طبیعت اطراف مشهد

طبیعت اطراف مشهد


منبع: تاپ تراول

1

1402/9/16

12:47


اگر قصد گردش در طبیعت اطراف مشهد را دارید، گزینه‌های متعددی وجود دارد که در فصول مختلف سال، می‌تواند انتخاب بی‌نظیری…

اگر قصد گردش در طبیعت اطراف مشهد را دارید، گزینه‌های متعددی وجود دارد که در فصول مختلف سال، می‌تواند انتخاب بی‌نظیری برای شروع باشد.

البته پیش از شروع سفر به پیشنهاد می‌کنیم که محل اقامت خود و طبیعت اطراف مشهد را بشناسید و نسبت به رزرو هتل مشهد با الماس تریپ اقدام کنید و با بررسی گزینه‌های موجود راهی شوید. این وبگاه امکان بررسی آنلاین، مقایسه و همین‌طور انتخاب بهترین هتل‌های استان خراسان رضوی را می‌دهد. برای مثال اگر نیاز به یک هتل با موقعیت عالی دارید، رزرو هتل ساوین مشهد پیشنهاد ما به شماست تا خیالتان بابت مشکلات موقعیت مکانی، امکانات و ترافیک و… آسوده باشد؛ علاوه بر هتل ساوین صدها مجموعه دیگر همچون هتل رز درویشی مشهد در الماس تریپ وجود دارد که شما می‌توانید به صورت آنلاین و تنها با چند کلیک ساده نسبت به رزرو آن اقدام کنید.

طبیعت اطراف مشهد

آشنایی با طبیعت اطراف مشهد برای تفریح

سفر به مشهد صرفاً محدود به شهر آن نیست، می‌توانید گزینه‌های زیادی را پیدا کنید که نوید حضور در یک فضای بکر را به شما می‌دهند، در این لیست طبیعت اطراف مشهد، ما بهترین و ایده‌آل‌ترین موقعیت‌های گردشگری و طبیعت‌های زیبای اطراف مشهد را به شما معرفی خواهیم کرد که معمولاً برای فرار از شلوغی و روزمرگی در شهری بزرگ می‌تواند یک گزینه عالی باشد. در ادامه به جاهای دیدنی مشهد می‌پردازیم.

  • روستای کنگ

روستای کنگ یکی از طبیعت‌های اطراف مشهد و جزو طبیعت بکر اطراف مشهد، یک جواهر طبیعی و فرهنگی در فاصله ۳۵ کیلومتری شمال غربی مشهد، جایی ویژه و منحصربه‌فرد است که برای گردشگران و علاقه‌مندان به فرهنگ و طبیعت جذابیت دارد. این روستا در منطقه کوهستانی و به شکل پلکانی قرار دارد و با نام ماسوله خراسان شناخته می‌شود. تاریخچه این روستا به دوران پیش از اسلام باز می‌گردد و بیش از ۳۰۰۰ سال از عمر آن می‌گذرد.

یکی از ویژگی‌های جالب روستای کنگ به عنوان طبیعت بکر اطراف مشهد، معماری پلکانی و خانه‌های سنتی کاهگلی و چوبی آن هستند. این معماری سنتی از جمله دلایل جذب گردشگران به این روستا است. یکی از مقامات ارشد روستا، گورستانی تاریخی کهن را معرفی کرده که در لیست آثار ملی ایران نیز قرار دارد. این گورستان شامل سنگ قبرهایی با طراحی‌های خاص و منحصربه‌فرد است.

طبیعت اطراف مشهد و باغ‌های سرسبز میوه نیز از دیگر جاذبه‌های روستای کنگ و طبیعت‌گردی اطراف مشهد هستند که در دو طرف رودخانه واقع شده و زیبایی خاصی به منظره اضافه می‌کنند.

پس از قدم‌زدن در کوچه‌ پس‌ کوچه‌های سنگ‌فرش شده و گشت‌وگذار در امتداد رودخانه، شما می‌توانید از طبیعت مطبوع و هوای تازه لذت ببرید و علاوه بر این، از فرصت‌های عکاسی و خرید از فروشگاه‌های صنایع دستی و سوغاتی‌های سنتی محلی بهره‌مند شوید. روستای کنگ، یک مقصد سفر یک‌ روزه اطراف مشهد است که تجربه‌ای فراموش‌نشدنی از فرهنگ و طبیعت خوش‌آب‌وهوای خراسان را ارائه می‌دهد. برای طبیعت‌گردی اطراف مشهد می‌توانید به این روستای جذاب سفر داشته باشید.

آدرس: مشهد، انتهای بلوار وکیل‌آباد، بلوار امام رضا، کمربندی امام خمینی طرقبه، انتهای جاده نغندر.

  • طبیعت اطراف مشهد

    هفت‌حوض

اگر قصد طبیعت‌گردی اطراف مشهد و سفر یک روزه اطراف مشهد دارید هفت حوض می‌تواند انتخاب دیگر شما باشد. ارک طبیعی هفت‌حوض یک مقصد جذاب برای گذراندن یک روز آرام و دلنشین در نزدیکی مشهد است. این پارک واقع در فاصله ۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد در منطقه خلج قرار دارد و جذابیت‌های زیادی برای گردشگران و بازدیدکنندگان دارد.

نام “هفت‌حوض” از وجود هفت حوضچه طبیعی در این مکان گرفته شده و جزو طبیعت بکر اطراف مشهد است. این حوضچه‌ها به‌صورت زنجیری به یکدیگر متصل هستند و از جریان آب ساخته شده‌اند که به‌وسیله آنها مناظر طبیعی بسیار زیبا و آرامش‌بخشی ایجاد می‌شود.

پارک هفت‌حوض از طبیعت‌های بکر اطراف مشهد به بازدیدکنندگان امکانات رفاهی گوناگونی ارائه می‌دهد. این امکانات شامل مسیرهای پیاده‌روی سنگ‌فرش شده، آلاچیق‌ها و استراحتگاه‌های تابستانی و زمستانی، رستوران، پارکینگ، سوپرمارکت، نمازخانه و سایر امکانات می‌شوند.

پارک طبیعی هفت‌حوض در مشهد، شهرک سیدی، جاده خلج و در یک منطقه بی‌نظیر و خاص قرار دارد و از مشهد به‌راحتی قابل‌دسترسی است. این مکان مناسبی برای گذراندن یک روز آرام و لذت‌بردن از طبیعت زیبای اطراف مشهد است.

  • طبیعت اطراف مشهد

    روستای ییلاقی جاغرق مشهد

جا غرق یکی از بهترین مناطق ییلاقی جنوب غربی طبیعت اطراف مشهد است که طبیعتی بسیار زیبا با مناظری چشم‌نواز دارد. این روستا در منطقه کوهستانی طرقبه و در دل دره‌های کوه‌های بینالود واقع شده و به‌خاطر آب‌وهوای مطبوع و طبیعت بی‌نظیرش بسیار مورد توجه طبیعت‌گردان و گردشگران است.

وجود رودخانه و چشمه‌های مختلف آب در کنار باغات میوه فضایی دل‌انگیز و رویایی در جاغرق از طبیعت‌های بکر اطراف مشهد ایجاد نموده که هر گردشگری را مسحور خود می‌کند. قدم‌زدن در کنار این رودخانه و گذر از کوچه‌باغ‌های رویایی می‌تواند خاطره‌ای به‌یادماندنی از سفر یک‌ روزه اطراف مشهد رقم بزند.

در ابتدای دره جاغرق مشهد امکانات رفاهی مختلفی نظیر رستوران‌های سنتی و مدرن، کافه و چایخانه سنتی، فروشگاه‌های صنایع دستی، مسجد، پارکینگ و … در نظر گرفته شده است. همچنین امکان برپایی کمپ و پیک‌نیک در طول دره در مجاورت رودخانه و در میان طبیعت بکر وجود دارد. آدرس این طبیعت بکر اطراف مشهد به صورت زیر است:

آدرس: مشهد، انتهای بلوار وکیل‌آباد، بلوار امام رضا، طرقبه، روستای جاغرق

  • طبیعت اطراف مشهد

    دره شمخال

در معرفی طبیعت اطراف مشهد، دره شمخال یکی از طبیعت‌های اطراف مشهد است. این دره در فاصله ۲۰۰ کیلومتری از مشهد و نزدیک مرز ترکمنستان قرار دارد و از طریق رانندگی به سمت شمال مشهد به‌راحتی در دسترس است. این دره در منطقه کوهستانی و با آب‌وهوای خوش‌آب‌وهوا واقع شده است.

دره شمخال از طبیعت‌های اطراف مشهد است و به خاطر چشمه‌ها و رودخانه‌های خروشانش شهرت دارد. این آب‌ها به درختان مثل گردو، انجیر، بادام و تمشک زندگی می‌بخشند و مناظر طبیعی این منطقه را به تنوع و زیبایی اضافه می‌کنند.

دره شمخال به‌عنوان یکی از گزینه‌های گردشگری طبیعت زیبای اطراف مشهد، طولی حدود ۱۸ کیلومتر دارد و دیواره‌های بلندی با ارتفاع حدود ۲۰۰ متر اطراف آن را تشکیل می‌دهند. قدم‌زدن در میان این دره و تماشای مناظر چشم‌نواز و کوه‌های بلند اطراف می‌تواند تجربه‌ای فوق‌العاده و جذاب در سفر یک‌روزه به اطراف مشهد برای شما به ارمغان آورد. بهترین زمان برای بازدید از این منطقه بهار و تابستان است؛ زیرا در این فصل آب‌وهوا خنک و مطبوع است و آبشارهای فصلی نیز جذابیت و زیبایی ویژه‌ای به دره اضافه می‌کنند.

آدرس: آدرس: مشهد، جاده قوچان، ۲۵ کیلومتری شهر مرزی باج‌گیران.

  • طبیعت اطراف مشهد

    روستای اخلمد در دل مشهد

روستای اخلمد یکی از مقاصد دیدنی و طبیعت اطراف مشهد که برای سفری یک‌روزه بسیار مناسب می‌باشد. این روستا از طبیعت‌های بکر اطراف مشهد در فاصله ۸۰ کیلومتری شمال غربی مشهد واقع شده و به‌عنوان یک مقصد گردشگری محبوب، به‌ویژه در ایام بهار و تابستان، شناخته می‌شود.

آبشارهای بلند و زیبا که در درون دره‌های سرسبز اخلمد جاری بوده و جزو جذابیت‌های اصلی و طبیعت اطراف مشهد هستند. این دره‌ها دارای چهار آبشار دائمی و چندین آبشار فصلی هستند که بلندترین آنها ارتفاعی بالغ بر ۴۰ متر دارد. همچنین، وجود غارهای طبیعی و کوه‌های صخره‌ای مناسب برای سنگ‌نوردی نیز از دیگر جاذبه‌های اخلمد است.

باتوجه‌ به استقبال بسیاری از گردشگران و مسافران از این منطقه زیبا، دهیاری و مردم روستا امکاناتی از قبیل پارکینگ، مسجد، سوپرمارکت، رستوران‌ها، کافه و چایخانه‌های سنتی، فروشگاه‌های سوغات و صنایع دستی و غیره را برای راحتی و رفاه حال بازدیدکنندگان فراهم کرده‌اند؛ بنابراین، سفر به روستای اخلمد در نزدیکی مشهد یک تجربه عالی و خاص از طبیعت و فرهنگ منطقه خواهد بود.

آدرس: مشهد، جاده قوچان، کمربندی چناران، جاده اخلمد.

  • دهکده ییلاقی شاندیز

در معرفی طبیعت بکر اطراف مشهد به دهکده ییلاقی شاندیز می‌رسیم. شاندیز، یک دهکده ییلاقی بی‌نظیر از جاذبه‌های گردشگری و طبیعی برخوردار است. با ارتفاع ۱۴۰۰ متر از سطح دریا و موقعیتی در طول ۵۹ درجه و ۱۷ دقیقه جغرافیایی و عرض ۳۶ درجه و ۲۳ دقیقه، این منطقه زیبا از شمال به میدان ولایت، از جنوب به شهرستان نیشابور، از مشرق به طرقبه و از غرب به گلمکان و چناران محدود می‌شود.

در این دهکده، جاذبه‌هایی همچون خیابان زیبای آبشار، رصدخانه نجوم رضوی شاندیز، پیست اسکی ابرده، پیست موتورسواری ویرانی و تله‌کابین زشک شاندیز گردشگران را به خود جلب می‌کنند. خیابان زیبای آبشار با دیدی فرسایشی از آبشارها و مناظر طبیعی، رصدخانه نجوم با فرصت بینش و آشنایی با اعماق آسمان، و پیست‌های اسکی و موتورسواری با امکانات مناسب، از جمله جاذبه‌هایی هستند که زمان خوبی را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کنند.

پیست اسکی ابرده، با طول و مسیر‌های مختلف، فرصتی عالی برای تجربه‌ی اسکی و اسنوبورد فراهم می‌کند. همچنین، پیست موتورسواری ویرانی با موارد گوناگون و متنوع، به علاقه‌مندان به این ورزش امکان مسابقه و تجربه‌ی هیجان‌انگیز را می‌دهد.

آدرس: خراسان رضوی – مشهد – جاده شاندیز

  • منطقه ییلاقی طرقبه

اگر قصد طبیعت‌گردی اطراف مشهد را دارید منطقه ییلاقی طرقبه مسیر بعدی ما است. منطقه ییلاقی طرقبه جزو طبیعت اطراف مشهد، واقع در دامنه‌ی شمالی رشته‌کوه‌های بینالود و غرب و جنوب غربی شهرستان مشهد، دارای دره‌هایی با طبیعت بکر و سرسبزی است. از جمله دره‌های زیبا و دیدنی این منطقه می‌توان به دره‌های مایان، دهبار و جا غرق اشاره کرد که با باغ‌های میوه‌ای فراوان، زیبایی و رنگارنگی به این منطقه بخشیده‌اند.

علاوه بر این دره‌های سرسبز، مناطق دیگری نیز در طرقبه وجود دارند که جذابیت‌های طبیعی خاصی دارند. این جاذبه‌های طبیعی عبارت‌اند از چشمه عسل و ارتفاعات کردینه که امکان تجربه طبیعت آرام و دلنشین را فراهم می‌کنند، پیست اتومبیل‌رانی برای علاقه‌مندان به مسابقات اتومبیل‌رانی، پارک سنگی نصوح آباد، سد چالی دره که یک اثر زیبا و مفید برای این منطقه است، رودخانه جنگلی طرقبه که با زیبایی و آرامش خاص خودش گردشگران را جذب می‌کند، و همچنین مسجد ازغد که یکی از مراکز مذهبی و تاریخی این منطقه محسوب می‌شود.

آدرس: کیلومتر 18 جاده وکیل‌آباد

  • روستای ییلاقی خادر شهر مشهد

اگر قصد سفر یک روزه اطراف مشهد را دارید روستای ییلاقی خادر شهر گزینه دیگر لیست ما است. روستای ییلاقی خادر، در فاصله‌ای حدود یک‌کیلومتری از شهر مشهد واقع شده و بر اساس گزارش‌ها، این منطقه به وسعت ۱۰۰۰ هکتار در اختیار گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت زیبا و آرامش قرار دارد. ارتفاعات مناسب این منطقه امکان کوه‌پیمایی و تجربه ماجراجویی را فراهم می‌کند، به‌علاوه حضور گیاهان دارویی و مرتع غنی از جذابیت‌های طبیعی را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند.

یکی از ویژگی‌های خاص این منطقه، وجود قنات‌ها و چشمه‌هایی است که به‌عنوان مکان‌های استراحتی و آرامش‌بخش برای گردشگران شناخته شده‌اند. این چشمه‌ها و قنات‌ها، در طول مسیرهای کوهستانی و مناظر طبیعی زیبا، امکان استراحت و لذت‌بردن از طبیعت سرسبز و آرامش‌بخش این منطقه را فراهم می‌کنند.

علاوه بر زیبایی‌های طبیعی، روستای ییلاقی خادر به دلیل حاوی گیاهان دارویی و معرفی محل رویش و پیدایش آن‌ها، به ویژه برای علاقه‌مندان به گردآوری گیاهان دارویی و طب سنتی، مقصدی آموزنده و جذاب است. این گیاهان ممکن است دارای خواص درمانی و درمانگری برای برخی بیماری‌ها و مشکلات سلامتی باشند که مسافران و بازدیدکنندگان می‌توانند از دانش محلی افراد محلی استفاده کنند و یاد بگیرند.

آدرس: یک‌کیلومتری شاندیز مشهد

  • روستای ابرده شهر مشهد

روستای ابرده از طبیعت‌های اطراف مشهد، در فاصله ۲۵ کیلومتری طرقبه و ۴ کیلومتری شاندیز واقع شده و در میان ارتفاعات قرار دارد که به‌عنوان یک مقصد طبیعت زیبا و جذاب معرفی می‌شود. جمعیت این روستا بیشتر به کشاورزی، به‌ویژه باغداری و دامداری اشتغال دارند و از منابع طبیعی موجود در این منطقه بهره می‌برند.

روستای ابرده فقط یک رودخانه به نام زشک دارد که جریان دارد و این رودخانه می‌تواند منبع اصلی تأمین آب و زراعت برای این منطقه باشد. ارتفاعات این منطقه و هوای کوهستانی و سرد آن باعث می‌شود که ابرده یک مکان مناسب برای ایجاد پیست‌های اسکی باشد که در فصل زمستان جذابیت ویژه‌ای دارد.

این منطقه به دلیل هوای خنک و طبیعت دل‌پذیر در تابستان، می‌تواند یک مقصد عالی برای تفریحات تابستانی باشد و در فصل زمستان با چشم‌اندازهای برفی و دیدنی، گردشگران را جذب خود می‌کند. به طور خلاصه، ابرده با تنوع فصول و فراهم‌کردن فعالیت‌های مختلف در طول سال، یک مقصد جذاب برای گردشگران و طبیعت‌گردان است.

آدرس: 25 کیلومتری طرقبه و 4 کیلومتری شاندیز

  • روستای گلستان مشهد

روستای گلستان از طبیعت‌های اطراف مشهد در فاصله‌ای 5 کیلومتری از شهر مشهد واقع شده و به دلیل مناظر دل‌گشا و طبیعت سرسبز، یکی از مقاصد دیدنی، آرامش‌بخش و طبیعت اطراف مشهد است. این منطقه با باغات میوه‌های فراوان خود، زیبایی و رنگارنگی ویژه‌ای به گلستان بخشیده است.

علاوه بر زیبایی طبیعی، آستان مقدس امام‌زادگان یاسر و ناصر نیز در این روستا قرار دارد که جایگاه مذهبی و معنوی برای مردم و زائران محلی و بین‌المللی دارد. این آستان‌ها به‌عنوان مراکز مهم مذهبی و زیارتی، محلی مناسب را برای زائران این منطقه ایجاد کرده‌اند.

باتوجه‌به طبیعت خوشایند و باغات پربار میوه‌های متنوع، روستای گلستان به‌عنوان یک مقصد گردشگری و مذهبی در کنار شهر مشهد، گزینه‌ای عالی برای بازدیدکنندگان و زائران است که علاوه بر آرامش، امکان زیارت و لذت‌بردن از طبیعت زیبا را فراهم می‌کند.

آدرس: 5 کیلومتری شهر مشهد

  • دره‌ اجنه شهر مشهد

اگر قصد طبیعت‌گردی اطراف مشهد را دارید دره اجنه شهر مسیر بعدی ما است. دره‌ی اجنه که در کوهستان اخلمد و در نزدیکی شهر چناران و در انتهای ارتفاعات بینالود قرار دارد، یکی از جاذبه‌های طبیعی زیبا در این منطقه است. این دره دارای یک مسیر طولانی به طول 10 کیلومتر بوده و برای رسیدن به آبشار آن نیز یک مسیر جداگانه به طول 2 کیلومتر وجود دارد.

برای دسترسی به این دره زیبا، دو مسیر مختلف وجود دارد: یکی از مقابل آبشار اصلی این دره که گذر از بالای دره پلنگ را شامل می‌شود و به‌عنوان یک مسیر پیاده‌روی راحت شناخته می‌شود. دیگر مسیر، از طریق آبشار اصلی دره اجنه است که این مسیر نیز امکان دسترسی به این دره طبیعی را فراهم می‌کند.

آدرس: شهر چناران و در قسمت انتهایی ارتفاعات بینالود

  • کشف‌ رود مشهد

کشف رود طبیعت بکر اطراف مشهد، یکی از جاذبه‌های طبیعی و مهم در شهر مشهد است. این رود در نزدیکی شهر مشهد جریان دارد و یکی از منابع آبی اصلی این شهر محسوب می‌شود. کشف رود، با آبی که از آن جریان دارد و جلوه‌های زیبای طبیعی اطراف، جاذبه‌ای طبیعی و آرامش‌بخش برای مردم و بازدیدکنندگان است.

این رود در ارتفاعات بالای شهر واقع شده و می‌تواند مکانی مناسب برای پیاده‌روی، تماشای مناظر طبیعی، و لذت‌بردن از آب‌وهوای دل‌پذیر باشد. گاهی اوقات، مناظر بکر و دل‌چسب طبیعی این منطقه باعث جذب گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت می‌شود و امکانات اطراف این رود، از جمله پارک‌ها و مکان‌های استراحتی، برای بازدیدکنندگان فراهم شده است.

آدرس: 5 کیلومتری مشهد، در شهر توس، پل التیمور در خیابان پنج‌تن و پل‌شاهی

  • رودخانه دولت‌آباد مشهد

رودخانه دولت‌آباد از طبیعت‌های اطراف مشهد، با موقعیتی در 30 کیلومتری شمال غربی شهر مشهد، از قله‌ی شیرآباد شروع می‌شود و در ادامه مسیر وارد منطقه چناران و دهستان دولت‌آباد می‌شود. این رودخانه که از قله‌ها و ارتفاعات این ناحیه سرچشمه گرفته، به دلیل مسیر منحصر به فردش و زیبایی‌های طبیعی، جذابیت بسیاری دارد.

سرریز آب این رودخانه به شکل کشف رود ریخته می‌شود که به‌عنوان یکی از نقاط مهم و تاریخی در این مسیر معرفی می‌شود. این پدیده طبیعی، همراه با جریان آبی زیبا و محلی که آب به‌آرامی از سر ریخته می‌شود، گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت را به‌سوی خود جلب می‌کند.

این رودخانه با زیبایی‌های منحصربه‌فرد طبیعی و مسیری خاص از قله‌ها تا دهات و روستاهای محلی، یکی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری مهم در شمال غربی شهر مشهد است که مسیر طبیعت‌گردی و تفریحی بسیار دل‌پذیری را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند.

آدرس: 30 کیلومتری شمال غرب شهر مشهد

  • میل اخنگان

میل اخنگان، به‌عنوان یک ساختمان بزرگ و زیبا، موجود در نزدیکی شهر مشهد واقع شده و اصالت و منشأ دقیق آن هنوز موضوع اختلافات است. این بنا به‌عنوان آرامگاهی ساخته شده است، اما هویت دقیق فرد مدفون در آن هنوز معلوم نیست و به دلیل ابهامات تاریخی و عدم دسترسی به اطلاعات کافی، هویت دقیق شخصیت دفن شده در این مکان نامعلوم است.

ساختمان میل اخنگان از آجر ساخته شده و با نیم ستون‌های زیبا تزیین شده که جلوه‌ای ویژه به این بنا می‌بخشند. کاشی‌های زیبا و موردی که در گذشته بر روی بنا کار گذاشته شده بود، زیبایی و جذابیت این ساختمان را دوچندان می‌کرد. این بنا، طبق بررسی‌های تاریخی، ممکن است در دوره تیموریان یا ایلخانان ساخته شده باشد، اما هنوز این اطلاعات به طور دقیق مشخص نیستند.

آدرس میل اخنگان در فاصله‌ای حدود ۲۲ کیلومتری از مشهد و نزدیک به روستای اخنگان واقع شده است. مسافت این مکان تا مشهد حدوداً بین ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر و زمان رسیدن به آن حدود یک ساعت است، البته این مسافت و زمان ممکن است بسته به مسیری که انتخاب می‌شود، متفاوت باشد.

آدرس: 22 کیلومتری مشهد و 10 کیلومتری از شرق شهر تابران توس، روستای اخنگان

  • رادکان چناران

برج رادکان چناران، به‌عنوان یک ساختمان با ساختاری منحصربه‌فرد و زیبا، در تاریخ‌نگاری به دوران قمری هفتم بازمی‌گردد. این برج به شکلی استوانه‌ای با قسمت بالایی گنبدی که یادآور قسمت بالایی میل اخنگان است. هرچند هویت دقیق و کاربری این برج هنوز موضوع اختلافات است، اما برخی مورخان معتقدند که ممکن است به‌عنوان یک برج آرامگاهی کهن‌ترین ساختمان این دوران باشد.

ساختار این برج شامل سه قسمت است: ابتدا قسمت پایینی که یک ازاره دو متری با فرمی 12 ضلعی دارد، سپس قسمت میانی که شامل 36 نیم‌ستون در فرم استوانه‌ای است و در بالاترین نقطه، یک گنبد مخروطی قرار گرفته است. برج از گچ و خاک ساخته شده و تزیینات آن شامل آجرکاری و گچ‌بری زیبایی دارد که برخی پژوهشگران آن را شبیه به گنبد قابوس اصفهان می‌دانند، با این تفاوت که تزیینات برج رادکان بسیار زیباتر و متنوع‌تر هستند.

موقعیت این برج در حدود 74 کیلومتری شمال مشهد و 26 کیلومتری شمال غربی چناران قرار دارد. فاصله این برج تا شهر مشهد حدوداً 90 کیلومتر است و مسیر رسیدن به آن حدود یک ساعت و 30 دقیقه زمان می‌برد. این برج با ساختار و تاریخی کهن و تزیینات خاص خود، یکی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری منحصربه‌فرد در این منطقه محسوب می‌شود.

آدرس: 74 کیلومتری شمال مشهد و همین طور 26 کیلومتری شمال غربی چناران

  • طبیعت بکر اطراف تله‌کابین چالیدره

تله‌کابین چالیدره، یک مجموعه گردشگری جذاب در خراسان رضوی، واقع در شهرستان بینالود و بخش طرقبه، در نزدیکی منطقه نغندر – طرقبه قرار دارد. این مجموعه امکانات و فعالیت‌های گردشگری متنوعی را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند. از جمله فعالیت‌های موجود در این مجموعه می‌توان به قایق‌سواری، غواصی و پرش از ارتفاع اشاره کرد که برای علاقه‌مندان به تفریحات آبی و اکتیویتی‌های ماجراجویانه بسیار جذاب است.

این مجموعه تمام ایام هفته از ساعت 9 صبح الی 12 شب باز است، بنابراین افراد می‌توانند در طول روز به تفریحات و فعالیت‌های مختلف این مجموعه دسترسی داشته باشند. یکی از نکات مثبت این مجموعه این است که هزینه ورودی برای ورود به آن در نظر گرفته نشده و بازدیدکنندگان می‌توانند بدون پرداخت هزینه ورودی از امکانات و تفریحات آن بهره‌مند شوند، که این امر می‌تواند گردشگران را به ویژگی‌های مثبت و پذیرایی این مکان ترغیب کند.

آدرس: خراسان رضوی، شهرستان بینالود، بخش طرقبه، نغندر – طرقبه

  • قله زو

قله زو طبیعت بکر اطراف مشهد، در جنوب شهر مشهد، یکی از محبوب‌ترین مقصدهای کوهنوردی برای علاقه‌مندان به این ورزش و طبیعت زیبا در اطراف شهر مشهد است. این کوه از مسیر داخل پارک خورشید در نهایت بلوار نماز و خیابان هفت تیر دسترسی دارد.

قله زو به دلیل آب‌وهوای خوب و مناظر طبیعی دل‌انگیزش، طی ایام هفته به ورزشکاران و علاقه‌مندان به طبیعت حس یک شروع دوباره را می‌دهد و یکی از جذاب‌ترین و هیجان‌انگیزترین انتخاب‌ها برای یک سفر کوتاه است. این مسیر صعود به قله زو دارای مسیرهای مختلفی است که کوهنوردان بر اساس سطح تجربه‌شان از هر یک انتخاب می‌کنند.

ارتفاع 1500 متری قله زو به بازدیدکنندگان چشم‌انداز دلنشینی از شهر مشهد را ارائه می‌دهد. در ارتفاع 1200 متری، چشمه معین و دره‌ای سرسبز زیبا به نام چشمه معین وجود دارد که یکی از جاذبه‌های این مسیر است.

برای صعود به قله زو، مسیرهای مختلفی وجود دارد و شما می‌توانید از آن‌ها در جریان سفر خود استفاده کنید. برای افراد غیرحرفه‌ای، مسیر پله‌های دسترسی در پارک خورشید امکان صعود به قله را فراهم می‌کند. مسیر کوه‌پیمایی در حدود یک ساعت و نیم زمان می‌برد درحالی‌که مسیر پله‌ای حدود 45 دقیقه به طول می‌انجامد و به‌جرئت یکی از جذاب‌ترین و هیجان‌انگیزترین مسیرهایی است که با آن مواجه می‌شوید. همچنین چتربازی نیز از تفریحات مهیجی است که می‌توان در دامنه‌های این کوه انجام داد. این مسیرها و تفریحات گوناگون برای هر دسته از علاقه‌مندان به کوهنوردی و فعالیت‌های طبیعت‌گردی، فرصتی مناسب برای تجربه و لذت‌بردن از زیبایی‌های طبیعت هستند.

آدرس: بلوار نماز، کوهستان پارک خورشید

  • غار زری

غار زری جزو طبیعت زیبای اطراف مشهد، یکی از مقاصد گردشگری و تاریخی منحصربه‌فرد و طبیعت اطراف مشهد است. واقع در جاده ازغد و روستای حصار گلستان، در فاصله 10 کیلومتری جنوب غربی شهر مشهد و حدود 20 دقیقه فاصله دارد. این غار در کوه‌های اطراف رودخانه قرار گرفته است.

برای دسترسی به غار زری، باید به ارتفاع 10 متری در غرب کوه صعود کرده و وارد غار شوید. کف این غار با خاک نرم پوشانده و بر اساس شواهد موجود، در گذشته از این غار کانی زر استخراج می‌شده است. عمق غار زری حدود 13 متر است، اما از نظر تاریخی و زیبایی‌شناسی، این غار ارزشمند به شمار می‌آید.

غار زری با تاریخچه‌ای کهن و وجود کانی زر در گذشته، از جاذبه‌های مهم تاریخی و گردشگری منطقه مشهد به شمار می‌رود. بازدید از این مکان می‌تواند یک تجربه جذاب و آموزنده در دیدار از آثار طبیعی و تاریخی باشد.

آدرس: انتهای بلوار وکیل‌آباد، بلوار امام رضا، جاده ازغد، روستای حصار گلستان

  • دره ارغوان

دره ارغوان، یکی از جاذبه‌های طبیعی فوق‌العاده در نزدیکی طرقبه واقع شده است. با فاصله 20 کیلومتری جنوب غربی شهر مشهد، این دره زیبا تا حدود 30 دقیقه فاصله دارد.

این منطقه به‌خاطر محیط کوهستانی و آب‌وهوای معتدل شناخته می‌شود که دمای کمتری نسبت به شهر مشهد دارد. زمانی که بهترین برای بازدید از دره ارغوان است، اردیبهشت‌ماه است، زیرا در این زمان گل‌های ارغوان به تمام دره رنگ و بوی زیبایی را می‌بخشند.

برگ‌های درخت ارغوان قبل از تغییر رنگ به زیبایی خاص خود می‌رسند، این برگ‌ها قبل از سبزی کردن به شکل قلبی و با رنگی قرمز زیبا درخشان می‌شوند. برای دیدن این زیبایی‌ها، کوچکی پیاده‌روی در مسیری که شیب ملایمی دارد الزامی است. این مسیر در برخی قسمت‌ها از درون آب رد می‌شود و تجربه‌ای دلپذیر از محیط طبیعی را به ارمغان می‌آورد.

برای رفتن به این دشت زیبا، می‌توانید به طرقبه سفرکرده و پس از طی مسافتی کوتاه به دره ارغوان واقع در مسیر روستای “کلاته آهن” بروید. این دره، یکی از جاذبه‌های طبیعی منحصربه‌فرد منطقه مشهد است که با زیبایی‌های خود، گردشگران را به‌سوی خود جذب می‌کند.

آدرس: طرقبه، روستای کلاته آهن، دشت ارغوان

  • رودخانه پنج دره

رودخانه پنج دره، یکی از جاذبه‌های طبیعی و آرامش‌بخش در منطقه مشهد است. این رودخانه در دشتی زیبا و دلنشین به نام “دشت پنج دره” واقع شده و از آب‌های رودخانه اسحق تغذیه می‌شود. زیبایی منحصربه‌فرد این مکان به دلیل جریان آرام و آبی پاک و صاف رودخانه در میان مناظر طبیعی و کوهستانی است که اطراف آن را زینت می‌دهد.

این رودخانه که در نزدیکی شمال شرقی شهر مشهد واقع شده، منطقه‌ای مناسب برای گردش و پیاده‌روی در طبیعت است. مناظر دلنشین و آرامش‌بخش این منطقه مسافران را به‌سوی خود جلب می‌کند تا از جریان آبی رودخانه، سبزی درختان اطراف و آرامش فراوان لذت ببرند. همچنین، این مکان برای عکاسی و لحظات آرامش‌بخش در طبیعت، جایگاه ویژه‌ای دارد و گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت می‌توانند از زیبایی‌های این رودخانه برای ثبت لحظات خاص خود استفاده کنند.

آدرس: انتهای بلوار وکیل‌آباد، بلوار امام رضا، طرقبه، رودخانه پنج دره طرقبه

  • بند طرق

اگر قصد شروع یک سفر یک روزه اطراف مشهد را دارید، یکی از جاذبه‌های متفاوت این شهر را به شما معرفی خواهیم کرد. بند طرق، یکی از آثار تاریخی باستانی از دوران تیموریان در اطراف شهر مشهد قرار دارد. این بند بر روی رودخانه طرق در جنوب شرقی مشهد واقع شده و دارای ساختاری آجری با ملات ساروج و سد بتنی بزرگ با دو قوس بر روی رودخانه است. می‌گذرد حدود ۵۰۰ سال از ساخت این بند تاریخی می‌گذرد و سد جدیدی نیز به‌منظور حفاظت از این سازه قدیمی ساخته شده است.

این سد بتنی طرق، بخش مهمی از منابع آب شرب شهر مشهد را تأمین می‌کند. اطراف این سدها به دلیل آب‌وهوای ملایم، مکانی مناسب برای گردش و لذت‌بردن از منظره‌ای زیبا از سدها و اطراف آنهاست. محیط اطراف این بند به گردشگران فرصتی زیبا برای لذت‌بردن از آب، طبیعت و دیدنی‌های تاریخی را ارائه می‌دهد.

مناظر زیبای این منطقه و ارتباط نزدیک با طبیعت، عکاسان و گردشگران علاقه‌مند را به خود جلب می‌کند. اینجا مکانی مناسب برای لحظات آرامش و استراحت در فضای باز است و امکاناتی برای پیاده‌روی، تماشای طبیعت، و تجربه آرامش ارائه می‌دهد. همچنین، این بند تاریخی و منطقه اطراف آن ممکن است برای علاقه‌مندان به تاریخ و معماری باستانی نقطه جذب باشند و فرصتی برای شناخت بیشتر از ارزش‌های تاریخی منطقه را فراهم کنند.

آدرس: بزرگراه امام رضا، جاده عارفی، بند طرق

  • نغندر

روستای نغندر، یک ییلاق زیبا در شمال غربی مشهد، در یک دره کوهستانی به وجود آمده است. این روستا در گذشته به‌عنوان محل پرورش کرم ابریشم شهرت داشته است، از اینجا نام “نغندر” به وجود آمده است؛ کلمه‌ای که از ترکیب واژه‌های “نوغان” و “دره” برگرفته شده و به معنای دره‌ای که محل پرورش کرم ابریشم بوده، است.

این منطقه به دلیل طبیعت بکر و زیبایش محبوبیت زیادی در بین گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت دارد. علاوه بر زیبایی‌های طبیعی، جاذبه‌های تاریخی نیز در اینجا مشاهده می‌شود. روی جاده‌ی موجود به نغندر، می‌توانید بقایای یک قلعه باستانی را مشاهده کنید که از داخل روستا یا از طریق مسیر کوهستانی به آن دسترسی دارید. این منطقه چشم‌انداز زیبایی از روستای نغندر را به شما ارائه می‌دهد.

فصل بهار بهترین زمان برای بازدید از روستای نغندر محسوب می‌شود. برای رسیدن به این روستا می‌توانید از وسایل نقلیه شخصی یا از اتوبوس‌ها و تاکسی‌های موجود در پایانه وکیل‌آباد استفاده کنید. در صورت تمایل به اقامت در این منطقه، اتاق‌هایی برای اجاره نیز در این روستا وجود دارد.

آدرس: بلوار وکیل‌آباد، بلوار امام رضا، طرقبه، جاده روستای نغندر

  • غار تاریخی مغان

غار مغان، یکی از جاذبه‌های طبیعی شگفت‌انگیز اطراف شهر مشهد در کوهستان‌های بینالود قرار دارد. این غار تاریخی در منطقه کوهستانی خلج و در دره‌های اطراف روستای مغان واقع شده است. با دو دهانه ورودی نزدیک به هم و طولی در حدود ۵۰۰ متر، این غار جنس صخره‌های آهکی دارد. درون غار، چشمه‌ها، چاه‌ها و راهروهای مختلفی وجود دارد و شیب داخل آن ملایم و به سمت پایین است.

اما توصیه می‌شود که برای بازدید از این غار، حتماً از ماسک استفاده کنید و مطمئن شوید که فرد با بیماری تنفسی به منطقه نمی‌آید. از نظر امنیتی و نورپردازی، فقط می‌توانید تا عمق ۱۲۰ متری داخل غار حرکت کنید؛ چرا که در عمق بیشتر، نور کافی موجود نیست و ادامه مسیر بدون طناب‌کشی و علامت‌گذاری مناسب ممکن است دارای مسیرهای پیچیده‌ای باشد که شما را دچار مشکل کند.

در داخل غار، سه‌طبقه وجود دارد و سنگ‌های مرمر کف آن نرم و لغزنده هستند. برخی از راهروها تا عمق ۲۵ متر ادامه دارند و بدون چراغ مناسب واردشدن به این بخش‌ها مشکل است. آب چشمه در داخل غار بسیار خنک و تا حدودی گوارا است و حتی در فصل تابستان نیز دما پایینی دارد.

این غار به طبع یک اتمسفر کاملاً غیرقابل‌پیش‌بینی دارد. پیشنهاد می‌کنیم که حتماً حین ورود به آن تمامی نکات ایمنی را در نظر داشته باشید. برای دسترسی به آن، نیاز به یک کوهنوردی سبک حدود یک ساعته دارید. بهترین مسیر برای رسیدن به غار از روستای مغان و با پیگیری علامت‌گذاری‌ها آغاز می‌شود و این یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین ویژگی‌های جذاب این منطقه است. این مسیر از باغ‌های روستایی شروع می‌شود و با گذشتن از پیچ‌وخم‌های کوه به ورودی غار می‌رسد.

آدرس: جاده خلج، روستای مغان، غار مغان

  • هفت غار

دره هفت غار از طبیعت‌های زیبای اطراف مشهد، یکی از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی است که دارای تنوع زیادی از غارهای طبیعی می‌باشد. این دره در مسیر روستای خسرو آباد واقع شده و از بین هفت غار موجود در این منطقه شناخته شده است. هر یک از این غارها دارای شکل و معماری خاص خود است که اغلب با نام‌های محلی شناخته می‌شوند. زیبایی طبیعت این دره و وجود این مجموعه از غارها، باعث جذب گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت شده است.

با فراهم بودن مسیرهای پیاده‌روی مناسب، این مکان به‌علاوه زیبایی‌های طبیعی خود، فرصتی برای کوهنوردی سبک و تجربه فوق‌العاده‌ای برای علاقه‌مندان به طبیعت فراهم می‌کند. همچنین، تاریخچه‌ای محلی و مرتبط با دوره‌های گذشته نیز به هر یک از این غارها و در واقع دره هفت غار جذابیت بیشتری افزوده است. از دیگر ویژگی‌های این مکان، وجود آب‌وهوای خنک در فصل‌های گرم سال و زیبایی‌های طبیعی متنوع در این منطقه است که باعث می‌شود این مقصد گردشگری یک گزینه بسیار دلپذیر برای سفر و بازدید باشد.

آدرس: بزرگراه مشهد – نیشابور، جاده بوژان، جاده غار

  • کمر مقبولا

کمر مقبولا یکی از مقاصد برجسته و طبیعت اطراف مشهد است که به‌عنوان پارک ملی سنگ‌نگاره‌های کمر مقبولا شناخته می‌شود. این محل آثار سنگی باستانی و نمادهای باستانی را از مناطق توس و طرقبه به نمایش می‌گذارد. به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های طبیعی در ایران، این پارک ملی میزبان صحنه‌های متنوعی از زندگی باستانی، شکار، فعالیت‌های انسانی و تصویرسازی حیوانات از جمله بز کوهی و نمادهای مختلف است.

سنگ‌نگاره‌ها و آثار باستانی موجود در کمر مقبولا شامل تنوعی از موضوعات هستند که تاریخچه و فرهنگ منطقه را نمایش می‌دهند. صحنه‌های نمادین از شکار، فعالیت‌های انسانی در زندگی روزمره و تصویرسازی حیوانات به طور ویژه بز کوهی از جمله این آثار هستند که باستان‌شناسان و بازدیدکنندگان را به دوره‌های گذشته و فرهنگ این ناحیه رهنمون می‌کنند.

آدرس: انتهای بلوار وکیل‌آباد، بلوار امام رضا، طرقبه، پارک ملی سنگ‌نگاره‌های کمر مقبولا

بهترین زمان طبیعت‌گردی اطراف مشهد

اکثر مسافران ترجیح می‌دهند در فصل بهار و پاییز به طبیعت اطراف مشهد یا جنگل‌های اطراف مشهد سفر کنند. در فصل بهار، طبیعت زیبا و پرورده با گل‌های رنگارنگ و مراتع سرسبز این شهر، احساسی شاداب و زنده می‌بخشد. همچنین در فصل بهار، دمای ملایم و آب‌وهوای خنک مشهد را برای گردشگران جذاب می‌کند.

در فصل پاییز نیز هوای دلپذیر و معتدل با رنگارنگی زیبای برگ‌ها و آب‌وهوای مناسب برای گردشگری، سفر به این شهر را جذاب می‌کند. همچنین پذیرایی از میهمانان در این دوره به دلیل کاهش تراکم گردشگری، معمولاً مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

اگرچه تابستان نیز جذابیت‌های خود را دارد، اما در این فصل دما به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌یابد و هوا گرم و خشک است که ممکن است برای برخی افراد ناخوشایند باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو