کاربردهای قرص کورکوما و موارد احتیاط مصرف این دارو

کاربردهای قرص کورکوما و موارد احتیاط مصرف این دارو


منبع: آرگا

2

1402/9/14

20:10


قرص کورکوما یک مکمل گیاهی حاوی زردچوبه است که به کاهش التهاب و درد مفاصل کمک می کند. این قرص از خواص ضد التهابی برخوردار است و به همین خاطر نقش مهمی در کاهش درد مفاصل ناشی از بیماری آرتروز دارد. از سوی دیگر از قرص کورکوما برای مشکلات گوارشی و رفع سوء هاضمه استفاده می شود.

زردچوبه خواص بسیار زیادی برای بدن دارد، اما خواص ضد التهابی آن به ویژه برای درد مفاصل بسیار قابل توجه است. قرص کورکوما نیز که یک مکمل گیاهی حاوی زردچوبه است، از خواص آنتی اکسیدان و ضد التهاب بسیار قوی برخوردار است که از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. از این قرص به منظور حفاظت از کبد نیز استفاده می شود. به صورت کلی قرص کورکوما کاربردهای بسیار متعددی دارد و خوشبختانه این قرص به گونه ای تهیه شده است که هر فرد با توجه به نیاز و مشکل خود می تواند از آن استفاده کرده و نتیجه دلخواه خود را بگیرد. در ادامه با قرص کورکوما و موارد مصرف این قرص بیشتر آشنا خواهیم شد.

قرص کورکوما در چه مواردی مورد استفاده قرار می گیرد؟

گیاه زردچوبه یا همان کورکوما یکی از گیاهان متعلق به خانواده زنجبیل است که خواص بی شماری برای بدن دارد. همان طور که می دانید قریب به اتفاق ایرانی ها از زردچوبه به عنوان یک ادویه برای خوش طعم و خوش عطر کردن غذا استفاده می کنند. اما آیا می دانستید که این گیاه خواص دارویی فوق العاده ای دارد؟ زردچوبه یا کورکوما از سال ها پیش به عنوان یک داروی مؤثر در رفع مشکلات گوارشی به شمار می رود. با این حال در طول چند سال اخیر خواص دیگری از این گیاه به اثبات رسیده است و موجب شده که عصاره آن برای تهیه انواع داروهای گیاهی در درمان کبد چرب، درد مفاصل و مشکلات گوارشی مورد استفاده قرار بگیرد.

قرص کورکوما دارای مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان است که همین موضوع باعث شده تا این قرص برای بهبود عملکرد بسیاری از اندام های بدن مؤثر باشد. از مهم ترین خواص قرص کورکوما می توان به کاهش وزن، رفع مشکلات گوارشی، درمان نفخ، مشکلات صفراوی و بهبود عملکرد صفرا اشاره کرد. به طور کلی قرص کورکوما به منظور کنترل، پیشگیری و درمان علائم، شرایط و بیماری های زیر استفاده می شود:

  • رفع نفخ شکم
  • رفع التهاب و درد مفاصل در بیماری آرتروز
  • کمک به کنترل دیابت نوع ۲
  • کمک به کاهش وزن
  • درمان سوء هاضمه
  • مؤثر در بهبود بیماری ‌های گوارشی مانند زخم معده و کولیت اولسراتیو

نحوه مصرف قرص کورکوما

فواید مصرف قرص کورکوما

برخی از مهم ترین خواص و فواید مصرف قرص کورکوما به شرح زیر است:

۱. بهبود عملکرد کبد و درمان کبد چرب

یکی از ویژگی های مهم قرص کورکوما، بهبود عملکرد کبد است. در ترکیبات این قرص از آنتی اکسیدان های زیادی استفاده شده است. این آنتی اکسیدان ها می تواند در بهبود عملکرد کبد مؤثر باشند و به نوعی کبد را از وجود سموم مختلف پاکسازی می کنند. علاوه بر این یکی از شایع ترین مشکلات کبدی که همان کبد چرب است، با مصرف این قرص بهبود می یابد. مصرف کورکوما می تواند مانع از تجمع چربی در کبد شده و از بروز علائم این بیماری جلوگیری کند.

۲. درمان التهاب و درد مفاصل

التهاب و خشکی یکی از مهم ترین دلایل درد مفاصل است. در ترکیبات قرص کورکوما از خواص زردچوبه استفاده شده است. زردچوبه از جمله گیاهان ضد التهابی به شمار می رود؛ به همین خاطر می تواند درد مفاصل را کاهش دهد. در صورتی که درد مفاصل شما در مراحل اولیه خود باشد، می توان با مصرف این دارو، درد آن را کاهش داد.

۳. درمان دیابت

درمان دیابت نوع ۲ یکی دیگر از ویژگی های قرص کورکوما است. طبق مطالعات صورت گرفته بر روی ترکیبات این قرص ثابت شده است که خواص زردچوبه موجود در این قرص به کنترل و درمان انواع دیابت به خصوص دیابت نوع ۲ کمک می کند. در برخی مطالعات، کورکومین موجود در قرص کورکوما، تأثیر مثبتی روی قند خون ناشتا داشته است. هرچند این تأثیر جزو فواید مستقیم زردچوبه نیست؛ اما مصرف این ماده به شیوه های مختلف برای دیابت مفید خواهد بود.

آشنایی با قرص کورکوما

۴. کمک به کاهش وزن

زردچوبه از طریق دو مکانیسم در بدن به کاهش لاغری کمک می کند. این روند از طریق فعالیت روزانه بدنی و رعایت یک رژیم غذایی مناسب امکان پذیر خواهد بود. یکی از مهم ترین دلایل مقاومت بدن در برابر کاهش وزن، التهاب زیاد در قسمت های مختلف بدن از جمله رگ ها است. ماده مؤثر کورکومین موجود در زردچوبه از خواص ضد التهابی برخودار است که با رفع این التهاب، به کاهش سریع وزن کمک می کند.

۵. برطرف کننده مشکلات گوارشی

سوء هاضمه و نفخ دو مشکل شایع گوارشی هستند که در بسیاری از افراد جامعه به صورت موقت یا مزمن وجود دارند. زردچوبه از گذشته های دور به عنوان یک گیاه بادشکن شناخته شده است. مصرف عصاره این گیاه به کاهش نفخ معده و بهبود هضم غذا کمک بسیار زیادی می کند. تحقیقات صورت گرفته روی زردچوبه نشان داده است که ترکیبات آنتی اکسیدان این گیاه می تواند سوزش معده، سوء هاضمه و کولیت زخمی را به میزان زیادی کاهش دهد. زردچوبه خواص ضد باکتریایی نیز دارد و به مهار کردن رشد هلیکوباکترپیلوری روده بسیار کمک می کند.

نحوه مصرف قرص کورکوما

در ارتباط با نحوه مصرف قرص کورکوما دستور خاصی در دسترس نیست، اما در حالت کلی مصرف روزانه این قرص تأثیر زیادی در درمان بیماری ها دارد. به صورت کلی بهترین شیوه مصرف قرص کورکوما برای بزرگسالان، روزانه یک عدد قرص کورکوما همراه با وعده غذایی و یک لیوان آب می باشد. اگر این قرص همراه با غذا مصرف شود، تأثیر زیادی در بهبود عملکرد سیستم گوارشی دارد.

معرفی قرص کورکوما

موارد احتیاط هنگام مصرف قرص کورکوما

  • مصرف کورکوما برای کودکان کمتر از ۱۲ سال توصیه نمی شود.
  • مصرف این دارو در زمان بارداری به هیچ عنوان توصیه نمی شود. به بیان دیگر مصرف این دارو در بارداری به دلیل تأثیر بر هورمون های بارداری، احتمال ایجاد خونریزی و سقط جنین، منع مصرف دارد.
  • اطلاعات کافی در خصوص مصرف دارو در دوران شیردهی موجود نیست.
  • توصیه می شود مصرف کورکوما دو هفته پیش از جراحی، به دلیل افزایش احتمال خونریزی قطع شود.
  • مصرف قرص کورکوما در بیماران با سنگ‌ های صفراوی و انسداد مجاری صفراوی توصیه نمی ‌شود.
  • در صورتی که سابقه رفلاکس معده دارید و یا درگیر مشکلات گوارشی هستید، حتما پیش از مصرف دارو با پزشک مشورت کنید.
  • توصیه می شود بیماران مبتلا به رفلاکس، زخم معده، افراد مبتلا به اختلالات انعقادی و یا مصرف کنندگان داروهای ضد انعقادی و ضد پلاکتی پیش از مصرف کورکوما با پزشک و یا داروساز مشورت کنند.

آشنایی با عوارض جانبی قرص کورکوما

علی رغم این که هنوز عوارض جانبی خاصی برای این قرص گزارش نشده است، اما باید توجه داشته باشید که هر دارویی با عوارض جانبی مخصوص به خود همراه است. در صورتی که سابقه حساسیت به ادویه جات و زردچوبه را دارید، حتما این مکمل را با احتیاط مصرف کنید. در صورتی که بعد از مصرف با واکنش های آلرژیک روبرو شدید، از ادامه فرآیند مصرف این قرص صرف نظر کرده و از محصولات مشابه استفاده کنید. در حالت کلی مصرف این قرص می تواند با عوارض جانبی مانند استفراغ، تهوع و دیگر مشکلات گوارشی در بدن همراه باشد. در صورتی که با این عوارض مواجه شدید، توصیه می شود از مصرف آن خودداری کنید.

تداخلات دارویی با قرص کورکوما

تداخلات دارویی با قرص کورکوما

قرص کورکوما به هیچ عنوان نباید با داروهای ضد پلاکت (آسپرین)، ضد انعقاد خون، هپارین، کلوپیدوگرل، انوکساپارین، وارفارین و ترکیبات حل کننده لخته خون به صورت همزمان مصرف شود. زیرا خطر خونریزی را افزایش می دهد. علاوه بر این، نتایج یک مطالعه‌ حیوانی به احتمال تداخل داروی سیکلوفسفامید و کورکومین و کاهش تأثیرات دارو اشاره دارد. به همین خاطر بهتر است در صورت استفاده از داروهای فوق، قبل از مصرف مکمل کورکوما، حتما نظر پزشک خود را جویا شوید.

شرایط نگهداری قرص کورکوما

  • دور از دسترس کودکان نگهداری شود.
  • در دمای کمتر از ۳۰ درجه سانتیگراد و به دور از نور و رطوبت نگهداری شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو