راهنمای خرید دوربین عکاسی

منبع: آسمونی

67

1398/3/11

09:30


یا شما Prosumers هستید؟ یا نیستید و دلتان میخواهد Prosumers باشید ؟ اصلا Prosumers کیست؟

اگر جزو افرادی هستید که تصور میکنند سر و ته عکاسی به فشردن شاتر محدود می شود بهتر است بدون فوت وقت این تب را ببندید و به عکاسی با موبایلتان رضایت دهید در غیر این صورت مطالعه این مقاله تیر خلاص برای شماست.
بهتر است قبل از مطالعه این مقاله، به سوال بنیادین بالا جواب دهید. آیا عکاسی را به عنوان شغل پیگیری میکنید یا برایتان حکم یک تفریح مهیج را دارد ؟ Prosumers شخصی است عکاسی را به عنوان شغل انتخاب کرده و قرار است از آن پول دربیاورد.
اگر به جایی رسیده اید که در مورد کیفیت عکاسی با دوربین موبایل‎تان مردد شده اید این را بدانید که قرار است وارد دنیای جدیدی از عکاسی شوید که کلیدش خرید دوربین عکاسی حرفه ای است .  بیایید قبول کنیم حالا که شبکه های اجتماعی به گوشت و پوست زندگیمان نفوذ کرده، همه ما حداقل یکبار فکر خرید دوربین عکاسی به ذهنمان خطور کرده. اینکه انتخاب یک دوربین عکاسی حرفه ای با آن همه قابلیت های پیچیده اش تقریبا شق القمر است حرفی نیست اما با مطالعه این مقاله، غول مرحله اول را رد خواهید کرد.

راهنمای خرید دوربین عکاسی

راهنمای خرید دوربین عکاسی

اگر جای خالی زوم اپتیکال را در عکاسی هایتان حس میکنید و اندازه سنسور های موبایل راضی تان نمیکند، بهتر است با توجه به قدرت مالی تان، با حمایت دوربین شاپ به خرید دوربین عکاسی فکر کنید .

زیر و بم انتخاب درست دوربین عکاسی در موارد زیر خلاصه می شود :

حقه ای قدیمی به نام مگاپیکسل :

راستش را بخواهید سالهاست همه ما را با حقه ای به نام مگاپیکسل فریب داده اند و دقت تصویر را در لباس کیفیت تصویر به خوردمان داده اند. این ماجرا تا جایی ادامه داشت که هرچه مقدار مگاپیکسل دوربین بالاتر می بود، چشمان ما در برابر خرید آن دوربین (یا موبایل هوشمند) بیشتر می درخشید. برای اینکه متوجه شوید تمام این سال ها از کجا نیش میخوریدیم باید مفهوم فنی مگاپیکسل را درک کنید. رزولوشن هر دوربین با واحدی به نام مگاپیکسل سنجیده می شود.

در واقع فاکتوری که با افزایش مقدار مگاپیکسل بهبود می یابد، دقت تصویر است نه کیفیت تصویر!

اگر سرنخ کیفیت تصویر را بگیریم، به معیاری به نام اندازه سنسور میرسیم. برای اینکه میزان اهمیت مگاپیکسل را در عکاسی درک کنید مثال زیر را در نظر بگیرید:
فرض میکنیم یک دوربین 20 مگاپیکسلی در اختیار شماست. این دوربین 20 مگاپیکسلی برای چاپ عکس 12 در 18 اینچ خم به ابرو نمی آورد یعنی اگر سر و کارتان به چاپ عکس ها در سایز خیلی بزرگ نمی‎افتد، همین دوربین 20 مگاپیکسلی کفایت میکند.

به دنبال کیفیت تصویر باشید

هرچه قدر مگاپیکسل فاکتور کم اهمیتی است، کیفیت تصویر ناشی از اندازه سنسور میتواند عامل مهم و تاثیر گذاری برای خرید دوربین DSLR باشد. به طور کلی سنسور بزرگتر، کیفیت تصویر بالاتر را به سوی شما پیشکش میکند اما چرا؟ از آنجا که با افزایش سایز سنسور میزان نور ورودی افزایش می یابد و هیچ عنصری مثل نور برای کیفیت تصویر حائز اهمیت نیست ، معیاری به نام سایز سنسور هم مهم می شود. با افزایش سایز سنسور، رویداد های زیر اجتناب ناپذیر است :

  • کاهس نویز
  • کاهش تاری
  • افزایش سرعت عکاسی

چالش پر هزینه ای به نام لنز :

راهنمای خرید دوربین عکاسی

راهنمای خرید دوربین عکاسی

البته شما در صورتی با این چالش روبرو می شوید که دوربینتان قابلیت تعویض لنز را داشته باشد. انتخاب دوربین با قابلیت تعویض لنز یا بدون آن ،  بستگی به قدرت مالی و انتظار شما از دوربین و دنیای عکاسی دارد. به طور کلی اگر قرار است گهگداری از سفرهایتان عکاسی کنید یا دوربین را گوشه کناری بکارید و عکس خانوادگی ثبت کنید، خرید دوربین حرفه ای با قابلیت تعویض لنز انتخاب مقرون به صرفه ای نیست. همینکه فاصله کانونی و زوم اپتیکال دوربین مقدار قابل قبولی باشد کفایت میکند اما اگر قرار است عکاسی را به صورت تخصصی دنبال کنید، ماجرا تومنی صنار توفیر دارد؛ اینجاست که خرید دوربین با لنز قابل تعویض از نان شب واجب تر است . البته خرید دوربین دست دوم هم راهکار خوبی است به شرطی که حواستان را جمع کنید و بیگدار به آب نزنید.
اگر عزمتان را جزم کرده اید و برای خرید دوربین با لنز ثابت شک ندارید بهتر است دوربینی را انتخاب کنید که حتما و حتما دامنه گسترده ای از فاصله کانونی را در بر بگیرد.
لنز 18/135 کانن، یکی از لنزهای نازپرورده این کمپانی است که برای افراد آماتور و تازه کار، گستره‎ی فاصله‌ی کانونی مناسبی را تدارک دیده است. شارپنس بالا و قیمت فوق العاده مناسب جزو دومین مزایای رقابتی لنز 18/135 محسوب می شوند. برای اطلاعات بیشتر روی کمک تیم دوربین شاپ حساب کنید .

فوکوس، فوکوس، فوکوس :

تا به حال از خود پرسیده اید که چرا برخی تصاویر در جشنواره ها و مسابقات رکورد میزنند و مورد توجه قرار میگیرند؟ تجربه ثابت کرده است که اگر عکاس بتواند حس همزادپنداری بیننده را به هر طریقی تحریک کند، برنده است! جریان فوکوس هم یکجورهایی به همین موضوع برمیگردد. فوکوس با تداعی حالتی مشابه عملکرد فوکوس چشم، حس مثبت بیننده را برمی انگیزد.
به طور کلی فوکوس با تار کردن پیش زمینه، چشم را در یافتن سوژه اصلی راهنمایی میکند و بیننده را تحت تاثیر قرار میدهد، خصوصا اگر در انتخاب سوژه عکاسی کمی وسواس را چاشنی کار کنید، قطعا در جذب مخاطب برنده اید.
همه این ها را گفتیم که نتیجه بگیریم برای خرید دوربین، قدرت فوکوس را دست کم نگیرید. معیار سنجش فوکوس بر دو مبنای زیر است :

  1. سرعت فوکوس
  2. دقت فوکوس

راهنمای خرید دوربین عکاسی

راهنمای خرید دوربین عکاسی

نه به تنظیمات اتوماتیک!

حالا که قرار است سر کیسه را شل کنید و یک دوربین حرفه ای تهیه نمایید، باید کمی کلاس کارتان را بالا ببرید و دور عکاسی با تنظیمات اتومات را خط قرمز بکشید. چه بخواهید چه نخواهید، حالا عکاسی تان حرفه ای تر شده و اگر مایل به ایجاد تغییرات مثبت بیشتری هستید، باید کار با تنظیمات دستی را یاد بگیرید. کمی تنظیمات دستی با کمی خلاقیت معجون معجزه آسایی برای پیشرفت عکاسی شماست.
قبل از خرید دوربین عکاسی، مطمئن شوید که دوربین مورد نظرتان از عکاسی با تنظیمات دستی پشتیبانی میکند.

دوربین DSLR یا چاپ سریع؟ مسئله این است!

هرچند مقایسه این دو تکنولوژی، قیاس مع الفارق است اما بررسی آن خالی از لطف نیست. خرید دوربین چاپ فوری میتواند جزو هیجان انگیزترین تجربیات زندگی شما باشد اما بهتر است قبل لمس این تجربه، بدانید که این دوربین ها همراه خوبی برای ثبت روزمرگی ها و اوقات خوش سفر شما هستند به شرطی که از آن انتظار عملکرد یک دوربین تخصصی را نداشته باشید. پس بازهم برمیگردیم به مسئله اصلی یعنی روشن سازی سطح انتظارات! ولی اگر بخت با شما یار بود شانس کار با این دوربین های هیجان انگیز نصیبتان شد، برای خرید دوربین چاپ فوری و کاغذ مخصوص از دوربین شاپ کمک بگیرید

ولی اگر کماکان برای خرید دوربین حرفه ای مصمم هستید تیم دوربین شاپ برایتان راه و چاه را نشانتان میدهد :

دوربین 80D CANON :

این دوربین کانن که نسل جدید دوربین سه ساله 70D محسوب می شود، هم حریف قدری برای عکاسی است و هم فیلم برداری اما از آنجا که جنگ اول به از صلح آخر است باید بگویم برای عکاسی از سوژه های متحرک و ژانر ورزشی، کمی لنگ میزند. قابلیت های تخصصی این دوربین به شرح زیر است :

  • سنسور CMOS 24.2 مگاپیکسلی
  • فوکوس خودکار پی در پی در عکاسی live view
  • صفحه نمایش 3 اینچی لمسی
  • فوکوس خودکار Dual-Pixel CMOS
  •  فیلم برداری Full HD
  • رزولوشن 24 مگاپیکسلی
  • و…

دوربین 150D CANON:

با اینکه دوربین 150D CANON هنوز از راه نرسیده و عرقش خشک نشده، گرد و خاکی به پا کرده است و وصف سنسور 24 مگاپیکسلی موسوم به Hybrid AF III اش همه جا پیچیده است. منتظریم مرداد یا شهریور ماه پایان این فراق باشد و 150D CANON از راه برسد. مختصری از قابلیت های هیجان انگیز این تازه نفس کمپانی کنون به شرح زیر است :

  • فوکوس خودکار 19 نقطه ای
  • نمایشگر لمسی 3 اینچی
  • سنسور 24.2 مگاپیکسلی
  • عکاسی پی در پی با نرخ 4.5 فریم بر ثانیه
  • و…

دوربین 1300D CANOON:

اگر به دنبال دوربینی هستید که بتوانید مثل آب خوردن با آن ارتباط برقرار کنید، وزنش مناسب باشد، کیفیت تصویر فوق العاده ای را به شما ارائه دهد، رنج داینامیکی مناسبی را در بربگیرد و فقط در میدان رقابت جای خالی Live view به چشم بخورد، دوربین 1300D CANOON برای شما بهترین است.
این دوربین برای تازه کارانی که افق های وسیعی برای پیشرفت در نظر دارند، دورست و همپای خوبی است.

  • سنسور CMOS 18 مگاپیکسلی
  • پشتیبانی از وای فای
  • عکاسی پی در پی با نرخ 3 فریم بر ثانیه
  • نمایشگر 3 اینچی
  • منظره یاب با پوشش 95 درصد
  • بزرگنمایی 0.95 درصد
  • فوکوس خودکار 9 نقطه ای
  • و…

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو