرات کلینتون، اوباما و بایدن اغلب راه حل گروه اول را مد نظر دارند در حالی که دولت های جمهوریخواه دبلیو بوش و ترامپ حامی راه حل ارائه شده از سوی گروه دوم هستند. جنگ کنونی در غزه و نسل کشی هولناک فلسطینیان به بهانه حمله 7 اکتبر حماس به اسرائیل، شرایط را به لحاظ افکار عمومی، برای جریان لیبرال یهودی و لابی های آنان در آمریکا فراهم کرده است تا تظاهرات گسترده ای را علیه سیاست های دولت به شدت راستگرا و مذهبی حاکم بر اسرائیل به راه اندازد.

لابی اسرائیل در آمریکا

گرچه جریان مقابل نیز سعی کرده است با شعار «مبارزه با حماس تروریست» و ضرورت حفاظت از اسرائیل، تجمعات خیابانی را در آمریکا سازماندهی کند، اما در مقایسه با حامیان پایان جنگ در غزه، به موفقیت فراگیر در سطح توده ها، بویژه در میان جوانان و دانشجویان نائل نیامده است. ادامه کشتار فلسطینیان که متاسفانه محتمل به نظر می رسد، می تواند به جایگاه خدشه ناپذیر جریان محافظه کار یهودیان آمریکا؛ گروهی که نفوذ فراوانی در ساختار قدرت در آمریکا دارد، وارد نماید. اتفاق که اگر رخ دهد، اسرائیل را از مهم ترین منبع قدرت سیاسی خود در آمریکا محروم می سازد.

ئتانیاهو

به همین دلیل نیز، جریان لیبرال و عمدتا سکولار یهودی آمریکا از حمایت و پشتیبانی آمریکایی ها فلسطین تبار، عرب تبار و مسلمان برخودار شده است تا در یک ائتلاف فراگیر، فشار بر دولت آمریکا را برای فشار بر دولت اسرائیل افزایش دهد. جنگ غزه می تواند محکی باشد برای تشخیص این که قدرت و نفوذ کدام یک از این دو جریان یهودی و لابی های منتسب به آنان، در آینده دست بالاتری برای تدوین و پیشبرد سیاست منطقه ای ایالات متحده آمریکا خواهند داشت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو