جواب تمرین صفحه ۲۴ فیزیک پایه دوازدهم ریاضی

جواب تمرین صفحه ۲۴ فیزیک پایه دوازدهم ریاضی


منبع: ماگرتا

3

1402/8/29

11:48


جواب تمرین صفحه ۲۴ فیزیک پایه دوازدهم رشته ریاضی و فیزیک از فصل ۱ حرکت بر خط راست قسمت ۱-۴ سقوط آزاد ؛ برای مشاهده گام به گام این بخش در ادامه با آموزش و پرورش ماگرتا همراه باشید.

همچنین بخوانید : جواب پرسش و تمرین صفحه ۲۱ فیزیک پایه دوازدهم ریاضی

جواب تمرین صفحه ۲۴ فیزیک دوازدهم رشته ریاضی و فیزیک

جواب تمرین ۱-۱۲ صفحه ۲۴ فیزیک پایه دوازدهم ریاضی

شکل مقابل اسباب انجام آزمایش ساده‌ای را نشان می‌دهد که به کمک آن می‌توان شتاب گرانش را در محل آزمایش اندازه گرفت.

شکل تمرین ۱-۱۲ صفحه ۲۴ فیزیک پایه دوازدهم ریاضی

الف) به نظر شما این وسیلهٔ آزمایش چگونه کار می‌کند؟
با اتخاذ معادلهٔ مکان – زمان و در نتیجه به محض رها شدن گلولهٔ آهنی توسط آهن‌ربای الکتریکی، زمان سنج شروع به کار می‌کند و به محض برخورد گلولهٔ آهنی با حسگر زمان‌سنج، متوقف می‌شود. در همین حال، زمان سقوط گلوله نیز اندازه‌گیری می‌شود. همچنین، با استفاده از معادلهٔ مکان – زمان، می‌توانیم ارتفاع سقوط گلوله را نیز تعیین کنیم. در نتیجه، با استفاده از معادلهٔ مکان – زمان، می‌توانیم شتاب گرانشی محل آزمایش را محاسبه کنیم:

جواب قسمت الف تمرین ۱-۱۲ صفحه ۲۴ فیزیک پایه دوازدهم ریاضی

ب) در یک آزمایش نوعی، داده‌های زیر به دست آمده است:

صورت مسئله تمرین ۱-۱۲ صفحه ۲۴ فیزیک پایه دوازدهم ریاضی

با توجه به این داده‌ها، اندازهٔ شتاب گرانش در محل آزمایش چقدر به دست می‌آید؟ (اشاره: اگر وسایل مشابهی در آزمایشگاه مدرسه دارید، شتاب گرانش محل خود را به کمک آن اندازه گیری کنید.)

جواب قسمت ب تمرین ۱-۱۲ صفحه ۲۴ فیزیک پایه دوازدهم ریاضی

جواب تمرین ۱-۱۳ صفحه ۲۴ فیزیک پایه دوازدهم ریاضی

شکل مقابل شخصی را نشان می‌دهد که ابتدا سنگی را از بالای پلی به داخل رودخانه‌ای رها کرده است. وقتی سنگ مسافت ۴/۰m را طی می‌کند سنگ دیگری دوباره از همان ارتفاع توسط شخص رها می‌شود. توضیح دهید آیا با گذشت زمان و تا قبل از برخورد سنگ اول به سطح آب رودخانه، فاصلهٔ بین دو سنگ کاهش یا افزایش می‌یابد یا تغییری نمی‌کند.

فاصله بین دو سنگ در حال سقوط، به دلیل برابر بودن شتاب آن‌ها، در هر ثانیه افزایش می‌یابد. با توجه به اینکه سرعت سنگ اول از سرعت سنگ دوم بیشتر است، فاصله بین این دو سنگ در طول حرکت آن‌ها افزایش می‌یابد.

شکل تمرین ۱-۱۳ صفحه ۲۴ فیزیک پایه دوازدهم ریاضی

⭕️ تذکر: دانش‌آموز عزیز، لطفاً توجه کنید که مطالب درسی در این وب‌سایت صرفاً به منظور کمک و آموزش قرار داده شده‌اند و نباید از آن ها به‌طور نادرست استفاده کنید. لذا، پیش از مشاهده پاسخ‌ها، لطفاً یکبار دیگر خودتان به سوالات پاسخ دهید و در صورت بروز مشکلات، از این پاسخ‌ها کمک بگیرید.

مطلب پیشنهادی : جواب تمرین صفحه ۱۸ فیزیک پایه دوازدهم ریاضی

✅ به پایان جواب تمرین صفحه 24 فیزیک ۳ پایه دوازدهم ریاضی رسیدیم، جهت مشاهده گام به گام سایر کتاب های درسی‌تان کافیست آن را به همراه عبارت «ماگرتا» در گوگل جست و جو فرمایید. همچنین اگر سوالی داشتید حتما آن را از بخش دیدگاه بپرسید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو