بیوگرافی داریوش اقبالی خواننده خوش صدا و محبوب در دهه های مختلف

بیوگرافی داریوش اقبالی خواننده خوش صدا و محبوب در دهه های مختلف


منبع: آرگا

2

1402/9/1

11:03


برای معرفی و شناخت این خواننده محبوب مردمی نیاز به گفتن نام و نام خانوادگی او نیست، به محض شنیدن نام داریوش خواننده اولین فردی که در ذهن افراد نقش می بندد، داریوش اقبالی عزیز است. و اما قرعه این بار همراهی آرگا با شما برای بیوگرافی داریوش اقبالی افتاده است.

داریوش اقبالی خواننده قدیمی ایرانی است که در شهرت و محبوبیت کمتر کسی می تواند به پای او برسد. او که به عنوان خواننده و آهنگهایش شناخته می شود، هنرپیشه و فعالی اجتماعی نیز بوده که از اعضای سازمان بین الملل می باشد. او متولد پانزدهم ماه بهمن سال ۱۳۲۹ در تهران است که در ژانرهای راک و پاپ فعالیت می کند. از سال ۱۳۴۹ شروع به فعالیت نمود و تا حال حاضر مشغول است. در این مطلب قصد داریم شما را با بیوگرافی داریوش اقبالی از دو بعد شخصی و حرفه ای آشنا کنیم.

زندگینامه داریوش اقبالی و مرور فعالیت خوانندگی و بازیگری او

بیوگرافی داریوش اقبالی خواننده خوش صداو اصیل با ترانه های بامعنی

پدر داریوش از ملاک های میانه در تهران بود که به خاطر همین او بچگی اش را در کرج و میانه سپری کرد، درست است که او به عنوان خواننده شناخته می شود اما شروع فعالیتش با بازیگری و بازی در تئاتر وقتی ۹ سال داشت بود. او موقع حکومت پهلوی برای اجرای اشعاری همچون «بن بست»، جنگل»، «گل بارون زده»، «علی کنکوری»، «بوی گندم» حبس شد. و اما آقای اقبالی عزیز با برخی از شخصیت های مطرح موسیقی پاپ کشورمان مثل بابک افشار، صادق نوجوکی، منوچهر چشم آذر و آندرانیک آساطوربان، فرید زلاند، واروژان، بابک بیات، پرویز مقصدی سابقه همکاری داشته و نیز ترانه سراهای بزرگی مانند اردلان سرفراز، ایرج جنتی عطایی، احمد شاملو و شهریار قنبری در این دوره برای او ترانه نوشته اند. دوره ای که داریوش با ایرج جنتی عطایی و بابک بیات همکاری کرده به عنوان دوران طلایی پاپ کشورمان شناخته می گردد.

زندگینامه داریوش اقبالی و مطالب جذاب زندگی او

داریوش خاطرات بچگی اش را در شهرستان میانه کرج و نیز کرستان دارد، محمود اقبالی پدر وی از ملاک های میانه بوده است. اولین بار وقتی نه سال داشت در تئاتر یک جشن برگزار شده در مدرسه خود بازی کرد و سپس در همایش و مراسم برنامه های مختلف هنری اجرا داشت. در سال ۴۹ بود که تدارکات آشنایی او با حسن خیاط باشی رقم خورد و به این ترتیب به صورت رسمی و حرفه ای وارد عرصه موسیقی گردید. مشهر شدن او نیز با اجرای آهنگی به اسم «به من نگو دوست دارم» در سال ۱۳۴۹ رقم خورد. اولین آهنگ سولوی خود را به اسم نبسته پیمان به قلم علی گزرسز و آهنگسازی خودش انتشار داد.

زندگینامه داریوش اقبالی و آلبوم ها و تک آهنگهایش

بیوگرافی داریوش اقبالی خواننده و ماجرای اعتیاد و اسیدپاشی

زندگینامه داریوش اقبالی خواننده ایرانی و تجربه عشق با همسرش شقایق

قبل از انقلاب و زندانی شدن

داریوش در یکی از نظرسنجی های نشریه جوانان ۱۳۵۶ بعنوان محبوب ترین و دوست داشتنی ترین خواننده کشور ایران انتخاب شد. وی قبل از انقلاب در حکومت پهلوی به خاطر اجرای ترانه های سیاسی از جمله «بوی گندم»، «جنگل»، «گل بارون زده»، «علی کنکوری»، «بن بست» بارها دتگیر و حبس گردید. او به طور کلی در آن دوره ۲۶ ماه در جبس بوده است.

مرور زندگینامه داریوش اقبالی خواننده محبوب مردمی

مرور زندگی شخصی و هنری داریوش اقبالی

بعد از انقلاب

در بیست و پنجم ماه مرداد سال ۵۶ یک زن که داریوش به او بی نوجه بوده، روی صورتش اسید می پاشد. بعد از انقلاب داریوش جهت درمان صورتش به لندن می رود و هیچ گاه بازنمی گردد. وی همچون سایر خواننده های پاپ کشورمان بعد از سال ۵۷ کارش را در بیرون از ایران شروع نمود. این خواننده عزیز در طی سال های خارج از ایران مدام حامی پناهجویان هم وطن خود بوده و در تظاهرات حمایتی از آنها شرکت کرده است. داریوش با ایجاد موسسه هایی مانند «آینه» از معتادان حمایت کرده است.

آشنایی با بیوگرافی داریوش اقبالی خواننده، بازیگر و فعال اجتماعی

زندگینامه داریوش اقبالی و مرور فعالیت خوانندگی و بازیگری او

عشق ناکام و ۳ مرتبه ازدواج

با مطالعه بیوگرافی داریوش اقبالی می خوانید که وی تجربه ۳ بار ازدواج را دارد، هرچند او تنها یکبار طعم عشق را در دوران جوانی و قبل از انقلاب چشیده است، شقایق اسم دختری که او دوست داشت، بود که در اثر تصادف از دنیا می رود و داریوش بعد از او حس و حال تلخ و بدی را تجربه می کند و حتی آهنگ «شقایق» خود را برای او اجرا می کند.

بعد از آن با گوگوش وارد رابطه شد، گوگوش که تازه از همسر قبلی خود بهروز وثوقی جدا گردیده بود، در ۱۳۵۵ – ۱۳۵۶ با داریوش اقبالی وارد رابطه شده و به صورت مخفی برای ۱ سال و ۶ ماه ازدواج کردند.  به خاطر همین بارها و بارها بهروز وثوقی قصد دعوا با او را داشته است. اما پس از رفتنش از ایران برای معالجه خود به دلیل ریخته شدن اسید بر روی صورت توسط یک خانم و برننگشتنش، نتیجه رابطه آنها جدایی شد.

مرور زندگینامه داریوش اقبالی خواننده محبوب مردمی

سپس او برای بار دوم با دختری به اسم فیروزه ازدواج نمود، او برای چندین سال با همسر خود و فرزندشان دختری به اسم بیتا در کالیفرنیای ایالات متحده سکونت داشتند. اما در نهایت از یکدیگر جدا شدند.

مرور زندگی شخصی و هنری داریوش اقبالی

او برای بار سوم در ۲۰۰۳ با ژینوس ازدواج نمود، که حاصل این ازدواج فرزند پسری به نام میلاد می باشد.

بیوگرافی داریوش اقبالی و مرور فعالیت خوانندگی و بازیگری او

مرور زندگینامه داریوش اقبالی خواننده معروف ایرانی

زندگینامه داریوش اقبالی و آلبوم ها و تک آهنگهایش

مطالب جالب در مورد زندگی داریوش

درست است که داریوش خواننده ای محبوب و بی حاشیه است اما او خالق آثار ارزشمندی است که جای درننگ و تامل دارد. و اینکه زندگی او هم به نوبه خود شامل اتفاقات تلخ و شیرین و فراز و نشیب های بسیاری همچون اعتیاد، اسیدپاشی، فعالیت های انسان دوستانه و … می شود.

آشنایی با بیوگرافی داریوش اقبالی خواننده، بازیگر و فعال اجتماعی

زندگینامه داریوش اقبالی و مطالب جذاب زندگی او

اسیدپاشی

هنوز زمانی که داریوش اقبالی در داخل ایران سکونت داشت، توسط خانمی به اسم مریم از طرفدارانش که به داریوش علاقه مند بود اما دچار بی مهری قرار می گرفت، مورد اسیدپاشی در ناحیه صورت خود قرار گرفت. وقتی که داریوش سرگرم خواندن بوده، او با لیوانی حاوی اسید به سمت او حمله می کند و بر روی صورتش اسید می ریزد که باعث سوختن آن می گردد. دلیل این کار جدایی او از همسرش بوده و اینکه این زن یعنی مریم امیدوار به جلب توجه و علاقه داریوش بوده اما متوجه علاقه اش به گوگوش و بی مهری نسبت به خود می شود و در نتیجه اقدام به این کار وحشتناک می نماید.

آشنایی با بیوگرافی داریوش اقبالی خواننده، بازیگر و فعال اجتماعی

مرور زندگی شخصی و هنری داریوش اقبالی

غرق شدن در ورطه اعتیاد

این خواننده محبوب برای مدتی طولانی اعتیاد در نهایت مصمم می شود تا آن را کنار بگذارد، این اتفاق در سال ۱۳۷۸ – ۱۳۷۹ رخ داد که آهنگ «معجزه خاموش» نیز در همین خصوص و در رابطه با آن می باشد. او در ۲۰۰۳ یعنی سه سال پس از ترک اعتیاد خود نخستین وبگاه ایرانی جهت کمک به افراد معتاد و خانواده آنان را به اسم «سایت بهبودی» تاسیس نمود و بعد به کمک دو دکتر یک موسسه به اسم «آینه» را راه اندازی کرد. علاوه بر این ها وی در کنفرانس و نشست های گوناگون ترک اعتیاد مشارکت دارد.

موسسه آینه برای کمک کردن به افراد معتاد اغلب با همکاری کسانی که قبلا متحمل عذاب اعتیاد بوده اند، کار می نماید. این موسسه با تلاش های داریوش راه اندازی گردید که دارای پایگاهی اینترنتی متشکل از قسمت های گوناگون می باشد. در آن برنامه های تلویزیونی و رادیویی تهیه و تولید و پخش شده و غیر از آن برگزار کننده سمینارهای گوناگون در رابطه با مشکل اعتیاد می باشد.

داریوش از اعضای سازمان عفو بین الملل می باشد، او غیر از کمک کردن به معتادان برای ترک به موضوعات اجتماعی پناهجویان ایرانی، تجمع های جامع های اقلیتی و همچنین بچه ها می پردازد. داریوش اخیرا با همکاری دانشجویان کمپینی برای حمایت از دانشجوها راه اندازی کرد.

زندگینامه داریوش اقبالی و آلبوم ها و تک آهنگهایش

آشنایی با بیوگرافی داریوش اقبالی خواننده، بازیگر و فعال اجتماعی

معروف به خواننده جریان ساز

داریوش اقبالی خواننده ای بی نهایت محبوب حتی بیشتر از مشهور محبوب است. و اما دلیل آن چیست؟ قطعا صدای بم و منحصر به فرد و گیرایش وقتی با خواندن ترانه و اشعار بامعنی که به موضوعات عشق، صلح و آزادی پرداختته، همراه می شود، بی تاثیر نیست. او برای ترانه های خود از اشعار حافظ، مولوی، سیمین بهبهانی، احمد شاملو، حسین منزوی، نادر نادرپور و ترانه سرایان مطرحی مانند شهریار قنبری، اردلان سرافراز و ایرج جنتی عطایی بهره برده است. داریوش برای اینکه آهنگ هایی تعداد بالایی را درباره عشق واقعی، آزادی و اجتماع اجرا کرده است از او به عنوان خواننده جریان ساز یاد می شود.

زندگینامه داریوش اقبالی و مطالب جذاب زندگی او

ترانه «دستای تو» در صدر ماندگارترین ترانه ایرانی

طبق نظرسنجی انجام شده برای انتخاب صد آهنگ بهتر ماندگار تاریخ موسیقی ایران در شبکه من و تو، ترانه او به اسم «دستای تو» موفق به صدرنشینی شد.

مرور زندگی شخصی و هنری داریوش اقبالی

معرفی فیلم های وی

جالب است بدانید داریوش وقتی به واسطه خوانندگی اش خیلی مشهور بود در فیلم سینمایی یاران در سال ۵۳ و نیز فیلم فریاد زیر آب در سال ۵۶ مقابل دوربین رفت. داریوش در این فیلم بازیگر نقش اصلی یک ولگرد کی باشد که دلباخته دختری ثروتمند می گردد، اما بعدا می فهمد که این دختر شایسته و مناسبی نبوده که با آدم های ثروتمند همکاری می نماید و او می خواهد وی را از این ورطه خارج سازد.

مرور زندگی شخصی و هنری داریوش اقبالی

معرفی آلبوم های موسیقی

  • «به من نگو دوست دارم» در سال های ۱۹۷۱ – ۱۹۷۸
  • «چشم من» در سال های ۱۹۷۳ – ۱۹۷۴
  • «مسبب» در سال های ۱۹۷۵
  • «شقایق» در سال های ۱۹۷۵ – ۱۹۷۶
  • «سال ۲۰۰۰» در سال ۱۹۷۷
  • «فریاد زیر آب» در سال ۱۹۷۷
  • «جنگل» در سال ۱۹۷۸
  • «گلایه ها»
  • «داریوش از وطن می گوید» در سال ۱۹۸۰
  • «خاک خوب من»
  • «سلام ای خاک خوب مهربانی» در سال ۱۹۸۰
  • «ندیم» در سال ۱۹۸۲
  • «پرنده مهاجر» در سال ۱۹۸۳
  • «امروز» در سال ۱۹۸۴
  • «نازنین» در سال ۱۹۸۶
  • «خاموش نمی رید» در سال ۱۹۸۷
  • «خاک خسته» در سال ۱۹۸۹
  • «نفرین نامه»
  • «نون و پنیر و سبزی» در سال ۱۹۹۰
  • «زندونی» در سال ۱۹۹۱
  • «امان از» در سال ۱۹۹۲
  • «کهن دیار!»
  • «سفره سین» در سال ۱۹۹۴
  • «بچه های ایران» در سال ۱۹۹۵
  • «آشفته بازار» در سال ۱۹۹۶
  • «آهای مردم دنیا» در سال ۱۹۹۷
  • «داریوش و صحنه یک»
  • «داریوش و صحنه دو»
  • «کنسرت بزرگ نون و پنیر و سبزی»
  • «گل بیتا» در سال ۲۰۰۰
  • «معشوق همین جاست» در سال ۲۰۰۳
  • «دوباره می سازمت وطن» در سال ۲۰۰۳
  • «راه من» در سال ۲۰۰۵
  • «معجزه خاموش» در سال ۲۰۰۹
  • «دنیای این روزای من» در سال ۲۰۱۰

تک آهنگ ها

  • ترانه «انسان» در سال ۲۰۱۱
  • ترانه معشوق همین جاست در سال ۲۰۱۲
  • ترانه «صفر» در سال ۲۰۱۶
  • ترانه «گرگ» در سال ۲۰۲۱

آشنایی با بیوگرافی داریوش اقبالی خواننده، بازیگر و فعال اجتماعی

بیوگرافی داریوش اقبالی خواننده و ماجرای اعتیاد و اسیدپاشی

در این مطلب به بیوگرافی داریوش اقبالی یکی از خوانندگان بی نهایت موفق کشورمان که هم محبوب و هم مشهور است، پرداختیم و آن را با یکدیگر مرور کردیم. امیدواریم مورد توجه و پسندتان واقع شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو