در رانندگی روزانه چه نکاتی را رعایت کنیم؟

منبع: ساعد نیوز

1

1402/8/27

23:25


بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند رفت‌وآمد و کارهای شخصی خود را با وسیله نقلیه شخصی انجام دهند. ما در ادامه این مطلب از ساعد نیوز اصول رانندگی روزانه با ماشین شخصی را بیان می کنیم. با ما همراه باشید.

هنگامی که یک وسیله به‌ویژه یک کالای فنی نظیر خودرو را جهت استفاده طولانی‌مدت خریداری می‌کنید، قطعا نیاز است تا برخی نکات ساده پیرامون نحوه تعامل راحت‌تر با آن دستگاه را نیز در ذهن داشته باشید تا هنگام ضرورت، از دانش خود استفاده کنید.درنتیجه، بهتر است با مطالعه مقاله پیش رو، نقش یک دوست خوب و صمیمی را برای خودروی خود ایفا کنید و اطلاعات خود را پیرامون ساده‌ترین نکات فنی که هر راننده‌ای باید بداند، ارتقا دهید.

نکات مهم برای رانندگی روزانه

در این قسمت قصد داریم به یک سری نکات بپردازیم که با رعایت آن‌ها می‌توانید مسیر را با راحتی بیشتری طی کنید. این نکات عبارتند از:

1. دقت کنید حتماً خودروی شما تمیز باشد

بهتر است قبل از بیرون آمدن از خانه خودروی خود را کاملاً تمیز کنید و زباله‌هایی که در روز یا روزهای قبل در خودرو جامانده است را به درون سطل آشغال بیندازید. تمیزی خودرو سفر شما دلپذیرتر می‌کند و باعث می‌شود که حواس شما در حین رانندگی پرت نشود.

رانندگی کردن

2. حتماً موارد موردنیاز خود را آماده کنید

همه چیزهایی را که برای کار نیاز دارید در داخل خودرو قرار دهید تا استرس صبح شما کمتر شود. این کار علاوه بر جلوگیری از استرس، از حواس‌پرتی و نگرانی در حین رانندگی پیشگیری می‌کند.

3. برای موارد غیرمنتظره برنامه‌ریزی کنید

بهتر است خود را برای اتفاقات غیرمنتظره‌ای که ممکن است رخ دهد آماده کنید. رانندگی روزانه در مسیرهای شلوغ و البته طولانی، می‌تواند حوادث غیرمترقبه بسیاری به همراه داشته باشد. برای این کار بهتر است جعبه ابزار اولیه خود و لاستیک زاپاس خود را به همراه داشته باشید تا در مواقع نیاز، بتوانید مشکل خود را حل کنید.

4. تعمیر و نگهداری خودرو

لازم است خاطرجمع شوید که خودروی شما به‌درستی کار می‌کند و آماده طی‌کردن مسافت‌های طولانی و شلوغ داخل شهر است. این کار می‌تواند موجب اطمینان حاصل کردن از سلامت کولر و بخاری، بررسی سطح روغن‌موتور و فشار تایرها شود.

5. ایمنی لاستیک‌ها را چک کنید

چک کردن و بررسی روزانه لاستیک‌های خودرو را فراموش نکنید. بهتر است قبل از حرکت میزان باد تایرها را بررسی کنید و از سلامت آن‌ها مطمئن شوید. ضمناً اگر لاستیک‌های شما کهنه هستند بهتر است هرچه زودتر آن‌ها را تعویض کنید، در غیر این صورت حتماً یک زاپاس در خودرو داشته باشید تا در صورت نیاز به تعویض لاستیک، زیاد معطل نشوید.

6. از پر بودن باک خودرو مطمئن شوید

بهتر است قبل از شروع مسیر، از پر بودن باک خودرو یا داشتن بنزین کافی خاطرجمع شوید. برای این کار بهتر است روز قبل، عملیات سوخت‌گیری را انجام دهید که صبح روز بعد، وقت خود را از دست ندهید.

7. انتخاب مسیر مناسب

بهتر است قبل از حرکت مسیر خود را تا مقصد مشخص کنید. ویژگی‌های یک مسیر خوب شامل ترافیک کم، کیفیت جاده و آسفالت مناسب و کوتاه‌تر بودن آن است که بر حسب تجربه و یا استفاده از اپلیکیشن‌های مسیریابی می‌توانید این مسیر مناسب را پیدا کنید.

رانندگی کردن

8. سلامت و ایمنی ترمزهای خودرو را چک کنید

اگر همه‌روزه مسیرهای شهری و شلوغ را طی می‌کنید، لازم است از صحت و ایمنی ترمزهای خودروی شخصی خود اطمینان داشته باشید. رفت‌وآمد در این مسیرها باعث می‌شود که ترمزها بسیار زود مستهلک و ساییده شوند و عملکرد ضعیف آن‌ها می‌تواند باعث رخ‌دادن حادثه و برخورد با خودروهای دیگر شود. مورد دیگر دررابطه‌با عملکرد ترمزها، کافی بودن سطح روغن ترمز است که نقش به سزایی در عملکرد مناسب سیستم ترمزها دارد. بهتر است یک بطری کوچک روغن ترمز نیز به همراه داشته باشید که بتوانید در صورت نیاز، سطح روغن ترمز را کامل کنید.

9. روغن گیربکس را بررسی کنید

روغن گیربکس مطمئناً تا ابد نمی‌تواند برای خودروی شما کافی باشد و بهتر است پس از طی مسافت استاندارد، آن را تعویض کنید.

10. چک کردن فن‌ را فراموش نکنید

مسیرهای شلوغ می‌تواند باعث افزایش شدید دمای موتور خودرو شود. این اتفاق در هوای گرم شدت بیشتری به خود می‌گیرد و درصورتی‌که فن‌های کولر و رادیاتور شما به‌درستی کار نکنند، خودروی شما اصطلاحاً آمپر می‌چسباند و احتمالاً هزینه‌های بالایی به شما تحمیل خواهد کرد. در کنار چک کردن فن‌، بررسی سطح آب رادیاتور را فراموش نکنید. می‌توانید هر صبح پیش از حرکت، از کافی بود سطح آب خاطرجمع شوید و در صورت نیاز مقادیری به آن اضافه کنید.

11. تسمه تایم را بررسی کنید

بهتر است تسمه تایم را در زمان و کیلومتری که در دفترچه خودروی شما نوشته شده است تعویض کنید تا هم بیخودی معطل نشوید و در صورت پاره شدن آن، هزینه‌های بسیاری به شما تحمیل نشود.

12. به‌موقع باطری خودرو را بررسی کنید

بررسی به‌موقع باطری خودرو فراموش نشود. بهتر است از میزان برق‌دهی باطری نیز خاطرجمع شوید وگرنه تمام شدن باطری می‌تواند حسابی شما را معطل کند.

13. چراغ‌های خودرو را بررسی کنید

بهتر است از سلامت و نوردهی چراغ‌ها نیز اطمینان حاصل کنید که در صورت حرکت شبانه، به مشکل بر نخورید.

سخن پایانی

اتومبیل یک موجود زنده نیست؛ اما ازآن‌جایی‌که حرکت دارد و ما به‌طور روزمره از این وسیله استفاده می‌کنیم، نیاز است موردتوجه ویژه قرار داشته باشد؛ به‌خصوص برخی موارد ساده نظیر سطح روغن موتور، میزان مایع خنک‌کننده، بازرسی چشمی قسمت زیرین پیشرانه جهت اطمینان از عدم نشتی موتور و… می‌تواند از بروز آسیب‌های جدی در بخش‌های فنی خودرو جلوگیری کند.

هنگام رانندگی نیز رعایت جانب احتیاط، توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی، عدم‌تخطی از سرعت مطمئنه و سبقت‌گیری غیرمجاز و به‌طور کلی عدم تعجیل در رانندگی، نکات بسیار مهمی هستند که باید از سوی هر راننده‌ای رعایت شوند تا همگی بتوانیم مسافرت‌هایی ایمن و لذت‌بخش را تجربه کنیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو