آیا چت کردن با نامحرم ایرادی دارد؟

آیا چت کردن با نامحرم ایرادی دارد؟


منبع: آرگا

136

1398/9/9

02:44


چت کردن با نامحرم در صورت خوف به گناه افتادن و یا برای لذت بردن و برانگیختن شهوت جایز نمی باشد و همه مراجع حکم به حرام بودن این فعل داده اند.

حکم گفت و گوی خانم و آقایی که با یکدیگر محرم نیستند، بسته به نیت و هدفی که دارند متفاوت می باشد، بنابراین در صورتی که نیت از صحبت کردن به قصد لذت جنسی انجام شود، حرام می باشد. حتی در صورتی که با انجام آن، ترس از به گناه افتادن داشته باشند، باز هم این عمل حرام است. از دیدگاه برخی از مراجع چت کردن با نامحرم مطلقا حرام می باشد و آن را عمل ناشایست عنوان می کنند و تنها در صورتی حکم به جایز بودن انجام این عمل می دهند، که به قصد آشنایی بیشتر برای ازدواج باشد.

حکم گفتگو با نامحرم از منظر فقها

حکم شرعی چت کردن با نامحرم

به طور کلی صحبت کردن پسر و دختر نامحرم با یکدیگر از منظر اکثر مراجع تقلید، به خودی خود اشکالی ندارد، اما اگر ایجاد مفسده ای کند و به قصد برانگیختن شهوت یا لذت باشد، به حکم تمامی علما و فقهای دیدن مطلقا حرام می باشد و از انجام آن باید اجتناب کرد.

در اینجا می توانید فتوای آیت الله سیستانی و آیت الله مکارم شیرازی در این رابطه را ملاحظه نماید.

دیدگاه آیت الله العظمی آقای سید علی سیستانی

چت کردن با نامحرم، به خودی خود اشکالی ندارد، مگر اینکه طرفین ترس افتادن به گناه داشته باشند یا این صحبت کردن موجب مفسده‌ای بشود. ایشان همچنین بیان می‌کنند که صحبت کردن دختر و پسر با یک‌دیگر، به سبب اینکه احتمال وقوع حرام را بسیار افزایش می‌دهد، عمل جایزی نیست و باید از انجام آن فاصله گرفت.

نظر مراجع تقلید در مورد صحبت کردن با نامحرم

دیدگاه آیت الله العظمی آقای ناصر مکارم شیرازی

صحبت کردن دختر و پسر نامحرم با یک دیگر، در حد مسائل کلاس درس یا صحبت‌های عادی اشکالی ندارد؛ اما بیشتر از آن جایز نیست. ایشان همچنین مطرح می‌کنند که چت کردن با نامحرم نیز چنین حکمی دارد. صحبت کردن با نامحرم یا چت کردن با او جایز نیست مگر اینکه طرفین قصد ازدواج داشته باشند و شرایط ازدواج آنان نیز فراهم باشد. علاوه‌ بر این، صحبت کردن دختر و پسر نامحرم که قصد ازدواج دارند نیز بدون قاعده و قانون نیست. یعنی شما نمی‌توانید با یک بانوی نامحرم هر صحبتی بکنید، فقط به این دلیل که قصدتان ازدواج است. حتی چت کردن‌هایی که به قصد ازدواج است نیز باید با حدود شرعی حرام باشد و در چارچوب مسائل مربوط به ازدواج انجام شود.

صحبت کردن با نامحرم می تواند پیامدهای بسیاری بدی را به همراه داشته باشد، بنابراین بهتر است از انجام این عمل فاصله بگیرید. آیت الله سیستانی رابطه با این موضوع به پدران و شوهران توصیه می کنند که در قبال همسر و فرزندانشان مسئول باشند و با بررسی و مراقبت وضعیت اعضای خانواده خود تلاش کنند که خود و خانواده شان در معرض گناه قرار نگیرند و به گناه نیفتند.

حکم شرعی صحبت کردن و چت کردن با نامحرم

گفتگو با کسی که جنسیتش مشخص نمی باشد

با کسی که جنسیتش مشخص نیست در صورتی که چت کنید، حکمش همانند چت کردن با نامحرم می باشد، بنابراین در صورت ترس از گناه افتادن، چت کردن کردن با این اشخاص جایز نمی باشد و همچنین اگر به هدف لذت باشد، حرام می باشد.

گفتگو با شخص غیر مسلمان

حکم چت کردن با اشخاص غیر مسلمان چه مرد مسلمان و چه زن غیر مسلمان نیز در صورتی که به قصد برانگیختن شهوت و یا لذت باشد از منظر تمامی فقها و علمای دیدن حرام است و از انجام این عمل باید پرهیز کرد.

صحبت کردن با نامحرم چه حکمی دارد؟

برای آشنایی با احکام شرعی دیگر مسائل مختلف بر روی دانستنی های مذهبی کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو