اسفندیار زرافشانی الان کجاست؟ + بیوگرافی

منبع: نم نمک

1

1402/9/20

11:47


پیشکسوت کشتی و رییس سابق هیات کشتی کرمانشاه با انتقاد از وضعیت این ورزش در استانش گفت : کرمانشاه همیشه کشتی گیران بزرگی داشته اما الان هیچ نشانی از گذشته خود ندارد.

اسفندیار زرافشانی الان کجاست؟ + بیوگرافی

اسفندیار زرافشانی الان کجاست؟

اسفندیار زرافشانی ، درباره انتقادها از وضعیت کشتی کرمانشاه اظهار کرد : استان های کشتی خیز همچون کرمانشاه از نیم قرن پیش همواره قهرمانان بزرگی را در میادین مختلف آسیایی و جهانی به کشتی ایران معرفی کرده اند و کرمانشاه در کنار استان هایی همچون مازندران و تهران و برخی دیگر از استان ها از قدرت های کشتی ایران محسوب می شد. کشتی گیران کرمانشاهی خوبی از سبک وزن به بالا در میادین حضور داشتند اما پشت چهره هایی همچون فلاح ، طلایی و دیگران می ماندند. در گذشته هم مثلا اگر ترکان و سیدعباسی به عنوان نفرات اول انتخاب می شدند ، دیگر نفرات دوم شانسی برای حضور در مسابقات بین المللی نداشتند.

اسفندیار زرافشانی الان کجاست؟ + بیوگرافی

اسفندیار زرافشانی الان کجاست؟ + بیوگرافی

رقیب مستقیم محسن فره وشی با بیان اینکه در دو تورنمنت گرجستان و لهستان در سال های دور برای کشتی ایران به میدان رفته است ، گفت : در لهستان به عنوان ستاره مسابقات معرفی شده و توانستم نفر سوم جهان از آلمان را که برنده فره وشی بود شکست دهم اما متاسفانه بعد از این مسابقات به دلیل آسیب دیدگی کتف نتوانستم به کشتی ادامه بدهم. در ایران هم رقبایی مثل رسول حسینی ، ابوطالبی ، عبدالباقر ، فره وشی ، پورکریمی و نوایی داشتم و با همه آنها کشتی گرفتم.

عضو سابق شورای شهر کرمانشاه خاطرنشان کرد : در کاپ آریامهر که حکم انتخابی تیم ملی برای مسابقات جهانی لوزان سوییس را داشت همه رقبایم را شکست دادم و جعفرزاده که برنده فره وشی بود را نیز از پیش رو برداشتم اما برای فینال کتفم آسیب دید. پس از آن برای عمل جراحی به آلمان رفتم اما حدود شش ماه بعد در اولین دوره جام تختی در مازندران دوباره کتفم بیرون زد و دیگر نتوانستم به کشتی بازگردم.

زرافشانی با اشاره به صحبت های علیرضا دبیر درباره حسن یزدانی پس از عمل جراحی ، مبنی بر اینکه هیچ کشتی گیری نبوده که پس از جراحی کتف به میادین بازگردد ، گفت : حرف علیرضا دبیر واقعا درست بود. آسیب کتف یکی از بدترین آسیب دیدگی هاست. کشتی گیری که کتفش را جراحی کند دیگر نمی تواند مثل گذشته با رقیب اصلی خود مبارزه کند. شاید بتوان رقبای درجه دو یا سه را برد اما محال است کتف عمل کنی و باز هم مثل گذشته باشی. مگر آنکه یک اسطوره باشی و بتوانی مثل قبل کشتی بگیری. البته امیدوارم یزدانی به میادین بازگردد و مثل قبل کشتی بگیرد.

رییس سابق هیات کشتی کرمانشاه ، با انتقاد از افت کشتی در این استان اظهار کرد : همیشه رفیق بازی در کشور ما باعث هدررفتن سرمایه پولی و انسانی شده و هر کجا که افراد غیر کاردان کار را در دست گرفته اند و جوانان با انگیزه و با دانش وارد نشده اند ، به بن بست رسیده است. اگر در هر استانی بزرگان کشتی آن استان خانه نشین شوند ، مطمئن باشید کشتی افت می کند. مثلا اگر در تهران به امثال برزگر توجه نشود ، مطمئن باشید کشتی تهران به جایی نمی رسد. متاسفانه لیگ ما هم فرمایشی شده و نقشی در پشتوانه سازی ندارد. فقط عده ای از کشتی گیران می آیند و پولی می گیرند و لیگ با چند مسابقه تمام می شود. پس از میدان دادن به نوجوانان و جوانان چه می شود و آنها کی ساخته می شوند؟

او افزود : باید مدیرانی توانا و اندیشمند در کشتی و ورزش کرمانشاه به کار گرفته شوند. حامیان مالی خوب به میدان بیایند و دلسوزان کشتی دور هم جمع شوند و با همدلی کشتی کرمانشاه به روزهای خوبش بازگردد. باید افرادی مدیر شوند که بتوانند برنامه ریزی کنند و بزرگان کشتی را پای کار بیاورند نه اینکه هر کدام به دلایلی کنار گذاشته شوند. نباید بزرگان کشتی کرمانشاه خانه نشین باشند. الان چیزی از کشتی کرمانشاه نمانده در حالی که ما همیشه چهره های نامدار و بزرگی را داشتیم. هیچ آدم فهیم و با دانشی قبول نمی کند که این جایگاه شایسته کشتی کرمانشاه است. واقعا از دیدن اینکه مازندران آنقدر عالی کار می کند لذت می برم. در کرمانشاه هم باید علاوه بر هیات کشتی ، مسئولان هم حمایت کنند. وضعیت اداره کل ورزش کرمانشاه واقعا خوب نیست و باید افراد کارآمد و قهرمانان تحصیلکرده بیایند و کار را در دست بگیرند نه اینکه همه چیز طبق سفارش باشد.

پیشکسوت کشتی کرمانشاه ، خاطرنشان کرد : زمانی بعد از دوران قهرمانی یک مغازه فروش وسایل ورزشی در کرمانشاه داشتم. یک روز استاندار آن زمان که آقای محمودیان بود به مغازه من آمد و گفت آمده ام دست شما را ببوسم تا قبول کنید که به کمک کشتی کرمانشاه بیایید. من هم از این بزرگواری او مغازه را کلا تعطیل کردم و 10 سال برای کشتی کرمانشاه کار کردم.

زرافشانی با گلایه از ادبیات محبی مبنی بر اینکه کرمانشاه قهرمانان بزرگی غیر از او و برادرش نداشته است ، گفت : او با این ادبیات و صحبت ها ، زحمات گذشته خودش را هم زیر سوال می برد. اینکه فقط ما بودیم و فرد دیگری نبود یعنی چه؟ هر کس غرور داشته باشد پشیزی نمی ارزد و همه باید نوکر مردم باشیم و افتادگی داشته باشیم. اینطور نیست که می گویند به غیر از ما کسی در کشتی کرمانشاه نبوده است. من دشمن کسی نیستم و اگر حرفی می زنم دلم می سوزد و دوست دارم کشتی کرمانشاه به روزهای خوبش بازگردد.

مدرس سابق فدراسیون کشتی ، درباره راهکارهایش برای بهبود وضعیت کشتی کرمانشاه گفت : از برادران محبی خواهش می کنم خودشان شرایط را به شکلی فراهم کنند که جوانان باانگیزه و پرانرژی بیایند و کار را در دست بگیرند. من و حسن محبی 70 سالمان شده و جوانان امروز دیگر مطابق نگرش ما کار نمی کنند. آنها بهتر است نظارت کنند و کار را به دست جوان های تحصیلکرده و با انگیزه بدهند. مملکت برای جوانان است و اگر هر کسی مدعی دلسوزی است باید فضا را برای جوانان فراهم کند.


بیوگرافی اسفندیار زرافشانی

اسفندیار زرافشانی متولد 1334 در کهریز کرمانشاه پیشکسوت کشتی و مربی کشتی ایران است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو