تماشا کنید: اولین تصاویر ایستگاه فضایی تیان گونگ منتشر شد

منبع: تکراتو

1

1402/9/10

01:02


مرکز فضایی تیان گونگ یک ایستگاه فضایی است که در مدار نزدیک زمین قرار دارد. چین برای اولین بار تصاویری از ایستگاه فضایی تیان گونگ به معنی کاخ آسمانی را منتشر کرد.

تماشا کنید: اولین تصاویر ایستگاه فضایی تیان گونگ منتشر شد

مرکز فضایی تیان گونگ یک ایستگاه فضایی است که در مدار نزدیک زمین قرار دارد. چین برای اولین بار تصاویری از ایستگاه فضایی تیان گونگ به معنی کاخ آسمانی را منتشر کرد.

برنامه فضایی شنزو برنامه‌ای از جانب چین است که طی آن اولین شهروند چینی را در مدار زمین قرار داد. اکنون خدمه ی شنزو 16 در راه بازگشت به زمین از فضا تصاویری را از ایستگاه فضایی تیان گونگ منتشر کردند. این تصاویر پروضوح اولین تصاویر منتشر شده از فضای کامل تیان گونگ از زمان ورودش به مدار زمین محسوب می‌شوند. پس از آن در سال 2022 ماژول‌های دوم و سوم ایستگاه فضایی تیان‌گونگ با نام‌های ونتیان و منگتیان،به فضا ارسال شد تا کار این ساخت ایستگاه فضایی تیان گونگ را به پایان برساند.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


 اولین تصاویر ایستگاه فضایی تیان گونگ منتشر شد

اولین ماژول تیان‌گونگ به نام تیان‌هه که در فاصله‌ی ۳۴۰ تا ۴۵۰ کیلومتر از سطح زمین قرار دارد، در سال ۲۰۲۱ به مدار نزدیک زمین وارد شد.

سه فضانورد چینی شامل فرمانده جینگ هایپانگ، زو یانگژو و گوئی هایچائو سپس در ۳۰ اکتبر سوار بر کپسول شنژو خود تیان‌گونگ را ترک کردند و در همان روز موفق شدند نزدیک‌ترین مدار به زمین را پشت سر گذارند. خدمه‌ی شنزو 16 پیش از بازگشت به چین کنترل تیان گونگ را به خدمه شنزو 17 که روز 26 اکتبر وارد این ایستگاه فضایی شده بودند، تحویل دادند. اولین ساکنین این ایستگاه فضایی شنزو ۱۲ بودند که به عنوان اولین خدمه‌ی تیان‌هه در ۱۶ ژوئن 2021 به ایستگاه فضایی رسیدند. آن‌ها ۹۰ روز را در پایگاه مداری جدید چین سپری کردند که سه برابر طولانی‌تر از ماموریت تمام فضانوردان قبلی این کشور به حساب می‌آید.

 ایستگاه فضایی تیان گونگ

ایستگاه فضایی تیان گونگ

خدمه شنزو 16 در راه برگشت به زمین دوربین‌های خود را به سمت ایستگاه فضایی تیان گونگ که پیش‌تر مشغول فعالیت در آن بودند گرفتند و اولین تصاویر دیدنی را از تیان گونگ ثبت کردند. در این تصاویر منتشر شده برای اولین بار فضای کامل این ایستگاه فضایی  واقع بر فراز زمین دیده می‌شود.

از تاریخ 29 آوریل 2021 تیان گونگ به طور منظم میزبان سه فضانورد بوده تا کارهای تحقیقاتی مهمی را به پایان برسانند. سازمان فضایی انسانی چین (CMSA) قصد دارد تیان‌گونگ را برای دست‌کم یک دهه در مدار نزدیک زمین حفظ کند.

خدمه‌ی شنژو 16 که پنجمین گروه ساکن در ایستگاه فضایی بودند، با انجام کاوش‌های علمی از جمله پیاده‌روی فضایی، پرورش سبزیجات و اجرای سخنرانی زنده از فضا، کاوش‌های علمی تیان گونگ را ادامه دادند. تصاویر ثبت شده توسط خدمه شنزو 16 گرچه بسیار باشکوه و جذاب به نظر می‌رسند اما در صورت عملی شدن برنامه‌های CMSA به سرعت رنگ میبازند.

 ایستگاه فضایی تیان گونگ

چراکه سازمان فضایی چین چهارم اکتبر در چهل‌وهفتمین کنگره بین‌المللی فضانوردی در باکو اعلام کرده که قصد دارد تا ایستگاه فضایی را با سه ماژول اضافی گسترش دهد و تعداد کل ماژول‌های آن را به عدد 6 برساند و ماژولی جدید را در قالب یک تلسکوپ فضایی کلاس هابل به نام شونتیان به تیان‌گونگ بفرستد. این تلسکوپ فضایی با چرخش در مدار زمین به‌همراه ایستگاه فضایی، از قابلیت تعمیر، سوخت‌گیری و حتی ارتقا در آینده برخوردار خواهد بود.

ایستگاه فضایی تیان گونگ که پس از اتصال سه ماژول به یکدیگر ساخته شده است  55 متر طول، 77 تن وزن و تقریبا یک‌ششم ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) حجم دارد، همچنین بر اساس اخبار منتشر شده قبلی به نظر می‌رسد چین قصد دارد ایستگاه فضایی خود را وسعت بخشد تا جایگزین ایستگاه فضایی ناسا شود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی تصاویر منتشر شده از ایستگاه فضایی تیان گونگ چیست؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو