مسیر پر ماجرا تن ماهی در بدن انسان!!!

مسیر پر ماجرا تن ماهی در بدن انسان!!!


1

1402/9/1

22:04


مسیر پر ماجرا تن ماهی در بدن انسان!!!

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

تن ماهی غذایی پرطرفدار است و انواع مختلف آن در دسترس می باشد؛ اما آیا تا به حال به این فکر کرده اید که تن ماهی چه تاثیراتی روی بدن تان دارد؟

اگر شما هم عاشق این غذای خوشمزه هستید، حتماً این قسمت را تا انتها مطالعه کنید.

افزایش سطح پروتئین

اضافه کردن پروتئین به رژیم غذایی کاری فوق العاده ارزشمند است که از طریق مصرف تن ماهی هم این اتفاق خواهد افتاد. تن ماهی حدود ۴۶ گرم پروتئین دارد که مقدار زیادی محسوب می شود.

افزایش سلامت چشم و مغز

اسید چرب امگا ۳ در تن ماهی باعث تقویت مغز و عملکرد چشم می شود. می توانید برای رساندن این اسید به بدن تان یک عدد ساندویچ تن ماهی بخورید تا به اندازه کافی التهابات را کاهش دهید و علائمی مانند خشکی چشم را هم برطرف کنید.

کمک به افزایش وزن

خیلی از افرادی که لاغر هستند؛ می توانند تن ماهی را همراه با روغنِ آن استفاده کنند که باعث افزایش وزن می شود. یک عدد تن ماهی کالری و چربی بالایی دارد و به چاق شدن کمک می کند؛ البته قطعا برای افرادی که چاق هستند، این ویژگی مزیت محسوب نمی شود.

احساس نفخ

تن ماهی سرشار از سدیم است که باعث نفخ و ورم خواهد شد؛ بنابراین باید مراقب باشید که در مصرف آن زیاده روی نکنید و حتما در کنارِ تن از مایعات هم استفاده کنید.

تن ماهی

احتمال ابتلا به مسمومیت جیوه

تن ماهی کنسروی جیوه کم تری نسبت به تن ماهی تازه دارد و از طرفی خیلی از افراد به طور منظم و به دفعات زیاد از آن استفاده می کنند. باید دقت کنید که اگر در مصرف تن ماهی زیاده روی کنید، احتمال ابتلا به مسمومیت در شما افزایش پیدا می‌ کند؛ پس باید مراقب باشید.

به طور کلی، کنسرو کردن ماهی تن آن را به سمت سدیوم (نمک) بیشتر سوق می‌دهد و این بین هر دو نوع کنسرو مشترک است. اما میزان موارد دیگر مثل چربی‌های اشباع و کلسترول به نوع مایع درون کنسرو بستگی دارد. ارزش غذایی تن ماهی به برندی که آن را ارائه می‌دهد هم بستگی دارد. برای همین بهتر است همیشه در موقع خرید، مشخصات روی بسته‌بندی را ببینید. امتیاز ویژه تن ماهی با آب مربوط به بالاتر بودن مقدار DHA (نوعی امگا۳) است که فواید زیادی داشته و برای سلامتی چشم و مغز اهمیت بالایی دارد. علاوه ‌بر ‌این‌ها، تن ماهی به هر صورتی ارائه شود (تازه یا در کنسرو) منبع بسیار خوبی برای ویتامین‌ها و مواد معدنی حیاتی مثل ویتامین D، سلنیوم و ید است.

فواید کنسرو تن ماهی

مصرف کنسرو تن ماهی در برنامه غذایی هفتگی شما فواید بسیاری دارد. اول از همه اینکه، تن ماهی یک منبع ارزان پروتئین است. ماندگاری بالای کنسرو تن ماهی و فاسد نشدن آن برای مدت طولانی هم نکته مثبت دیگری است که باید در نظر گرفت. اگر به‌ دنبال لاغری در خانه بدون رژیم و ورزش هستید، مصرف تن ماهی گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

تن ماهی

تن ماهی کالری پایین و پروتئین بالایی دارد. پروتئین حس سیری را در شما افزایش داده و هوس غذا خوردن را کاهش می‌دهد. به همین خاطر رژیم‌های غذایی دارای پروتئین بالا برای کاهش وزن بسیار مناسب خواهند بود. فراموش نکنید که مصرف پروتئین برای زنان ضروری است پس این کنسرو گزینه خوبی برای یک وعده غذایی رژیمی پروتئینی محسوب می‌شود.

تن ماهی

تن ماهی با وجود چربی پایین، منبع بسیار خوبی برای اسیدهای چرب امگا ۳ به ‌حساب می‌آید. وجود امگا۳ در رژیم غذایی به‌ خاطر فواید بی‌شمار برای قلب، چشم و سلامت مغز، ضروری است. ماهی به‌ عنوان یک منبع مهم برای دریافت این چربی‌های سالم شناخته شده است. راه دیگر دریافت این اسیدهای چرب مهم را باید در رژیم گیاهی جستجو کرد. در آمریکا سازمان «راهنمایی‌های رژیم غذایی» به افراد بالغ توصیه می‌کند در برنامه هفتگی خود حدود ۲۲۷ گرم غذای دریایی قرار دهند. خوردن تن ماهی ساده‌ترین راه دریافت امگا ۳ به مقدار کافی در رژیم غذایی است.

نوع و مقدار چربی موجود در کنسرو برای هر برندی متفاوت است. برای همین سعی کنید قبل از خرید تن ماهی، بسته‌بندی آن را مطالعه و برندها را با هم مقایسه کنید. نکته مثبت دیگری که در کنسرو تن ماهی وجود دارد، برخورداری از ویتامین‌ها و مواد معدنی حیاتی است. برای مثال ویتامین D و سلنیوم دو موردی هستند که بدن همواره به آن‌ها نیاز دارد و کنسرو تن ماهی منبعی غنی از آن‌ها است. در بعضی موارد برندها برای بهتر شدن کنسرو خود از چاشنی‌ها و طعم‌دهنده‌های مختلفی نیز استفاده می‌کنند که هر کدام فواید خاص خود را دارد.

مضرات احتمالی کنسرو تن ماهی

دو نگرانی مهم در مورد مصرف تن ماهی به وجود جیوه در بدن ماهی تن و مضرات محیط زیستی آن مربوط می‌شود. موارد دیگری هم مثل چربی و نمک موجود در تن ماهی می‌توانند برای سلامت بدن مضر باشند.

تن ماهی

جیوه و میزان مجاز مصرف تن ماهی

فعالیت‌های صنعتی به ‌صورت گسترده‌ای باعث آلودگی آب‌ها در جهان شده‌اند. آلودگی آب توسط واحدهای صنعتی برابر است با ورود جیوه به بدن ماهی‌ها. جیوه یک فلز سنگین است که بنا به تحقیقات اخیر می‌تواند باعث ایجاد مشکلات جدی برای سلامت انسان شود؛ مهم‌ترین اثر جیوه ضعیف کردن سیستم اعصاب مرکزی است.

ماهی تن در آب از خوردن ماهی‌های کوچک تغذیه می‌کند؛ ماهی‌هایی که جیوه از قبل وارد بدن آن‌ها شده است. برای همین معمولا بیشترین مقدار جیوه در بین ماهی‌ها، در بدن ماهی تن یافت می‌شود. میزان جیوه موجود در بدن یک ماهی تن به نوع آن بستگی دارد. تن‌های بزرگتر مثل bigeye و albacore جیوه بیشتری داشته و در طرف مقابل تن‌های کوچک مثل light tuna و skipjack جیوه کمتری در بدن خود دارند. برای همین است که تولیدکنندگان کنسرو ماهی تن معمولا از تن‌های جوان و کوچک (مثل light tuna) استفاده می‌کنند./مشرق

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو