این کشتی بادبانی بزرگترین موشک فضایی اروپا را حمل می‌کند؛ تحول صنعت کشتیرانی با انرژی پاک

منبع: تکراتو

2

1402/9/23

16:58


کشتی بادبانی کانوپه که دارای چهار بادبان ۳۷ متری بوده، قرار است در ماموریتی خاص و غیرمعمول بزرگترین موشک فضایی اروپا را حمل کند.

این کشتی بادبانی بزرگترین موشک فضایی اروپا را حمل می‌کند؛ تحول صنعت کشتیرانی با انرژی پاک

کشتی بادبانی کانوپه که دارای چهار بادبان ۳۷ متری بوده، قرار است در ماموریتی خاص و غیرمعمول بزرگترین موشک فضایی اروپا را حمل کند.

مساحت هرکدام از بادبان‌های کشتی کانوپه ۳۶۳ متر مربع بوده و در شرایط مساعد، توانایی انتقال نیروی باد را به کشتی ۳۱۵۰ تُنی دارند. البته منبع انرژی اصلی این کشتی در واقع یک جفت موتور دیزلی بوده؛ با این حال می‌توان به آن به چشم آینده صنعت حمل و نقل دریایی نگاه کرد.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


کشتی بادبانی کانوپه بزرگترین موشک فضایی اروپا را حمل می‌کند

مدیرعامل آلیزس، شرکت فرانسوی اداره‌کننده این کشتی با نام نیل ژوئایو درباره این کشتی اظهار کرده است: «با بهترین شرایط باد می‌توانیم تا ۵۰ یا ۶۰ درصد در مصرف سوخت صرفه‌جویی کنیم، هرچند در برخی موارد این میزان به ۱۰ یا ۱۵ درصد کاهش می‌یابد».

وی ادامه داد:

«در حال حاضر انتظار داریم به طور متوسط حدود ۳۰ درصد صرفه‌جویی کنیم، اما برای اینکه بتوانیم این برآورد را به طور کامل محقق کنیم به چند سال دیگر زمان نیاز داریم.»

قرار است بزرگترین موشک فضایی اروپا که آریان ۶ نام دارد و قرار است در سال ۲۰۲۴ به فضا پرتاب شود، با این کشتی حمل‌ و نقل شود. قطعات آریان ۶ که در تاسیسات مختلف کشورهای اروپایی ساخته شده‌اند، باید به پایگاه فضایی آژانس فضایی اروپا واقع در گویان فرانسه منتقل شوند.

کانوپه، با انجام اولین سفر فرآتلانتیک خود در اوایل نوامبر، محموله قطعات موشک را به پایان رساند تا مرحله نهایی توسعه برنامه آریان ۶ آغاز شود. از آنجایی که از حمل و نقل دریایی برای جابه‌جایی حدود ۹۰ درصد کالاهای جهان استفاده می‌شود، این صنعت مسئول ۳ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای جهان نیز است. به همین دلیل، سازمان بین‌المللی دریانوردی وابسته به سازمان ملل متحد تصمیم گرفته تا سال 2050 میزان تولید گازهای آلاینده این صنعت را به صفر برساند.

به منظور جایگزینی سوخت‌های فسیلی، نیروی محرکه بادی به عنوان یک دارایی حیاتی برای رسیدن به این هدف مطرح شده است. این رویکرد کمک می‌کند تا نیاز به سوخت‌های فسیلی کاهش یابد و شرکت‌های کشتیرانی به منبعی از انرژی پایدار و مستقل از نوسانات قیمتی دست یابند که مشمول نوسانات قیمتی هم نیست.

ژوئایو در این باره گفت:

«انرژی بادی راه حلی صددرصدی برای برای کربن‌زدایی صنعت کشتیرانی نیست، اما بخشی است که دیگر نمی‌توان از آن غافل شد. ۱۰ سال پیش وقتی به فکر گذاشتن دوباره بادبان در کشتی‌های باری افتادیم، کاملاً یک قمار به نظر می‌آمد. اما امروز همانطور که بسیاری از شرکت‌های حمل و نقل در حال برنامه‌ریزی برای انجام همین کار هستند، این بخش بزرگی از آینده است.»

بزرگترین موشک فضایی اروپا

کشتی کانوپه با قابلیت حمل و نقل ۵ هزار تن محموله، در سال ۲۰۲۲ در لهستان ساخته شد و در تابستان ۲۰۲۳ به آب انداخته شد. این کشتی توانایی حرکت با سرعت ۱۶.۵ گره دریایی را داراست و هر سال می‌تواند ده‌ها بارگیری را در بنادر برمن، روتردام، لو هاور و بوردو انجام دهد و محموله خود را به پاریاکابو در گویان فرانسه تحویل دهد.

این کشتی باری از بادبان‌هایی ساخته شده که خدمه می‌توانند ارتفاع  آنها را در امتداد دکل کشتی تنظیم کنند. در سال 2010، این بادبان‌ها توانسته بودند در یک مسابقه طراحی در آمریکا مقام نخست را به‌دست بیاورند. با این حال، با فراگیر شدن ساخت کشتی‌های بادبانی، طراحی‌های جدیدتری از بادبان‌ها هم ارائه شده است.

تاکنون، ۳۱ کشتی باری بادبانی با ظرفیت متوسط ۴۰۰ تناژ در سراسر جهان روی آب هستند و انتظار می‌رود این رقم تا پایان امسال به حدود 50 برسد.

کارشناسان می‌گویند با توجه به رشد سریع تاسیسات زیرساختی، انتظار می‌رود تا اوایل سال ۲۰۲۵ تعداد این کشتی‌ها به ۱۰۰ فروند برسد که هرچند رقمی قابل توجه بوده، ولی با توجه به رقم ناوگان جهانی کشتی‌ها که حدود۶۰ هزار کشتی تجاری است، ناچیز به نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما کاربران تکراتو درباره کشتی کانوپه چیست؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو