چطور یک گلدان رزماری زیبا در خانه پرورش بدهیم؟

چطور یک گلدان رزماری زیبا در خانه پرورش بدهیم؟


منبع: خبرنما

3

1402/9/10

00:51


اگر دوست دارید یک گلدان زیبای رزماری داشته باشید، نحوه کاشت رزماری را یاد بگیرید. شیوه پرورش گیاه رزماری بر خلاف باور دیگران آسان است و به راحتی می‌توانید از آن در طول فصل زمستان نگهداری کنید…

چطور یک گلدان رزماری زیبا در خانه پرورش بدهیم؟

رزماری به عنوان یک چاشنی خوش عطر و طعم شناخته می‌شود و خواص زیادی برای مو، پوست و سلامت کلی بدن دارد.

از طرفی این گیاه عطر بی‌نظیری دارد که به عنوان خوشبوکننده خانگی نیز به کار می‌رود. بنابراین اگر دوست دارید یک گلدان زیبای رزماری داشته باشید، نحوه کاشت رزماری را یاد بگیرید. شیوه پرورش گیاه رزماری بر خلاف باور دیگران آسان است و به راحتی می‌توانید از آن در طول فصل زمستان نگهداری کنید.

موارد مهم در کاشت رزماری

سعی کنید به خاک، نور و آبیاری آن توجه کنید و نکاتی که در این مطلب ذکر شده را به دقت مطالعه کنید تا یک گیاه زیبا و پرپشت داشته باشید.

نحوه کاشت رزماری در گلدان و خاک

نحوه کاشت رزماری در گلدان و خاک

برای پرورش رزماری به گلدان توجه کنید زیرا در رشد گیاه نقش مهمی دارد. گیاه رزماری نیز به عنوان یک گیاه آپارتمانی و خانگی باید در یک گلدان مناسب کاشته شود. برای این که یک گلدان مناسب را انتخاب کنید، به این نکات توجه کنید:

  • یک گلدان با عمق زیاد را انتخاب کنید و هنگام انتخاب گلدان ارتفاع گیاه را در نظر بگیرید. مثلا اگر گیاه رزماری شما 15 سانتی متر است، عمق گلدان نیز باید به اندازه 15 سانتی متر باشد.
  • یک گلدان بزرگ انتخاب کنید، به طوری که ریشه گیاه از دیواره گلدان 3 سانت فاصله داشته باشد.
  • به سوراخ‌های زهکشی گلدان توجه کنید.
  • از خاک خوب و مرغوب استفاده کنید.
  • با رشد گیاه، گلدان را نیز عوض کنید، زیرا با بزرگتر شدن رزماری ریشه ها نیز به جای بیشتری نیاز دارند.

زهکشی گلدان رزماری

برای رشد گیاه رزماری باید ریشه آن خشک باشد. این گیاه می‌تواند رطوب را از طریق هوا جذب کند، به همین دلیل باید به زهکشی گلدان توجه کنید.

یک لایه از سنگریزه یا سنگ های کوچک را در قسمت پایین گلدان برای زه کشی اضافه کنید. یک لایه شنی روی سنگ ها قرار دهید.

آب دادن به گیاه رزماری

آب دادن به گیاه رزماری

آب دادن به گیاه رزماری می‌تواند سخت باشد، زیرا ریشه گیاه رزماری باید خشک باشد اما باید به درستی و به طور منظم به آن آب بدهید. برای پرورش گیاه رزماری حتما به این نکات توجه کنید:

  • اگر گلدان رزماری شما بیرون از خانه است، هفته ای دو بار به آن آب بدهید. اگر خاک به طور مداوم مرطوب بود، به اطراف گیاه رزماری کمی خاک ماسه یا سیلتی اضافه کنید.
  • اگر در طول زمستان گلدان خود را درون خانه می‌آورید، در طول هفته فقط یک بار رزماری را آبیاری کنید یا فقط زمانی به گیاه آب بدهید که خاک اطراف گلدان به طور کامل خشک شده است.
  • زیر گلدان رزماری سنگ بریزید و پس از آبیاری آب آن را تخلیه نکنید، بلکه صبر کنید تا آب آن توسط رزماری جذب شده و تبخیر شود.

نور مناسب برای پرورش رزماری

گیاه رزماری به 6 تا 8 ساعت نور خورشید نیاز دارد. چه گلدان را در خانه نگهدارید یا در بیرون از منزل، به تابش نور آفتاب روی آن دقت کنید. رزماری با نور خورشید بهتر رشد می‌کند، پس در طول زمستان وقتی نور خورشید کمتر به خانه می‌تاب از لامپ فلورسنت هم استفاده کنید. همچنین گلدان را نزدیک به پنجره قرار دهید. یا مکانی را انتخاب کنید که در طول روز بیشتری تابش آفتاب را دارد.

نحوه کوددهی گیاه رزماری

فصل بهار بهترین زمان برای کوددهی به رزماری است. به این نکته توجه کنید که گلدان رزماری شما به 2 تا 3 بار کوددهی در طول ماه نیاز دارد تا تابستان از راه برسد و گیاه را به بیرون از خانه منتقل کنید. حتما در طول سه ماه فصل بهار، هر ماه 2 تا 3 بار به خاک گلدان رزماری کود اضافه کنید. برای کودها از یک فرمول شیمیایی با نیتروژن بالا استفاده کنید. اگر گیاه رزماری را خودتان کشت کرده اید، حتما به کود نیاز دارد، به خصوص موقعی که قرار است رزماری تمام گلدان را بپوشاند.

دمای مناسب برای پرورش گیاه رزماری

دمای مناسب برای پرورش گیاه رزماری

رزماری جزء گیاهان مقاوم است و در دمای بالاتر از 10 تا 28 درجه سانتیگراد رشد می‌کند. با این حال اگر دمای محیط زیاد است، گردش هوای اطراف گلدان را بیشتر کنید.

نکات مهم در پرورش و کاشت گیاه رزماری

  • با کاهش دما، فصل خواب گیاهان فرا می‌رسد و شما باید حتما گلدان هایتان را به داخل خانه منتقل کنید.
  • رزماری باید دور از مناطق مرطوب مثل حمام یا آشپزخانه نگهداری شود، زیرا هوای مرطوب باعث کپک زدن خاک گلدان شده و ریشه رزماری را می‌خشکاند.
  • همچنین برای جلوگیری از کپک زدن خاک، گردش هوا در اطراف رزماری را افزایش دهید، مثلا می‌توانید پنکه را با سرعت متوسط، چند ساعت در روز روش کنید و روی گیاه تنظیم کنید تا باد به گیاه بزند.
  • در طول زمستان نور خورشید کمتر به داخل خانه می‌تابد، بنابراین گلدان رزماری را در مکانی قرار دهید که نور آفتاب شدیدتر و بیشتر است.
  • اگر نور خورشید کافی به گیاه تان نمی‌رسد، در کنار نور طبیعی آفتاب از لامپ فلورسنت هم استفاده کنید. موقع تابش آفتاب لامپ را روشن کنید و گیاه را زیر نور قرار دهید.

تکثیر رزماری

تکثیر رزماری

رزماری رشد کند و آرامی دارد به همین دلیل سعی کنید به جای دانه رزماری، یک گیاه پرورش یافته آن را بکارید.

اما اگر دوست دارید خودتان این گیاه را کشت کنید و پرورشش دهید، دانه آن را بخرید و در یک گلدان مناسب بکارید. برای تکثیر رزماری در فصل تابستان برشی از آن را در یک گلدان جدید بکارید و مثل همیشه از آن نگهداری کنید تا به جای یک گلدان، دو گلدان رزماری داشته باشید. هنگام سرد شدن هوا گلدان های رزماری را درون خانه بیاورید. اگر در فصل زمستان گلدان رزماری را به درون خانه منتقل کنید، تمام فصل سال سالم خواهد ماند.

جا به جایی گلدان رزماری

برخلاف سایر گیاهان دیگر رزماری تا 48 سالگی رشد می‌کند. اگر نمی‌خواهید گیاه‌تان بیشتر از یک متر بلند شود، پس گلدان آن را عوض نکنید و یک گلدان کوچک‌تر انتخاب کنید. همچنین وقتی گلدان را عوض می‌کنید، ریشه آن را به اندازه یک سوم هرس کنید تا رشد آن کند شده و بیش از حد بلند نشود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو