یادداشت: لطفاً سطح انتظارات خود را کنترل کنید!

منبع: گیمفا

1

1402/9/10

00:51


با نزدیک شدن به انتشار بازی GTA VI، کنترل سطح انتظارات یا به قولی «هایپ» باری دیگر مطرح می‌شود. این مبحث در قالب کنونیِ شبکه‌های اجتماعی که مملوء از اطلاعات غلط و ایجاد هایپ کاذب هستند، امری مهم‌تر و جدی‌تر نیز باید تلقی شود. در منابعی که روزانه بدون استناد به منابع مختلف یا با […]

یادداشت: لطفاً سطح انتظارات خود را کنترل کنید!

با نزدیک شدن به انتشار بازی GTA VI، کنترل سطح انتظارات یا به قولی «هایپ» باری دیگر مطرح می‌شود. این مبحث در قالب کنونیِ شبکه‌های اجتماعی که مملوء از اطلاعات غلط و ایجاد هایپ کاذب هستند، امری مهم‌تر و جدی‌تر نیز باید تلقی شود. در منابعی که روزانه بدون استناد به منابع مختلف یا با ارائۀ جلوه‌های بصری نامربوط و وصل کردن آن به GTA 6، به طور غیر ارادی، دروغین و ناسالم، سطح انتظارات شما را افزایش می‌دهند تا در نهایت با ناامیدی مواجه شوید. این یادداشت کوتاه، تنها با هدف تلنگر به مخاطبین به نگارش در آمده است.

اشتباه نکنید! داشتن انتظاراتی منطقی و سالم از بازی‌های ویدیویی و استودیوهایی که کارنامه‌ای درخشان دارند، منطقی و کاملاً صحیح است. شما باید از استودیوهای مبتکر و ثابت شده انتظارات بالایی داشته باشید تا بتوانند پیشرفت کنند؛ این تقاضای شما است که آن‌ها را رو به جلو سوق می‌دهد و باعث می‌شود استودیوها و شرکت‌های بازیسازی سطحی ویژه از ظرافت، دقت، استاندارد و کمال‌گرایی را سر لوحۀ کار خود قرار دهند. بخش قابل توجه‌ای از مسیر تکاملی و صعودی استودیوهایی مثل راکستار، فرام سافتور و ناتی داگ به لطف طرفداران آن‌ها و انتظاراتشان طی شده است. با این وجود، همانقدری که انتظارات در چهارچوب منطق به رشد و تعالی صنعت گیم کمک می‌کنند، انتظارات و هایپ کاذب نیز به تجربۀ شما لطمه خواهد زد.

بخشی از این انتظارات کاذب به اطلاعات پایین و ساده‌انگار بودن جوامع گیمری بر می‌گردد. افراد بسیاری وجود دارند که از پروسۀ تولید بازی‌های ویدیویی خبر ندارند و حتی تریلرهای CGI را با ویدیوهای گیم‌پلی مقایسه می‌کنند. به عنوان مثال، به غیر از ۹۰ کلیپ لیک شده از ورژن پری آلفای GTA VI، آنچه طی ۲ سال اخیر به عنوان تریلرهای «ساخت طرفداران» (Fan Made) به اشتراک گذاشته شد، صرفاً کلیپ‌های از پیش رندر و وصله‌دوزی شده‌ای بودند که خروجی هیچ موتورگرافیکی‌ای نیستند. آنچه می‌بینید، یا حاصل فوتیج‌های واقعی و انیمیشن‌های Pre-Render است، یا یک خروجی گیم‌پلی تعامل‌ناپذیر به مانند دموهای تکنیکال. آنچه به یک خروجی بصری جذاب معنا و روح می‌دهد، تعامل‌پذیری با محیط، فیزیک و مکانیک‌های گیم‌پلی هستند که در این ویدیوها به هیچ عنوان وجود خارجی ندارند. معکوس این قضیه نیز مطرح می‌شود. در مورد کلیپ‌های لو رفته از بازی، بسیاری از گیمرها گویا معنای فاز پری-آلفا در جریان توسعه را نمی‌دانند. اصولاً در این فاز از تولید، به صورت موقت شاهد مواد، آبجکت‌ها و آیتم‌هایی از بازی‌های قبلی سازندگان هستیم که بعدها با نسخۀ با کیفیت و جدیدتر جایگزین می‌شوند. پولیش‌ها و اصلاحات بسیاری نیز پس از این مرحله از توسعه رخ خواهد داد.

اما اگر از بحث «ویدیو» عبور کنیم، برخی از هایپ‌های کاذب به دلیل لیک‌ها و نشر اطلاعات غلط یا غلو شده رخ می‌دهند. شایعه‌هایی که حول تغییر ژانر استودیوها نشر پیدا می‌کند، یا انتقال از ژانرهایی مبتنی بر ساختار خطی به یک جهان باز بزرگ یا تغییر مبانی کلیدی بازیسازی یک استودیو در «پروژۀ جدید» از این دسته هستند. در حالی که ما می‌دانیم در اکثر موارد، استودیوها مشغول ایجاد تحول در ژانر خود و اعتلای متریال و مواد اولیه قبلی در زمینه‌های تکاملی هستند نه آن که به طور کلی در ژانری جدید از صفر همه چیز را آغاز کنند.

در نهایت، سطح انتظارات گاهی اوقات می‌تواند قاتل بازی‌های خوب و باکیفیت هم باشد. در مورد GTA VI، از لوگو تا تریلر و خود بازی نهایی، همگی به نحوی به چالش کشیده خواهند شد. هر کس نظر و انتظار خاص خود را دارد. امیدوارم به درستی انتظارات خود را تنظیم کرده باشید و نهایتاً هر بازی را به دور از «آنچه می‌خواستید باشد»، در قالب «آنچه هست» قضاوت کنید و به دنبال آن باشید که چطور به ایده‌های خود معنا داده است تا آن که سعی داشته باشد نظرات رندوم را بدون توجه به ایده و اهداف و در قالبی فن سرویس اعمال کرده باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو