درمان شلی پوست گردن با انواع روش های مختلف

درمان شلی پوست گردن با انواع روش های مختلف


منبع: آرگا

1

1402/9/22

23:20


افتادگی و شل شدن پوست گردن می تواند در هر قسمتی از بدن اتفاق بیفتد، اما ناحیه گردن یکی از قسمت های مستعد افتادگی پوست است. افزایش سن یکی از مهم ترین عواملی است که باعث شلی پوست گردن و ایجاد خط و خطوط بر روی آن می شود. در حال حاضر بسیاری از افراد برای از بین بردن این مشکل، به روش های مختلف درمان شلی پوست گردن روی می آورند.

پیری جزو پروسه های مهم زندگی محسوب می شود و تفاوتی نمی کند که شما چقدر برای آن آماده هستید، زیرا تمام افراد پیر می شوند و این دوران را می گذرانند. به یاد داشته باشید با ساخت کلاژن و در معرض نور آفتاب قرار گرفتن، پوست نمی تواند مانند قبل شادابی و لطافت داشته باشد. به همین خاطر بیشتر افراد نگران پیری صورت خود هستند.  یکی از مناطقی که خیلی زود پیری را نشان می دهد گردن است. به یاد داشته باشید با استفاده از چندین راهکار مهم می توانید به درمان شلی پوست گردن خود کمک کنید. در ادامه مطلب به روش های درمان شلی پوست گردن اشاره خواهیم کرد.

دلایل شلی پوست گردن

یکی از دلایل مهم شلی پوست گردن مربوط به بالا رفتن سن و پیری است. کاهش وزن نیز می تواند موجب بروز این مشکل شود. زمانی که پوست کلاژن زیادی دارد، به اندازه ای سفت می شود که دوباره به حالت پیشین خود باز می گردد. با کاهش ساخت کلاژن در پیری، پوست گردن می تواند توانایی خود را از دست بدهد و آویزان و شل شود. خوب است بدانید درمان شلی پوست گردن با افزایش تولید دو پروتئین مهم انجام می شود. نام این پروتئین ها کلاژن و الاستین است. این مواد به پوست کمک می کنند که پس از کشیده شدن به حالت قبل خود بازگردد. پس از آن گردن انسجام و سفتی خود را حفظ می کند.

روش های درمان شلی پوست گردن

زمانی که شخص پیر می شود، ساخت الاستین و کلاژن که در سفتی و صافی پوست نقش دارند، کاهش پیدا می کند. همین موضوع موجب افتادگی و شل شدن گردن خواهد شد. به همین خاطر اگر درگیر افتادگی پوست هستید، می توانید از روش های غیر جراحی برای شلی پوست گردن استفاده کنید. این نوع روش ها می توانند موقتا این پروسه را کندتر کنند. پس از آن با استراحت پوست شما جوان تر و شاداب تر می ماند. در ادامه به روش های غیر جراحی درمان شلی پوست گردن اشاره خواهیم کرد:

مهم ترین راه های درمان شلی پوست گردن

روش های غیر جراحی درمان شلی پوست گردن

اولتراسوند

این روش به لیزر شباهت دارد، تفاوت آن ها در این است که در این روش از امواج فراصوت استفاده می شود. گاهی اوقات در برخی از درمان های شلی پوست گردن از انرژی اولتراسوند استفاده می شود. این روش موجب تحریک تولید کلاژن شده و به سفت تر شدن پوست گردن منجر می  شود. این نوع درمان با ابزار دستی انجام می شود و امواج اولتراسوند به درون پوست گردن فرستاده می شوند. چندین سال است که در پزشکی از فناوری اولتراسوند برای سفت کردن پوست گردن استفاده می شود. این روش ایمنی بسیار بالایی دارد و برای افراد مسن که در پی لیفت گردن بدون جراحی هستند مناسب است. علاوه بر این بیماران جوانی که به دنبال حفظ ظاهر پوست خود هستند می توانند این روش را امتحان کنند.

لیزر

یکی از روش هایی که برای جوانسازی پوست مورد استفاده قرار می گیرد، لیزر ری سرفیسینگ است. این نوع لیزر همراه با روش های زیر صورت می گیرد:

  • لیزر ابلیتیو مدل تخریبی: این نوع لیزر لایه نازک بیرونی پوست یا اپیدرم را از بین می برد. پس از آن لایه زیرین پوست یا درم گرم می شود که موجب تحریک رشد کلاژن خواهد شد. این اتفاق باعث انسجام و سفتی پوست گردن می شود. با بهبود و رشد دوباره اپیدرم ناحیه درمان سفت تر می شود. از انواع لیزرهای ابلیتیو می توان به لیزر کربن دی اکسید، لیزر اربیوم و سیستم های ترکیبی اشاره کرد.
  • لیزر غیرابلیتیو ( غیر تخریبی) یا نوری: این نوع لیزر موجب تحریک کلاژن سازی می شود. این روش در مقایسه با لیزر ابلیتیو، کم تهاجمی تر است و دوران نقاهت آن طولانی نیست.

تزریق فیلر و ژل

یکی از راه های درمان شلی پوست گردن، تزریق فیلر و ژل است. فیلر موجب تحریک ساخت کلازن می شود و به سفت شدن پوست کمک می کند. کلاژن با گذشت زمان موجب سفت تر شدن پوست می شود و چین و چروک های صورت نیز درمان خواهد شد. یکی از انواع فیلرها، اسکالپترا است. نتایج این نوع فیلر تا دو سال ماندگار است. درمان دیگر که به آن تزریق کیبلا می گویند دارای دی اکسی کولیک اسید است. این ماده در بدن به شکل طبیعی ساخته می شود. توجه داشته باشید زمانی که دی اکسی کولیک اسید در غبغبی که درگیر افتادگی شده است، تزریق شود، سلول های چربی آب شده و از افتادگی گردن جلوگیری می شود.

بوتاکس

بوتاکس یکی از درمان های مناسب است که موجب تثبیت اثر فیلر می شود. خوب است بدانید تزریق بوتاکس موجب ریلکس شدن عضلاتی می شود که خود عامل ایجاد چین و چروک صورت هستند. این روش برای گردن به شدت پیشنهاد می شود.

درمان شلی پوست گردن به کمک دارو

نخ آپتوس

نخ آپتوس یا لیفت روشی کم تهاجمی است که از بخیه های موقتی برای لیفت یا سفت کردن پوست گردن استفاده می شود. لیفت با پیری نیز مقابله می کند. به یاد داشته باشید استفاده کردن از نخ آپتوس در بخش هایی که دچار مشکل هستند موجب سفتی پوست گردن می شوند، زیرا نخ ها دقیقا مثل قلاب پوست را به طرف بالا می کشند. نخ آپتوس یا لیفت با گذشت زمان با جوانسازی بافت های گردن همراه است و موجب انسجام آن می شود. زمانی که بخیه ها در بافت گردن جذب می شوند، بدن شما به طور طبیعی شروع به بهبود می کند. علاوه بر این ممکن است جراح پلاستیک به شما پیشنهاد کند که برای دریافت نتایج بهتر، از لیفت با نخ نیز استفاده کنید.

رادیو فرکانسی

یکی از راه های درمان شلی پوست گردن انرژی فرکانسی است. انرژی فرکانسی موجب می شود که پوست گردن گرم شود. پس از آن کلاژن سازی انجام می شود. رادیوفرکانسی یا آر اف برعکس اولتراسوند، لایه اپیدرم روی پوست صاف و سفت متمرکز می شود. درمان توسط رادیوفرکانسی مانند اولتراسوند برای درمان شلی پوست گردن در بیماران مسن انجام می شود. خوب است بدانید بیماران جوان تر نیز از جراحی لیفت استفاده می کنند.

مزایای درمان شلی پوست گردن با روش های غیر جراحی

  • نتایج این نوع روش بیشتر از یک سال ماندگار است.
  • این نوع درمان در مطب و معمولا کمتر از یک ساعت انجام می شود.
  • اگر این روش ها توسط پزشک متخصص انجام شوند، عوارض جانبی آن بسیار کاهش می یابد.
  • شما به دوران نقاهت و استراحت کوتاهی نیاز دارید.
  • بدون اسکار یا جراحی، شلی خفیف یا متوسط پوست گردن درمان خواهد شد.
  • اکثر این درمان ها می توانند برای درمان شلی پوست گردن موثر باشند.

برای برطرف شدن شلی پوست گردن چه اقداماتی انجام دهیم؟

علاوه بر روش هایی که در قسمت بالا ذکر شد، برای برطرف شدن شلی پوست گردن می توانید از اقدامات زیر نیز کمک بگیرید:

درمان شلی پوست گردن و پیشگیری از آن

۱. مزوتراپی پوست

مزوتراپی پوست زیر چانه و گردن موجب آبرسانی بهتر و سفت تر شدن پوست شما می شود. این روش را بهتر است در سال چندین بار تکرار کنید.

۲. تزریق فیلر

به یاد داشته باشید تزریق فیلر موجب آبرسانی بهتر پوست گردن می شود. با این روش خط های افقی گردن کمتر به چشم می خورند. این روش نیاز به تکرار دارد.

۳. تزریق بوتاکس

با تزریق بوتاکس چین و چروک های پوست شما کمتر به نظر می رسند. شما می توانید برای برطرف کردن چروک های گردن خود از بوتاکس استفاده کنید. ماندگاری بوتاکس معمولا ۳ الی ۴ ماه است.

۴. لیزر و رادیوفرکوئنسی

به یاد داشته باشید افرادی که از لیزر رادیوکوئنسی استفاده می کنند باید بدانند این روش در طولانی مدت موجب سفت شدن پوست گردن می شود.

۵. کرم های ترتینویین

شما می توانید با نظر پزشک و تجویز او از کرم هایی استفاده کنید که دارای ترتینویین هستند.

۶. پیشگیری از کاهش و افزایش ناگهانی وزن

برای جلوگیری از شل شدن پوست گردن از کاهش و افزایش ناگهانی وزن خودداری کنید. این کار به پوست شما آسیب زیادی وارد می کند.

۷. استعمال دخانیات ممنوع

استعمال دخانیاتی مانند قلیان و سیگار را برای خود ممنوع اعلام کنید و سعی کنید آن را ترک نمایید.

شلی پوست گردن چگونه درمان می شود؟

۸. استفاده از ضد آفتاب

استفاده از ضد آفتاب را جدی بگیرید. شما باید در روز چندین بار از ضد آفتاب استفاده کنید. بهتر است SPF ضد آفتاب شما حداقل ۳۰ باشد.

۹. استفاده از مرطوب کننده

خوب است بدانید اگر پوست شما چرب است باز هم به مرطوب کننده احتیاج دارید. سعی کنید به صورت روزانه از آن استفاده کنید. سعی کنید مرطوب کننده فاقد چربی برای خود انتخاب کنید که بافت سبکی داشته باشد.

۱۰. مصرف آب به مقدار زیاد

بهتر است مردان در روز ۱۳ لیوان آب و خانم ها ۸ تا ۹ لیوان آب بنوشند. خانم های باردار و ورزشکارها نیز به ۱۶ لیوان آب در روز احتیاج دارند. قهوه و چای بدون کافئین نیز به شاداب ماندن پوست صورت و گردن کمک می کنند. اما به یاد داشته باشید هیچ چیز نمی تواند جای نوشیدن آب را بگیرد. به همین دلیل ان را جدی بگیرید.

۱۱. غذای سالم میل کنید

از غذاهای شیرین و سرخ شده بپرهیزید. سعی کنید غذاهایی مصرف کنید که دارای بتاکاروتن و ویتامین آ هستند. غذاهایی نظیر سبزیجات، هویج و میوه های نارنجی و زرد بتاکاروتن زیادی دارند. این مواد به بازسازی سلولی کمک می کنند. مصرف گردو و روغن زیتون به شکل خوراکی می تواند باعث حفظ رطوبت پوست شوند.

۱۲. ورزش دادن عضلات گردن

سعی کنید حرکات کششی را روی گردن جدی بگیرید. قرار دادن کف دست روی پیشانی و فشار دادن آن موجب انقباض عضلات صورت می شود. سعی کنید به پشت دراز بکشید. چانه خود را به طرف بالا کشیده و دهان را بسته نگه دارید. پس از آن حرکت جویدن غذا را باید انجام دهید. با این حرکات عضلات صورت، چانه و گردن شما نرمش فوق العاده ای خواهند داشت.

آشنایی با روش های درمان شلی پوست گردن

۱۳. جراحی افتادگی پوست گردن

آخرین مرحله درمان شلی پوست گردن، روش جراحی است. خوب است بدانید بهترین زمان برای اقدام به این نوع روش بین ۳۰ تا ۴۵ سال است. در واقع بهتر است پیش از اینکه پوست گردن و چانه تان شل شود، این روش را انجام دهید.

امیدواریم مطالب این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد. در پایان پیشنهاد می کنیم مقالات مزایای تزریق چربی صورت، راه های رفع شلی پوست صورت و از بین بردن غبغب را نیز مطالعه فرمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو