سفری کوتاه به زیبایی های روستای رنگارنگ ایران

سفری کوتاه به زیبایی های روستای رنگارنگ ایران


منبع: همگردی

271

1398/8/27

19:33


افرادی که به گشت و گذار در روستا و طبیعت های زیبا و چشمگیر علاقه داشته، پیشنهادهای بسیاری از ایرانگردی و روستاگردی را پیش رو دارند. یکی از این پیشنهادها، روستای چنشت نام دارد که در خراسان جنوبی قرار دارد. در این روستا گیاهان در گونه ها و رنگ های مختلف، لباس های رنگی بومیان و حال و هوای منحصر بفرد به راحتی توانسته تا دنیایی کوچکی را خلق کنند. در مقاله روستای چنشت سربیشه می خواهیم شما را با انواع دیدنی های تاریخی و فرهنگی و طبیعت روستای چنشت خراسان جنوبی مواجه کنیم. به جرات می توان گفت که در این روستا می توانید کوله بار غصه و خستگی های زندگی خود را به دستان مهربان طبیعت بسپارید و با ذهنی باز به خانه بازگردید.

روستای چنشت

موقعیت جغرافیایی

در ابتدا به موقعیت جغرافیایی این طبیعت زیبا و مخصوص گشت و گذار و پرسه زنی می پردازیم. آخرین سرشماری که در روستای چنشت خراسان جنوبی انجام شد، 1009 نفر در سال 1385 رقم خورده است. رشته کوه باقران نیز این روستای مملو از جاذبه های گردشگری را در دل خود جای داد. برای رسیدن به این طبیعت زیبا باید خود را به 60 کیلومتری خراسان جنوبی برسانید.

موقعیت جغرافیایی چنشت

ویژگی های طبیعی روستای چنشت

چنانچه شما به گردشگری در روستای چنشت سربیشه بپردازید، با چشمان خود می بینید که چنشت در حصار 4 رودخانه قرار گرفته است. اقلیم این سرزمین نیز کوهستانی است؛ از همین رو در هنگام گشت و گذار و خلق خاطرات جاودانه، شاهد باغ، مزارع و گیاهان سرسبز خواهید بود. در مورد فصل های روستای چنشت سربیشه نیز باید گفت که این منطقه از ایران در فصل تابستان خنک و در زمستان سرد و خشک به حساب می آید.

ویژگی های طبیعی روستای چنشت

صنایع دستی و سوغات چنشت

اگر دوست دارید که از روستای چنشت خراسان جنوبی یادگاری داشته باشید، می توانید قالیچه، گیوه، سبدهای بافته شده با دست، فرش های دست بافت و یا خوراکی هایی نظیر گردو، زرشک، کشک محلی، زعفران و میوه های خشک را تهیه کنید. گشت و گذار در هزار توی جاذبه های گردشگری تاریخی و فرهنگی می تواند طعم دیگری به سفرتان به چنشت ببخشد. قیمت این اجناس گرانبها نیز نسبت به ارزش دست بافت بودن و زحمات زیاد مناسب هستند.

صنایع دستی و سوغات چنشت

جاهای دیدنی چنشت

چهل چاه

اولین جاذبه پر رمز و راز چنشت، غار چهل چاه نام دارد. قدمت این غار به دوران سلجوقی باز می گردد که از آن زمان تا به امروز، توانسته تا یکی از قطب های مهیج گردشگری در این روستا باشد. جالب است بدانید که شما به گشت و گذار در غاری خواهید پرداخت که به ثبت آثار ملی ایران رسیده و هنگامیکه به داخل این غار نگاه کنید، اجساد و اسکلت هایی چشمتان را به خود جلب خواهند کرد. این اجساد مربوط به تعدادی زن و مرد و کودک بوده که هر یک به نحوی کشته و داخل این غار دفن شده اند. برای مثال، هنگامیکه این اجساد کشف شدند، یک مرد و یک کودک به صورت دفن شده در قبر، دیگری چوبی به روی سینه به منزله محافظت از افتادن بر چاه و تعدادی نیز به صورت غیرمسلمانی دفن شده بودند. ناگفته نماند که در هنگام جستجو در این محل روستای چنشت سربیشه، لوازم و آثاری کشف شدند که نشان می دهند در سال های خیلی دور انسان ها در آنجا زندگی می کردند.

چهل چاه

مزار سید حامد علوی

کمی گردشگری در مکانی تاریخی و مذهبی می تواند حال و هوای دلمان را خوب کند. در روستای چنشت، مزاری به نام بقعه سید حامد علوی دیده می شود که از فرزندان امام جعفر صادق بود. این فرد توسط عمال حکومت عباسی زخمی و در همان غار چنشت فوت کرد. هنگامیکه این غار را کشف کردند، فهمیدند که به همراه ایشان دو فرزند دیگر حامد علوی نیز در کنارش به قتل رسیده اند. اکنون برای این سه نفر بقعه ای بنا کرده اند که از شهرت خاصی برخوردار هست. فردی که این غار و اجساد را کشف کرد و دستور به بنا نهادن بقعه را داد، فردی بود که سید محمد مشعشع نامیده می شد. هنگامیکه این اجساد را داخل غار گذاشتند، در غار را با سنگ و گل پوشانده بودند. طی سفری که محمد مشعشع به روستا و طبیعت چنشت داشت، کتابی همراهش بود که با کمک راهنمایی گرفتن از آن کتاب غار و اجساد را کشف کرد.

مزار سید حامد علوی

غار چنشت

یکی دیگر از دیدنی های پر رمز و راز و البته بسیار دیدنی طبیعت روستا، غار چنشت است. این غار در گذشته های بسیار دور محل زندگی انسان ها بوده که این گفته طبق آثار کشف شده از آن است. موقعیت جغرافیایی این غار در شمال این روستا دیده می شود. گشت و گذار و پرسه زنی در دل این غار پارادوکس آسان و سختی را به چالش می کشد. کشف این غار در سال 614 هجری قمری انجام شده و همانطور که در بالا اشاره شد، اراده و کمک محمد مشعشع باعث شد تا چنین غار زیبایی کشف شود. طبق تحقیقاتی که در این غار انجام شد، طول آن بیش از 59 متر به ثبت رسیده است. عکاسی در این منطقه می تواند از لذت بخش ترین کارهای سفر به روستای چنشت خراسان جنوبی باشد.

غار چنشت

شغل بومیان

با توجه به آب و هوا و طبیعت روستایی این منطقه، کشاورزی و دامداری شغل اصلی ساکنان به حساب می آید. شغل های دیگر نظیر مرغداری، قالی بافی و فرش بافی نیز در این منطقه دیده می شوند. گشت و گذار در جاذبه های گردشگری پر آوازه در کنار دیدن چنین مشاغلی می تواند به راحتی شما را از شلوغی شهرهایتان دور کند.

شغل مردم چنشت

گویش مردم روستا

یکی دیگر از بخش های جالب سفر به این طبیعت، شنیدن گویش و لهجه شیرین بومیان این منطقه است. گویش و لهجه این افراد کشش خاص گویش و لهجه بیرجندی را ندارد. در هنگام صحبت بومیان این منطقه از خراسان جنوبی متوجه کلمات فارسی دری خواهید شد که همین امر این گویش را سخت کرده است. این طرز گویش به دلیل نزدیکی سربیشه به مرز افغانستان بوده که در هنگام گشت و گذار در این طبیعت به راحتی متوجه این موضوع از بومیان خواهید شد. گردشگری در چنین منطقه پر قدمت و اصیلی می تواند از به یاد ماندنی ترین سفرها در کل ایران باشد.

گویش مردم روستای چنشت

سخن آخر

با خواندن این مقاله به راحتی می توان به این نتیجه رسید که روستای چنشت با دارا بودن جاذبه های گردشگری فراوان اعم از تاریخی، مذهبی و فرهنگی یکی از مکان های پر آوازه در کل خراسان جنوبی به شمار می رود. گشت و گذار در زیبایی های بی بدیل منطقه می تواند شما را به عالمی خیال انگیز ببرد و آرامتان کند.

روستای چنشت 2

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو