غذای کمکی نوزاد، بهترین سن برای شروع

منبع: نی نی بان

105

1398/6/19

20:00


اکثر نوزادان از سن ۶ ماهگی به بعد علاوه بر شیر مادر نیاز به دریافت مواد غذای دیگر هم هستند. به این مواد غذایی، غذای کمکی نوزاد یا تغذیه تکمیلی می‌گویند. اما چرا کودک به غذای تکمیلی نیاز دارد؟ چون از یک سنی به بعد، ممکن است شیر مادر نتواند تمام مواد مغذی و انرژی مورد نیاز بدن نوزاد را به طور تمام و کمال، تامین کند. بر اساس شیوه‌نامه‌های علمی، پایان شش ماهگی، یعنی ۱۸۰ روز بعد از تولد، سن شروع غذای کمکی نوزاد است.
غذای کمکی در ابتدا باید نرم و آبکی باشد. برای مثال می‌توانید با فرنی آرد برنج شروع کنید و آرام آرام غلظت فرنی را افزایش دهید. تعذیه تکمیلی باید به شکلی باشد که از ۱ سالگی به بعد، کودک بتواند مانند سایر اعضای خانواده، غذا بخورد. بیشتر کودکان از ۱۰ ماهگی می‌توانند غذاهای معمول خانگی را مصرف کنند و گاهی حتی نیاز به غذای جداگانه هم ندارند.

سن شروع غذای کمکی نوزاد
پایان شش ماهگی بهترین زمان برای شروع غذای کمکی است. با افزایش وزن کودک، نیاز بدن او به برخی از مواد مغذی افزایش می‌یابد. مواد مغذی به دو دسته درشت مغذی و ریزمغذی تقسیم می‌شوند. در فهرست زیر مواد مغذی مورد نیاز کودک که احتمالاً از ۶ ماهگی به بعد توسط شیر مادر تامین نمی‌شود، آورده شده است:
درشت مغذی‌ها: اگر کودک به وزن مناسب رسیده باشد، احتمالاً شیر مادر برای تامین پروتئین‌ها و انرژی (کربوهیدرات و چربی) مورد نیاز بدن کودک کافی نخواهد بود.
ریز مغذی‌ها:
آهن: ذخایر آهن بدن نوزادی که به موقع به دنیا آمده باشد، حدوداً در ۶ ماهگی به اتمام می‌رسد. برای پیشگیری از بیماری‌هایی مانند کم‌خونی، کودک باید از این سن مکمل آهن (معمولاً به شکل قطره) دریافت کند.
روی یا زینک: معمولاً کودک نیازی به مصرف مکمل‌های روی ندارد ولی اگر در وزن‌گیری یا رشد تعویقی ایجاد شده باشد؛ مکمل روی می‌تواند به جبران این موضوع کمک کند.
ویتامین D: مصرف مکمل‌های ویتامین D (معمولاً به شکل قطره) برای کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، در بیشتر مواقع از بدو تولد توصیه می‌شود. یعنی برای خوراندن مکمل ویتامین D نباید منتظر سن شروع غذای کمکی نوزاد باشید. شیوه‌نامه‌ها پیشنهاد می‌دهند که روزانه ۴۰۰ واحد ویتامین D به نوزاد داده شود. تا چه زمانی؟ تا زمانی که یکی از موارد زیر رخ دهد:
تا سن ۱۲ ماهگی؛
یا زمانی که کودک بتواند شیر گاو یا غذاهای مخصوص غنی شده با ویتامین D بخورد.
ویتامین A: سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که کودکان زیر ۱۲ ماه، روزانه ۳۰ میلی‌گرم، و کودکان یک ساله تا ۵ ساله، روزانه ۶۰ میلی‌گرم ویتامین A به شکل مکمل مصرف کنند. این توصیه برای کشورهایی است که کمبود ویتامین A در آن‌ها شایع است که کشور ما هم جزو این دسته محسوب می‌شود.

غذای کمکی نوزاد باید چگونه باشد؟
غذا کمکی باید کم حجم و مقوی بوده و از نظر کالری متعادل باشد.
غذا باید به خوبی پخته شده باشد. قوام آن هم باید نرم باشد. می‌توانید غذا را میکس کنید تا نرم‌ و له شود.
نمک، شکر و ادویه تند نداشته باشد.
حاوی مواد غذایی تازه و سالم باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو