بررسی لپتاپ ایسوس VivoBook 16X؛ میان‌رده ارزشمند سری ویوو بوک

بررسی لپتاپ ایسوس VivoBook 16X؛ میان‌رده ارزشمند سری ویوو بوک


منبع: پلازا

1

1402/8/28

12:46


بررسی لپتاپ ایسوس VivoBook 16X؛ میان‌رده ارزشمند سری ویوو بوک

در دنیای تکنولوژی و لپ تاپ‌ها محصولات به چند دسته با کاربری‌ها و قابلیت‌های مختلف، تقسیم می‌شوند. در این مقاله از پلازا ما می‌خواهیم در رابطه با مشخصات لپتاپ ایسوس VivoBook 16X صحبت کنیم که در دسته لپ تاپ‌های میان رده، با کاربری عمومی و اقتصادی محسوب می‌شود.

این محصول ایسوس سعی کرده بازار دانشجویان و کارمندها با کاربری عمومی را هدف قرار دهد. در واقع با این لپ تاپ نمی‌توان بازی‌های سنگین و گرافیکی را انجام داد؛ اما می‌توان کارهای سبک همچون وب‌گردی و فیلم آموزشی دیدن و… را انجام داد. در ادامه همراه ما باشید تا در رابطه با مزایای لپتاپ ایسوس VivoBook 16X مدل M1603 بیشتر بدانید.

فهرست مطالب

مشخصات لپ تاپ ایسوس ویوو بوک 16X

ویژگی‌هالپتاپ ایسوس VivoBook 16X
نمایشگرپنل 16 اینچی با رزولوشن WUXGA
پردازندهRyzen 7 5800HS | Ryzen 5 5600H | Ryzen 7 5800H
پردازنده گرافیکیRadeon RX Vega  7
سیستم عاملویندوز 11 پرو
رم / حافظه8 گیگابایت رم قابل ارتقا تا 16 گیگابایت | حافظه 512 گیگابایت
قیمتاز 28 میلیون و 400 تا 38 میلیون

بررسی لپ تاپ ایسوس VivoBook 16X

در بررسی یک لپ تاپ همیشه عواملی هستند که باید به آنها دقت کنید و فقط در این صورت است که می‌توانید بفهمید آن محصول مناسب شما است یا نیست؟ عواملی همچون بررسی سخت افزار ایسوس و دوربین لپتاپ ایسوس VivoBook 16X و طراحی آن می‌تواند به شما کمک کنند. در ادامه همراه ما باشید تا مزایا و معایب لپ تاپ ایسوس ویوو بوک 16X را برایتان بازگو کنیم تا بتوانید بهتر در خرید این لپ تاپ تصمیم بگیرید.

لپ تاپ ایسوس ویوو بوک 16X / بررسی لپ تاپ ایسوس ویوو بوک 16X

طراحی لپ تاپ ایسوس ویوو بوک 16X

اولین قسمتی که در بررسی لپ تاپ ایسوس ویوو بوک 16X به آن می‌پردازیم، طراحی است. جایی که ایسوس سعی کرده با ابعاد و وزن مناسب لپ تاپ زیبا و مخاطب پسندی را روانه بازار کند. این لپ تاپ نقره‌ای رنگ و بسیار زیبا است و ابعاد آن  35.8 در 24.7 در 19.9 سانتی متر می‌باشد. با توجه به ابعاد این محصول می‌توان گفت آن را در یک کیف لپ تاپ به راحتی می‌شود جا داد. وزن این لپ تاپ حدوداً 1.9 کیلوگرم می‌باشد که نشاند دهنده سبکی و سهولت در جا به جایی آن است. اگر دقت داشته باشید، اکثر لپ تاپ‌ها با توجه به تابیده شدن نور و صفحه نمایش‌های نه چندان با کیفیت، از یک زاویه‌ای به بعد، تصاویر صفحه آن‌ها تار دیده می‌شود، اما ایسوس این مشکل را حل کرده است.

این لپ تاپ دارای لولاهایی با قابلیت باز شدن صد و هشتاد درجه است. یعنی شما اگر بخواهید به تعداد افراد زیادی یک تصویر را نشان دهید، طوری که همه آن‌ها تصاویر به صورت واضح ببینند، می‌توانید از این قابلیت استفاده کنید و آن را بر روی میز یا زمین قرار داده و به طور کامل باز کنید. در طراحی کیبورد این لپ تاپ از جدیدترین متد روز استفاده شده است. فاصله کلیدهای کیبورد از هم 1.4 میلی متر است و اندازه کلیپ‌ها نیز بسیار مناسب می‌باشد. این امر باعث می‌شود که تایپ کردن برای شما، آن هم به صورت ده انگشتی کار بسیار راحت‌تری باشد. انحنای 0.2 میلی متری به سمت داخل باعث شده است که سطح تماس نوک انگشتان شما با کلیدهای کیبورد بیشتر شود، در نتیجه تایپ با این لپ تاپ ساده‌تر نیز می‌شود.

لپتاپ ایسوس VivoBook 16X / مشخصات لپ تاپ ایسوس ویوو بوک 16X

تاچ پد لپ تاپ ایسوس Vivo book 16X سطح بسیار نرمی دارد و همانند بسیاری از محصولات دیگر ایسوس است. در طراحی این لپ تاپ یکی از بهترین کارهایی که صورت گرفته است، استفاده از روکش ضد باکتری بر روی سطح آن است که از رشد و نمو باکتری‌ها جلوگیری می‌کند و همچنین به شما در داشتن لپ تاپی تمیز و زیبا کمک می‌کند.

نمایشگر لپ تاپ ایسوس ویوو بوک 16 ایکس

نمایشگر قسمتی در لپ تاپ است که شاید به هنگام بیان مشخصات لپ تاپ‌ها و مقایسه‌شان، اهمیت آن چنانی نداشته باشد. اما موضوعی کاملا کاربردی است. از آنجایی که لپ تاپ وسیله‌ای است که آن را با خود حمل می‌کنیم و در شرایط نوری مختلف از آن استفاده می‌کنیم، در نتیجه این موضوع حائز اهمیت می‌باشد که تصاویر لپتاپ ایسوس VivoBook 16X به چه صورتی دیده می‌شود. با این حال، در خانه می‌توان دستگاه را به مانیتورهای بهتر و تلویزیون 4K  متصل کرد. نمایشگر این لپ تاپ LCD است اما نه ال سی دی‌های قدیمی که فقط یک منبع نور داشتند و از آن بهره می‌بردند.

نور پشت زمینه پنل نمایشگر این محصول از نوع LED می‌باشد و در نتیجه می‌توان گفت رنگ‌ها تفکیک شده‌اند و تصاویر با کیفیت بهتری دیده می‌شوند. رزولوشن صفحه نمایش FHD+ است که از کیفیت خوبی برخوردار می‌باشد و کمی از FHD معمولی بهتر است. صفحه نمایش این لپ تاپ حداقل رفرش ریت لازم برای بازی کردن را دارد یعنی رفرش‌ریت آن 60 هرتز می‌باشد که قابل قبول است. البته در نظر داشته باشید این حد از رفرش‌ریت پایین‌تر مقدار برای بازی آنلاین است و در بازی‌های شوتر شما به رفرش ریت‌های بالاتر از این نیازمند هستید. پنل آن از نوع IPS است و اندازه صفحه نمایش 16 اینچ می‌باشد که برای کاربری معمولی یعنی دانشجویان و کارمندان گزینه مناسبی است.

مقدار روشنایی صفحه در این لپ تاپ کمی از مقدار معمولی بیشتر است و تا 300 نیت پیش می‌رود، در واقع یک لپ تاپ معمولی تا 250 نیت روشنایی را ارائه می‌دهد. یکی از ویژگی‌های این نمایشگر، روکش مات آن است که در محیط‌های پر نور با جلوگیری از انعکاس نور باعث می‌شود چشم بینندگان یا خوانندگان جزوات درسی کم‌تر آسیب ببیند و خسته شود. یکی دیگر از ویژگی‌های صفحه نمایش لپتاپ ایسوس VivoBook 16X فناوری Flicker free است. در واقع با این نوآوری میزان پرش‌های قابل رویت و غیر قابل روأیت به حداقل می‌رسد و نگاه کردن به صفحه در طولانی مدت باعث خستگی چشم نمی‌شود.

لپ تاپ ایسوس ویوو بوک 16X / سخت افزار لپ تاپ ایسوس ویوو بوک 16X

سخت افزار لپ تاپ ایسوس ویوو بوک 16X

در  قسمت سخت افزار می‌توان گفت این محصول ایسوس نسبت به قیمت خود به خوبی عمل کرده است و پرازنده ی لپتاپ ایسوس VivoBook 16X و همچنین پردازنده گرافیکی آن عملکرد قابل قبولی دارند. سی پی یو این سیستم Ryzen 5 5600H است که شاید برای بسیاری از شما پردازنده آشنایی نباشد، زیرا همه پردازنده‌های اینتل را به خوبی می‌شناسند ولی درمورد پردازنده‌های رایزن اطلاعاتی ندارند. این سی پی یو تقریباً پرفورمنسی شبیه به Core i5-11400F را به شما می‌دهد. طبق بررسی‌های معتبری که انجام شده این پردازنده نمره 55 و رقیب اینتل آن نمره 53 گرفته است. شما همچنین می‌توانید این لپ‌تاپ را در پیکربندی‌های گران‌تر با پردازنده‌های قدرتمندتر Ryzen 7 5800HS و Ryzen 7 5800H نیز خریداری کنید.

اگر به طور کلی بخواهیم در رابطه با این سی پی یو صحبت کنیم، شاید نتوانید با آن بازی‌های روز را با بالاترین کیفیت بازی کنید، اما می‌توانید بسیاری از بازی‌های همین چند سال پیش را با کیفیت خوب و بازی‌های روز را با کیفیت متوسط یا پایین اجرا کنید. البته که عامل دیگری نیز موجب عملکرد ناکارآمد آن در اجرای برخی بازی‌های سنگین و روز دنیا می‌شود، این عامل نبود کارت گرافیک مجزا در این محصول است. پردازنده گرافیکی لپ تاپ ایسوس ویوو بوک 16X بر روی سی پی یو و Radeon RX Vega  7 است. شاید بتوان یکی از بزرگ‌ترین معایب این دستگاه را نبود کارت گرافیک مجزا دانست البته که این امر در لپ تاپ‌های اقتصادی و پایین رده و میان رده امری طبیعی است. در واقع این کار را انجام می‌دهند تا قیمت لپ تاپ پایین‌تر بیاید.

لپ تاپ ایسوس ویوو بوک 16X / قیمت لپتاپ ایسوس VivoBook 16X

حافظه داخلی و رم لپ تاپ ایسوس ویوو بوک 16X یکی دیگر از پارامترهای مهمی است که باید بررسی شود. در رابطه با رم این دستگاه باید به شما بگویم که رم آن 8 گیگابایت و از نوع DDR4 است و باس آن 3200 می‌باشد. در واقع بالاترین باس در نسل 4 همین مقدار است و در این نسل محدوده بین 1600 تا 3200 مگا هرتزی می‌باشد. رم این دستگاه توانایی ارتقا دارد و شما می‌توانید آن را تا 16 گیگابایت نیز ارتقا دهید که برای یک کاربر عمومی در واقع عدد بسیار بالایی است. در رابطه با حافظه این دستگاه از 500 گیگابایت اس اس دی با رابط NVMe برخوردار است؛ که سرعت بالایی در نوشتن و خواندن اطلاعات به یک کاربر عمومی می‌دهد. با این حال این حافظه تا 1TB قابل افزایش است.

در اعلام مشخصات این لپ‌تاپ در سایت ایسوس، حسگر انگشت در تاچ‌پد و پوشش فیزیکی برای دسترسی به دوربین لپ‌تاپ نیز، به چشم می‌خورد.

قیمت و تاریخ عرضه ی لپ تاپ ایسوس ویوو بوک 16X

قیمت لپتاپ ایسوس VivoBook 16X متناسب با قابلیت‌ها و ویژگی‌های آن است و در بازارهای جهانی از 699 دلار به‌فروش می‌رود. در بازار ایران نیز این لپ‌تاپ بسته به پیکربندی، از حدود 27 تا 36 میلیون تومان قیمت دارد.

همان‌طور که دید در قسمت طراحی حرف‌های زیادی برای گفتن داشت و سی پی یو آن نیز قابل قبول بود. از طرفی رم این دستگاه از نوع DDR4 بود، این ویژگی های لپ تاپ ایسوس ویوو بوک 16X باعث می‌شوند که قیمت این لپ تاپ مناسب به نظر بیاید.

تاریخ عرضه‌ی لپ تاپ ایسوس ویوو بوک 16X مربوط به سال 2021 است. با این حال سری جدید این لپ‌تاپ‌ها با نسخه‌ی جدید پردازنده‌ها، همچنان نیز تولید می‌شوند.

لپتاپ ایسوس VivoBook 16X / ویژگی های لپ تاپ ایسوس ویوو بوک 16X

سخن پایانی

با توجه به معرفی لپتاپ ایسوس VivoBook 16X می‌توان گفت این محصول طراحی بسیار زیبایی دارد و مناسب دانشجویان و کارمندان می‌باشد. این لپ تاپ کارهای ساده‌ای را که این افراد می‌خواهند، می‌تواند انجام دهد. وزن این لپ تاپ 1.88 کیلوگرم است به همین دلیل دانشجویان به راحتی می‌توانند آن را در کیف خود بگذارند و با خود حمل کنند. به طور کلی این محصول ایسوس سی پی یو و طراحی و رم قابل قبولی دارد و تنها مشکل آن نداشتن کارت گرافیک مجزا است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو