اقدام شوکه‌ کننده آمریکا علیه ساکنان اسرائیل

منبع: سیمرغ

2

1402/8/29

12:58


اقدام شوکه‌ کننده آمریکا علیه ساکنان اسرائیل

دولت آمریکا می خواهد بخشی از شهروندان اسراییلی را تحت تحریم قرار دهد

دولت جو بایدن قصد دارد شهرک نشینان افراطی اسراییل در کرانه باختری را که مسئول خشونت علیه فلسطینیان این منطقه هستند، تحت تنبیه و تحریم قرار دهد.

وبگاه خبری "پولیتیکو" با اشاره به دستور العمل جدید دولت بایدن به وزارت خارجه و خزانه داری آمریکا نوشت دولت بایدن به دنبال "گزینه‌هایی برای اقدام سریع علیه افراد مسئول" خشونت در کرانه باختری فلسطین است.

بر اساس این گزارش: جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به مقامات ارشد دستور داده تا برای شهرک نشینان تندرو اسرائیلی که به فلسطینیان در کرانه باختری حمله کرده و آنها را آواره می کنند، ممنوعیت روادید و بسته تحریمی آماده کنند.

این اقدام همزمان با اعتراضات وسیع ضد اسراییلی در آمریکا صورت می گیرد. اعتراضاتی که طی آن صدها هزار شهروند آمریکایی طی هفته های گذشته با برپایی تظاهرات مختلف خواستار توقف جنگ و کشتار غیرنظامیان فلسطینی در غزه شده اند و از دولت آمریکا می خواهند به حمایت بی قید و شرط خود از حملات اسراییل علیه غزه پایان دهد.

بنا برگزارش پولیتیکو، طبق یک یادداشتی که از سوی کابینه آمریکا روز جمعه برای آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه و جانت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده ارسال شده به این دو وزارت خانه دستور می دهد "گزینه های سیاستی را برای اقدام سریع علیه کسانی که مسئول انجام خشونت در کرانه باختری هستند، ایجاد کنند."

تشییع شهدای فلسطینی که در درگیری با شهرک نشینان افراطی اسراییل در کرانه باختری کشته شده اند./ آسوشیتدپرس

یک مقام ارشد ایالات متحده، بخش‌هایی از این یادداشت را عصر شنبه با نگارش مقاله ای برای روزنامه واشنگتن پست تشریح کرد. بر اساس این مقاله:" ایالات متحده آماده است تا گام‌های خود را در این زمینه بردارد، از جمله منع صدور ویزا علیه افراط‌گرایان که به غیرنظامیان در کرانه باختری حمله می‌کنند."

در این یادداشت مشمولان این تحریم ها تعریف شده است. این تحریم ها شامل افراد یا نهادهایی می شوند که "به طور مستقیم یا غیرمستقیم درگیر اقدامات یا سیاست هایی بوده اند که امنیت یا ثبات کرانه باختری را تهدید می کند"، "اقداماتی را انجام می دهند که غیرنظامیان در کرانه باختری را با هدف اعمال آوارگی اجباری ارعاب می کند یا اقداماتی که " نقض حقوق بشر یا اقداماتی است که به طور قابل توجهی مانع یا مختل کننده تلاش‌ها برای دستیابی به راه‌حل دو دولتی می‌شود."

در این یادداشت آمده است که بایدن مسئله خشونت شهرک نشینان را "تهدیدی جدی" برای صلح در میان اسرائیلی ها و فلسطینی ها و بی ثبات کننده در سراسر خاورمیانه می داند.

این مقام گفت که تصمیم برای صدور این دستورالعمل پس از بحث های شدید در کابینه بایدن مورد این موضوع گرفته شده است.

این دستورالعمل در حالی صادر می شود که دولت بایدن قصد دارد نشان دهد با وجودی که از عملیات نظامی اسراییل علیه نوار غزه حمایت می کند، از غیرنظامیان فلسطینی نیز حمایت می کند.

از زمان آغاز جنگ غزه در 6 هفته گذشته بیش از 200 فلسطینی در خشونت های جاری در منطقه کرانه باختری به دست نیروهای اشغالگر اسراییلی کشته شده و نزدیک به 3 هزار نفر از آنها از سوی نیروهای امنیتی اسراییلی بازداشته شده اند و همین مساله نشان می دهد سیاست تحریم شهرک نشینان بدون در نظر گرفتن سرکوب سیستماتیک فلسطینی ها از سوی رژیم اسراییل نمی تواند پایان بخش بحران جاری در این منطقه باشد و به نظر می رسد بیشتر اقدامی سیاسی در برابر فضای به شدت منفی افکار عمومی آمریکا در قبال سیاست های یک جانبه و حمایت گرایانه ایالات متحده آمریکا از اسراییل است.

رژیم اسراییل طی سال های گذشته بر خلاف تمامی توافقات صلح با فلسطینی ها، اقدام به احداث دهها شهرک صهیونیست نشین در اراضی اشغالی کرانه باختری کرده و نزدیک به 700 هزار شهرک نشین تندرو اسراییلی را در این شهرک ها اسکان داده است.

این شهرک نشینان طی سال های گذشته به عنوان بازوی سرکوب نیروهای امنیتی و ارتش اسراییل عمل کرده اند و در کشتار و اعمال فشار بر فلسطینی ها در کرانه باختری از آنها استفاده می شود.

طبق گزارش سازمان مملل از سال 2022 دستکم بیش از 1100 فلسطینی در اثر خشونت های شهرک نشینان افراطی اسرائیل در کرانه باختری از خانه های خود آواره شده اند.



گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: asriran.com


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو