جواب پرسش صفحه ۳۲ فیزیک پایه دوازدهم ریاضی

منبع: ماگرتا

1

1402/9/1

11:31


جواب پرسش صفحه ۳۲ فیزیک پایه دوازدهم رشته ریاضی و فیزیک از فصل ۲ دینامیک و حرکت دایره ای قسمت ۲-۱ قوانین حرکت نیوتون ؛ برای مشاهده گام به گام این بخش در ادامه با آموزش و پرورش ماگرتا همراه باشید.

همچنین بخوانید : جواب پرسش و فعالیت صفحه ۳۱ فیزیک پایه دوازدهم ریاضی

جواب صفحه ۳۲ فیزیک پایه دوازدهم ریاضی

جواب پرسش ۲-۳ صفحه ۳۲ فیزیک پایه دوازدهم ریاضی

الف) چرا حرکت سریع مقوا در شکل الف، سبب افتادن سکه در لیوان می‌شود؟

به دلیل لختی سکه، مقوا به سرعت حرکت می‌کند، در حالی که سکه تمایل دارد در مکان خود ساکن بماند. این باعث می‌شود که پس از حرکت مقوا، جای سکه خالی شده و سکه به درون لیوان سقوط می‌کند.

ب) چرا در شکل ب، اگر به آرامی نیروی وارد بر گوی سنگین را زیاد کنیم نخ بالای گوی پاره می‌شود، اما اگر ناگهان نخ را بکشیم، نخ پایین آن پاره می‌‌شود؟

وقتی نیروی دست به آرامی افزایش می‌یابد، ذرات نخ پایینی نیرو را به گوی منتقل می‌کنند و سپس آن به نخ بالایی انتقال می‌یابد. این نیرو، به علاوه وزن گوی، بر روی نخ بالایی اثر می‌گذارد و باعث پاره شدن سریع آن می‌شود. اگر اما نخ را با نیروی قدرتمندی به سمت بالا کشیده و ناگهان آزاد کنیم، نیروی دست کافی زمان برای انتقال به نخ بالایی را نخواهد داشت و این باعث پاره شدن نخ پائینی می‌شود.

شکل پرسش ۲-۳ صفحه ۳۲ فیزیک پایه دوازدهم ریاضی

جواب پرسش ۲-۴ صفحه ۳۲ فیزیک پایه دوازدهم ریاضی

در شکل‌های زیر، قطعه یخ‌ها روی یک سطح افقی بدون اصطکاک قرار دارند. استنباط خود را از این شکل‌ها بیان کنید.

در سه شکل سمت راست می‌بینیم که هر چه نیروی وارد بر قطعهٔ یخ که روی سطح افقی قرار دارد بیشتر شود، یخ با شتاب بیشتری حرکت خواهد کرد. به عبارت دیگر، شتاب با نیروی خالص وارد بر جسم به طور مستقیم و هم‌جهت مرتبط است. در سه شکل سمت چپ، ملاحظه می‌شود که نیروی خالص وارد بر یخ ثابت است و هر چه جرم آن بیشتر شود، شتابی که می‌گیرد کمتر است، به این معنایی که شتاب با جرم جسم به طور معکوس مرتبط است.

شکل پرسش ۲-۴ صفحه ۳۲ فیزیک پایه دوازدهم ریاضی

⭕️ تذکر: دانش‌آموز عزیز، لطفاً توجه کنید که مطالب درسی در این وب‌سایت صرفاً به منظور کمک و آموزش قرار داده شده‌اند و نباید از آن ها به‌طور نادرست استفاده کنید. لذا، پیش از مشاهده پاسخ‌ها، لطفاً یکبار دیگر خودتان به سوالات پاسخ دهید و در صورت بروز مشکلات، از این پاسخ‌ها کمک بگیرید.

مطلب پیشنهادی : جواب پرسش ها و مسئله های فصل ۱ صفحه ۲۵ ، ۲۶ ، ۲۷ و ۲۸ فیزیک پایه دوازدهم ریاضی

✅ به پایان جواب پرسش صفحه 32 فیزیک ۳ پایه دوازدهم ریاضی رسیدیم، جهت مشاهده گام به گام سایر کتاب های درسی‌تان کافیست آن را به همراه عبارت «ماگرتا» در گوگل جست و جو فرمایید. همچنین اگر سوالی داشتید حتما آن را از بخش دیدگاه بپرسید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو