آیین پایانی جشنواره ملی چند رسانه ای میراث فرهنگی 8 آذر شروع خواهد شد

منبع: همگردی

2

1402/9/5

19:39


ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، آیین پایانی جشنواره ملی چند رسانه ای میراث فرهنگی 8 آذر شروع خواهد شد.

علیرضا تابش در نشست خبری دومین جشنواره ملی چند رسانه ای میراث فرهنگی که در عمارت هنر استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: مهمترین راه اعتبار بخشی به جشنواره، تجلیل از بزرگان فرهنگ، هنر و رسانه، بهره مندی از داوران معتبر و نوع و میزان جوایز و تندیس جشنواره است.

وی بیان کرد: تندیس جشنواره برگرفته از ستونهای مسجد وکیل و مسجد نصیرالملک شیراز است که نشانه ای از پیوستگی و تداوم فرهنگی است و آینه بالای پایه منعکس کننده لوح روی آن که دارای نقش انسان شیر است از نقوش دوران سلجوقی است که از بلوغ این نقش، موتیف است و ایرانی بودن تندیس را تقویت می کند.

این مسئول افزود: نقش شیر با سر انسان در هنر ایرانی و اسطوره ها جاودان است و از جمله نقوش کهن ایرانی است که از دوران ایزدبانوی مهر باقیست و تا آثار دوران اسلامی تداوم یافته و نماد برکت و زندگی به شمار می رود، با فیروزه ای در قلب که نقش نماد گنبد آسمان، فیروزه نامدار نیشابور است و کل تندیس نیز شکلی از آینه های دارای دسته قدیمی ایرانی را داراست، نماد آینه ای که روبروی میراث فرهنگی ایران قرار دارد و آن را بازنمایی می کند.

وی گفت: آیین پایانی این جشنواره 8 آذر آغاز خواهد شد و تا روز 10 آذر ادامه دارد، بخشهای مختلفی برای این جشنواره در نظر گرفته شده است از جمله اینکه آثار برگزیده جشنواره در سینما بهمن اکران خواهد شد.

تابش تصریح کرد: اکران فیلم مستند 6410 روز از زندگی شهید لشگری از دیگر موارد است که صورت می گیرد، اجرای تئاتر حیاط اصلی سعدالسلطنه نیز برنامه ریزی شده است که در تمامی این برنامه ها حضور عموم آزاد خواهد بود.

وی افزود: اجرای تئاتر در ساعت 10:30، 11، 15:30 و 16 در سعدالسلطنه برگزار خواهد شد که تعزیه حضرت زهرا (س)، واقعه خوانی، مجلس شمرکشی، نقل امیرالمومنین (ع)، نقل نبرد رستم و اشک بوس و یوسف و زلیخا در ایام جشنواره از جمله این برنامه ها است.

دبیر دومین جشنواره ملی تولیدات چند رسانه ای میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: شب قصه که خارج از بخش مسابقه است، در آب انبار سردار بزرگ قزوین برگزار خواهد شد تا به میراث ایرانی و آداب و رسوم و مجالس هنری پرداخته شود.

وی خاطرنشان کرد: پیش از اجرای جشنواره کارگاه های آموزشی مختلفی در تهران برگزار شده و در ایام جشنواره نیز خانه خلاق سعدالسلطنه هم میزبان برگزاری کارگاه ها و سمینارهای هنری خواهد بود.

تابش با بیان اینکه این جشنواره سکویی برای معرفی آثار برتر در حوزه میراث فرهنگی است، گفت: این جشنواره به صورت ملی برگزار می شود و امیدواریم که با استمرار جشنواره شاهد بین المللی برگزار شدن این جشنواره باشیم.

دبیر دومین جشنواره ملی تولیدات چند رسانه ای میراث فرهنگی در پایان گفت: خبر خوب دیگر نیز این است که تمبر ثبت جهانی کاروانسراهای جهانی کشور منقوش به کاروانسرای قزوین چاپ شده و در این جشنواره رونمایی خواهد شد.

آیین پایانی جشنواره ملی چند رسانه ای میراث فرهنگی 8 آذر شروع خواهد شد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو