۱۰ دلیل چاقی شکم و پهلو در بانوان

۱۰ دلیل چاقی شکم و پهلو در بانوان


منبع: آرگا

1

1402/12/2

20:10


تنها راه خلاص شدن از شر چاقی شکم و پهلو در بانوان، رژیم غذایی و نخوردن نیست. بلکه دلیل اصلی چاقی شکم و پهلو، عادات روزانه ای است که انجام می دهید که در نهایت به افزایش وزن تان منجر خواهد شد.

احتمالا برای شما هم پیش آمده است که چاقی در ناحیه شکم و پهلو را تجربه کرده باشید. جمع شدن سلول های چربی در قسمت هایی از این نواحی با گذشت زمان رخ می دهد. اما برخی از افراد در کوتاه ترین بازه زمانی مثلا یک یا دو ماه چاقی شدیدی را تجربه می کنند. معمولا اولین کاری که پس از چاقی شکم و پهلو انجام می دهید، مشورت با یک متخصص تغذیه و مراجعه به باشگاه های بدنسازی است. از آن جایی که ممکن است چاقی شکم و پهلو در بانوان زیاد مشاهده شود، به همین دلیل پیش از اینکه در این خصوص اقدامی انجام دهید، ابتدا لازم است باید علت چاقی را پیدا کنید. بنابراین اگر شما هم جزو افرادی هستید که از چاقی شکم و پهلو رنج می ‌برید، توصیه می کنیم تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

عوامل مؤثر در چاقی شکم و پهلو در بانوان

تحقیقات نشان می دهد چاقی شکم و پهلو برای سلامت شخص خطرات جدی ایجاد می کند. البته کاهش حجم چربی تأثیر زیادی در افزایش سلامت فرد دارد. بهتر است ابتدا در خصوص دلایل بروز چاقی اطلاعات کسب کنید. سه عامل مهم و اساسی که در چاقی شکم و پهلو، تأثیرگذار هستند، عبارتند از:

  • سن فرد
  • مقدار کالری مصرفی در طول روز
  • میزان کالری که در طول روز به واسطه انجام فعالیت می سوزانید

اگر یک خانم در طول روز غذای زیادی می خورد و میزان فعالیت او در طول روز کم است، احتمال دارد دچار چاقی شکم و پهلو شود. علاوه بر این با افزایش سن، همانگونه که توده عضلانی بدن کاهش پیدا می کند، به موازات آن میزان چربی بدن نیز بیشتر می شود. به همین خاطر کاهش توده عضلانی بدن، میزان مصرف کالری را تا حد زیادی کاهش می دهد. همین امر حفظ وزن طبیعی را سخت تر می کند.

بیشتر بانوان با افزایش سن، حتی اگر دچار اضافه وزن هم نباشند، در ناحیه شکم دچار تجمع چربی می شوند. دلیل بروز این امر مربوط به کاهش سطح هورمون استروژن در بدن زنان است که بر نحوه توزیع چربی در بدن تأثیر می گذارد. البته باید توجه داشت که همیشه سن عامل تغییر شکل چربی های بدن نیست. بلکه گاهی اوقات استعداد چاقی به خصوص در نواحی دور شکم و داشتن بدن سیبی شکل به جای گلابی شکل احتمال دارد که علل ژنتیکی داشته باشد.

علت اصلی چاقی شکم و پهلو در زنان و مردان

چربی شکم چند نوع دارد؟

چربی شکم دو نوع است:

  • در نوع اول چربی زیر جلدی یا زیر پوست است که دقیقا در زیر پوست قرار دارد و سلول های چربی در لایه زیرین پوست جمع می شوند. به طور کلی، میزان تجمع چربی زیر پوستی در زنان بیشتر از مردان است. بافت این نوع چربی نرم است و حرکت راحتی دارد.
  • نوع دوم چربی پنهان است که در اطراف نواحی مختلف بدن مانند لوزالمعده، روده و کلیه و مواردی نظیر این وجود دارد. این چربی در بافت های عمیق قرار می گیرد و دارای سلول های خونی، رگ و اعصاب است. افزایش تجمع چربی پنهان در بدن، موجب بروز بیماری های گوناگون می شود. به طور کلی، از نظر متخصصین چاقی شکم و پهلو خطر بیشتری نسبت به چربی های سایر قسمت های بدن دارد. چربی های این ناحیه شما را در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، بیماری های قلبی و عروقی و مواردی مانند این قرار می دهد.

علل اصلی چاقی شکم و پهلو در بانوان چیست؟

علل متعددی برای چاقی شکم و پهلو در بانوان وجود دارد. اما مهم ترین دلایل ذخیره چربی پنهان و چاقی شکمی به شرح زیر است:

۱. بارداری

یکی از اصلی ترین دلایل چاقی شکم و پهلو در بانوان به بارداری مربوط می شود. در این حالت ممکن است دو تا سه ماه پس از باردار شدن، وزن به طور ناگهانی بیشتر شود. البته چاقی شکم و پهلو در این دوران به هیچ عنوان مسئله نگران کننده ای نیست. زیرا تمام زنان باردار با برنامه ورزشی یا دریافت رژیم غذایی می توانند وزن خود را تا حد زیادی کنترل کنند. از مهم ترین علل چاقی شکم و پهلو در بانوان در دوران بارداری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میزان مصرف مواد غذایی زنان در این دوران، بیشتر از سایر دوره های زندگی است. به همین خاطر افزایش تعداد وعده های غذایی در دوره بارداری به طور ناخودآگاه موجب تجمع چربی در شکم، پهلو و در نهایت افزایش وزن می شود.
  • لازم به ذکر است بدانید که اضافه وزن در این دوران، صرفا ناشی از تجمع چربی در ناحیه شکم و پهلو نیست. قسمتی از اضافه وزن خانم های باردار به وزن جفت و وزن جنین مربوط می شود.

۲. خواب ناکافی

خواب کم کیفیت یا خواب کوتاه مدت، موجب افزایش وزن و تجمع چربی در شکم می شود. علل مختلفی برای افزایش وزن ناشی از کمبود خواب وجود دارد. از مهم ترین علل آن می توان به التهاب، افزایش مصرف غذا برای جبران کمبود انرژی، عدم فعالیت بدنی به دلیل خستگی و هورمون های گرسنگی اشاره کرد.

علت چاقی شکم و پهلو در بانوان

۳. رژیم غذایی کم فیبر یا کم پروتئین

رژیم غذایی کم فیبر یا کم پروتئین، دلیل اصلی چاقی شکم و پهلو در بانوان است. به طور کلی اگر پروتئین به اندازه کافی استفاده شود، تا حد قابل توجهی از اضافه وزن و چاقی جلوگیری خواهد شد. به همین خاطر زنانی که رژیم غذایی کم فیبر و کم پروتئین مصرف می کنند، بیشتر از سایر بانوان دچار چاقی شکم و پهلو می شوند. این دسته از افراد برای سیر شدن، تعداد وعده های غذایی خود را افزایش می دهند. در صورتی که این کار فایده چندانی ندارد و تنها مقدار کالری بیشتری به بدن شما وارد می شود.

فیبر در برو احساس سیری تأثیر داشته و مانع ترشح هورمون های گرسنگی می شود. به تازگی مطالعه ای در این خصوص انجام شد. نتیجه این تحقیق نشان داد که دریافت فیبر به میزان کافی مانع چاقی شکم و پهلو می شود.

۴. ژنتیک

ژنتیک ممکن است نقش مهمی در محل ذخیره چربی در بدن داشته باشد، به عنوان مثال افزایش خطر تجمع چربی در ناحیه شکم را به دنبال دارد. یعنی ممکن است شخص به صورت ژنتیکی دچار چاقی شکمی شود. البته باید در این خصوص تحقیقات بیشتری انجام شود.

علل چاقی شکم و پهلو در بانوان

۵. سیگار کشیدن

یکی دیگر از دلایل چاقی شکم و پهلو در بانوان سیگار کشیدن است. از نظر پژوهشگران و محققان، سیگار کشیدن به صورت مستقیم باعث افزایش چربی پهلو و شکم می شود. اما یکی از عواملی است که نقش زیادی در افزایش وزن دارد. یک تحقیق در سال ۲۰۱۲ انجام شد و ارتباط بین سیگار با چربی شکم را بررسی کرد. در این پژوهش میزان اضافه وزن بین افراد سیگاری و غیر سیگاری برابر بود. اما افراد سیگاری، به نسبت افراد غیر سیگاری چربی شکمی بیشتری داشتند.

۶. کورتیزول و استرس

کورتیزول هورمونی است که برای بقای بشر ضروری است. این هورمون توسط غدد آدرنال تولید می شود و به هورمون استرس معروف است، زیرا به بدن کمک می کند تا به یک عامل استرس زا یا تهدید فیزیکی یا روانی عکس العمل نشان دهد. اما متأسفانه، این روزها اکثریت مردم به جای استرس حاد ناشی از یک تهدید فوری استرس درجه پایین و مزمن را تجربه می کنند.

استرس مزمن موجب تجمع چربی پنهان شده و آب کردن آن را نیز سخت تر می کند، زیرا می تواند کورتیزول بیشتری تولید کند. همچنین سطوح بالای کورتیزول برخی از افراد را به سمت انتخاب مواد غذایی پر کالری هدایت می کند که موجب افزایش وزن می شود. این امر می تواند موجب مصرف بیش از اندازه قند و غذاهای پر چرب شود که متراکم از انرژی هستند تا بدن را برای تهدید بالقوه آماده کند. در حقیقت زمانی که دچار استرس مزمن هستید، بدن انرژی بیشتری را می طلبد تا با عوامل استرس زا مقابله کند.

دلایلی چاقی شکم در خانم ها چیست؟

۷. مصرف الکل

یکی از دلایل چاقی شکم و پهلو در بانوان، مصرف الکل است. مصرف الکل می تواند عوارض زیر را به همراه داشته باشد:

  • مصرف الکل نه تنها بر عملکرد و متابولیسم بدن اثر می گذارد، بلکه تأثیر خود را روی چهره نیز نشان می دهد. به این صورت که سبب دهیدراته شدن پوست صورت می شود. به همین دلیل، چهره شما را از حد طبیعی پیرتر نشان می دهد.
  • مصرف بیش از حد الکل به طور مستقیم بر اندام های گوناگون بدن مانند کبد تأثیر می گذارد و موجب دهیراته شدن یا کم آبی بدن می شود.

تاکنون تحقیقات زیادی در خصوص میزان استفاده از الکل و تأثیر آن روی بدن انجام شده است. نتیجه یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد که مصرف بیش از حد الکل موجب افزایش وزن و تجمع چربی در نواحی اطراف شکم و پهلو می شود.

۸. سبک زندگی کم تحرک و ورزش نکردن

نشستن طولانی مدت در طول روز به عنوان مثال نشستن پشت میز کار، تماشای تلویزیون و … از مهم ترین عوامل مؤثر در چاقی شکم و پهلو محسوب می شود. حتی اگر شخصی از لحاظ بدنی فعال بوده و درگیر ورزش یا کار بدنی نیز باشد، باز هم نشستن طولانی مدت روی سلامتی او تأثیر منفی می گذارد و وزن او را افزایش می دهد.

همچنین مطالعات نشان می دهد سبک زندگی بی تحرک و بی تحرکی فیزیکی با افزایش مستقیم چربی زیر پوستی و پنهان در ارتباط است. خوشبختانه، داشتن تحرک کافی خطر افزایش چربی شکم را کاهش می دهد.

از بین بردن چربی های دور شکم و پهلوی خانم ها

۹. کیک ها، شیرینی و کوکی ها

یکی از دلایل چاقی شکم و پهلو در بانوان به مصرف بیش از حد شیرینی و کیک مربوط می شود. ترکیب شکر تصفیه شده با کالری های خالی (کالری هایی که ارزش غذایی کمی دارد) در شیرینی ها موجب مقاومت انسولین و اضافه وزن به خصوص چربی پنهان می شود. منبع اصلی تجمع چربی پنهان مصرف بیش از حد کالری است و این نوع مواد غذایی کالری بالا و فیبر کمی دارند که موجب احساس سیری در شخص می شوند.

۱۰. نوشیدنی های قهوه منجمد

دلیل چاقی شکم و پهلو در بانوان به مصرف نوشیدنی های قهوه یخ زده مربوط می شود. اما اگر این نوشیدنی ها زیاد مصرف شوند، مضرات زیادی برای سلامتی فرد دارند. قهوه منجمد به دلیل محتوای قند بالا، سطح قند خون را افزایش می دهد و عواقب کوتاه مدت و بلند مدتی برای سلامت فرد دارد. همچنین این نوشیدنی کالری بالایی دارد که در صورت اضافه شدن می تواند موجب افزایش چربی پنهان در فرد شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو