کمبود کدام ویتامین باعث کم پشت شدن مو می شود؟

کمبود کدام ویتامین باعث کم پشت شدن مو می شود؟


منبع: خبرنما

2

1402/9/18

08:00


عوامل مختلفی، از جمله کمبود ویتامین، می‌تواند به مشکلات نازک شدن مو بین زنان و مردان منجر شود. همانطور که می‌دانید چندین ویتامین برای حفظ سلامت مو ضروری هستند و کمبود آن‌ها می‌تواند منجر به اثرات نامطلوب بر رشد و ضخامت مو شود. در میان ویتامین‌های مرتبط با تقویت سلامت مو، کمبود ویتامین A، ویتامین D، ویتامین E و برخی ویتامین‌های B باعث کم پشت شدن مو می‌شوند…

کمبود کدام ویتامین باعث کم پشت شدن مو می شود؟

عوامل مختلفی، از جمله کمبود ویتامین، می‌تواند به مشکلات نازک شدن مو بین زنان و مردان منجر شود. همانطور که می‌دانید چندین ویتامین برای حفظ سلامت مو ضروری هستند و کمبود آن‌ها می‌تواند منجر به اثرات نامطلوب بر رشد و ضخامت مو شود. در میان ویتامین‌های مرتبط با تقویت سلامت مو، کمبود ویتامین A، ویتامین D، ویتامین E و برخی ویتامین‌های B باعث کم پشت شدن مو می‌شوند.

کمبود ویتامین A می‌تواند منجر به ریزش مو شود

ویتامین A برای رشد سلولی، از جمله سلول‌هایی که فولیکول‌های مو را می‌سازند، ضروری است. با این حال، مصرف بیش از حد ویتامین A می‌تواند منجر به ریزش مو شده و برعکس، کمبود آن نیز می‌تواند باعث نازک شدن مو شود. ویتامین A در تولید سبوم، یک ماده روغنی که پوست سر را مرطوب می‌کند و موها را سالم نگه می‌دارد، نقش دارد. بدون ویتامین A کافی، پوست سر خشک شده و موها مستعد شکستن می‌شوند.

ویتامین D فولیکول‌های مو را تغذیه می کند

ویتامین D فولیکول‌های مو را تغذیه می کند

همانطور که قبلا ذکر شد، کمبود ویتامین D با نازک شدن مو مرتبط است. ویتامین D در تنظیم چرخه رشد مو نقش داشته و به تقویت سلامت فولیکول‌های مو کمک می‌کند. سطوح ناکافی یا کمبود ویتامین D این چرخه را مختل کرده و با افزایش ریزش مو و کاهش ضخامت مو همراه است. به همین دلیل سعی کنید مکمل ویتامین دی مصرف کنید و هر روز ساعاتی را زیر نور خورشید بنشیند. از طرفی در کنار استفاده از نور خورشید و مصرف مکمل، غذاهای سرشار از ویتامین D را نیز مصرف کنید. با رعایت این نکات به سلامت موهایتان کمک خواهید کرد.

ویتامین E از سلول‌های مو در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می کند

ویتامین E به دلیل خواص آنتی اکسیدانی‌اش مشهور است که به محافظت از سلول‌ها از جمله سلول‌های موجود در فولیکول‌های مو در برابر استرس اکسیداتیو کمک می‌کند. کمبود ویتامین E ممکن است منجر به افزایش آسیب اکسیداتیو شود و بر سلامت مو تأثیر منفی بگذارد. علاوه بر این، ویتامین E به تغذیه پوست سر کمک کرده و کمبود آن باعث خشکی و التهاب پوست سرتان می‌شود که بر نازک شدن مو تاثیر دارد.

ویتامین B تولید کراتین را افزایش می‌دهد

ویتامین B تولید کراتین را افزایش می‌دهد

ویتامین های B نقش مهمی در متابولیسم اسیدهای آمینه، بلوک های سازنده پروتئین ها، ایفا می‌کنند. از آن جایی که مو از پروتئینی به نام کراتین تشکیل شده است، تامین کافی ویتامین B برای رشد موی سالم ضروری است. بیوتین، به ویژه، اغلب با سلامت مو مرتبط است و کمبود آن باعث کم پشت شدن مو و ریزش مو می‌شود. ویتامین B6 و B12 همچنین برای حفظ سلامت مو مهم هستند، زیرا به تولید گلبول‌های قرمز خون کمک کرده و باعث رساندن مواد مغذی و اکسیژن به فولیکول‌های مو می‌شوند.

عوارض مصرف ویتامین؛ در مصرف ویتامین ها زیاده روی نکنید

هرچند ویتامین‌ها برای سلامت مو ضروری هستند، اما مصرف مقادیر زیاد آن‌ها می‌توانند اثرات نامطلوبی داشته باشند. به همین دلیل اگر در حد اعتدال از این ویتامین ها مصرف کنید، به جای بروز عوارض جانبی آن‌ها، از فواید و مزایای فوق العاده شان بهره مند خواهید شد. در مورد عوارض مصرف بیش از حد ویتامین اینجا بخوانید.

مشورت با پزشک

هرگز سرخود دارو مصرف نکنید، باید حتما با پزشک مشورت کنید. مکمل‌های ویتامین ممکن است بی‌ضرر باشند، اما در صورت مصرف بیش از حد، خطراتی زیاد و جدی برای بدن دارند. همچنین، برخی مکمل‌ها می‌توانند با داروهای دیگری که مصرف می‌کنید تداخل داشته باشند. بنابراین قبل از مصرف ویتامین ها حتما با پزشک مشورت کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو