طرز تهیه خورش شش انداز یک غذای گیلانی مخصوص شمال ایران

منبع: تاپ ناز

92

1398/9/24

13:14


طرز تهیه خورش شش انداز

آموزش زرز تهیه خورش شش انداز

غذاهای شمالی بسیار خوشمزه هستند و هر کدام از آنها عطر خاصی دارند. در این بخش خورش شش انداز که غذای گیلانی و بسیار خوشمزه است را آموزش می دهیم.

خوش شش انداز غذای سنتی خوشمزه است که ظاهر آن شبیه به خورش فسنجان است و می تواند با مواد مختلف مانند تخم مرغ، هویج، سیب و بادمجان تهیه شود. در این مطلب طر تهیه خورش شش انداز بادمجان را می خوانید و برای تهیه آن نیاز به موادی مانند بادمجان، گردو و رب انار دارید.

در مطالب قبل با طرز تهیه خورش کنگر، خورش بروکلی، خورش ساک و خورش قیه عربی آشنا شدید و حالا روش تهیه خورش شش انداز زا می خوانید که در شهرهای مختلف مانند شیرازف زنجان و گیلان به روش های مختلف طبخ می شود و در مراسم هایی مانند چهارشنبه سوری و ایام عید نوروز با پلو سرو می شود.

 

مواد لازم

  • بادمجان قلمی 5 عدد متوسط
  • گردوی آسیاب شده 300 گرم
  • رب انار یک قاشق غذاخوری
  • پیاز یک عدد متوسط
  • رب آلوچه در صورت تمایل یک قاشق مباخوری
  • رب گوجه یک قاشق غذاخوری
  • نمک، زردچوبه و گلپر به میزان لازم
  • آب سرد به میزان لازم

طرز تهیه خورش شش انداز

طرز تهیه

در ابتدا پوست بادمجان ها را بگیرید و به صورت مکعب های کوچک خرد کنید و سپس به آنها نمک بزنید و کنار بگذارید.

مغز گرد را درون قابلمه ای مقداری تفت دهید تا روغن آن در آید، درست مانند خورش فسنجون، سپس رب انار و رب آلوچه را به همراه رب گوجه فرنگی و نمک و فلفل اضافه کنید و کمی دیگر تفت دهید.

سپس 2 لیوان آب سرد را در قابلمه محتوای مواد مواد بریزید و بگذارید که با شعله کم، روغن پس داده و بجوشد. در صورتی که خورش شما مقداری روغن پس داده بود می توانید چند تکه یخ در آن بیاندزید.

پیازهای خلالی شده را با بادمجان ها به صورت جداگانه درون روغن سرخ کنید و زمان سرخ کردن فراموش نکنید، مقداری نمک، فلفل و زردچوبه هم بزنید.

در این مرحله از روش تهیه خورش شش انداز، زمانی که گردوها روغن پس دادند، می توانید، بادمجان و پیاز سرخ شده را اضافه کنید و مقاری گلپر هم استفاده کنید. سپس شعله را مقداری کم کنید و بگذارید تا خورش جا بیفتد. سپس بعد از آماده شدن خورش شش انداز می توانید آن را با برنج میل کنید و از طعم شمالی آن لذت ببرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو