قرصی که قاتل کبد شما لقب دارد! | کبد با مصرف این قرص از بین می رود

قرصی که قاتل کبد شما لقب دارد! | کبد با مصرف این قرص از بین می رود


2

1402/9/16

21:04


قرصی که قاتل کبد شما لقب دارد! | کبد با مصرف این قرص از بین می رود

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

لکساندر میاسنیکوف، متخصص تغذیه روس، موادی غذایی را نام برده است که مصرف برخی از آن‌ها به حفظ سلامت کبد کمک می‌کند و در مقابل برخی به آن آسیب می‌زنند.

میاسنیکوف اشاره می‌کند که بسیاری از مطالعات علمی ثابت کرده اند قهوه بهترین ماده مفید برای کبد است.

او افزود: قهوه برای سلامت کبد مفید است؛ مخصوصاً اگر انسان مبتلا به هپاتیت باشد. به گونه‌ای که اگر به کبد آسیبی وارد شود، قهوه از تبدیل آن به سیروز و تبدیل سیروز به سرطان کبد جلوگیری می‌کند.

این پزشک متخصص با اشاره به این که مصرف تعدادی از دارو‌ها به کبد آسیب می‌زنند، به توضیح در مورد خطرناک‌ترین دارو در این زمینه پرداخت و گفت: همه ما این دارو را مصرف می‌کنیم، هرچند که عامل نیمی از موارد نکروز کشنده کبد است. این دارو پاراستامول ( استامینوفن) است که مصرف بیش از حد آن منجر به مسمومیت کبدی می‌شود؛ بنابراین همه شما به یاد داشته باشید که دوز روزانه این دارو نباید از چهار گرم بیشتر شود.

میاسنیکوف اضافه کرد: هرگز توصیه نمی‌شود سردرد ناشی از مسمومیت خصوصا با الکل را با مصرف پاراستامول درمان کنند. در واقع این کار ضربه مضاعفی به کبد وارد می‌کند و می‌تواند عواقب بسیار خطرناکی داشته باشد.

او تاکید کرد که پاراستامول به طور کلی یک داروی بی خطر و غیر خطرناک است. با این حال، هنگام تجویز آن به کودکان باید با احتیاط مصرف شود؛ زیرا پودر‌های ضد سرماخوردگی برای کودکان معمولاً حاوی پاراستامول نیز هستند.

کبد چرب

داروی استامینوفن یک داروی بدون نسخه برای تسکین درد و کاهش تب است. این دارو برای درمان بیماری‌های مختلفی از جمله سردرد، درد عضلانی، دندان درد، دردهای قاعدگی و سرماخوردگی استفاده می‌شود. استامینوفن برای کاهش تب کودکان و بزرگسالان نیز مناسب است. به‌طور‌کلی استامینوفن هنگام استفاده طبق دستور پزشک بی‌خطر است؛ اما اگر در دوزهای زیاد یا همراه با الکل مصرف شود، می‌تواند آسیب جدی به کبد وارد کند. به‌این‌ترتیب، مهم است که دوز توصیه‌شده را به‌دقت دنبال کنید و قبل از استفاده از استامینوفن همراه با سایر داروها با یک دکتر عمومی مشورت کنید.

توجه: مطلبی که مطالعه می‌کنید صرفا جنبه‌ی افزایش آگاهی دارد و به‌هیچ‌وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. برای مصرف دارو، آگاهی از عوارض‌جانبی، تداخل دارویی و موارد مرتبط دیگر، لازم است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. همچنین می‌توانید از مشاوره دارویی دکترتو کمک بگیرید.

داروی استامینوفن چیست؟

نام رایج دارو: استامینوفن – Acetaminophen

اسم تجاری داروی استامینوفن: تایلانول – پانادول

استامینوفن یک مسکن رایج و کاهش‌دهنده تب در کودکان و بزرگسالان است. مکانیسم این داروی به این شکل است که با مسدود کردن تولید برخی مواد شیمیایی در بدن که باعث درد و تب می‌شوند، عمل می‌کند. استامینوفن یا تایلنول بدون نسخه در‌دسترس است و در بسیاری از داروهای سرماخوردگی و آنفولانزا و همچنین در داروهای مسکن تجویزی یافت‌می‌شود.

از استامینوفن برای درمان دردهای خفیف و متوسط (سردرد، درد دوران‌ قاعدگی، دندان درد، کمردرد، آرتروز، دردهای زمان سرماخوردگی و آنفولانزا) و کاهش تب استفاده می‌شود.

استامینوفن به شکل‌های زیر در‌دسترس است:

شیاف استامینوفن

شربت استامینوفن

آمپول استامینوفن

قطره استامینوفن

کبد چرب

استامینوفن کدئین چیست؟

استامینوفن کدئین یک داروی ترکیبی است که برای درمان درد استفاده می‌شود. این دارو حاوی استامینوفن و کدئین است که با هم برای کاهش درد و تب کار می‌کنند. کدئین یک مسکن اپیوئیدی است، درحالی‌که استامینوفن یک مسکن غیر مخدر و کاهش‌دهنده تب است.

نحوه مصرف استامینوفن استامینوفن چگونه است؟

موارد زیر را در نحوه مصرف به خاطر داشته‌باشید:

برای مصرف صحیح استامینوفن یا تایلنول لازم است از اطلاعات روی بسته‌ی محصول پیروی کنید.

این دارو در فرم‌ها و برندهای مختلف در دسترس است، بنابراین لازم است توضیحات راجع به دوز دارو را به‌دقت مطالعه‌کنید، زیرا ممکن است مقدار استامینوفن یا تایلنول موجود در محصولات مختلف با هم متفاوت باشد.

توجه داشته‌باشید که دوز دارو را خودسرانه به بیشتر از مقدار تجویزی افزایش ندهید. (حتماً قسمت هشدار روی بسته‌ی دارو را مطالعه کنید.)

اگر قصد دارید از این دارو برای درمان کودکان استفاده کنید، لازم است محصولات مناسب کودک را تهیه‌کنید.

برای پیدا‌کردن دوز مناسب کودکتان توضیحات روی بسته‌ی دارو در مورد میزان دوز مصرفی مناسب برای وزن‌های مختلف را مطالعه‌کنید. اگر وزن کودک را نمی‌دانید، جدول مربوط به سن را بررسی‌کنید.

برای استفاده از شربت استامینوفن، بطری را قبل از هر بار مصرف تکان‌دهید. البته بعضی از شربت‌ها نیازی به تکان‌دادن ندارند. برای آگاهی درمورد این موضوع راهنمای روی بسته‌بندی را مطالعه‌کنید.

برای حصول اطمینان از مصرف دوز مناسب شربت، مقدار مصرفی را، با قاشق‌های مخصوص، قطره‌چکان یا سرنگ اندازه بگیرید. از قاشق‌های عادی خانگی استفاده‌ نکنید.

کبد و روده

می‌خوای بدونی استامینوفن برای گلودرد مناسبه؟

قرص‌های سریع بازشونده را بجوید یا اجازه دهید زیر زبان حل شوند سپس با آب یا بدون آب آن‌ها را فرودهید.

برای مصرف قرص‌های جویدنی آن‌ها را پیش از بلع به طور کامل بجوید.

قرص‌های Extended-Release (دوز آن در بازه زمانی طولانی‌تری پخش می‌شود) را نباید جوید یا له کرد. انجام این کار می‌تواند تمام دارو را یک‌جا آزاد کند و خطر بروز عوارض‌جانبی را افزایش دهد.

نباید بدون تجویز پزشک قرص‌ها را (خصوصا قرص‌هایی را که خط تقسیم ندارند) نصف کرد. باید تمام قرص را بدون جویدن یا تکه‌تکه کردن فروداد.

برای مصرف قرص‌های جوشان دوز مورد نظر را در مقدار معینی از آب بریزید و سپس میل‌کنید.

اگر داروهای مسکن را با ظهور اولین علائم درد مصرف کنید، اثربخشی بیشتری دارند و اگر صبر کنید تا علائم شدیدتر شوند، ممکن است اثربخشی دارو کم‌تر شود.

چنانچه وضعیت شما به همان صورت ادامه پیدا کرد یا حالتان بدتر شد یا علائم جدیدی در شما ظاهر شد با پزشک خود دراین‌باره صحبت‌کنید.

برای کاهش تب تنها در صورتی می‌توان داروی استامینوفن را بیشتر از سه روز مصرف کرد که توسط پزشک عفونی تجویز شده باشد. بزرگسالان بیش از ده روز و کودکان بیش از پنج روز نباید بدون تجویز پزشک از استامینوفن استفاده کنند. اگر کودک شما از گلودرد رنج می‌برد (به خصوص گلودرد همراه با علائمی مثل تب بالا، سردرد، تهوع یا استفراغ) به سرعت با پزشک مشورت‌کنید./دنیای اقتصاد

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو