بیوگرافی آنیا تیلور-جوی | ساحره شطرنج‌باز

بیوگرافی آنیا تیلور-جوی | ساحره شطرنج‌باز


منبع: گیمفا

2

1402/9/3

10:02


آنیا تیلور-جوی ۲۷ ساله خیلی ناگهانی پله‌های ترقی را در هالیوود طی کرد و حال به بازیگری محبوب تبدیل شده که ایفای نقش‌های متفاوتی را بر عهده میگیرد.

بیوگرافی آنیا تیلور-جوی | ساحره شطرنج‌باز

آنیا تیلور-جوی ۲۷ ساله خیلی ناگهانی پله‌های ترقی را در هالیوود طی کرد و حال به بازیگری محبوب تبدیل شده که ایفای نقش‌های متفاوتی را بر عهده میگیرد.

آنیا ژوزفین ماری تیلور-جوی در تاریخ ۱۶ آوریل سال ۱۹۹۶ میلادی (۱۸ فروردین سال ۱۳۷۵) در شهر میامی واقع در ایالت فلوریدا کشور آمریکا در خانواده‌ای معمولی متولد شد که مادرش جنیفر، روانشناس، پدرش دنیس، بانکدار سابق میامی بود و صاحب ۵ خواهر و برادر دیگر نیز می‌باشد که اساساً ۴ نفر آن‌ها متعلق به ازدواج قبلی پدرش بوده‌اند.

او علی‌رغم برخورداری از تابعیت کشور آمریکا اما دوران کودکی خود را در بوئنوس آیرس آرژانتین گذراند و در مدرسه‌ای تحت عنوان نورث لندز نیز تحصیلات ابتدایی خود را گذراند و سپس با خانواده به شهر لندن کشور بریتانیا نقل مکان کرده و باقی عمر خود را در آن جا سپری کرد. جایی که به ادامه تحصیل در مدرسه کوئینز گیت پرداخت و علی‌رغم میل باطنی به یادگیری هر ۲ زبان انگلیسی و اسپانیایی پرداخت.

با وجود این که آنیا علاقه شدیدی به درس خواندن و تحصیل داشت اما ملیت آرژانتینی او و تولد در آمریکا سبب شده بود تا توسط هم‌کلاسی‌هایش مورد تمسخر و آزار و اذیت قرار گرفته تا حدی که حتی بدون هیچ دلیلی و تنها برای خندیده شدن در کمد مدرسه حبس می‌شد که روح و روان وی را شدیداً تحت تاثیر قرار داده بود تا این که در نهایت نتوانست تا چنین شرایطی را تحمل نماید و در سن ۱۶ سالگی مدرسه را ترک کرد.

ترک مدرسه پایان راه برای او نبود؛ زیرا در کنار آن که به آموزش در مدرسه رقص پرداخت و تا سن ۱۶ سالگی به بالرینی توانمند تبدیل شده بود، در سن ۱۷ سالگی توسط بنیانگذار شرکت لوکس بریتانیایی استورم مورد توجه واقع شد و پیشنهاد کار به عنوان مدل به آنیا مطرح شد. پیشنهادی که مورد مقبولیت این دختر جوان قرار گرفت و با امضای قرارداد حرفه مدلینگ را آغاز کرد. قراردادی که البته با طرح یک شرط توسط آنیا مطرح گشت.

او علاقه شدیدی به حرفه بازیگری داشت و می‌خواست تا با سعی و تلاش خود قدم در این مسیر بگذارد؛ به همین سبب نیز قرارداد مدلینگ خود را با شرط این که تداخلی برای حرفه بازیگری‌اش در آینده ایجاد نکند، تقبل کرد که شرکت استورم آن را پذیرفت و همکاری آن‌ها رسماً آغاز شد و در همان ابتدای کار به عنوان مدل تبلیغاتی مجموعه تلویزیونی Downton Abbey برگزیده گشت که فرصت ایفای نقش در این پروژه به آنیا پیشنهاد شد.

با این حال مشغله‌های زندگی مانع از نقش آفرینی او در سریال Downton Abbey شد که در آن زمان حسرت و تاسف آنیا را در پی داشت. اگرچه این فرصت را از دست داد اما توجه یکی از بازیگران این مجموعه به نام آلن لیچ را جلب کرد که او آنیا را به نماینده خود معرفی کرد تا در حرفه بازیگری به وی کمک نماید و نخستین قرارداد بازیگری‌اش را برایش به ارمغان آورد.

در حالی که آنیا تیلور-جوی برای ایفاش نقش در پروژه خون‌آشام‌محور Feeder Girl در سال ۲۰۱۴ برگزیده شده بود اما در نسخه نهایی تمام سکانس‌های وی حذف گردید و به طرز عجیبی توسط عوامل سازنده نادیده گرفته شد. مسئله ناگواری که البته مانعی بر سر راه این دختر جوان نبود و در همان سال ایفای نقش در سریال کاراگاهی Endeavour را به عنوان نخستین تجربه بازیگری بر عهده گرفت و در یک قسمت از آن به ایفای نقش پرداخت.

ایفای نقش کوتاه آنیا تیلور-جوی در سریال Endeavour سبب شد تا نظر مثبت کارگردان مطرح آمریکایی یعنی رابرت اگرز نسبت به او جلب شده و ایفای نقش اصلی فیلم ترسناک و فراطبیعی The Witch به وی سپرده شد. فیلمی که برای نخستین‌بار در جریان جشنواره ساندنس ۲۰۱۵ به نمایش درآمد و مورد تحسین منتقدین و بینندگانش قرار گرفت و سپس در سینما اکران شد و با تنها ۴ میلیون بودجه، فروشی بالغ بر ۴۰ میلیون دلار را تجربه کرد.

مهمترین نکته‌ای که در فیلم The Witch مورد توجه بینندگان قرار گرفت، هنرنمایی آنیا تیلور-جوی بود که تحسین منتقدین را در پی داشت و جوایز ارزشمندی را از جنشواره‌هایی نظیر گاتهام و امپایر از آن خود کرد که بر شهرت وی افزود و مسیرش را برای ادامه حرفه بازیگری هموار نمود. مسیری که او هوشمندانه از آن استفاده کرد و تا سال ۲۰۱۹ به ایفای نقش در فیلم‌های بزرگ و کوچکی نظیر Morgan، Split، Thoroughbreds، Glass و Radioactive پرداخت و حضور پررنگ وی سبب شد تا نامزد دریافت جایزه ستاره نوظهور بفتا در سال ۲۰۱۷ نیز بشود.

نقش آفرینی او در فیلم Split کنار جیمز مک‌آووی حسابی مورد توجه واقع شد و به اثری بسیار موفق و تماشایی بدل گشت که با ۹ میلیون دلار، فروشی بالغ بر ۲۷۸ میلیون دلار را رقم زد. موفقیتی که کارگردان آن یعنی ام. نایت شامالان را مجاب کرد تا از این فیلم و پروژه سال ۲۰۰۰ میلادی خود یعنی Unbreakable یک دنیای سینمایی را تشکیل داده و کارگردانی فیلم Glass را با حضور مجدد آنیا تیلور-جوی بر عهده گرفت تا دنیای ابرقهرمانی متفاوت خود را به سرانجام برساند. فیلمی که اگرچه در ارائه آن چه که می‌بایست ناامید ظاهر شد اما فروشی ۲۴۷ میلیون دلاری را در مقابل بودجه ۲۰ میلیون دلاری رقم زد.

پس از حضوری کوتاه مدت ولی موفق در سینما پای آنیا تیلور-جوی باری دیگر به مدیوم تلویزیون باز شد. جایی که نظر مثبت استیون نایت را جلب نمود تا در کنار بازیگر توانمندی همچون کیلین مورفی به ایفای نقش در سریال درام و جنایی Peaky Blinders بپردازد. سریالی که ۱۱ قسمت از آن را در قامت شخصیتی به نام جینا گری به ایفای نقش پرداخت و زمینه را برای مهمترین و پر سر و صداترین سال بازیگری خود مهیا نمود.

او سال ۲۰۲۰ میلادی را با فیلم کمدی و درام Emma به کارگردانی آتمن دا وایلد آغاز کرد. اثری که اقتباسی از کتابی به همین نام و به قلم جین استین بود و به حدی هنرنمایی جذاب و ارزشمندی را به معرض نمایش گذاشت که در گلدن گلوب نامزد دریافت جایزه شد. او در مدیوم تلویزیون نیز با همکاری کمپانی نتفلیکس به ایفای نقش در مجموعه تلویزیونی The Queen’s Gambit پرداخت که اقتباسی از رمان والتر تویس محسوب می‌شود. سریالی که آنیا تیلور-جوی را در قامت دختر یتیمی قرار می‌داد که به حرفه شطرنج علاقه پیدا کرده و با وجود سختی و مشقت‌های فراوان دستاوردهای ارزشمندی را در این مسیر رقم می‌زند که زندگی‌اش را برای همیشه دگرگون می‌کند.

به مانند اتفاقی که برای شخصیت اصلی داستان افتاد و حرفه شطرنج زندگی او را دگرگون کرد، آنیا تیلور-جوی به عنوان بازیگر نقش اصلی با حضور در سریال The Queen’s Gambit زندگی حرفه‌ای خود را متحول کرد و به شهرت بسیار زیادی در سراسر جهان دست پیدا کرد. The Queen’s Gambit به حدی مورد توجه مخاطبین تلویزیون قرار گرفت که به رکورد پربیننده‌ترین سریال کوتاه سرویس استریم نتفلیکس با ۶۳ میلیون مخاطب دست یافت و رمان والتر تویس را باری دیگر مورد توجه قرار داد تا پس از ۳۷ سال باری دیگر در فهرست کتاب‌های پرفروش نیویورک تایمز قرار بگیرد و حتی باعث گشت تا حرفه شطرنج محبوبیتی بی‌سابقه پیدا کرده و بسیری از مخاطبین این سریال به یادگیری آن مشغول شدند.

موفقیت‌های The Queen’s Gambit به حدی پر سر و صدا و غیرمنتظره بود که نه تنها شهرتی غیرقابل تصور برای این بازیگر بی‌حاشیه به دست آورد، بلکه در جشنواره‌هایی نظیر گلدن گلوب، انحمن بازیگران و امی نامزد دریافت جایزه شد که برخی از آن‌ها را قدرتمندانه تصاحب نمود تا در نهایت به آرزوی چندین و چند ساله خود دست یافته و نه تنها قدرت بازیگری خود را ثابت نمود، بلکه به هنرمندی مشهور و دوست داشتنی در سطح بین‌المللی نیز تبدیل شد.

پس از کسب چنین موفقیت‌هایی او سال ۲۰۲۰ میلادی را با ۲ فیلم دیگر یعنی Here Are the Young Men و The New Mutants به پایان رساند. فیلم The New Mutants که در ابتدا با وعده اثری ابرقهرمانی با المان‌های ترسناک پا به میدان گذاشت، با جهنم غیرقابل تصوری در طول پروسه تولید خود به کارگردانی جاش بون روبرو شد تا حدی که حتی بسیاری تصور می‌کردند که این پروژه تمام و کمال توقیف شده است. با این حال پس از خریداری کمپانی فاکس توسط دیزنی، The New Mutants نیز در دسترس مخاطبین قرار گرفت و همانطور که انتظار می‌رفت به اثری فراموش شدنی با مشکلات فراوان تبدیل شد.

در حالی که The New Mutants یک شکست کامل برای عوامل و بازیگرانش محسوب می‌شد اما آنیا تیلور-جوی به حدی سال پربار و ارزشمندی را پشت سر گذاشت که این پروژه عملاً تاثیری در جایگاه و محبوبیت وی نداشت و در پایان سال نیز جزو ۱۰۰ چهره برتر زنان از سوی مجله تایمز برگزیده شد که دستاورد مهمی برای وی به شمار می‌رفت. دستاوردهایی که برخلاف انتظارات سبب شد تا او سال میلادی آینده را به خود استراحت داده و تنها در یک پروژه سینمایی به نام Last Night in Soho به کارگردانی و نویسندگی ادگار رایت ظاهر شود. اثری در ژانر روان‌شناختی که بازخوردهای متفاوتی دریافت کرد.

پس از پشت سر گذاشتن سالی آرام و خلوت او در ۲۰۲۲ با ۳ فیلم متفاوت ولی پر سر و صدا ظاهر شد. نخست در همکاری مجدد با رابرت اگرز به ایفای نقش در فیلم تاریخی و درام The Northman پرداخت و با بازیگران مطرحی نظیر نیکول کیدمن، ایثن هاک و ویلم دفو به همکاری پرداخت. اثری که اگرچه موفقیتی در حد و اندازه The Witch را رقم نزد اما به عنوان اثر جذابی به شمار می‌رفت که سینماگران آن را دوست داشتند. سپس به ایفای نقش در فیلم‌های The Menu و Amsterdam در کنار بازیگرانی نظیر کریستین بیل، مارگو رابی و رالف فاینز پرداخت که اگرچه هیچکدام از آن‌ها موفقیت تمام عیاری را تجربه نکردند اما آنیا تیلور-جوی به نوبه خود موفق شد تا نقش آفرینی‌های جذابی را به معرض نمایش بگذارد.

پس از پشت سر گذاشتن سالی شلوغ با ورود به سال ۲۰۲۳ میلادی تنها یک پروژه را برای طرفدارانش به ارمغان آورد که همان هم بازخوردهای مثبتی را در پی داشت و موفقیتی تمام عیار برای وی به شمار می‌رفت. صداپیشگی شخصیت پرنسس پیچ در انیمیشن اقتباسی The Super Mario Bros. Movie به کارگردانی آرون هوروث و مایکل ژلنیک که با استقبال بی‌نظیری از سوی مخاطبین مواجه شد و با مجموع فروش ۱ میلیارد و ۳۶۱ میلیون دلار، به عنوان پرفروش‌ترین پروژه سینمایی این بازیگر ۲۷ ساله به شمار می‌رود.

آنیا تیلور-جوی که حال به عنوان بازیگری توانمند، مشهور و پرطرفدار در سطح بین‌المللی شناخته می‌شود، برای سال ۲۰۲۴ میلادی ایفای نقش فیوریوسا در فیلم Furiosa را بر عهده دارد که اسپین‎‌آفی از فرنچایز مکس دیوانه به شمار رفته و دوران جوانی شخصیتی را به تصویر می‌کشد که شارلیز ترون استادانه در فیلم Mad Max: Fury Road سال ۲۰۱۵ میلادی آن را نقش آفرینی کرده بود؛ مسئله‌ای که سبب شده تا انتظارات از او برای ایفای نقش فیوریوسا در سطح بالایی قرار داشته باشد.

با گسترش ژانر ابرقهرمانی و پس از تجربه‌ای ناامید کننده در فیلم The New Mutants شایعاتی به گوش می‌رسد که آنیا تیلور-جوی باری دیگر قصد دارد تا شانس خود را امتحان کرده و این بار به عنوان یک شخصیت منفی به دنیای سینمایی مارول ورود کرده و در فیلم مورد انتظار و مهم Fantastic Four نقش آفرینی کند. شایعه‌ای که به تازگی در رسانه‌ها به جریان افتاده و هنوز مشخص نیست که ایفای نقش کدام شخصیت منفی از کمیک‌های مارول بر عهده وی قرار خواهد داشت.

آنیا تیلور-جوی در کنار حرفه مدلینگ و به ارمغان آوردن فیلم و سریال‌های ارزشمند در حوزه بازیگری، در زندگی شخصی و در سال ۲۰۲۱ میلادی با نوازنده آمریکایی یعنی مالکوم مک‌ری ملاقات کرد و سپس ۲ سال بعد با یکدیگر رسماً ازدواج کردند. زندگی مشترک آن‌ها به دور از حاشیه و جنجال در ونیز ایتالیا آغاز شد و به نظر می‌رسد که این بازیگر آمریکایی مسیر درخشانی را در پیشرو خواهد داشت که چه بسا حتی در جشنواره‌ی نظیر اسکار نیز بتوانیم شاهد موفقیت‌های ارزشمندی از سوی وی باشیم.

منبع: گیمفا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو