کیسه مقعدی سگ چیست و چگونه آن را تخلیه کنیم؟

منبع: نوداد

3

1402/8/28

12:00


شاید برای شما هم چندان خوش آیند نباشد، اما آگاهی داشتن از جزییات و ضروریاتی که با سلامت سگ شما ارتباط دارد، بسیار ضروری است. احتمالا در مورد کیسه مقعدی سگ چیزهایی به گوش‌تان خورده است، اما اطلاعات کافی در خصوص آن ندارید. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی در خصوص چیستی کیسه مقعدی سگ و آموزش تخلیه کیسه مقعدی سگ ارائه کنیم.

اگر شما نیز سوالاتی در این خصوص احساس می‌کنید، تا پایان کنار ما باشید. همچنی جهت کسب اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید.

کیسه مقعدی سگ چیست؟

کیسه مقعدی یا غدد مقعدی (Anal Sac) در سگ‌ها وجود دارند. این غدد در کناره‌های خروجی مقعد سگ‌ها قرار گرفته‌اند. این غدد به تعداد دو جفت در کنار مقعد، قرار گرفته اند. کیسه مقعدی به عنوان یک سیستم دفاعی و تشویقی عمل می‌کند و مایعاتی را تولید می‌کند که به هنگام تخلیه مدفوع، به صورت مختصری از مقعد خارج می‌شوند. تخلیه دوره‌ای در برخی سگ‌ها همراه با مدفوع رخ می‌دهد اما برای برخی دیگر، نیاز به تخلیه کیسه مقعدی وجود دارد. وظیفه اصلی این غده‌ها ایجاد مایعی است که با مدفوع ترکیب شده و به تخلیه بهتر مدفوع کمک می‌کند. همچنین، این مایعات بویی خاص دارند که به سگ‌ها کمک می‌کند در ارتباط با یکدیگر مشخصاتی از هم بدانند. در واقع دلیل بو کردن ناحیه مقعد سگ‌ها در زمان آشنایی با یکدیگر، همین کیسه مقعدی و ترشحات آن است. شما باید با مشاهده علائمی که نشان دهنده پر شدن این کیسه است، برای تخلیه به دامپزشک مراجعه نمایید.

محل قرارگیری کیسه مقعدی کجاست؟

کیسه مقعدی یا غدد مقعدی سگ در نزدیکی مقعد (آنال) قرار دارند. این غدد در دو طرف مقعد واقع شده و در داخل بافت موسکلاتور مقعد قرار دارند. کیسه مقعدی یک جفت غده است که ترشحات مایع تولید می‌کند. این ترشحات در زمان دفع مقعد، همراه با مدفوع از بدن خارج می‌شوند. غدد مقعدی یا همان کیسه مقعدی، توسط افراد عادی قابل مشاهده نیست و برای بررسی ان باید حتما دم سگ را به سم بالا داده و به وسیله انگشتانی که دستکش لاتکس دارند، غدد را بررسی کنید. یادتان باشد که این کار باید توسط دامپزشک انجام شود و انجام آن توسط شما ضروری نیست. تخلیه غدد مقعدی معمولاً در زمان تخلیه مدفوع رخ می‌دهد، اما مشاهده برخی علائم هشدار دهنده، لزوم مراجعه به دامپزشک و تخلیه توسط افراد متخصص را نشان می‌‌دهد.

علائم پر شدن کیسه مقعدی سگ چیست؟

پر شدن یا انسداد کیسه مقعدی سگ می‌تواند به مشکلات مختلفی منتهی شود. به همین دلیل لازم است اطلاعاتی در خصوص پر شدن کیسه مقعدی کسب کنید و هوشمندانه برای کنترل این شرایط اقدام کنید. در این بخش به بررسی برخی علائم رایج آن می‌پردازیم.

  1. احساس درد و ناراحتی: سگ ممکن است در حین حین انجام مدفوع ناراحتی یا درد را تجربه کند. این حالت ممکن است با علائمی مانند خنثی شدن، خشمگینی یا حتی اقدام تهاجمی نشان داده شود. در برخی مواقع نیز فشار به مقعد منجر به زوزه کشیدن سگ می‌شود که قطعا نشانه ای از درد خواهد بد.

  2. احساس خارش و لیس زدن ناحیه مقعد: اگر کیسه مقعدی پر شده باشد، سگ ممکن است به منظور کاهش احتمال خارش یا ناراحتی، به صورت مکرر اقدام به لیست زدن این ناحیه کند! با مشاهده این علائم باید حتما هوشیار باشید و رفتار سگ را زیر نظر بگیرید.

  3. تغییر در الگور دفع: در بعضی مواقع با پر شدن کیسه مقعدی، نحوه عملکرد سگ برای دفع نیز تغییر می‌کند. گاهی مدفوع بی دلیل نرم‌تر خارج می‌شود و در برخی مواقع مدفوع بسیار سخت تارج می‌شود.

  4. بوی بد متصاعد شده از مقعد: یکی از نشانه‌های پر شدن کیسه مقعدی، انتشار بوی نامطلوب از ناحیه پشت سگ و اطراف مقعد است.

  5. قرمزی یا التهاب در اطراف مقعد: اگر کیسه مقعدی به طور مداوم پر شود و تخلیه‌ای صورت نگیرد، ریسک فشار به مقعد و بروز قرمزی در آن وجود دارد.

  6. تغییر در رفتار عمومی: رد بعضی مواقع، با پر شدن کیسه مقعدی شاهد تغییر رفتار سگ هستیم. به این ترتیب که احساس ناراحتی، درد، استرس، کشیدن بدن به زمین خصوصا بعد از مدفوع و اقدامات مشابه بسیار رایج است.

در صورت مشاهده هر یک از این علائم، بهتر است به دامپزشک مراجعه کنید تا ضمن بررسی دقیق، اقدامات لازم برای درمان یا تخلیه کیسه مقعدی صورت گیرد.

آموزش تخلیه کیسه مقعدی سگ

یکی از سوالات پر تکرار از سوی افرادی که سرپرستی سگ‌ها را برعهده دارند، امکان تخلیه کیسه مقعدی توسط خودشان است. این کار معمولا توسط دامپزشک یا دستیار دامپزشک انجام می‌شود تا روندی علمی و دقیق داشته باشد. اما شما می‌توانید در شرایط عدم دسترسی، خودتان دست به کار شوید. برای این کار باید حتما دستکش مناسب، دستمال استریل، ضد عفونی کننده مخصوص سگ و لوازم این‌چنینی تهیه کنید. پس از این مرحله، دست‌های خود را با دستکش پزشکی یا دستمال تمیز کرده و اطمینان حاصل کنید که سگ آرام و راحت است. پس از این مرحله، سگ را در یک موقعیت ایستاده یا نشسته به صورت ثابت نگه دارید. دم سگ را بالا بگیرید و برای انجام تخلیه آماده شوید. ممکن است همراهی شخص سوم برای مراقبت از سگ و ثابت نگهداشتن او ضروری است. پس از این مراحل، باید دستکش را دست‌تان کنید و به آرامی مطابق شکل، ناحیه قرار گیری انگشتان را پیدا کنید. در صورت مشاهده التهاب یا زخم این کار را متوقف نمایید و به دامپزشک مراجعه کنید. با استفاده از انگشتان پوشیده شده، به دقت کیسه مقعدی را فشار دهید تا محتوا به بیرون بیاید. این کار باید بسیار آرام انجام شود و تخلیه غدد توسط نوک انگشتان احساس گردد. بعد از تخلیه، می‌توانید با دستمال تمیز، ناحیه مقعد و اطراف را پاکسازی نمایید و از ضد عفونی کننده مخصوص استفاده کنید.

توجه داشته باشید که این فرآیند باید با دقت و صبر کافی انجام شود. در صورت مشاهده هرگونه علائم خطر و غیر عادی، با دامپزشک سگ‌تان مشورت کنید و او را به مرکز درمانی برسانید.

کیسه مقعدی سگ چند وقت یکبار باید تخلیه شود؟

زمان و دفعات تخلیه کیسه مقعدی سگ وابسته به موارد مختلفی است که می‌تواند شامل نژاد، سن، جنسیت، وضعیت سلامتی و رژیم غذایی سگ باشد. در اکثر موارد، این فرآیند به صورت طبیعی هنگام تخلیه مدفوع اتفاق می‌افتد. اما در برخی سگ‌ها ممکن است کیسه مقعدی به طور منظم پر شده و نیاز به تخلیه داشته باشد. با توجه به اطلاعات ارائه شده، مهم‌ترین نکته برای درک زمان تخلیه کیسه مقعدی، توجه به رفتار سگ است. شما به راحتی می‌توانید با مشاهده علائم هشدار دهنده‌ای که در بالا به آن ها اشاره شد، در این خصوص اقدام کنید و برای تخلیه کیسه مقعدی به دامپزشک مراجعه نمایید. یادتان باشد که تخلیه کیسه مقعدی تنها در زمانی که پر شده باشد ضروری است. در سایر موارد دستکاری آن تحت هیچ شرایطی توصیه نمی‌شود!

کیسه مقعدی سگ کجاست؟

کیسه مقعدی سگ دقیقا در سمت راست و چپ مقعد با 1 الی 2 سانتی متر فاصله به سمت پایین قرار گرفته است. شما با لمس این ناحیه می‌توانید متوجه محل دقیق کیسه مقعدی شوید.

آیا پرشدن کیسه مقعدی سگ خطرناک است؟

معمولا پر شدن کیسه مقعدی سگ موجب می‌شود تا کلافگی، خارش، سوزش و بوی ناخوش آیندی ایجاد شود. در برخی مواقع التهاب و مشکل در دفع نیز ایجاد می‌شود! به همین دلیل باید در زمان مشاهده علائم، برای درمان و بهبودی اقدام کنید.



مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو